Părinții ai căror copii fac școală online, de acasă, sunt mai stresați și mai predispuși la stări de anxietate sau de depresie, arată un sondaj publicat recent de Asociația Americană de Cercetare în Educație. Cele mai afectate sunt mamele, fiind cu 27% mai predispuse să se ocupe singure de îngrijirea copiilor. Școala 9 a vorbit cu cinci mame pentru a înțelege cum le-a afectat perioada de pandemie până în punctul în care au ajuns să simtă că „nu mai pot“ sau să creadă despre copiii lor că le urăsc.
Părinții cu cel puțin un copil care face școală online sunt cu 19% mai predispuși să aibă stări de anxietate decât părinții ai căror copii învață într-o sală de clasă. Aceiași părinți prezintă un risc de aproximativ 20% mai mare să aibă depresie sau probleme cu somnul.
Studiul celor de la Asociația Americană de Cercetare în Educație arată că aceste probleme legate de sănătatea mintală se regăsesc în toate categoriile de familii, indiferent de situația economică sau de statutul în societate.
O altă analiză din SUA arată că femeile cu job sunt cu 27% mai predispuse să se ocupe singure de îngrijirea copiilor comparativ cu bărbații care au un loc de muncă.
Ana Măiță, mama a doi băieți și activistă pentru drepturile mamelor: „M-am simțit ca un controlor de avioane“
Ana Măiță este mama a doi băieți, de 11 și 13 ani, și președinta asociației „Mame pentru Mame“. „Apropo de îngrijirea copiilor de către mame, chiar acum fac mâncare pentru ei (râde)“, spune ea la începutul interviului prin telefon.
Ana Măiță spune că este una dintre mamele privilegiate, pentru că are un soț care se implică în familie, dacă te raportezi la standardele din România. Dar, chiar și în aceste condiții, este de părere că pandemia a fost nedreaptă cu ea, ca mamă și ca femeie.
„Eu am dus greul cu îngrijirea copiilor și cu școala online. Adică de tot ce înseamnă teme, conexiune la internet, funcționarea laptopurilor sau să fie liniște în casă când unul dintre băieți este la ore, pentru că au programe diferite“, povestește Ana Măiță.
Într-o zi, băiatul său mai mare, Filip, a rugat-o să-l ajute la o temă pentru Fizică. Atunci a fost unul dintre momentele în care Ana s-a simțit depășită de situație.
„M-am uitat în caietul său de Fizică și mi se părea un fel de chineză. N-am avut ce să fac decât să apelez la un profesor care să lucreze câteva ore cu el. Am fost ușurată să aflu că problema nu era la copil, ci la profesoara lui care nu i-a explicat suficient de bine. Dar, da, a fost nasol să-mi simt limitele ca părinte“, mai spune ea.