EȘTI AICI:
Revista presei – 14 ianuarie 2021

Revista presei – 14 ianuarie 2021

Revista presei – 14 ianuarie 2021
Peste 1.800 de elevi timișeni se află în situație de risc privind neîncheierea mediilor în acest semestru
renasterea.ro

Aproximativ 65.000 de elevi încadrați în unitățile de învățământ preuniversitar din țară se află în situație de risc cu privire la neîncheierea mediei pe semestrul I, din cauza imposibilității de acces la resursele tehnologice – factor principal, la care se adaugă și alte motive precum neparticiparea la cursuri sau diverse situații medicale, potrivit Ministerului Educației Naționale.

La nivelul județului Timiș, numărul acestora este de aproape 2.000, cei mai mulți fiind în zona urbană. Comparativ cu anul școlar precedent, numărul elevilor timișeni aflați în situație de risc cu privire la neîncheierea mediei pe primul semestru este de trei ori mai mare. O primă soluție propusă de conducerea Inspectoratului Școlar al Județului Timiș vizează discuții cu reprezentanții unităților școlare și cu familiile elevilor aflați în această situație pentru eficientizarea intervențiilor didactice care să vină în sprijinul educabililor.

Ministerul de resort a anunțat deja că va fi prelungită perioada de încheiere a situațiilor școlare din semestrul I, aceasta extinzându-se la opt săptămâni de la revenirea la cursuri în semestrul al II-lea. De asemenea, acolo unde va fi cazul, mediile vor putea fi încheiate și cu două note, indiferent de numărul orelor alocate săptămânal fiecărei discipline.

Revista presei – 14 ianuarie 2021
Este fezabil ca școlile să se redeschidă pe 8 februarie? Marian Staș, expert în educație: Da, fără rezerve
rfi.ro

Școlile ar putea începe <față în față> pe 8 februarie. Asta dacă situația epidemiologică o va permite, a anunțat ministrul Educației, Sorin Câmpeanu.  Acesta a precizat că va exista și un calendar de recuperare a materiei, în cazul elevilor care nu au putut face cursuri online.

Și premierul Florin Cîțu a spus că "trebuie sa facem eforturi pentru ca scoala sa fie deschisa cat mai repede"."Până acum am vazut că a scăzut numarul infectărilor și am ajuns la un număr confortabil. Daca se menține și păstrăm această tendință descendentă, putem să deschidem școlile pe 8 februarie", a spus premierul. În schimb, medicul Andreea Moldovan, secretar de stat în Ministerul Sănătății,  este rezervată atunci când vine vorba de deschiderea școlilor pe 8 februarie. Aceasta a declarat la Digi24 că "planurile de redeschidere a școlilor sunt în stadiul de evaluare, se discută ce fel de clase se vor deschide, sunt mai multe scenarii posibile, fie de afterschool, creșă, ciclu primar, fie de clase mai mari. Ceea ce suntem conștienți e că situația de școală online nu e de cea mai bună calitate, din acest motiv profesorii au fost incluși în grupa prioritară de vaccinare, tocmai ca să protejăm această categorie".

Este fezabil ca școlile să se redeschidă pe 8 februarie? L-am întrebat pe Marian Staș, expert în Educație:

Marian Staș: Da, fără rezerve. Susțin acest proces limpede și fără echivoc în condițiile pe care deja conducerea Ministerului Educației le anunțaseră anul trecut, anume acelea de descentralizare, de subsidiaritate, de lucru pe scenarii ș.a.m.d. Cred că în momentul de față trei mesaje esențiale sunt de transmis în ceea ce privește sistemul public de educație. Primele două au legătură cu educația. Al treilea are legătură cu procesul vaccinării.

Primele două sunt următoarele. Așa cum ministrul a afirmat nu exclude niciun fel de combinație de scenarii sau scenarii particulare pentru deschiderea sau pentru începerea școlilor în sălile de clasă, pe 8 februarie, cât mai multe cu putință. Este o strategie pe care o salut pentru că întotdeauna cea mai păcătoasă, cea mai contraproductivă este strategia <do nothing>. În momentul în care pornim, în momentul în care avem măcar o sală de clasă sau măcar o școală în care copiii merg și învață acolo, cu siguranță se vor antrena o serie întreagă de alte măsuri benefice pentru a se consolida calitatea procesului de învățare educațional, în condiții sanitare rezonabile. Al doilea aspect important îl reprezintă mesajul foarte limpede de încheiere, cu cap și cu coadă, a anului școlar și a examenelor naționale. Iar al treilea lucru, așa cum spuneam, îl reprezintă apelul și al meu, un lucru de bun simț și de civism, anume ceea ce înseamnă abordarea foarte serioasă a procesului vaccinării de către personalul didactic și de către  oamenii care lucrează în învățământ. Dacă aș primi un mesaj,de pildă, de la doctorul Gheorghiță, acum aș întrerupe conversația cu dumneavoastră, m-aș duce, m-aș vaccina și aș reveni ca să continuăm această conversație.

