EȘTI AICI:
Revista presei – 9 septembrie 2021

Revista presei – 9 septembrie 2021

Ca4
PROuniversitaria - Interviu cu prof. univ. dr. Marilen-Gabriel Pirtea, rectorul Universității de Vest Timișoara
prouniversitaria.ro

Care este rolul Consorțiului Universitaria în accepțiunea dvs., ca rector al uneia dintre cele cinci cele mai prestigioase instituții de învățământ superior din România? Cum a fost creată această entitate, pe ce criterii și cum se asigură coerența strategiilor, propunerilor și viziunii organizației în timp?

Marilen Pirtea: Consorțiul Universitaria, ca alianță formată din primele cinci universități comprehensive ale țării – pentru că și Academia de Studii Economice din București tinde către acest statut cuprinzător – este o entitate de exprimare și reprezentare publică a pozițiilor unitare despre domeniile educației, cercetării și rolului social pe care le au universitățile componente. Această voce comună care exprimă pozițiile legitime ale celor mai mari și mai bine cotate universități ale României reprezintă, de fapt, o bună parte din comunitatea științifică din cele mai reprezentative centre universitare ale țării – București, Timișoara, Cluj-Napoca și Iași. În plus, Consorțiul Universitaria acoperă practic cea mai mare parte din suprafața de expunere universitară și de cercetare a României în plan internațional, grupând universitățile în care componenta de internaționalizare este una majoră, mai ales prin dimensiunea factorului de prezență în rankingurile academice internaționale și în circuitele științifice internaționale. UVT, aflată între aceste cinci universități ale alianței, nu este nici cea mai veche și nici cea mai mare dintre acestea, în schimb este, foarte probabil, cea mai dinamică dintre universitățile primului grup valoric universitar din România.

 

Vorbim și în 2021 despre o reformă a învățământului superior și a cercetării în România. Este misiunea de schimbare în profunzime a sistemului o chestiune care ține de Guvern, de administrația centrală, sau ține de fiecare centru universitar, care beneficiază de autonomie și libertate decizională? Unde și de ce se produc disfuncționalitățile criticate în general, la nivelul societății?

Marilen Pirtea: Întrebarea este amplă, iar răspunsul necesar poate fi tot atât de complex. Voi reduce însă aria de trimiteri necesare pentru acest răspuns la două observații. Prima este aceea că și sistemul de management public din educație, și universitățile, în rolul lor de comunități care își exercită autonomia, sunt responsabile pentru a propune și a implementa măsuri de schimbare pentru optimizare. Consorțiul Universitaria chiar a indicat mai multe căi de reformare și intervenție în direcția unei schimbări semnificative în sistemul de educație și cercetare universitar, prin rezoluția din 14 mai 2021, când UVT a predat către ASE președinția rotativă a Consorțiului Universitaria. În cadrul acestei rezoluții a consorțiului s-au formulat concluzii și propuneri de măsuri concrete pentru recunoașterea și stimularea reală a performanței în universitățile românești.

Noi sperăm ca recomandările și observațiile constructive ale lucrărilor Consorțiului Universitaria din 14 mai 2021 să fie o bază serioasă pentru viitoarele măsuri pe care Ministerul Educației le va lua.

 

La începutul acestui an, board-ul Consorțiului Universitaria, din care faceți parte, a ieșit public cu un set de propuneri extrem de ambițioase și juste, care ar fi meritat cu siguranță o atenție specială din partea societății. Sunt, grosso-modo, speranțe mai bune și mai multe în noul context? Fără o dezvoltare de ordin politic, sperați într-o deschidere și înțelegere mai corectă și la decizii mai inspirate ale noii guvernări?

Marilen Pirtea: Chiar în acest sens aminteam anterior și de rezoluția Consorțiului Universitaria din 14 mai 2021, în care au fost formulate o multitudine de propuneri și recomandări. Da, cred că la nivelul managementului de vârf din Ministerul Educației se află acum oameni care au puterea de a se baza pe experiența comunităților științifice din marile universități ale țării, pentru decizii majore, mai ales cele legate de finanțare. Dar e necesar ca vocea din Ministerul Educației să se facă auzită în ansamblul dezbaterilor din Guvern, pentru a obține recunoașterea priorităților. Fără bani, fără un orizont al bugetării predictibil și corect dimensionat, universitățile publice nu își vor putea exercita rolul lor de factori catalizatori ai dezvoltării regionale, din centrele universitare cheie, văzute ca epicentre ale creșterii calității vieții. Mai mult chiar, prezența și imaginea noastră internațională nu se va menține, într-o lume academică atât de competitivă, decât prin programe de finanțare strategice, destinate susținerii polilor de excelență academică care fac față cu brio în competiția internațională.

