Problemele de mediu sunt deosebit de complexe, dar responsabilitatea fiecărui individ este foarte importantă pentru protecția mediului. Dacă se conștientizează faptul că fiecare persoană are un rol semnificativ în creşterea responsabilităţii faţă de protecţia mediului și dacă tinerii sunt informați asupra modalităților în care fiecare poate acționa, rezultatele vor apărea negreșit. În acest context, în cadrul proiectului Rețea ROmania Serbia pentru evaluarea și diseminarea impactului activităților miniere de exploatare a cuprului asupra calității apei în zona transfrontalieră / RoS-NET2 au fost prevăzute activități de formare și conștientizare a tinerilor cu privire la diverse probleme de mediu. În luna ianuarie 2021 am implementat online două evenimente de conștientizare cu privire la conceptele de alimentare eficientă cu apă, tratarea și reutilizarea apei și respectiv achiziții publice ecologice. Au fost implicați elevi și profesori din Serbia, de la Școala Generală „Olga Petrov-Radišić” din Vârşeț, ceea ce ilustrează caracterul transfrontalier al evenimentelor. Elevii au audiat prezentările menite să faciliteze înțelegerea conceptelor, au urmărit filme care au ilustrat noțiunile conținute în prezentări și au participat la dezbateri asupra conceptelor analizate.
În cadrul evenimentului dedicat alimentării eficiente cu apă, tratarea și refolosirea apei, s-a conștientizat faptul că schimbările în stilul de viață și activitățile industriale și agricole conduc la creșterea cererii de apă, creștere care, corelată cu efectele schimbărilor climatice, pune sub semnul întrebării aprovizionarea cu apă în anii care vor urma. Elevii au imaginat scenarii de economisire a apei în gospodăria proprie, de refolosire a acesteia, au subliniat că gesturile simple ale fiecărei persoane pot conduce la eliminarea risipei de apă.
În ceea ce privește evenimentul dedicat achizițiilor publice ecologice, elevii au participat la un concurs în care au enumerat produse care pot face obiectul achizițiilor publice pentru școala lor și au explicat cum aceste produse pot fi înlocuite cu unele ecologice.
Elevii au completat un chestionar de feedback pentru fiecare dintre evenimentele la care au participat și au specificat că au învățat lucruri noi, că au conștientizat că trebuie să prețuiască apa și să nu o risipească, au înțeles conceptul de achiziții publice ecologice și că vor fi mai atenți la acțiunile lor astfel încât să contribuie la protecția mediului.