 

Revista presei – 14 ianuarie 2021
Sub jumătate din cadrele didactice din Timiș vor să se vaccineze
tion.ro

Inspectorul școlar general al Timișului spune că 47,23% din cadrele didactice din județ și-au manifestat dorința de a se vaccina. Procentul nu este încă bine definit, întrucât chestionarea cadrelor continuă până mâine, 14 ianuarie.

Potrivit inspectorului școlar general Marin Popescu, 47,23% dintr-un total de peste 9.000 de profesori și angajați din învățământ doresc, până acum, să se vaccineze.

„Din interogarea pe care o avem, un procent 47,23 la sută dintre colegii profesori doresc vaccinarea. Raportarea nu s-a încheiat și se finalizează în 14 ianuarie, iar raportarea se transmite la Ministerul Educației”, spune Marin Popescu, inspectorul școlar general al Timișului.

Marin Popescu spune că la nivel de inspectorat se derulează o campanie de informare a cadrelor didactice, prin întâlniri cu specialiști din sănătate.

”Inspectoratul Școlar Județean debutează o informare a colegilor. Prima întâlnire a avut loc cu medicul Virgil Musta și directorii unităților de învățământ. Urmează întâlniri cu epidemiologi, experți DSP și medici de familie. Ne dorim revenirea la școală în condiții de siguranță și de aceea dorim să informăm. Profesorii nu sunt obligați să se vaccineze. Noi ne vaccinăm cu gândul la comunitate și familie. Orice cadru didactic este un plus de siguranță pentru mediul educațional unde merge. Școlile au fost unități sigure, pentru că s-au respectat regulile. După ziduri, nu mai sunt respectate regulile”, a declarat Popescu.

În Timiș sunt 6.671 cadre didactice, 795 personal auxiliar și 1.698 angajați în sistemul de învățământ.

Revista presei – 14 ianuarie 2021
În sistemul universitar procentul celor care vor să fie vaccinați a trecut de 60%
edupedu.ro

Mai puțin de jumătate dintre profesorii din învățământul preuniversitar doresc să fie vaccinați, anunță ministrul Sorin Cîmpeanu, într-un interviu la Antena3. Acesta a explicat că procentul celor care vor să fie vaccinați în învățământul preuniversitar este de aproape 50%, în timp ce în sistemul universitar a trecut de 60%.

“Așa cum am spus, am adresat o întrebare cu privire la disponibilitatea de vaccinare cu răspuns final pe data de 15 ianuarie după-amiază. Înainte să vin la dumneavoastră la emisiune am urmărit situația curentă. Aproape 50% din personalul din învățământul preuniversitar dorește vaccinarea. Aproape. Și deja sistemul universitar din România ajuns la 60%, exceptând cadrele didactice care sunt și medici, care s-au vaccinat deja, deci evident că nu mai au disponibilitate de vaccinare pentru că s-au vaccinat deja.”

“Am precizat că aceste răspunsuri pe care le dorim de la cei 340.000 de angajați din sistemul de învățământ nu reprezintă o obligație legală de vaccinare, dar ne interesează pentru a putea planifica numărul de doze necesare pentru vaccinare”, a mai spus Cîmpeanu

“În valoare absolută să știți că sunt 200 de mii de persoane din sistemul de învățământ care au declarat deja că doresc să se vaccineze”, potrivit ministrului.

Revista presei – 14 ianuarie 2021
“Copiii nu își pot permite încă un an de întrerupere a școlii” / Închiderea școlilor “trebuie să fie o măsură de ultimă instanță” – directorul executiv UNICEF Henrietta Fore
edupedu.ro

“Pe măsură ce intrăm în cel de-al doilea al pandemiei de COVID-19 și pe măsură ce numărul cazurilor de îmbolnăviri continuă să crească în întreaga lume, trebuie să depunem toate eforturile necesare pentru a menține școlile deschise sau să acordăm prioritate redeschiderii acestora”, arată directorul executiv al UNICEF, Henrietta Fore, într-o declarație emisă miercuri.

