EȘTI AICI:
Revista presei – 8 decembrie 2020

Revista presei – 8 decembrie 2020

Revista presei – 8 decembrie 2020
Ioan T. Morar, într-un dialog live cu Mircea Mihăieş, despre fake-news-uri vesele și triste
timpolis.ro

Sub sigla deja bine-cunoscută „La UVT, Cultura este Capitală”, Universitatea de Vest din Timişoara organizează un nou eveniment live în cadrul seriei „Conferințele UVT”. Invitat este scriitorul și jurnalistul Ioan T. Morar.

 

Fake-news-uri vesele și triste este tema dialogului moderat de Mircea Mihăieș, care îl va avea ca invitat pe scriitorul și jurnalistul Ioan T. Morar. Evenimentul va avea loc joi, 10 decembrie, de la ora 18.30, şi va fi transmis live pe pagina de Facebook a UVT.

Activist și diplomat (fiind numit în 2010 în postul de consul general român la Marsilia, Franța, funcție în care a rămas timp de un an), Ioan T. Morar este absolvent, ca șef de promoție, al Facultății de Filologie a Universității Timișoara, secția română-franceză. În perioada 1981-1986 a fost profesor de limba română la Liceul Industrial „Textila” din Lugoj, iar din 1987 a devenit redactor al revistelor „Viața studențească” și „Amfiteatru”. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, membru fondator al „Academiei Cațavencu” și senior editor la „Cotidianul”, realizând totodată mai multe emisiuni de televiziune.

Revista presei – 8 decembrie 2020
Rețeaua universitară europeană UNITA oferă studenților UVT o deschidere educațională în premieră: mobilitățile virtuale
sursadevest.ro

Ȋncepând cu semestrul al doilea al anului universitar 2020-2021, Universitatea de Vest din Timişoara deschide pentru studenții săi o nouă perspectivă de a trăi experiența academică internațională.

Acest lucru se întâmplă prin oportunitatea de a participa la mobilităţi virtuale de studiu în universitățile partenere din străinătate.

Acest lucru este posibil, în premieră, în contextul în care UVT face parte, începând cu anul 2020, din alianţa europeană UNITA, care implementează, într-un consorţiu de şase parteneri internaţionali, proiectul UNITA - Universitas Montium, sub umbrela iniţiativei Erasmus+ European Universities.

Consorţiul reuneşte universităţi ale căror comunităţi însumează peste 165 000 de studenţi, din diverse state europene vorbitoare de limbi romanice (Italia, Franţa, Spania, România şi Portugalia), şi care funcţionează în ecosisteme geografice, culturale şi socio-economice similare. UVT este aliată în rețeaua europeană UNITA - Universitas Montium cu: Università degli studi di Torino, Université de Pau et des Pays de l’Adour, Université Savoie Mont Blanc, Universidad de Zaragoza şi Universidade Beira Interior.

Prin acest demers, care pilotează mobilitățile virtuale la nivelul alianței UNITA în acest an universitar, asigurăm continuitatea experienței de studiu în străinătate pentru studenţii UVT, deoarece suntem conştienţi de oportunităţile pe care le are asupra dezvoltării profesionale și personale a studenților. Obiectivul nostru, însă, este dublu. Astfel, pe lângă oferta făcută studenţilor, ne dorim să fim pregătiți pentru următorul exerciţiu financiar de la nivel european, în care programul Erasmus va beneficia de un buget mai mare, iar componenta virtuală şi digitală se anticipează că va fi semnificativă. UVT se află, în acest fel, în trendul educației universitare europene, alături de partenerii din UNITA - Universitas Montium. Să ai acces la un curs organizat de Università degli studi di Torino (IT), Université de Pau et des Pays de l’Adour (FR), Université Savoie Mont Blanc (FR), Universidad de Zaragoza (ES) sau Universidade Beira Interior (PT) de la tine din ţară, să înveţi cu colegi şi cadre didactice din aceste universităţi, iar apoi efortul să îţi fie recunoscut și echivalat acasă, la UVT, reprezintă o şansă pe care ne-am străduit să o oferim studenţilor noştri, acum”, spune rectorul UVT, Marilen Pirtea.

Revista presei – 8 decembrie 2020
Guvernul a aprobat cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social
edumanager.ro

Guvernul a aprobat în şedinţa de pe 4 decembrie Hotărârea de Guvern prin care se stabileşte la 100 de lei cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social, ce pot fi acordate elevilor din învăţământul preuniversitar de stat cu frecvenţă, în anul şcolar 2020 – 2021.