TabaraPetreStoica
Prima ediţie a Taberei de Creaţie Literară pentru Tineri Scriitori "Petre Stoica"
9am.ro

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) și Muzeul Presei "Sever Bocu" organizează prima ediție a Taberei de Creație Literară pentru Tineri Scriitori "Petre Stoica", în perioada 10 - 12 septembrie, la Casa Memorială "Petre Stoica" din Jimbolia, la care vor participa nouă tineri poeți, prozatori și eseiști din țară și din Republica Moldova.

Cei nouă rezidenți vor lua parte la o serie de ateliere cu scriitorii Adriana Babeți, Pia Brînzeu, Marcel Tolcea și Tudor Crețu și vor participa la o serie de tururi ghidate în oraș din Banat care se mândrește cu șase muzee și case memoriale. Lor li se vor alătura patru tineri pasionați de literatură de la Liceul Tehnologic Jimbolia, arată un comunicat la UVT, transmis miercuri.

Pe parcursul taberei există și momente culturale destinate publicului larg, fiecare dintre cele trei zile fiind prezente cu discuții, muzică, literatură și artă.

La eveniment vor lua parte și studenți ai Facultății de Muzică și Teatru, care vor oferi un moment de muzică clasică, iar serile de vineri și sâmbătă se vor încheia cu muzica de pe vinil, alături de DJ Mere, Dj Mrk și Dj Who: ratio . De asemenea, librăria "La Două Bufnițe" va fi prezent cu un stand de literatură română contemporană.

Evenimentele din cadrul Taberei de Creație Literară pentru Tineri Scriitori "Petre Stoica" se vor desfășura în curtea Casei Memoriale cu același nume.

“La UVT, Cultura este capitală, iar evenimentele pe care universitatea noastră le organizează vizează nu doar studenţi, nu doar timişoreni, ci o comunitate extinsă. UVT are porţile deschise şi în acelaşi timp iese în agora şi oferă evenimente culturale şi educaţionale în beneficiul cât mai multor oameni. Cultura trebuie să ajungă din centrul Timişoarei până în cartierele mărginaşe, trebuie să se adreseze studenţilor, liceenilor, pensionarilor, dar şi diverselor categorii profesionale, ori corporatiştilor, funcţionarilor, practic tuturor. Tabăra de Creaţie Literară pentru Tineri Scriitori ‘Petre Stoica’ aduce laolaltă tineri talentaţi, pasionaţi de literatură, din Iaşi, Bucureşti, Timişoara, Suceava, Republica Moldova, dar, în acelaşi timp, este pretextul perfect pentru a organiza o serie de acţiuni culturale efervescente, cu substanţă, pentru publicul jimbolian. UVT pregăteşte multe alte activităţi culturale pentru timişoreni, timişeni, pentru turiştii care ne vor vizita oraşul, dar şi pentru români în general, inclusiv pentru diaspora“, spune rectorul UVT Marilen Pirtea, citat de colegii de la Agerpres.

Dreamstime M 186414285 820x547
Aproape 500 de copii s-au întors din străinătate și s-au înscris în noul an școlar, în Timiș, dublu față de anii trecuți. Topul țărilor din care s-au întors românii anul acesta / Inspectorul Școlar avertizează că spațiile sunt insuficiente
edupedu.ro

Numărul elevilor români care revin din 35 de ţări de pe glob pentru a începe noul an şcolar în judeţul Timiș este dublu sau chiar triplu faţă de anii precedenţi și anume 494 de copii români se întorc la școală în România, în județul Timiș, a declarat miercuri şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Timiş, Marin Popescu, pentru Agerpres. Totodată, reprezentantul ISJ a susținut că noul an școlar începe cu o infrastructură insuficientă, fără noi corpuri școlare construite recent, de care este nemulțumit.

Potrivit statisticii efectuate la 31 august, în Timiș au revenit 494 de elevi cărora le-au fost echivalate studiile şi au fost repartizaţi în școlile din județ în baza solicitării părinţilor, ţinând cont de domiciliu, specializare sau profil, de ciclu de învăţământ.

Din ce țări se întorc copiii români

Șeful ISJ Timiș a explicat că “majoritatea elevilor repatriaţi sunt în orașul Timişoara şi vin din 35 de ţări. Avem câte un caz de revenire din Canada, Cuba, Brazilia, Australia”.

