EȘTI AICI:
Revista presei – 7 mai 2021

Revista presei – 7 mai 2021

Logo Consortiu 01 Copy 1 Nwaxdegygq5uv18fh25nf4nc3iijza0ghpf0zufj48
Consorțiul Universitaria: Reducerea cu 70% a alocărilor pentru universități prin PNRR, o măsură periculoasă. O țară care refuză să facă investiții majore în educație, condamnată să devină o colonie științifică și tehnologică
hotnews.ro
Consorțiul Universitaria - din care fac parte Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara și Academia de Studii Economice din București - atrage atenția că decizia luată de Guvern de a reduce cu aproximativ 70% fondurile alocate învățământului superior pentru investiții prin Planul Național de Redresare și Reziliență este una periculoasă. Rectorii celor cinci universități spun că o țară care refuză să facă investiții majore în educație este una condamnată pentru a deveni o colonie științifică și tehnologică și vulnerabilă la demagogie și fake news.
Rectorii celor cinci universități atrag atenția, printr-un comunicat de presă transmis joi, că decizia de a reduce drastic investițiile din învățământul superior este una nefericită pentru că România ratează o șansă importantă prin care putea deveni o națiune competitivă din perspectiva învățământului superior, prin intermediul unor poli de excelență.
În absența unor investiții semnificative în zona învățământului superior, decalajul față de universitățile europene de prim plan se va amplifica, iar România va rămâne în afara primei ligi, din perspectiva ierarhiilor bazate pe cercetare și educație, spun rectorii universităților din Consorțiul Universitaria.
Ei consideră că măsura este și una periculoasă, prin consecințele pe care le implică.
  • "Din păcate, trebuie să o spunem deschis, în competiția internațională a universităților nu este posibilă stagnarea, nimic nu este static. Schimbarea ierarhiilor universitare este permanentă. Universitățile care nu vor persevera și care nu își vor dezvolta centrele și calitatea programelor de educație și cercetare vor involua, în timp ce universitățile care vor investi inteligent în resurse ale performanței și competitivității vor evolua.
  • Învățământul superior românesc are nevoie de investițiile majore care pot fi operaționalizate prin proiectele din cadrul PNRR, diminuarea drastică a bugetului din acest capitol fiind o cale sigură către decăderea învățământului superior românesc în plan european, cu consecințe catastrofale pe termen lung.
  • Consorțiul Universitaria, ca alianță reprezentativă a universităților românești de top, are o responsabilitate crucială față de viitorul României Educate, față de evoluția societății românești în ansamblu. Din această postură, Consorțiul Universitaria propune reîntregirea planului bugetar dedicat învățământului superior din cadrul PNRR, de care depine șansa noastră la un viitor prosper”, spune președintele în exercițiu al Consorțiului Universitaria, Marilen Gabriel Pirtea.
Cosmos 2021
Patruzeci de ani de la primul zbor al unui român în spaţiu, celebraţi în mai, inclusiv la UVT
news.ro

Fundaţia "Cosmonaut Dumitru Dorin Prunariu" organizează, între 14 - 22 mai, o serie de evenimente ştiinţifice şi culturale pentru a marca 40 de ani de la primul zbor al unui român în spaţiu.

În cadrul misiunii Soyuz 40, efectuată în perioada 14 - 22 mai 1981, Dumitru Prunariu a petrecut în spaţiul cosmic şapte zile, 20 de ore şi 42 de minute. Misiunea spaţială s-a desfăşurat la bordul navei cosmice sovietice Soyuz-40 şi al staţiei orbitale de cercetare ştiinţifică Saliut-6.

Între 14 şi 22 mai, România celebrează 40 de ani de la primul zbor al unui român în spaţiul cosmic, dr. ing. Dumitru Prunariu, printr-o serie de evenimente ştiinţifice şi culturale organizate prin intermediul Fundaţiei "Cosmonaut Dumitru Dorin Prunariu".

Evenimentele vor avea loc atât fizic, în Bucureşti, Braşov şi Timişoara cât şi online, pe canalele de social media ale Fundaţiei şi ale partenerilor.