Ea arată că “închiderea școlilor trebuie să fie o măsură de ultimă instanță, după ce toate celelalte opțiuni au fost analizate”, având în vedere consecințele grave pe care această închidere le are asupra copiilor. „Sănătatea, dezvoltarea, siguranța și bunăstarea copiilor sunt amenințate. Cei mai vulnerabili dintre ei vor duce tot greul.”

În ciuda dovezilor copleșitoare privind impactul închiderii școlilor asupra copiilor și în ciuda unui număr din ce în ce mai mare de dovezi care arată că școlile nu alimentează pandemia, prea multe țări au ales să țină școlile închise, unele aproape de un an de zile.

Consecințele închiderii școlilor, care, la momentul cel mai ridicat al măsurilor de izolare socială provocate de pandemie, au afectat 90% dintre elevii din întreaga lume și au lăsat peste o treime dintre școlari fără acces la educație la distanță, au fost devastatoare.

Estimările arată că numărul copiilor care nu participă la educație va ajunge la 24 de milioane, un nivel neîntâlnit de ani de zile și pentru reducerea căruia am luptat din greu.

Capacitatea copiilor de a citi, scrie și de a socoti la un nivel elementar a avut de suferit, iar abilitățile de care au nevoie pentru a prospera în economia secolului 21 s-au diminuat.

Sănătatea, dezvoltarea, siguranța și bunăstarea copiilor sunt amenințate. Cei mai vulnerabili dintre ei vor duce tot greul.

Fără mesele oferite la școală, copiii rămân flămânzi, iar alimentația lor are de suferit. Fără interacțiunea zilnică cu colegii lor și odată cu reducerea mobilității, își pierd condiția fizică și prezintă semne de suferință psihologică. Fără plasa de siguranță pe care școala o oferă adesea, copiii sunt mai vulnerabili în fața abuzurilor, căsătoriei și muncii în rândul copiilor.

Revista presei – 14 ianuarie 2021
CYBER - Cea mai mare platformă de vânzări de pe DarkNet a fost dezmembrată, anunță procurorii germani. Site-ul era administrat de un australian și era găzduit pe servere aflate în Republica Moldova și Ucraina
g4media.ro

Cel mai mare site de vânzare de droguri, acte contrafăcute şi monedă falsă, găzduit de DarkNet, a fost dezmembrat, iar presupusul său administrator arestat, a comunicat marţi parchetul din oraşul german Koblenz, transmite AFP.

Cel despre care se presupune că administra ‘DarkMarket’, un australian în vârstă de 34 de ani, a fost arestat în acest weekend la frontiera dintre Germania şi Danemarca, aflându-se în prezent în detenţie provizorie.

Comunicatul precizează că ‘mai mult de 20 de servere din Republica Moldova şi Ucraina’ au fost confiscate.

Platforma a fost dezmembrată luni după oprirea serverelor, arată parchetul din Koblenz.

Acesta a condus investigaţii timp de mai multe luni împreună cu serviciul central de anchete penale din Oldenburg. La anchetă au contribuit şi poliţişti din mai multe ţări, precum Statele Unite, Marea Britanie, Danemarca, Republica Moldova şi Ucraina.

Potrivit anchetatorilor, DarkMarket era, ‘fără îndoială, cea mai mare piaţă din lume de pe DarkNet, cu aproape 500.000 de utilizatori şi peste 2.400 de vânzători’.

‘În total, cel puţin 320.000 de tranzacţii au fost efectuate’ pe platformă, cu criptomonedele Bitcoin şi Monero, iar suma totală s-ar putea ridica la 140 milioane de euro.

DarkMarket era ‘utilizat în principal pentru vânzarea de droguri de toate tipurile’, dar pe platformă se mai găseau la vânzare ‘monede false, date de cărţi de credit furate sau falsificate, cartele SIM anonime’ sau viruşi informatici, precizează parchetul german.

Revista presei – 14 ianuarie 2021
Cursuri în sălile UVT doar după ridicarea stării de alertă
radiotimisoara.ro

La Universitatea de Vest, cursurile se vor face față în față, când se va ieși din starea de alertă.

 

INTERVIUL AUDIO DIN ARTICOL: AICI.

Rectorul Universității de Vest Marilen Pirtea spune că, potrivit legislației, învăţământul superior românesc aşa este conceput şi că predarea online a fost adoptată ca soluţie pentru o situaţie extremă, respectiv pandemia.

Politehnica din Timișoara ar putea păstra opţiunea de trasmitere a unor cursuri online, însă doar în amfiteatrele mari, în cazul în care profesorii universitari vor dori acest lucru.