  • Pe primul loc în topul ţărilor de unde revin este Germania (125 de elevi), urmată de Italia (80), Spania (75), Anglia (52), Austria (24), SUA (20).
  • Din Republica Moldova, Irlanda, Portugalia au venit câte peste 10 copii, iar din celelalte ţări s-au întors câte sub 10 elevi.

Potrivit calculelor inspectoratului, “dacă împărţim cei aproximativ 500 de elevi la 25, cât este numărul de elevi pentru o clasă, înseamnă că avem 20 de clase în plus”.

Suitcase 1412996 1280 Edited 960x641
ANALIZĂ România a cheltuit peste 2 miliarde de lei din fonduri europene pentru reducerea ratei de părăsire timpurie a școlii în ultimii 9 ani, iar indicatorul a scăzut cu doar 2 puncte
edupedu.ro

România a cheltuit peste 2 miliarde de lei pentru reducerea cu 2 puncte procentuale a ratei de părăsire timpurie a școlii în perioada 2012-2021, potrivit unor date furnizate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, la solicitarea Edupedu.ro. În perioada analizată, rata acestui indicator a scăzut de la 17.8% în 2012, la 15.6% în 2020. Nu a fost atins obiectivul propus în Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii în România de a înregistra valoarea de 11.3% în 2020.

După ce, în 2019, România avea rata de părăsire timpurie de 15.3% și a înregistrat atunci cel mai mic nivel al acestui indicator din perioada 2012-2020, anul trecut rata a crescut.

Suma cheltuită pentru reducerea și a acestui fenomen de reducere a părăsirii timpurii a școlii a fost de 2.398.097.983 lei (484.581.713 euro la cursul actual al BNR, de 4.9488 lei/euro), potrivit datelor de la Ministerul Fondurilor Europene.

  • Rata de părăsire timpurie a școlii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-24 de ani care au terminat cel mult clasa a VIII-a și care au abandonat școala în acel moment, nu au mai urmat nicio altă formă de școlarizare sau formare profesională. Se mai numește abandon școlar timpuriu.

Aproape 16% dintre cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani au terminat cel mult clasa a VIII-a și nu și-au continuat studiile obligatorii. Cu alte cuvinte, dintr-o clasă cu 25 de copii, 4 dintre ei renunță la școală până la clasa a VIII-a sau după finalizarea ei.

Superscrieri
Superscrierile lunilor iulie + august selecție de Dragoș Stanca
ffff.ro

Invitatul special care a ales cele 8 superscrieri ale lunilor iulie & august e Dragoș Stanca, antreprenor în digital media, fost jurnalist și manager de presă. În prezent e președinte al BRAT, conduce rețeaua media și agenția regională Thinkdigital în România și e fondator al platformei de conținut și evenimente tech Upgrade 100.

Alături de Fundația Eidos a lansat recent proiectul Eidos Talks – serie susținută și de Superscrieri - care analizează starea jurnalismului și încearcă să dezbată soluții prin care informațiile de interes public să ajungă la cetățeni, în ciuda asaltului fake news și al dezinformării amplificate de tehnologie.
Dragoș Stanca: «Trăim ani în care superficialitatea în informare, „Măria Sa Click-ul” și audiențele obținute în orice fel – mai ales fără a se lăsa „încurcate” de deontologie ori de adevăr - par a dicta cine „câștigă” și cine pierde în industria media.

Nu și pe termen lung. Sper.

Chiar dacă jurnalismul realizat în interesul publicului (nu al patronatelor) e sub-finanțat într-o piață globală de publicitate bazată pe valori eronate, și primește deci mult mai puțină atenție decât merită, vestea bună e că a mi-a fost foarte greu să aleg doar materialele listate mai jos: există (încă) foarte mult jurnalism extraordinar în România.

Așa că nu am selectat doar 8 materiale publicate în vara 2021 – ci, mai degrabă, am ales 8 materiale-pretext + alte articole care adaugă nuanțe și completări relevante, pe 8 teme pe care le consider foarte importante. Iată-le:

9099378
Biblioteca Centrală a Universităţii Politehnica Timişoara (UPT) organizează, începând de miercuri până vineri, cea de-a XXXI-a Conferinţă Naţională a Asociaţiei Bibliotecarilor din România (ABR)
agerpres.ro

Biblioteca Centrală a Universităţii Politehnica Timişoara (UPT) organizează, începând de miercuri până vineri, cea de-a XXXI-a Conferinţă Naţională a Asociaţiei Bibliotecarilor din România (ABR) - "iLibrary" cu "i " pentru informare, inspiraţie, inovaţie, incluziune prin interdisciplinaritate, interculturalitate la nivel internaţional.