La începutul anilor ’80, România era pe deplin pregătită să urmeze tradiţia înaintaşilor şi să facă faţă cu brio cerinţelor explorării spaţiului cosmic. Deşi o ţară mică, răsăriteană, educaţia tehnică şi dezvoltarea ştiinţifică erau la standarde înalte, iar colaborările internaţionale au favorizat aderarea la un acord international prin care pentru prima data în istorie un român ajungea în spaţiul cosmic.

Fundaţia "Cosmonaut Dumitru Dorin Prunariu" îşi propune şi depune toate eforturile să reînvie şi să continue această tradiţie printr-o suită de evenimente atât ştiinţifice cât şi culturale. În cadrul acestora, personalităţi internaţionale şi astronauţi din SUA, Rusia, Japonia şi ţări europene vor transmite mesaje aniversare, inclusiv de la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale.

Printre invitaţi, pe lângă cosmonautul Dumitru-Dorin Prunariu, vor fi Ioan-Aurel Pop - preşedintele Academiei Române şi Marius-Ioan Piso - preşedintele Agenţiei Spaţiale Române.

Agenda evenimentelor:
14 mai, 14:00 - Eveniment ştiinţific la sediul ROSA - Romanian Space Agency
14 mai, 18:30 - Difuzare emisiune aniversară la TVR1, TVR Internaţional şi TVR+
15 mai, 10:00 – Inaugurarea expoziţiei aniversare la Muzeul Militar Naţional
17 mai, 11:00 – Eveniment în Aula Universităţii Transilvania din Braşov
17 mai, seara - Eveniment ştiinţifico-educativ organizat la Palatul Cotroceni cu participarea Preşedintelui României
18 mai - Conferinţă cu reprezentanţi ai corpului diplomatic la sediul MAE, Sala Gafencu, şi recepţie pe bază de invitaţii la Clubul Diplomatic, oferită de MAE cu ocazia evenimentului
19 mai, 11:00 – Eveniment în Aula Universităţii de Vest - Timişoara
22 mai, 17:00 – Eveniment cultural la Casa Artelor Dinu Lipatti

Cu ocazia aniversării Romfilatelia a emis o emisiune filatelică specială şi Monetăria Statului a emis o medalie aniversară şi insigne dedicate evenimentului.

2083972904bd46197f589716ebae5981
Mihai Pușcaș – noul prorector UBB Cluj
cluju.ro

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) are, începând din această săptămână, un nou prorector pentru administrație, patrimoniu și relația cu studenții.

Conf. univ, dr. Mihai Pușcaș, directorul Grădinii Botanice „Alexandru Borza” din Cluj-Napoca, preia funcția de prorector după numirea conf. univ. dr. Cristian Litan în funcția de secretar de stat în Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, la propunerea ministrului.

„Colegul nostru Cristian Litan a acceptat invitația ministrului în logica unei expertize tehnocrate, după o analiză profundă, aria românească a cercetării având nevoie de reforme masive și de o relaționare adecvată cu aria românească a învățământului superior, iar aici experiența UBB chiar poate ajuta major.

Îi mulțumesc pentru contribuțiile majore la bunul mers al universității noastre și la implementarea Programului ProUBB+. Îi mulțumesc, de asemenea, în special pentru coordonarea aspectelor legate de măsurile antipandemie în UBB (2020-2021), măsuri care au fost la nivelul celor mai bune practici academice internaționale, UBB devenind chiar un reper național în acest sens. 

Colegul nostru Mihai Pușcaș, ni se va alătura ca prorector.  La fel ca în cazul colegului Cristian Litan, realizările sale academice și experiența administrativă vorbesc de la sine și vom putea astfel continua implementarea eficientă a Programului ProUBB+”, afirmă rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

Approval 4849109 1280
PIAȚA MUNCII - Tot mai mulţi români preferă să lucreze de acasă. “Nu mai pierd timpul cu drumul”
stirileprotv.ro

Chiar dacă tot mai mulți angajați sunt vaccinați și întoarcerea la birou este aproape, munca de la distanță își păstrează avantajele. Dovadă că de la începutul anului, numărul celor care lucrează de acasă aproape că s-a dublat.

