EȘTI AICI:
Revista presei – 8 aprilie 2022

Revista presei – 8 aprilie 2022

Dreamstime S 113036595 (1)
Pregătire online gratuită pentru Bacalaureat, anunțată de Universitatea de Vest pentru elevii de clasa a XII-a
edupedu.ro

Elevii de clasa a XII-a pot face pregătire pentru Bacalaureat prin programele special dezvoltate de Universitatea de Vest din Timișoara. Cursurile încep săptămâna aceasta și durează 3 luni, se arată într-un comunicat de presă al universității.

Pregătirea pentru examenul de bacalaureat se va realiza online, în fiecare sâmbătă, începând cu data de 9 aprilie și până pe 18 iunie, la toate disciplinele pentru care se susţin probe scrise de examen.

Orarul arată în felul următor:

  • între orele 9.00 – 10.30, pregătire la Limba şi literatura română;
  • între 10.45 – 12.15, Matematică (nivel M1 şi M2) şi Istorie;
  • între orele 12.30 – 14.00, Biologie (Biologie vegetală şi animală şi Anatomie şi fiziologie umană, genetică şi ecologie umană); Chimie organică şi anorganică, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare şi comunicare, Psihologie, Sociologie.

De asemenea, elevii vor acea acces şi la o platformă cu materiale de pregătire şi teste de antrenament elaborate de cadre didactice universitare, pentru fiecare probă scrisă a examenului de bacalaureat. Mai multe detalii aici.

„Participarea la aceste activităţi de pregătire intensivă a examenului de bacalaureat, realizate la UVT, este gratuită şi deschisă tuturor elevilor din România. Elevii interesaţi şi motivaţi pentru rezultate cât mai bune se vor întâlni cu mentori de excepţie, recomandaţi de UVT pentru pregătirea la standarde înalte. Succesul la examenul de bacalaureat, ca şi în admiterea la facultate, din această vară, se construieşte chiar de azi, la UVT”, a spus rectorul Marilen Pirtea.

800px Rectoratul ULBS
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu a primit trei brevete de la OSIM – Printre invenții, un automobil electric
oradesibiu.ro

Universității „Lucian Blaga” din Sibiu i-au fost acordate la începutul acestui an de către Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci trei brevetele.

Acestea sunt:

1. „AUTOMOBIL ELECTRIC PERSONAL INDIVIDUAL”, având următorii inventatori: Țîțu Aurel Mihail, Oprean Constantin, Bondrea Ioan, Mărginean Ion, Țîțu Ștefan, Moldovan Alexandru Marcel și Bogorin-Predescu Adrian;

2. „SISTEM MODULAR FLEXIBIL DE FIXARE A SEMIFABRICATELOR PENTRU PROCEDEUL DE DEFORMARE INCREMENTALĂ”, având următorii inventatori: Racz Sever-Gabriel, Breaz Radu-Eugen, Oleksik Valentin Ștefan, Pascu Adrian Marius, Popp Ilie Octavian, Gîrjob Claudia Emilia, Tera Melania, Chicea Anca Lucia, Biriș Cristina Maria și Crengăniș Mihai;

3. „BICICLETĂ CU SISTEM DE RECUPERARE ENERGETICĂ ACCENTUATĂ”, având următorii inventatori: Țîțu Aurel Mihail, Oprean Constantin, Bondrea Ioan, Carabulea Ilie, Mărginean Ion, Moldovan Alexandru, Bogorin-Predescu Adrian și Iuonaș Ioan Dănuț.

Așa cum a făcut-o în mod constant în ultimii ani, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu va acorda în continuare, prin Institutul de Transfer de Cunoaștere Hasso Plattner (ITC HPI-ULBS), consultanță în vederea depunerii la OSIM a cererilor de brevete și mărci. ITC HPI-ULBS are ca scop dezvoltarea și promovarea activităților de educație, cercetare științifică, transfer de tehnologie și antreprenoriat inovator precum și gestionarea și promovarea portofoliului de drepturi de proprietate intelectuală rezultate în urma proceselor de cercetare și educație. În perioada 2017-2022 colectivele de cercetători din Universitatea „Lucian Blaga”din Sibiu au depus 11 cereri de brevete naționale și o cerere de brevet internațional și au obținut 19 brevete naționale și încă 3 hotărâri de acordare de brevete naționale.