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educaţiei, complementar acestui plafon, autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale pot stabili un cuantum mai mare, în funcţie de posibilităţile financiare ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.

MEC precizează că bursele se alocă din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aprobate anual prin legea bugetului de stat, cu această destinaţie.

“Reglementarea unui prag minim al bursei este o măsură aşteptată de multă vreme şi contribuie la asigurarea echităţii în educaţie, asemenea altor acţiuni întreprinse de către Guvernul României, precum: triplarea numărului de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat din cadrul Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preşcolari şi elevi “Masa caldă”, acordarea de tichete sociale pentru elevii din medii defavorizate, în valoare de 500 de lei/an şcolar, pentru sprijin educaţional şi decontarea transportului elevilor”.

Revista presei – 8 decembrie 2020
Când iau vacanță elevii? Structura anului școlar 2020-2021
digi24.ro

Structura anului școlar 2020-2021 este mai specială anul acesta, când semestrul I nu se va mai încheia odată cu vacanța de iarnă, ca anul trecut, ci va dura până în februarie. O altă noutate este că elevii vor avea două vacanțe de primăvară, întrucât Paștele Catolic și Paștele Ortodox cad la date destul de îndepărtate.

Anul școlar 2020-2021 are 34 de săptămâni, după cum urmează:

  • Semestrul I - 17 săptămâni de cursuri (14 septembrie - 29 ianuarie 2021)
  • Semestrul al II-lea - 17 săptămâni de cursuri (8 februarie -18 iunie 2021)

Când se ia vacanța de iarnă

Vacanțele elevilor sunt programate astfel:

Vacanța de iarnă începe la 23 decembrie 2020 și se încheie în data de 10 ianuarie 2021.

În perioada iernii, elevii au și o vacanță intersemestrială, de o săptămână, din 30 ianuarie până la 7 februarie 2021.

24 ianuarie, care este zi liberă legal, cade anul viitor într-o duminică.

Când e vacanța de Paște

Vacanța de primăvară va avea două săptămâni, acordate în două perioade distincte:

  • De Paștele Catolic (4 aprilie) în perioada: 2 - 11 aprilie
  • De Paștele Ortodox (2 mai) în perioada: 30 aprilie - 9 mai

Programul național ‚‚Școala Altfel’’ se va desfășura în perioada 5 octombrie 2020 - 4 iunie 2021, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ.

Când începe vacanța de vară

Vacanța de vară începe la 18 iunie 2021, următorul an școlar, 2021-2022, urmând să înceapă la o dată din septembrie 2021 care nu a fost încă stabilită.

Până atunci, elevii și profesorii vor mai avea o zi liberă de 1 iunie 2021, Ziua Copilului (cade într-o zi de marți).

Pentru clasele terminale din învățământul liceal, anul școlar are 32 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 4 iunie 2021Bacalaureatul începe la 14 iunie cu probele orale și continuă din 28 iunie cu probele scrise, rezultatele fiind așteptate la 5 iulie.

Revista presei – 8 decembrie 2020
”N-avem o cultură în a recruta și monetiza talente încă din școală” – interviu Radu Gologan, coordonatorului lotului național de Matematică
cursdeguvernare.ro

Textul de mai jos e o sumă de fragmente din interviul cu profesorul Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic de matematică (da, lotul cu care ne mândrim cu toții și pe care sunt destui care-l folosesc drept argument și exemplu perpetuu pentru excelența școlii publice românești):
interviul integral a apărut în nr. 92 al revistei exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare, proaspăt ajuns pe piață.

Radu Gologan este și președinte al Societății de Științe Matematice din România.
Autocaracterizare: „Am ales educația după ani de cercetare, din dorința de a face matematica înțeleasă, atractivă și parte a vieții oricărui intelectual”.

Să începem cu mitologia: se tot spune că noi, românii, avem un sistem de educație atât de tare, încât atunci când mergem la olimpiadele de matematică internaționale radem tot. Cum stau lucrurile, de fapt?

Radu Gologan:
Dincolo de mitologie, cum spuneți, există un adevăr. Probabil că oamenii s-au dezvoltat sau selecția s-a făcut foarte mult pe baza unei inteligențe naturale a populațiilor de aici. Eu mai glumesc cu studenții – când năvăleau tătarii, cel care găsea mai repede drumul în pădure ăla scăpa.
Dar cred că aici mai e vorba și de reforma educației făcută de Spiru Haret, care tot pe inteligență, pe această idee se axa.