Cele mai căutate domenii sunt IT, marketing și vânzări. Tinerii se adaptează cel mai ușor muncii în astfel de condiții.

Ingrid lucrează de acasă pentru o companie care prestează servicii de telefonie. Are doar două luni de când s-a angajat.

Ingrid Szabo, angajată: “Avantajul este că nu mai pierd timpul cu drumul. Nu mi-am cunoscut colegii. În rest, ne-am auzit pe Skype și cumva mi-ar fi plăcut să îi știu și eu pe oamenii cu care lucrez”.

Robert spune că nu ar renunța la munca de la distanță pentru a merge la birou.

Robert Lăcătuș, angajat: “Benefiicile ar fi faptul că nu mai trebuie să mă deplasez până la birou, economisesc timp, poate și unele cheltuieli, drumul până la birou”.

Beneficiile sunt însă mult mai mari pentru companii. Această firmă de IT, din Cluj-Napoca, a angajat de anul trecut până acum peste 50 de oameni - toți lucrează de acasă. Acum, șefii au planuri să-și mărească echipa.

Roxana Turoș, resurse urmane firmă IT: “Avem acum 15 poziții deschise în sfera de IT, dezvoltare software, testare, project management. Noi ne-am adaptat foarte bine la munca de acasă”.

Sorin Pop, reprezentant firmă IT: “Mulți colegi, mai ales cei care au copii mici, la grădiniță sau în clasele primare, au preferat munca de acasă, mai ales în perioadele în care școlile au fost închise sau suspendate”.

Magnoliu Stan, specialist resurse umane: “Acest context remote oferă posibilitatea companiilor să angajeze oameni din alte zone geografice fără să mai fie nevoie de relocare, de cheltuieli, chirii sau relocarea în unele cazuri a familiilor”.

Potrivit platformelor de anunțuri, locurile de muncă la distanță aproape că s-au dublat de la începutul anului și până acum.

Cele mai multe anunțuri pentru locuri de muncă la distanță au fost postate în domenii precum IT, marketing, vânzări, contabilitate și call-center.

Uvt 1 (1)
Parlamentarii somați să voteze! Ce facilitate ar putea avea studenții din Timișoara
ziuadevest.ro

Vești foarte bune pentru studenții centrului universitar din Timișoara! Ei ar putea avea gratuitate la bibliotecă, dacă parlamentarii vor vota legea !

Asociația Națională a Organizațiilor Studenților din România  (ANOSR) salută depunerea inițiativei legislative, aflate la nivelul Camerei Deputaților, de modificare a Legii educației naționale nr. 1/2011 în acord cu solicitările federației de asigurare a gratuității accesului studenților la serviciile Bibliotecilor Central-Universitare (BCU) și solicită aprobarea acesteia în Parlamentul României.

În cadrul campaniei „Educația la Guvernare”, lansată în octombrie 2020, destinată alegerilor parlamentare, una dintre prioritățile stabilite de liderii studenților și incluse în lista de propuneri ale studenților pentru partidele politice parlamentare care au candidat în 2020 a fost asigurarea gratuității serviciilor celor 4 BCU-uri din țară (București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara) pentru studenți.

Deși ANOSR a propus un amendament la proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2021 în vederea asigurării finanțării de la bugetul de stat a acestei propuneri, nici Guvernul, nici Parlamentul nu au dat curs acestei solicitări.

“Cu toate acestea, avem speranța că inițiativa legislativă care transpune solicitarea ANOSR va fi adoptată în Parlamentul României, iar dreptul studenților de a accesa gratuit serviciile Bibliotecilor Central-Universitare va fi, într-un final, operaționalizat”, este mesajul ANOSR.

Gethumbnew
UAIC a reușit, în ultimii cinci ani, intabularea a peste două milioane metri pătrați de teren!
ziarulevenimentul.ro

O condiție esențială pentru accesul la resurse de finanțare externă o reprezintă existența dreptului de proprietate asupra imobilului şi/sau terenurilor care fac obiectul investiției. Acesta este și motivul pentru care conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași  avut o preocupare permanentă pentru continuarea procesului de securizare juridică a patrimoniului Universității, prin întabularea terenurilo și clădirilor pe care le are în proprietate.