În deschiderea evenimentului a fost lansat Tratatul de Biblioteconomie.

Conferinţa este destinată bibliotecarilor din toate tipurile de biblioteci, profesorilor, profesorilor documentarişti, studenţilor şi doctoranzilor cu competenţe în domeniul ştiinţelor comunicării, specializarea Ştiinţe ale informării şi documentării. Sesiunile vor include alocuţiuni ale invitaţilor speciali, articole şi discuţii pe paneluri, precizează organizatorii.

Tematica lucrărilor prezentate va include Informatizare, programe de bibliotecă; Dezvoltarea competenţelor de căutare a informaţiilor; Referinţe bibliografice online; Tehnici şi metode interactive de instruire a utilizatorilor; Servicii şi proiecte inovative de incluziune socială în comunitatea academică, iniţiate de / sau în parteneriat cu instituţii info-documentare (biblioteci, centre de documentare, arhive, muzee); Schimb de bune practici şi parteneriate între instituţiile de învăţământ şi structurile info-documentare şi culturale.

Evenimentul va include vineri şi o conferinţă-satelit cu tema "25 de ani de informatizare în 100 de ani de existenţă, Biblioteca UPT", care celebrează dialogul interdisciplinar între ştiinţele informării şi documentării şi ştiinţa calculatoarelor.

Biblioteca UPT a demarat procesul de informatizare în 1995, când s-a cumpărat programul Aleph 330, iar un an mai târziu, după parametrizare, a început catalogarea pe calculator a documentelor. Trei ani mai târziu începe utilizarea modulului de circulaţie care va permite scurtarea tot mai mare a timpilor de împrumut. După introducerea porţilor magnetice în 2002 şi a sistemului RFID în 2014, utilizatorii pot să îşi împrumute singuri documentele de care au nevoie.

646x404 (18)
Oportunităţile din sistemul de învăţământ – prezent şi viitor
adevarul.ro

Cu scopul de a analiza în detaliu perspectivele asupra viitorului sistemului de învăţământ, şi oportunităţile pe care le avem în faţă, Microsoft România organizează pe data de 16 septembrie evenimentul „Inovaţie în educaţie: Învăţământul în era digitală”.

Printre invitaţi se vor număra rectori şi reprezentanţi ai unor universităţi şi colegii de renume din România, precum Universitatea Babeş-Bolyai, Universitatea Politehnică din Bucureşti, Universitatea din Bucureşti, UMFST Târgu-Mureş, Colegiul Naţional Brukenthal din Sibiu şi Colegiul Naţional Emanuil Gojdu din Oradea. De asemenea vor fi prezenţi şi reprezentanţi ai Fundaţiei EOS România, dar şi parteneri ai Microsoft România care sprijină instituţiile de învăţământ să se adapteze erei digitale, precum UiPath, Modex, Net Brinel şi DRUID.

Experţii în domeniu vor aborda diferite teme, de la procesul de transformare digitală a instituţiilor de învăţământ (accelerat de circumstanţele impuse de pandemie), la soluţii şi tehnologii pentru o adaptare rapidă la învăţământul online sau hibrid. Specialiştii vor pune accent şi pe nevoia tot mai accentuată de soluţii pentru dezvoltarea de noi competenţe digitale, atât în rândul elevilor şi studenţilor, cât şi al cadrelor didactice, cu scopul de a contura un sistem educaţional rezilient şi integrat.

Vor fi prezentate şi studii de caz ale unor instituţii de învăţământ care au transformat provocările aduse de pandemie în oportunităţi şi care pot fi considerate, aşadar, modele de bune practici, cu atât mai mult cu cât un sistem de învăţământ digitalizat presupune integrare, conectivitate, securitate şi transparenţă. Evenimentul va avea loc în limba română, în mediul virtual (pe platforma Microsoft Teams) şi se adresează în special factorilor de decizie din învăţământul universitar şi pre-universitar.

Agenda completă a evenimentului este disponibilă aici.

 

Complex Regie Google Maps 820x457
Cum vor fi cazați studenții în cămine și câte persoane vor sta în cameră, informații solicitate de Alianța Națională a Studenților, care critică ordinul comun al miniștrilor Educației și Sănătății
edupedu.ro

Universitățile trebuie să anunțe desfășurarea procesului de cazare, condițiile în care va avea loc, numărul de locuri de cazare și numărul de studenți în cameră, solicită Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România într-un comunicat primit la redacție.