Vorbind de matematică, există, se pare, o abilitate specială, mai accentuată decât abilitățile tehnice, care produce rezultate. Nu vorbesc aici doar de olimpiadele de matematică, ci vorbesc de matematicieni români, marea majoritate tineri sau foarte tineri, care ocupă poziții importante în lume, având rezultate excepționale, premiate cu mari premii internaționale.

(………………………………………………)

CRONICILE:
Cât din performanța asta se datorează unor abilități personale și disciplinei și cât sistemului de educație?

Radu Gologan:
Vorbind de matematică, performanța se datorează mai puțin sistemului. Și mai mult unor avantaje locale – un profesor excepțional, o clasă foarte bună, cu mulți copii buni, care sunt toți pasionați de matematică, familia uneori. Dar e o meserie în care dacă vrei să ai rezultate și să fii cunoscut, nu numai că trebuie să-ți placă foarte tare, dar trebuie să și muncești enorm. Adică, sunt oameni care muncesc și 20 de ore pe zi – cu mintea.

CRONICILE:
Ce rol mai are în acest moment matematica în sistemul de educație, în curricullum, mai întâi, și apoi în următorul pas către o finalitate mai practică?

Radu Gologan:
Matematica creează gândirea corectă. Din întâmplare – nu? – după ce societatea, educația au  părăsit filozofia, logica, latina, greaca veche, care te făceau să gândești, să faci exerciții de gândire rapide și să știi să aduni lucrurile unul cu altul, matematica a rămas singura care mai face treaba asta.

Însă nivelul matematicii în acest moment în școala publică e foarte eterogen și această eterogenitate se vede din așa-zisele teste PISA pe care copiii din școala noastră le dau. Partea de jos a competențelor matematice este foarte mare. Din cauza asta, rezultatele sunt proaste, pentru că se face o medie ponderată, contribuția părții cu rezultate foarte slabe este foarte mare.

Revista presei – 8 decembrie 2020
EDUCAȚIA ÎN LUME. Proteste pentru deschiderea școlii în Italia. Examene online cu ajutori inteligenței artificiale în Arabia Saudită
scoala9.ro

Italia. Elevi, părinți și profesori au ieșit în stradă pentru redeschiderea școlilor

Dintr-un capăt în altul al Italiei, profesori, părinți și elevi au ieșit în stradă în cadrul manifestației numite „Școala are prioritate”. Aceștia au cerut să se ia toată măsurile necesare, de la școli sigure, transport și monitorizarea contagiunii pentru ca școlile să se redeschidă. „Este scandalos că atât guvernul cât și autoritățile locale nu s-au putut gândi la o modalitate ca toți elevii să se întoarcă la școală pe 7 ianuarie, nu doar 75%. Până acum școlile au fost închise nu pentru că ele ar fi o problemă, ci pentru că au trebuit să sacrifice ceva ce n-ar fi dus la ieșirea oamenilor în stradă”, au spus protestatarii pentru Il Manifesto. Ministrul Educației Lucia Azzolina a cerut teste rapide preferențiale pentru școli.

Marea Britanie. Mai multă indulgență la examene de anul viitor

Autoritățile se gândesc să impună anumite măsuri extra de susținere care să-i ajute pe elevii care susțin examene anul viitor, ca să nu se simtă dezavantajați față de generațiile anterioare. Astfel, aceștia vor notați cu mai multă indulgență, astfel ca rezultatele per total să fie asemănătoare celor din vara lui 2020, arată BBC. Totodală, la sfârșitul lui ianuarie vor primi temele pe care trebuie să se concentreze pentru examen, apoi vor primi foi cu formule, astfel încât ei să nu mai trebuiască să le învețe pe de rost. De asemenea, li se asigură o a doua sesiune celor care au trebuit să stea în izolare sau sunt bolnavi.

Spania. Dispută cu privire la școlile care au clase separate de fete și băieți

Școlile care organizează clase separate în funcție de sex nu vor mai primi finanțare publică. Așa spune noul regulament care deja a fost aprobat de congres și e pe masa senatorilor spaniol, relatează El Pais. Legea în vigoare spune, din contra, că separarea copiilor în funcție de sex nu poate atrage după sine pierderea finanțării. Opoziția vrea să ducă disputa la Curtea Constituțională. Chestiunea a fost discutată și în 2018, fără o soluționare. Guvernul a venit cu argumentul promovării egalității dintre femei și bărbați și acest gen de segregare aparține trecutului.