Până la această dată, au fost intabulate zeci de imobile, cu o arie desfășurată de peste două milioane mp teren și peste 206.000 mp clădiri (arie desfășurată).

În total, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași deține imobile (intabulate sau aflate în curs de intabulare) cu o suprafață construită de 175.817,30 mp.

Totodată, conducerea UAIC a intabulat, în ultimii ani, și o suprafață de 260.312 mp teren aferent acestor clădiri pe care le are în patrimoniu.

Un capitol aparte în patrimoniul UAIC îl reprezintă Grădina Botanică. Aici au fost intabulați, din anul 2016 până în 2020, nu mai puțin de 1.315.670 mp teren, dar și construcții cu o arie desfășurată de 12.038 mp. 

Și stațiunile UAIC au beneficiat de efectele securizării juridice, obținându-se fonduri importante în vederea modernizării  bazelor de cercetare științifică.

  1. Staţiunea biologică marină „Prof. Dr. Ioan Borcea” de la Agigea(Constanța) – intabulat în anul 2008: 151.359 mp teren și 2.288 mp construcții (pavilion, dispensar și turn).
  2. Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Acvacultură şi Ecologie Acvatică Iaşi– intabulat în anul 2011: 107.330 mp teren și 3.493,99 mp arie cosntruită.
  3. Staţiunea biologică „Petre Jitariu” Potoci (Neamţ)– intabulare în anul 2015: 30.358 mp teren și 2.349 mp arie construită (clădire sediu, căsuțe vacanță, anexe).
  4. Staţiunea de Cercetare şi Practică Studenţească „Ion Gugiuman” Rarău(Suceava) – intabulare anul 2016: 1.902 mp teren și 298 mp arie construită (sediu plus anexă).
  5. Staţiunea de Cercetare şi Practică Studenţească „Simion Mehedinţi” Tulnici(Vrancea) – intabulare în anul 2017: 3.772 mp teren și 108 mp arie construită (sediu, anexe, căsuță studenți).
  6. Stațiunea de Cercetări Fizico-Geograficeși de Monitorizare a Calității Mediului Mădârjac, județul Iași - intabulare în anul 2006: 3.869 mp teren și 197 mp arie construită.
  7. Laboratorulde Acvacultură și Ecologie Acvatică Piatra-Neamț - intabulare în anul 2005: 548 mp teren (plus 11.900 mp teren teren neproductiv, extravilan) și 333 mp arie construită.
  8. Stațiune ade CercetăriȘtiințifice „Vasile Băcăuanu”Ștefănești (Botoșani) – 18.880 mp teren (plus 2.680 mp teren anexă) și 1.568 mp arie cosntruită (plus 9.146,5 mp anexe).

În total, în perioada 2005 -  2019, UAIC a intabulat, în stațiunile sale de cercetare, 665.228 mp teren și 18.293 mp clădiri (arie construită).

Alexandru Tomescu Facebook 640x400
Concert Alexandru Tomescu cu vioara Stradivarius la maratonul vaccinării din București
g4media.ro

Persoanele care vor participa, începând de vineri, la maratonul de vaccinare din Bucureşti, la Biblioteca Naţională a României şi la Sala Palatului, vor putea asista zilnic la momente artistice în care vor performa artiștii de la Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română şi Filarmonica George Enescu, potrivit Agerpres.

Un moment aparte va fi cel al violonistului Alexandru Tomescu, care va interpreta la vioara Stradivarius Elder-Voicu, chiar pe 9 mai, de Ziua Europei, moment care va fi disponibil şi online pe pagina artistului.

Începând de vineri (7 mai), ora 16,00 şi până luni (10 mai), ora 8,00, la Biblioteca Naţională din Bucureşti are loc Maratonul de Vaccinare – Ediţia Bucureşti, organizat de Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila”.

Cele 10 cabinete de vaccinare pot primi toate persoanele doritoare, indiferent dacă sunt din Bucureşti sau alte localităţi, doar cu buletinul, fără a fi nevoie de programare.

