EȘTI AICI:
Revista presei – 7 decembrie 2020

Revista presei – 7 decembrie 2020

Revista presei – 7 decembrie 2020
Rețeaua universitară europeană UNITA oferă studenților UVT o deschidere educațională în premieră: mobilitățile virtuale
sursadevest.ro

Ȋncepând cu semestrul al doilea al anului universitar 2020-2021, Universitatea de Vest din Timişoara deschide pentru studenții săi o nouă perspectivă de a trăi experiența academică internațională.

Acest lucru se întâmplă prin oportunitatea de a participa la mobilităţi virtuale de studiu în universitățile partenere din străinătate.

Acest lucru este posibil, în premieră, în contextul în care UVT face parte, începând cu anul 2020, din alianţa europeană UNITA, care implementează, într-un consorţiu de şase parteneri internaţionali, proiectul UNITA - Universitas Montium, sub umbrela iniţiativei Erasmus+ European Universities.

Consorţiul reuneşte universităţi ale căror comunităţi însumează peste 165 000 de studenţi, din diverse state europene vorbitoare de limbi romanice (Italia, Franţa, Spania, România şi Portugalia), şi care funcţionează în ecosisteme geografice, culturale şi socio-economice similare. UVT este aliată în rețeaua europeană UNITA - Universitas Montium cu: Università degli studi di Torino, Université de Pau et des Pays de l’Adour, Université Savoie Mont Blanc, Universidad de Zaragoza şi Universidade Beira Interior.

Prin acest demers, care pilotează mobilitățile virtuale la nivelul alianței UNITA în acest an universitar, asigurăm continuitatea experienței de studiu în străinătate pentru studenţii UVT, deoarece suntem conştienţi de oportunităţile pe care le are asupra dezvoltării profesionale și personale a studenților. Obiectivul nostru, însă, este dublu. Astfel, pe lângă oferta făcută studenţilor, ne dorim să fim pregătiți pentru următorul exerciţiu financiar de la nivel european, în care programul Erasmus va beneficia de un buget mai mare, iar componenta virtuală şi digitală se anticipează că va fi semnificativă. UVT se află, în acest fel, în trendul educației universitare europene, alături de partenerii din UNITA - Universitas Montium. Să ai acces la un curs organizat de Università degli studi di Torino (IT), Université de Pau et des Pays de l’Adour (FR), Université Savoie Mont Blanc (FR), Universidad de Zaragoza (ES) sau Universidade Beira Interior (PT) de la tine din ţară, să înveţi cu colegi şi cadre didactice din aceste universităţi, iar apoi efortul să îţi fie recunoscut și echivalat acasă, la UVT, reprezintă o şansă pe care ne-am străduit să o oferim studenţilor noştri, acum”, spune rectorul UVT, Marilen Pirtea.

Revista presei – 7 decembrie 2020
ASE – primită în Reţeaua Instituţională a Universităţilor din Capitalele Europei UNICA
edumanager.ro

Academia de Studii Economice din Bucureşti anunţă primirea sa în rândul membrilor Network of Universities from the Capitals of Europe UNICA – unica-network.eu, reţeaua universităţilor din capitalele europene, începând cu data de 1 ianuarie 2021.

Potrivit sursei citate, evenimentul a avut loc în cadrul celei de-a 30-a ediţii a Adunării generale UNICA, desfăşurată recent.

“Reţeaua Instituţională a Universităţilor din Capitalele Europei UNICA este asociaţia de elită a universităţilor din capitalele europene, fondată în 1990, care reuneşte 53 de universităţi din 37 de capitale europene, peste 175.000 de angajaţi, cadre didactice şi cercetători, şi aproximativ 2 milioane de studenţi. Capitala României este reprezentată în UNICA de către Universitatea din Bucureşti şi Academia de Studii Economice din Bucureşti”, se arată într-un comunicat transmis vineri AGERPRES.

Misiunea UNICA este de a facilita colaborările internaţionale, schimbul de bune practici şi de a promova leadership-ul academic pe baza colaborării între universităţile membre.

Revista presei – 7 decembrie 2020
Consiliul Elevilor: Peste 65% din primării nu acordă burse sau acestea sunt foarte mici
adevarul.ro

Consiliul Naţional al Elevilor a adresat un apel Executivului prin care solicită emiterea unei hotărâri privind bursele minime care trebuie acordate şcolarilor. Aproape 36% din elevii României se află în risc de sărăcie şi excluziune educaţională, afirmă reprezentanţii elevilor.