Univovidiusconstanta 1649288240
“Putinismul, barbaria ca politică de stat”, la Universitatea Ovidius din Constanţa
telegrafonline.ro

Facultatea de Istorie și Științe Politice a Universităţii Ovidius din Constanţa organizează joi, 7 aprilie, de la ora 13:00, în Sala Senatului (Campus Corp A, etajul 1), dezbatereaPutinismul – barbaria ca politică de stat,avându-l invitat pe profesorul Ioan Stanomir.

În cadrul întâlnirii, moderate de Daniel Citirigă, vor fi abordate subiecte precum natura regimului politic din Rusia, istoria și cultura rusă, limbajul regimurilor autoritare și totalitare sau invadarea Ucrainei de către Rusia, și se va răspunde întrebărilor adresate din public.

Ioan Stanomir este profesor la Facultatea de Științe Politice, Universitatea București, critic literar, publicist, specialist în drept constituțional, autor a numeroase cărți și studii dedicate istoriei ideilor politice. Dintre acestea, amintim doar cele mai recente volume de unic autor,Rusia – Soarele însângerat. Autocrație, revoluție și totalitarism(Humanitas, 2017),La centenar: recitind secolul României Mari(Humanitas, 2018)R.S.R. Lecția de învățământ politic, Humanitas 2021, cărora li se adaugă numeroase articole publicate pe platforme precum Lapunkt și Contributors.

Download (4)
UMF Iași inaugurează Centrul Cultural „I.I. Mironescu”, structură unică într-o universitate românească
estnews.ro

Astăzi, 7 aprilie 2022, începând cu ora 18:00, va fi inaugurat Centrul Cultural „I.I. Mironescu” al Universității de Medicină și Farmacie (UMF)„Grigore T. Popa” din Iași, structură unică într-o universitate românească. Acesta va funcționa în Casa Milescu, imobil al UMF, situat pe strada Săulescu, nr. 4, din Iași.

„Ideea înființării unui centru cultural s-a conturat firesc, într-o simbioză perfectă cu spiritul deschis pentru artă, cultură și multiculturalism al comunității academice UMF-iste. Centrul Cultural «I.I. Mironescu» își propune susţinerea moștenirii și diversităţii culturale, prin implicare proactivă a studenţilor și cadrelor didactice în viaţa culturală și recunoașterea valorilor patrimoniale și sporirea gradului de acces și de participare a comunităţii academice la cultură, dar și susţinerea creaţiei artistice contemporane a studenţilor și cadrelor didactice din cadrul universităţii și crearea de parteneriate cu universităţi și instituţii de cultură”, a declarat prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iași.

În această perioadă în clădirea Centrului Cultural „I.I. Mironescu” vor putea fi vizitate Expoziția foto-documentară și de carte – I.I. Mironescu, expoziția de fotografii colorizate a artistului vizual Daniel-David Grigorciuc, o expoziție de sculptură cu lucrări realizate de Ana Maria Negară și expoziția de pictură „Art therapy”, în cadrul căreia expun studenți și absolvenți ai specializării Pictură de la Facultatea de Arte Vizuale și Design – Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași.

Dreamstime M 147547008 820x547
Meseria de profesor în lume: salarii mari și educație descentralizată în Germania, libertate la clasă pentru profesori în Finlanda
edupedu.ro

Anul acesta, în Franța au loc alegeri prezidențiale, iar una din mizele candidaților pentru Palatul Élysée este Educația: largi dezbateri pe reforme, salarizare, schimbări în parcursul elevilor, ele au loc în Republică de luni încoace. În acest sens, publicația franceză FranceInfo a publicat un material despre profesori și educație în Germania, Finlanda, Israel.

Iată analiza, concentrată pe trei țări – Germania, Finlanda, Israel, despre profesori, salariile lor, statut și rolul de la clasă, în funcție de ce au remarcat trei jurnaliști francezi ai publicației.

Germania

“De cealaltă parte a Rinului (care străbate Germania în Vest, aproape de granița cu Franța – n. red.), meseria de profesor este deosebit de bine văzută. Deficitul de cadre didactice datorat schimbărilor demografice este un alt factor care contribuie la nivelul ridicat al salariilor din țară. La finalul carierei, salariul poate ajunge la 5.500 de euro brut pe lună. Dar există diferențe semnificative între regiuni”.