Maratonul bucureştean include şi Sala Palatului şi cuprinde 50 de cabinete de vaccinare, în care se vor folosi doar doze Pfizer/BioNTech şi implică 1.200 de voluntari, pentru a oferi oportunitatea unui număr crescut de persoane să se imunizeze. (Foto: Alexandru Tomescu – Facebook)

ODAmaD00NDAmaGFzaD02Zjg0M2JiZmM1MTI3YTNjNzA2MjU4MGM5ZGMwYTM5ZA==.thumb
România, exclusă din cel mai mare proiect de cercetare din UE. Laserul de la Măgurele nu a fost inclus în programul ELI-ERIC
digi24.ro

"Comisia Europeană a luat mult așteptata decizie de a stabili ca proiectul Extreme Light Infrastructure (ELI) să devină un European Research Infrastructure Consortium (ERIC). Infrastructura ELI este formată din cele mai mari centre de cercetare din domeniul laserelor din lume. Țările gazdă, Cehia și Ungaria, au aplicat pentru asta în luna mai 2020. Decizia de a aproba aplicația vine după ani de negocieri", se arată în comunicatul de presă postat pe site-ul eli-laser.eu.

"Această decizie înseamnă că amplasamentul laboratorului poate funcționa în mod legal împreună, ca o singură organizație. Decizia vine într-un moment important, deoarece tranziția la operațiuni are loc deja, iar interesul oamenilor de știință este puternic", spune Allen Weeks, directorul general al ELI Delivery Consortium, citat în comunicat.

Potrivit edupedu.ro, decizia vine după ce, anul trecut, partenerii din Ungaria și Cehia au cerut alcătuirea acestui consorțiu fără laserul de la Măgurele și sistemul de fascicul gamma, cel mai mare si mai important pilon din cadrul întregului proiect.

Cunoscut sub numele de "Laserul de la Măgurele" proiectul românesc este constituit din două mari infrastructuri: două brațe laser și o sursă de raze gama. Doar această sursă valorează în jur de 66 de milioane de euro.

Corina Crețu avertiza în 2018, în calitate de comisar european, în privința întârzierilor în implementării fazei a doua a proiectului de la Măgurele. "În absența unui răspuns rapid al Guvernul României adresat Comisiei Europene, există riscul ca acest proiect să nu mai poată fi finalizat în actualul exercițiu bugetar (2014-2020), ceea ce va genera importante pierderi financiare și, totodată, va afecta credibilitatea întregii investiții", spunea ea.

ERIC Extreme Light Infrastructure este o entitate legală unică, formată pe baza legislației europene din domeniul infrastructurii de cercetare și este o organizație internațională ai cărei membri sunt țări care contribuie științific și financiar în cadrul consorțiului. Italia și Lituania sunt membri fondatori, lor alăturându-li-se astfel Republica Cehă și Ungaria, în timp ce Germania și Bulgaria vor fi membri observatori.

19 Liviu Antro Aplicată Sasa Lazar 1536x1097
Si…? Ce faci cu antropologia?” Zece exemple de antropologie aplicată, propuse de Liviu Chelcea
antropedia.com

Nu este întotdeauna clar pentru publicul larg cu ce se ocupă antropologii. Mulţi asociază antropologia doar cu antropologia biologică (“oase”), în timp ce alţii consideră că antropologii se ocupă doar de curiozităţi exotice. Cu toate acestea, cel mai mare număr al celor care au pregătire antropologică formală şi sensibilităţi etnografice lucrează în afara universităţilor, în cadrul cercetărilor şi proiectelor aplicate. In acest material, prezint 10 proiecte realizate de antropologi angajaţi la firme de cercetare de piaţă, organizaţii neguvernamentale, firme de calculatoare, instituţii medicale, proiecte de urbanism, sau proiecte culturale, din România şi SUA. Deplasarea de la cercetarea ştiinţifică la cercetarea instituţională implică transformări ale practicii terenului şi cercetării etnografice, presiuni de timp mult mai mari, compromisuri metodologice şi uneori etice. Cu toate aceasta, antropologii au îndemînări care îi fac utili în multe cercetări prin prisma perspectivei lor bazate pe înţelegere empatică şi a îndemînărilor de a sintetiza şi ilustra procese complexe, precum şi a abilităților de storyteller.