”Conform Legii educaţiei naţionale 1/2011, Guvernul României are datoria de a emite, anual, o hotărâre prin care să stabilească un cuantum minim pentru fiecare categorie de burse în parte (studiu, performanţă, merit, ajutor social)”, se arată într-un comunicat al Consiliului Naţional al Elevilor.    ”În ciuda faptului că această prevedere există în lege încă din anul 2019, niciun Guvern nu a pus în aplicare până acum acest act normativ, prin emiterea unei hotărâri de guvern şi prin alocarea resurselor financiare necesare acestei măsuri”, potrivit aceleiaşi surse.     Analiza privind acordarea burselor la nivel naţional, realizată de către Consiliul Naţional al Elevilor în luna aprilie a acestui an, arată că 66,27% din primăriile din România nu acordă burse deloc sau le acordă într-un cuantum foarte mic.    ”Anul acesta, disparităţile au crescut major în sistemul educaţional, rata abandonului şcolar ajungând la un procent de peste 15%, contrar ţintelor asumate de către România în cadrul Strategiei 2020, de 11,3%. Din aceste motive, e imperios ca Guvernul României să aprobe hotărârea privind aprobarea cuantumurilor minime pentru bursele şcolare”, potrivit CNE.

 

Revista presei – 7 decembrie 2020
ECONOMIE - Ministrul de Finanțe despre decizia Standard & Poor's: Un semnal pentru investitori, mergeți și investiţi în România!
rfi.ro

Decizia agenției de rating S&P "este un semnal clar pentru toţi investitorii din lume. Mergeţi şi investiţi în România. Este o economie de încredere şi va rămâne o economie de încredere", a comentat decizia ministrul Finanţelor, sâmbătă dimineaţa, la Palatul Victoria.

România a reuşit să recâştige încrederea investitorilor şi a instituţiilor internaţionale într-un an foarte dificil, în care ţări cu economii dezvoltate precum Anglia sau Italia au suferit retrogradări. Iată ce spune ministrul de finanțe, Florin Câțu, după decizia agenţiei internaţionale de evaluare financiară S&P de a menţine ratingul României în categoria calificativelor recomandate investiţiilor (BBB-).

Este un semnal clar pentru toţi investitorii din lume. Mergeţi şi investiţi în România. Este o economie de încredere şi va rămâne o economie de încredere", a comentat decizia ministrul Finanţelor, sâmbătă dimineaţa, la Palatul Victoria.

Ministrul a subliniat încă o dată că decizia S&P este cu atât mai importantă cu cât vine într-un an în care ţări cu economii dezvoltate au fost retrogradate, arătând că Italia a ajuns acum la ratingul României.

"Un an în care ţări cu economii dezvoltate din păcate au suferit. Italia a avut ratingul retrogradat, iar azi a ajuns la nivelul României. Anglia este un alt exemplu. Sunt ţări care nu au reuşit să treacă prin această perioadă cu ratingul neschimbat. Ţări dezvoltate, cu tradiţie. România a reuşit acest lucru", a arătat Cîţu.

El a explicat că agenţia de rating a apreciat în comunicat nivelul moderat al datoriei publice şi al datoriei externe şi şi-a exprimat convingerea ca guvernul care va fi numit după alegerile generale din decembrie va reduce dezechilibrele fiscale şi va continua să ofere un sprijin fiscal amplu care să încurajeze redresarea economică în 2021.

Revista presei – 7 decembrie 2020
„La UVT, Cultura este Capitală” - Conferinta LIVE „Fake-news-uri vesele și triste” cu Ioan T. Morar, joi, 10 decembrie 2020
facebook.com
Sub sigla deja bine-cunoscută „La UVT, Cultura este Capitală”, un nou eveniment LIVE va avea loc în cadrul seriei „Conferințele UVT”.
„Fake-news-uri vesele și triste” este tema dialogului pe care îl va modera dl. Mircea Mihăieș joi, 10 decembrie 2020 și care îl va avea ca invitat pe scriitorul și jurnalistul Ioan T. Morar.
Activist și diplomat (fiind numit în 2010 în postul de Consul General român la Marsilia, Franța, funcție în care a rămas timp de un an), dl. Morar este absolvent, ca șef de promoție, al Facultății de Filologie a Universității Timișoara, secția română-franceză. În perioada 1981-1986 a fost profesor de limba română la Liceul Industrial „Textila” din Lugoj, iar din 1987 a devenit redactor al revistelor „Viața studențească” și „Amfiteatru”.
Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, membru fondator al „Academiei Cațavencu” și senior editor la „Cotidianul”, realizând totodată mai multe emisiuni de televiziune.
La început de decembrie, vă invităm să participați la un nou dialog antrenant cu o personalitate din domeniul culturii, în cadrul unui eveniment care va fi transmis LIVE pe pagina de Facebook a UVT.
Revista presei – 7 decembrie 2020
Ce spun tinerii născuți după 2000 despre vot: „România e ca mașină de jucărie pe care părinții ne-au dat-o nouă ca să o reparăm“
scoala9.ro