„Deşi am avut luni întregi de pregătire şi experienţa unui an universitar derulat în condiţii de pandemie, ne aflăm astăzi într-o situaţie similară celei din septembrie 2020 în ceea ce priveşte reglementarea pregătirii anului universitar”, scriu reprezentanții studenților.

ANOSR solicită astfel urgentarea stabilirii modului concret de desfăşurare a anului universitar, „pentru ca studenţii să se poată pregăti adecvat de începerea anului universitar, pentru respectarea siguranţei comunităţii universitare, cât şi pentru accesul echitabil al studenţilor la educaţie de calitate”.

Valeriu Stoica
EDITORIAL - Drept și ideologie
dilemaveche.ro

Dreptul, înțeles ca sistem de norme juridice, edictate sau consacrate de un anumit stat, pare să fie legat în mod fatal de ideologie. Aparența a fost creată de teoria marxistă a statului și dreptului și întreținută de juriștii regimului nazist, în principal de Carl Schmitt, în scrierile sale despre dictatură, criza democrației parlamentare, justificarea suspendării Constituției de la Weimar și a uzurpării atribuțiilor Reichstag-ului și ale președintelui Hindenburg de către cancelarul Adolf Hitler. În variante diferite, aceste teorii, în care converg extrema stîngă și extrema dreaptă, au avut și au mereu prozeliți. Două confuzii au permis perpetuarea aparenței acestei legături indisolubile dintre drept și ideologie  pînă în prezent: prima pune semnul egalității între discursul întemeiat pe valori, pe de o parte, și ideologie, pe de altă parte; a doua înfățișează statul și dreptul în epoca modernă ca produse ale discursului ideologic.

Prima confuzie este generată de ignorarea pluralității de reacții și atitudini care se nasc în jurul valorilor. Simplificînd, se poate distinge între două tipuri de asemenea reacții și atitudini. Ambele implică atașamentul, deci opțiunea afectivă față de anumite valori, în primul rînd față de cele care fundamentează orice comunitate umană. Acest atașament se hrănește din emoții și sentimente și naște emoții și sentimente. În mod paradoxal, ceea ce diferențiază cele două tipuri de reacții și atitudini întemeiate pe valori decurge din modul specific în care rațiunea se raportează la acestea. Rațiunea adaugă atașamentului firesc față de valori fie o dimensiune tolerantă, caracterizată prin dialog, deschidere, moderație, bun-simț și acceptarea alterității, ceea ce sporește firescul, fie o dimensiune exclusivistă, mergînd pînă la fanatism sau fundamentalism. Cînd rațiunea intervine pentru a absolutiza valorile, justificînd iraționalul printr-o structură elaborată de idei și argumente, se naște ideologia. Cînd rațiunea intervine pentru a modera reacțiile și atitudinile născute în jurul valorilor unui grup social sau profesional, se creează premisa acceptării sau, cel puțin, a tolerării reciproce și a îndepărtării fanatismului sau a fundamentalismului. Paradoxul este relevant pentru a opera delimitarea dintre știința dreptului și dreptul obiectiv, pe de o parte, și ideologie, pe de altă parte.

Examen Doi Ttt
Noul an școlar va începe cu ore după-amiază sau în locații diferite, în unele instituții de învățământ din Timiș
tion.ro

Contextul epidemiologic, dar și lucrările la infrastructura școlară care au loc în unitățile de învățământ vor face ca la început de an unele clase să fie mutate în alte corpuri de clădire sau să facă ore de după-amiază. Inspectorul școlar general de Timiș spune că, împreună cu autoritățile locale, sunt căutate soluții.

Sunt școli din Timiș în care unele clase vor fi mutate în alte structuri, deoarece în unele locuri încă sunt în desfășurare diferite lucrări. În această situație sunt Liceul Tehnologic „Romulus Paraschivoiu” din Lovrin – unde vor avea loc ore și după-amiază, Școala Gimnazială Fârdea – unde clasele vor fi mutate în clădirea grădiniței, Școala Gimnazială Satchinez – școala este în reabilitare la parter și se vor face ore după-amiază, Școala Gimnazială din Chișoda, unde vor avea loc cursuri de după-masă, inclusiv la Giroc, grădinița cu program prelungit Dudeștii Vechi, unde două clase pregătitoare vor învăța într-o clădire amenajată pentru afterschool și grădinița cu program prelungit din Șag, unde au fost alocate locuri într-un corp la Școala Gimnazială.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.