“Și…? Ce faci cu antropologia? E mişto, dar la ce ajută?” Am auzit şi a trebuit să răspund la întrebări precum acestea de multe ori când încercam să redau unor oameni care nu ştiau prea multe despre disciplină câte ceva din entuziasmul meu pentru antropologie. De-a lungul timpului, mi le-am pus şi eu şi am încercat să am răspunsuri atât pentru mine, cât şi pentru cei care îmi puneau aceste întrebări. Am urmărit traiectoriile profesionale ale celor interesaţi de domeniu, ale foştilor mei colegi şi colege, ştudenţi şi studente, precum şi reflecţiile celor care au trecut din antropologie în diverse cariere, unii dintre ei având reflecţii asupra propriei lor experienţe în firme, agenţii guvernamentale, companii de IT, de cercetare de piaţă, proiecte de mediu, mişcări sociale sau organizaţii internaţionale.

Antropologia este parte din educaţia centratată pe artes liberales, adică acele îndemînări intelectuale necesare unei persoane libere, aptă de a participa ca cetăţean în viaţa politică. Expunerea la stiinţele naturii, ştiinţele umaniste şi sociale, precum şi studiul artelor, în opoziţie cu învăţămîntul profesional şi tehnic a fost de mult timp văzută ca un exerciţiu cu importanţă intrinsecă pentru a produce cetăţeni autonomi. O primă valoare a antropologie este chiar aceasta. Antropologia permite obiectivarea în faţa celuilat – cultural, rasial, geografic –, evitarea capcanelor şi relelelor ce apar din etnocentrism, colonialism, imperialism, rasism şi naţionalism, precum şi separarea propriilor proiecţii şi obsesii de o înţelegere nuanţată a existenţei altora. Acest proiect, meritoriu în sine, operează de la început o separare radicală de proiectul educaţiei vocaţionale şi tehnice. Pregătirea şi perspectiva antropologică nu oferă “o meserie”, în felul în care învăţămîntul vocaţional sau tehnic oferă traiectorii profesionale precum cea de avocat, bucătar sau mecanic auto. Există o diferenţă de esenţă între disciplina antropologiei şi carierierele pe care cei cu sensibilităţi etnografice le pot urma. In general, am observat că îndemînările pe care antropologia le oferă se grupează în jurul cîtorva domenii de transformare a vocaţiei în carieră, de sursă de salariu sau de finanţare de proiecte. Antropologii sînt bine plasaţi pentru a fi angajaţi în proiecte culturale, cercetare de piaţă şi experienţa utilizatorilor, sănătate publică, dezvoltare locală şi conservarea biodiversităţii.

Una domeniu este derularea de proiecte culturale. Andrei Crăciun, Bogdan Palici, Natalia Negru şi Ileana Szasz, cercetători şi doctoranzi în antropologie au câştigat un proiect de dimensiuni mari în 2016, finanţat de EEA Grants (https://bucharesthousingstories.ro/teaser/). Proiectul nu era destinat specific cercetătorilor şi cercetărilor antropologice, ci mai degrabă promovării diversităţii culturale. Folosindu-se de această intrare, echipa a construit proiectul în jurul diversităţii culturale a locuirii în Bucureşti. Ca în orice metropolă, locuirea în Bucureşti este definită de clasa socială, imaginea de sine a locuitorilor, distanţa socială faţă de ceilalţi sau de materialitatea locuinţelor. Majoritatea locuitorilor stau în blocurile construite preponderant în perioada 1965-1990, câţiva în locuinţe uni-familiale din zonele centrale şi semi-centrale, şi, mai recent, în locuinţe construite la marginea Bucureştiului. Prin cercetare de teren, echipa proiectului a documentat locuirea în căminele studenţeşti, viaţa celor care au credit ipotecar, viaţa de bloc, locuitorii din “complexe rezidenţiale” – ceea ce în America se cheamă “gated communities”, locuitorii care s-au mutat în jurul Bucureştiului, familiile care locuiesc în case naţionalizate, pe cei care locuiesc în zonele cele mai sărace ale oraşului, precum şi pe locuitorii fără locuinţe şi care dorm pe unde apucă. Pe lîngă texte etnografice, fiecare tip de locuire este documentată şi printr-un film etnografic. Există proiecte cultural semănătoare, uneori finanţate chiar de AFCN, despre aspecte ale diversităţii culturale din România.