Școala 9 a vorbit cu șase tineri născuți după anul 2000 despre cum se poziționează față de dreptul de a vota. Trei dintre ei încă nu pot vota, pentru că sunt minori, dar fac apel la adulți să-și exercite acest drept și pentru ei la alegerile parlamentare din 6 decembrie. „Nu există vot greșit“, crede Crina. Are 17 ani, iar recent a fost infectată cu COVID și a folosit această perioadă de carantină ca să se informeze mai mult despre candidați. „România e ca o mașină de jucărie pe care părinții ne-au dat-o nouă să o reparăm“, spune și Ștefania de 15 ani.

 

Crina Mănăilă (17 ani), elevă la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin“ din Galați

Primul instinct este să spun că a vota este un drept, dar și o obligație a fiecărui cetățean ce vrea să trăiască într-o democrație care să-i reprezinte interesele. Pe de altă parte, mă gândesc că sunt situații în care oamenii nu sunt mulțumiți de niciun candidat și-atunci pot să înțeleg de ce nu merg la vot. Și a nu merge la vot este o decizie. Tocmai asta este frumos într-o democrație: că nu există vot greșit și că absența la vot este tot un manifest politic. Cred că fiecare om are dreptul la liberul arbitru.

Personal, dacă aș putea vota, mi-aș exercita acest drept pentru partidul sau candidatul care se apropie cel mai mult de așteptările mele, chiar dacă poate nu este perfect. Aș pune ștampila pentru acei politicieni care ascultă cel mai mult vocea cetățenilor. Eu îi încurajez pe tineri să voteze cu capul lor, nu în baza a ceea ce zic cei din jur. Să voteze rațional. Să se gândească la ce trebuie schimbat în această țară și să-i voteze pe cei în care au cea mai mare încredere că vor face ceva în sensul acesta.

Sigur, înțeleg teama unor oameni de-a merge la vot de teamă că se vor infecta cu COVID-19. Și eu am fost infectată și am avut simptome destul de grave. Acum câteva zile mi-am făcut din nou testul și am ieșit negativ. M-aș bucura dacă oamenii mai vulnerabili în fața virusului vor solicita urna mobilă pentru a vota de acasă. Iar dacă nu este aglomerație în secțiile de votare și toată lumea poartă măști și își dezinfectează mâinile, îi încurajez pe majoritatea cetățenilor să meargă la vot. Dacă simt asta, desigur.

Revista presei – 7 decembrie 2020
ECONOMIA DIGITALĂ - Necesitatea taxării echitabile a economiei digitale, urgentată de pandemia de COVID-19
cursdeguvernare.ro

Transformarea digitală a societății este o tendință unanim recunoscută de câteva decenii. Cu toate acestea, fenomenul a luat amploare în perioada pandemiei de COVID-19, când inovarea, îmbunătățirea eficienței și calității serviciilor, cu implicare umană cât mai redusă, au devenit cerințe obligatorii pentru a face față provocărilor generate de criză.

Însă implementarea tehnologiilor necesare a fost, deseori, încurajată prin diverse scheme de sprijin, iar răspunsul la nevoile iminente ale economiilor aflate sub asediul pandemiei a generat cheltuieli neprevăzute la nivelul bugetelor naționale. În acest context, în care necesarul de finanțare crește exponențial, iar companiile din tehnologie sunt considerate marile câștigătoare ale actualei crize, revine în actualitate necesitatea taxării echitabile în acest domeniu.

La nivel global, există de multă vreme o preocupare constantă din partea autorităților de a se asigura că entitățile care operează în mai multe state (companiile multinaționale) plătesc impozite în toate jurisdicțiile din care obțin venituri și la cote corecte.

De la concepte la demersuri sau drumul ideilor spre fapte

Cadrul privind taxarea economiei digitale face parte din aceste preocupări de mulți ani, dovadă fiind faptul că discuțiile pe marginea lui au demarat în anul 2013 prin publicarea, de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), a Planului de acțiune pentru combaterea erodării bazelor de impozitare și a transferului profiturilor (Base Erosion and profit Shifting – BEPS)continuat în anul 2015 prin definitivarea Acțiunii numărul 1 – Provocările care decurg din digitalizare și urmat , în 2019, de Documentul pentru consultare publică privind planul de abordare a provocărilor care decurg din digitalizarea economiei.