Finlanda

Această țară scandinavă este adesea considerată un model în materie de educație. De la începutul studiilor pe baza evaluărilor PISA, care testează cunoștințele elevilor în vârstă de 15 ani, Finlanda se află pe primele poziții în rândul țărilor europene, cu mult înaintea Franței. “Dar se pune întrebarea: suntem pregătiți să acceptăm toate schimbările culturale și sociale pe care le implică acest lucru”, dacă s-ar dori preluat acest model în Republică? întreabă jurnaliștii francezi.

Israel

În statul evreu, există diferite tipuri de educație: multe școli publice, școli private, yeshivas – aceste școli în care se predă doar religia. Dar dacă ne concentrăm pe școala publică, care aparține de stat, “putem spune că profesorii sunt plătiți destul de prost. La începutul carierei lor, dar și după mai mulți ani, profesorii din Israel – atât în școlile primare, cât și în cele secundare – au salarii derizorii. Potrivit unei analize anuale a educației în țările OCDE, publicată în septembrie 2021, profesorii din această țară sunt plătiți mai puțin decât media, în timp ce clasele israeliene sunt printre cele mai aglomerate”.

Kids G58bf0cf23 640
Cum le vorbim copiilor despre fake news și cum îi învățăm să nu cadă în capcanele online
spotmedia.ro

Cât timp petrece copilul tău online? Și ce face mai exact pe Internet? Știe oare cum să deosebească faptele de fake news? Sau cum să se ferească de amenințările cibernetice, de cyber-bulling și de alte pericole? Ori cum să consume conținutul online într-un mod responsabil?

Sunt întrebări tot mai importante, odată cu creșterea expunerii celor mici la un mediu care poate fi o grozavă sursă de informare și entertainment, dar care ascunde și multe capcane.

În România, 86% dintre copiii cu vârste între 9 și 16 ani folosesc smartphone-ul zilnic și 63% de mai multe ori pe zi sau aproape tot timpul, potrivit studiului EU Kids Online 2020, care compară cu rezultatele rapoartelor anterioare situația de la nivelul a 19 state participante.

Cercetarea de piață a apărut la începutul pandemiei, care i-a obligat pe elevi să facă școala online, crescând astfel timpul pe care-l petrec pe Net.

Raportul pentru România arată câteva situații de folosire a internetului specifice copiilor de la noi, astfel:
  • 77% dintre copiii din România folosesc Internetul să comunice cu prietenii sau familia (față de doar 14% în Germania);
  • 41% dintre copiii români folosesc Internetul să cumpere lucruri online sau să verifice prețuri (la polul opus fiind tot Germania, cu 8%).
  • Majoritatea situațiilor care descriu un abuz de date personale au fost raportate la nivel de țară, în cea mai mare proporție, de copiii din România. Spre exemplu, 14% spun că cineva le-a folosit parola pentru a le accesa informațiile sau pentru a pretinde că sunt ei (față de 2% în Italia și Germania), 9% declară că cineva a creat o pagină de Internet în numele lor sau imagini despre ei care le-au provocat neplăcere (față de 1% în Croația) și 8% au pierdut bani după ce au fost înșelați pe Internet (față de 1% în Germania, Franța, Croația).
  • 11% dintre copiii (între 12 și 16 ani) din România folosesc excesiv Internetul, declarând că au neglijat mâncatul sau dormitul din cauza aceasta, față de sub un procent în Italia și 1% în Germania, Rusia și Slovacia (media celor 19 state fiind de 4%).
Dan Cascaval 1 300x231
Rectorul Universității Tehnice “Gheorghe Asachi” din Iași, într-un interviu acordat portalului EduManager.ro.
edumanager.ro

Începând cu 1 octombrie 2021, la Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași toate activitățile didactice se desfășoară în format hibrid, respectiv cursurile în sistem online, iar activitățile practice (laboratoare, proiecte, seminarii) în format “față în față”.

„Nici nu s-ar fi putut altfel, având în vedere că suntem o universitate tehnică, iar ponderea activităților efectiv practice este ridicată. În plus, datorită derulării activităților practice în sistem fizic, studenții au fost cazați permanent în Campusul Tudor Vladimirescu, cu respectarea normelor impuse de pandemie, astfel că nu s-a pus problema organizării procesului de cazare începând cu data de 9 martie”, explică Prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, Rectorul Universității Tehnice “Gheorghe Asachi” din Iași, într-un interviu acordat portalului EduManager.ro.