Revista presei – 8 decembrie 2020
MUNCĂ - Spania ar putea introduce săptămâna de lucru de patru zile
profit.ro

Guvernul spaniol ia în considerare scurtarea programului de muncă, precum și reducerea săptămânii de lucru la patru zile, informează Bloomberg. Vicepremierul Pablo Iglesias, care este responsabil de drepturile sociale, a anunțat la postul public de televiziune RTVE că Executivul de la Madrid analizează o propunere privind scurtarea programului de muncă, pentru a stimula angajările, scrie Agerpres.

Citește mai mult la: https://www.profit.ro/bloomberg/spania-ar-putea-introduce-saptamana-de-lucru-de-patru-zile-19641997

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Declarația vine după ce, în urmă cu câteva zile, gigantul din domeniul bunurilor de larg consum Unilever anunța că va testa săptămâna de lucru la patru zile în Noua Zeelandă, pentru a spori productivitatea și bunăstarea angajaților.

Citește mai mult la: https://www.profit.ro/bloomberg/spania-ar-putea-introduce-saptamana-de-lucru-de-patru-zile-19641997

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Ideea scurtării programului de muncă se vehiculează pe plan global de câțiva ani, dar pandemia de coronavirus (COVID-19) și impactul ei asupra pieței muncii și bunăstării angajaților au dus la reevaluarea structurilor economice și sociale. În special, schemele de sprijinire a păstrării locurilor de muncă în timpul măsurilor de izolare au dus la creșterea solicitărilor pentru un sprijin mai accentuat acordat angajaților cu venituri scăzute sau celor din industriile vulnerabile. Orice propunere privind modificarea programului de muncă în Spania va fi prezentată de Guvern conform cadrului de dialog social, după discuții cu grupurile din industrie și sindicate.

Citește mai mult la: https://www.profit.ro/bloomberg/spania-ar-putea-introduce-saptamana-de-lucru-de-patru-zile-19641997

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Revista presei – 8 decembrie 2020
Premiile Albert-Londres 2020: recompense pentru impresionante reuşite jurnalistice
rfi.ro

Prestigiosul premiul Albert-Londres care recompensează în fiecare an un mare reporter francofon revine anul acesta jurnalistului Allan Kaval de la cotidianul Le Monde. El a fost recompensat pe 5 decembrie pentru reportajele realizate într-un centru de detenţie a jihadiştilor din teritoriile controlate de kurzi în Siria.

Premiul Albert-Londres a fost decernat pentru prima dată în 1933 şi recompensează trei categorii de contribuţii mediatice: prin intermediul presei scrise, prin intermediul audiovizualului şi prin intermediul cărţii. Premiul poartă numele scriitorului şi jurnalistului francez Albert Londres, născut în 1884 şi dispărut în naufragiul unui pachebot în largul Golfului Aden, în 1932. Albert Londres este autorul unui lung şir de articole şi reportaje cu o atenţie specială acordată celor oprimaţi, marginalizaţi, excluşi. Cînd s-a scufundat pachebotul pe care călătorea el se întorcea de fapt după lungi anchete realizate în China.

În ce-l priveşte pe Allan Kaval, el a avut acces într-un centru de detenţie unde, în condiţii terbile, sunt condamnaţi de fapt la o moarte lentă ultimii jihadişti ai Organizaţiei stat islamic. În vîrstă de 31 de ani, Allan Kaval a publicat în Le Monde mai multe articole şi reportaje despre „infernul sirian”. Citez dintr-un astfel de articol: „Moartea are un miros. Disperarea de asemenea. Efluviile ei se amestecă şi cu cele ale maladiei, ale dizenteriei, ale cărnii umane pe care viaţa o abandonează încetul cu încetul”.

Indivizi lipsiţi de umanitate, autorii unor crime abominabile, se sting acum tot în condiţii inumane. Cam aceasta este concluzia reportajelor lui Allan Kaval. Pe aceşti ultimi ireductibili ai califatului jihadist nimeni nu-i vrea, în orice caz nici un stat occidental. Ei sunt oameni de toate vîrstele şi de toate naţionalităţile, iar descrierile semnate de Allan Kaval sunt parcă un ecou al Infernului lui Dante, citim în Le Monde.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.