În același context, al demersurilor menite să asigure alocarea și impozitarea echitabilă a profiturilor între jurisdicții în contextul specific al economiei digitale, Comisia Europeană a emis, în anul 2018, două proiecte de directivă care își propun, pe de o parte, să reglementeze conceptul de „prezență digitală semnificativă” și regulile de impozitare a acesteia și, pe de altă parte, să introducă o taxă pe serviciile digitale de 3% din cifra de afaceri obținută din activități digitale desfășurate într-o anumită jurisdicție.

Aceste proiecte vizează, de asemenea, elaborarea unui sistem de impozitare a profiturilor în jurisdicțiile în care se creează valoarea (având în vedere dependența unor modele de afaceri de o bază mare de utilizatori, care constituie un factor esențial în obținerea de venituri), precum și noi principii de atribuire a profiturilor de-a lungul lanțului de creare a valorii (reguli aplicabile cu precădere în cazul elementelor intangibile greu de evaluat definite ca fiind tranzacții, pentru care nu există comparabilitate pe piață sau e dificil de estimat un flux de numerar viitor).

Revista presei – 7 decembrie 2020
Digitalizarea forțată a învățământului românesc: Avem ore online, dar cu aceleași metode
hotnews.ro
Începând din 9 noiembrie, cursurile față în față au fost suspendate, iar toate școlile au mutat orele în online. Cu toate acestea metodele de predare au rămas aceleași: profesorii cel mai adesea dictează informațiile sau elevii sunt nevoiți să conspecteze/ copieze lecțiile din manuale, potrivit unui sondaj realizat de Agenția Împreună și Consiliul Național al Elevilor.
Sondajul, realizat în perioada 18-23 noiembrie 2020 pe un eșantion de 9.401 elevi, 3.265 de cadre didactice și 4.965 de părinți, arată că deși contextul pandemic a forțat digitalizarea educației și profesorii și-au îmbunătățit competențele digitale, iar elevii s-au obișnuit cu utilizarea diverselor platforme online, doar 23% dintre elevi și 36% dintre părinți susțin că elementele digitale vor continua să fie folosite și în sistemul față în față. Singurii optimiști, sunt profesorii, 60% consideră că educația față în față va integra elemente digitale după reîntoarcerea fizică la școală.
În acest moment, 72% dintre elevi și 67% dintre profesori desfășoară orele online conform orarului pe diferite platforme video. O proporție de aproximativ 25% dintre elevii și cadrele didactice desfășoară educația online atât în sistem sincron, cât și asincron.
”Cu toate acestea, deși există premisele pentru participarea la educația online, cei mai mulți dintre profesori organizând orele, calitatea acestora devine îndoielnică din perspectiva celor trei grupuri vizate – elevi, cadre didactice și părinți”, arată sondajul ”Percepții despre calitatea educației online”.
Profesori care merg în sat pentru a le duce copiilor fișe
Există astfel elevi care nu au acces la dispozitivele necesare pentru a se conecta la internet sau conexiunea la internet este limitată. În acest caz, cadrele didactice acționează diferit în funcție de posibilitățile proprii și de caracteristicile elevilor.
De exemplu, unul dintre cadrele didactice care a completat chestionarul online menționează faptul că merge în sat de 2 ori pe săptămână pentru a da elevilor care nu se pot conecta la școala online materialele necesare (copii după paginile din manuale și culegeri, fișe de lucru personalizate etc.).
Astfel, 26% dintre profesori și 26% dintre elevi, iar aceștia sunt doar cei care au acces la internet, spun că orele se realizează parțial prin platforme video și sunt transmise materiale de lucru individual.

Profesorul dictează, elevii scriu

Și deși educația este digitalizată, în continuare principala abordare utilizată în educația online este predarea și realizarea de exerciții.
”Astfel, una dintre nemulțumirile elevilor și ale părinților este faptul că metodele de predare nu au fost adaptate la specificul educației online, iar profesorii cel mai adesea dictează informațiile sau elevii sunt nevoiți să conspecteze/ copieze lecțiile din manuale”, arată sondajul.
Elevii consideră că profesorii reușesc doar parțial să adapteze conținutul educațional și predarea la nevoile elevilor.
Cea mai apreciată categorie a profesorilor este cea care folosește metode inovative de predare (jocuri, quiz-uri, proiecte).
”O parte dintre profesori s-a adaptat foarte bine la educația online și se străduiesc să faciliteze procesul educațional pentru elevi, devenind și un sprijin emoțional pentru aceștia. Pe de altă parte, în viziunea elevilor și a părinților, unele dintre cadrele didactice sunt rigide în desfășurarea activităților online: pun absențe elevilor dacă nu au camera deschisă sau dacă s-au deconectat de la internet, dau note mici dacă elevii au probleme tehnice, nu revin asupra informațiilor care nu au fost înțelese sau notate de către elevi etc”, mai relevă sondajul.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.