“Contactul direct și legăturile dintre cadrele didactice și studenți, create în timpul cursurilor, au un rol esențial”

Nu doar că nu au existat provocări în momentul trecerii complete la sistemul predării onsite, dar această schimbare, cumva nesemnificativă la noi, a adus și beneficii: ușurarea traficului de date prin rețeaua internă a universității, accesul direct al studenților la cantina-restaurant a universității (fară să mai fie nevoie să servească mancarea în camere, mesele fiind comandate tot de la cantina-restaurant). Și ceea ce este, consider, cel mai important, îmbunătățirea activității de predare, contactul direct și legăturile dintre cadrele didactice și studenți create în timpul cursurilor, având rolul esențial în acest sens”, argumentează Rectorul UTI.

Prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval afirmă că nu există probleme majore nici în ceea ce privește disponibilitatea cadrelor didactice ale Universității pentru revenirea la predarea exclusiv „față în față”, cu excepția câtorva situații, foarte puține, în care colegi cu diferite afecțiuni au solicitat continuarea cursurilor în sistemul online, de teama unei posibile infectări cu virusul SARS-Cov2.

Deși nu toate afecțiunile ar putea fi susceptibile de o evoluție negativă în cazul unei infectări, solicitările sunt justificate de faptul că, în mod real, pandemia nu s-a încheiat doar prin încetarea stării de alertă. Totuși, aceste situații punctuale nu au putut fi soluționate prin acceptarea predării cursurilor online, deoarece întreaga universitate a trecut la sistemul complet ‚față în față’. În mod evident că nu am renunțat nicio clipă la măsurile de prevenire și protecție a răspândirii infecției cu acest virus și în timpul activităților didactice”, menționează Rectorul celei mai importante Universități tehnice din estul țării.

646x404 (46)
Cei mai mulţi elevi sunt epuizaţi şi trişti. Doar un copil din trei se simte pregătit pentru examenele naţionale - SONDAJ
adevarul.ro

Doar o treime dintre elevii de clasa a VIII-a spun că se simt pregătiţi pentru examenele naţionale. 31% dintre copiii afirmă că au rămas în urmă cu materia şcolară, în vreme ce aproape 60% dintre elevi fac meditaţii la cel puţin o materie. Aşa arată şcoala românească, la capătul a doi ani de restricţii, educaţie online şi criză sanitară, potrivit unui sondaj realizat de Organizaţia Salvaţi Copiii România.

„Suntem foarte obosiţi şi cantitatea mare de teme ne stresează şi mai mult. Cu online-ul nu înţelegeam mai nimic, iar testele sunt grele şi notele din ce în ce mai mici. Am rămas în urmă cu materia şi nimic nu mai e ca altă dată. Înainte ştiam tot şi luam numai zece, dar din a VII-a am început să mă pierd pe drum. Simt că nu mai înţeleg nimic şi nici măcar nu mai pot învăţa cum trebuie. Îmi pierd concentrarea extrem de repede, iar la ore pic de oboseală. Avem programul supraîncărcat, intrăm de la 8 si avem 7 ore pe zi. Ne întoarcem de la scoală, iar majoritatea dintre noi au meditaţii aproximativ 2 ore”, a declarat un elev.

Sondajul a fost realizat online, cu eşantion neprobabilistic, bazat pe răspunsurile a 1.821 de elevi din învăţământul secundar inferior şi superior.

„Aproape unul din doi copii (47%) afirmă că temele sunt mai grele comparativ cu anii precedenţi. Astfel, pentru 35% dintre respondenţi temele sunt mai grele, iar pentru 12% temele sunt mult mai grele. În cazul elevilor din clasa a VIII-a, procentul celor care sesizează o dificultate mai mare a temelor în comparaţie cu anii şcolari anteriori este semnificativ mai mare (53%). Nu acelaşi fenomen este sesizat de liceeni, în condiţiile în care aproape 40% dintre ei afirmă că nivelul de dificultate a temelor nu s-a schimbat comparativ cu anii trecuţi, iar 16% consideră că nivelul de dificultate a scăzut sau nu primesc deloc teme”, potrivit sondajului.  Raportat la auto-percepţia evoluţiei educaţionale, aproximativ 50% dintre elevi afirmă că au parcurs materia şcolară fără probleme, iar 31% că au rămas în urmă.