 

 

Revista presei – 14 ianuarie 2021
DIGITALIZARE: Cele 3 legi fără de care digitalizarea României rămâne în improvizație
cursdeguvernare.ro

Entuziasmul digitalizării manifestat în debutul pandemiei pare că s-a domolit – se aude tot mai rar de ”oportunitatea digitalizării creată de coronavirus”, iar marile proiecte de digitalizare, cu câteva excepții, par așezate la coada listei de priorități ale momentului.

În realitate, situația e blocată de lipsa câtorva legi esențiale, în baza cărora digitalizarea s-ar putea impune, uniform, la nivelul administrației centrale și locale, cu propagare în economie.

Dacă s-ar aproba aceste legi, atunci nu s-ar împlini doar visul contribuabilului român, ci s-ar putea fructifica și oportunitatea imediată oferită de Bruxelles, care solicită ca minimum 20% din fondurile alocate prin Planurile naționale de reziliență să fie cheltuite pe componenta de digitalizare. E vorba de zeci de milioane de euro. bani care vor fi disponibili chiar din acest an, cu condiția să avansăm proiecte…

1- O Lege a interoperabilității – singura care poate obliga instituțiile să nu mai țină datele captive

”Vorbeam de identitatea electronică. Cu oarece greutate, acest proiect a fost demarat ( n. red.: e vorba de Platforma Software Centralizată pentru Identitate Digitală – PSCID). Este un proiect de referință pentru procesul de transformare digitală a României. Are termen de livrare 2 ani, important însă: vor exista livrări intermediare, deci anumite componente ale PSCID ar putea fi operaționale mai devreme.

De ce este importantă interoperabilitatea – acest proiect urmărește realizarea unui nod de interoperabilitate, care ar funcționa ca o ”poartă de acces automat” la toate registrele publice naționale și care ar permite schimbul de date între instituțiile și autoritățile publice. Ar asigura comunicarea între sistemele informatice publice pentru furnizarea eficientă de servicii pe cale electronică.

2- Semnătura electronică: azi o vedem, și nu e

La capitolul priorități legislative ale mandatului său parlamentar, Sabin Sărmaș mai menționează: deplina operaționalizare a Legii semnăturii electronice,  o nouă lege a arhivării și reglementarea modului în care se livrează softuri pentru sectorul public.

Precizare: deși există un cadru general oferit de OUG nr. 38/2020, Legea semnăturii electronice este funcțională doar pe jumătate.

La nivel interinstituțional, de bine de rău nimeni nu se plânge. În relația cu contribuabilul, autorităţile şi instituţiile publice erau însă obligate să emită până în vara anului 2020 acte administrative pentru stabilirea tipului de semnătură electronică necesar pentru un anumit serviciu prestat. Lucru pe care unele instituții fie l-au uitat, fie nu l-au comunicat public.

3- Mica revoluție în achiziții publice și problema specifică a serviciilor de IT

”Am făcut un singur progres notabil- este în curs de implementare în SEAP sistemul de achiziții dinamice, cred că va fi gata până la sfârșitul lunii ianuarie. Este o mică revoluție – va exista un pool de furnizori de servicii. Companiile sau instituțiile vor avea un contract-cadru, în baza căruia poate adăuga, sau elimina, furnizori, în funcție de evoluția proiectului”, precizează Sabin Sărmaș.

Problema achizițiilor de servicii IT este că acestea sunt tratate la fel ca oricare altele în condițiile în care avansul tehnologic din domeniu este nemaiântâlnit altundeva. Procesul de achiziție este greoi, rigid, blocat de contestații la fel ca construcția de autostrăzi, astfel încât sistemele achiziționate sunt de cele mai multe ori depășite chiar în momentul semnării contractelor.

Revista presei – 14 ianuarie 2021
Studenții care pleacă la universități din străinătate să se adreseze Ministerului Sănătății
edupedu.ro

Studenții români care trebuie să plece la universități din străinătate și au nevoie de vaccin trebuie să se adreseze Ministerului Sănătății pentru a fi incluși în etapa a II-a de vaccinare, având în vedere că legislația care reglementează ordinea în care sunt vaccinate categoriile sociale este în prezent în lucru la Ministerul Sănătății, a precizat astăzi premierul Florin Cîțu într-o conferință de presă de la Palatul Victoria.

„Repet, etapa a doua, acea listă crește în fiecare zi pentru că sunt mai multe priorități pe care le vedem, s-ar putea să fie și asta o categorie pe care o vom include selectiv pentru persoanele care vor intra în etapa a II-a, încă nu este luată o decizie, recomand celor care sunt în această situație să vorbească cu Ministerul Sănătății, ei sunt cei care fac Hotărârea de Guvern”, a declarat Florin Cîțu.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.