 

Targul Liceelor
Festivalul liceelor din Timiș a atras sute de elevi încă din prima zi
renasterea.ro

Sute de elevi din mai multe școli din Timișoara au fost prezenți joi, 7 aprilie, la Festivalul liceelor, pentru a se informa despre oferta educațională a unităților de învățământ liceal și profesional.

Evenimentul, care continuă și vineri, 8 aprilie, reprezintă o parte a proiectului Târgului liceelor timișene, inițiat anul trecut de o echipă de elevi, sub coordonarea fostei conduceri a inspectoratului școlar.

Pe lângă oferta educațională prezentată de liceele din Timiș care au dorit să participe la festival, vizitatorii au avut oportunitatea de a asista la workshop-uri și ateliere reprezentative profilelor și specializărilor existente în cadrul acestora: cooking-show, hair style, dans, muzică etc.

La eveniment, au fost prezenți și reprezentanți ai Universității de Vest, Universității Politehnica, Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului, Centrului de Informare Europe Direct Timișoara, Fundației Județene pentru Tineret Timiș, dar și ai jandarmeriei timișene. Alături de echipa de elevi formată din Vlad Sarca, Laura Chirilă, Benedict Tîrnovan, Melania Dulgheru și Alessia Goleanu – coordonatori ai platformei https://tglictm.ro/ -, în organizarea evenimentului s-au implicat aproximativ o sută de voluntari.

De asemenea, fostul inspector școlar general Marin Popescu, care ocupă, acum, poziția de director al Departamentului pentru Relația cu Mediul Preuniversitar din cadrul UVT, a rămas alături de ei, continuând să-i sprijine în acest proiect.

Printre momentele interesante care i-au captat pe vizitatorii evenimentului, elevii au ținut să-și exprime și dezamăgirea față de atitudinea unor directori de licee care au refuzat să-și mai prezinte oferta educațională în cadrul acestui festival.

”Eu vreau să dau la Pedagogic. Credeam că vor fi și ei aici. Sunt dezamăgită că nu au vrut să vină”, a declarat o elevă din clasa a VIII-a. ”Și eu mă așteptam să găsesc pe cineva de la CNB (Colegiul Național Bănățean – n.r.).

Dacă pe ei nu îi interesează să vorbească cu noi, poate că nici noi nu ar trebui să mai fim interesați de ei”, a adăugat, supărată, colega ei.

Noua conducere a ISJ Timiș a declarat public că nu agrează continuarea acestui proiect, mulți directori de școli temându-se de furia inspectorului școlar general Aura Danielescu.

Examen 600x399
160 de elevi din Timiș calificați la olimpiadele naționale
tion.ro

Județul Timiș va fi reprezentat la olimpiadele naționale din România de 160 de elevi calificați.

Cele mai multe calificări ale elevilor sunt la disciplinele limba română, matematică, dar și religie, informatică și științele sociale, dar și astronomie. Iată calificările pe unități de învățământ:

Olimpiadele școlare s-au reluat după doi ani de când au fost suspendate din cauza pandemiei.

Olimpiada de română:
Clasele V-VIII: Etapa națională: 18-24.04.2022, la Târgoviște
Clasele IX-XII:Etapa națională 26-30.04.2022, la Slobozia

Olimpiada la matematică:
Etapa națională: 20-22.05.2022, la Iași

Olimpiada de Limba Engleză:
Etapa națională: 17-22.04.2022, la Pitești

Olimpiada de Limba Franceză:
Etapa națională: 18 – 22.04.2022 Craiova

Olimpiada de Fizică:
Faza națională: 11 – 15.04.2022, la Bacău.

Olimpiada de Chimie:
Etapa națională: 14 – 19.04.2022 Baia Mare

Olimpiada de Informatică se desfășoară ONLINE, astfel:
Etapa națională: 02.04.2022 gimnaziu și 03.04.2022 liceu.

Tabelul cu elevii calificați pentru etapele naționale ale olimpiadelor și concursurilor școlare poate fi vizualizat AICI.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.