O altă aplicaţie a antropologiei, în special al metodei etnografice, este cercetarea calitativă de piaţă. Există antropologi angajaţi la firme de marketing şi de cercetare de marketing care observă spaţiile de consum precum hipermarketurile, mallurile, restaurantele, încearcă să înţeleagă cum consumatorii folosesc aceste spaţii, cum aleg produse, unde apar cumpăraturile de impuls, rolul genului sau al designului în alegerile de cumpărare. Uneori, antropologii ajung să lucreze cu focus-grupuri sau cu interviuri individuale cu consumatorii. Silvia Popa, specializată în cercetarea calitativă la firma Unlock Research, a realizat în martie 2020 o cercetare mixtă despre reorientare a cumpărăturilor în perioada carantinei COVID-19 şi după. Un rezultat interesant este că mulţi au resimţit perioada de carantină ca o stare de destructurare a rutinei cotidiene, dar şi ca un spaţiu în care sperau să înveţe să aibă mai multă grijă de ei. Alteori, cercetătorii din marketing folosesc metoda clasică a observaţiei în studiul consumatorilor. Un studiu realizat de Caney Group LLC, de exemplu a analizat felul în care cumpărătorii din supermarket îşi alegeau iaurturile în funcţie pe poziţionarea pe rafturi, buget, percepţia vizuală a produselor. După aproximativ 50 de ore de filmare, etnografii au descoperit trei tipuri de cumpărători: cei care fac cumpăraturi de rutină, stabili în opţiunile lor (“grab & go shoppers”), “negociatorii”, adică cei care vin la cumpăraturi însosiţi de copii şi care aleg produsele în mod colectiv, contemplind mai multe alternative, precum si “contemplatorii”, adică cei care sînt nehotărîţi şi care de obicei sînt preocupaţi de aspecte punctuale precum numărul de calorii.

Dreamstime M 197063192 820x547
Școli deschise cât mai mult timp, cultura inovației și infrastructura digitală – printre cele 10 principii esențiale enunțate de OECD pentru refacerea educației, în pandemie și după
edupedu.ro

Școlile să rămână deschise cât de mult se poate, să ofere infrastructură de predare care să fie disponibilă tuturor elevilor, să fie elaborată o infrastructură digitală cu implicarea tuturor părților interesate, să fie încurajată o cultură a inovației bazate pe colaborare. Acestea sunt câteva din cele 10 principii esențiale enunțate de OECD, împreună cu organizația sindicală Education International, pentru “refacerea eficientă și echitabilă a educației” după pandemie. Principiile sunt prezentate pe larg într-un nou document-cheie, bazat pe lecțiile crizei produse de pandemie în educația globală și menit să sprijine sistemele educaționale de acum încolo, în pandemie și în eforturile de refacere post-pandemică.

OECD împarte cele 10 principii în două categorii – cinci principii pentru desfășurarea școlii în pandemie, respectiv cinci repere pentru recuperarea echitabilă și eficientă.

Principiul 1 – Școlile să rămână deschise pe cât posibil, în condiții de siguranță.

Principiul 2 – Să fie asigurată echitatea. Resursele disponibile să fie alocate în funcție de nevoi.

Principiul 3 – Să fie creată o infrastructură de învățare la distanță la care să aibă acces toți elevii.

Principiul 4 – Să fie sprijiniți profesorii în viața lor profesională, deoarece ei continuă să fie sursa centrală de învățare.

Principiul 5 – Profesorii și părinții să fie asistați în sprijinul pe care ei îl oferă elevilor, în condițiile predării la distanță.

Principiul 6 – Să fie oferit sprijin specific pentru a răspunde nevoilor de învățare, sociale și emoționale ale elevilor. Acest sprijin ar trebui să reducă diferențele produse de mediul socio-economic, diferențe exacerbate în pandemie.

Principiul 7 – Să fie concepută o infrastructură digitală de învățare, împreună cu profesorii și cu toți beneficiarii sistemelor de învățământ, în ideea că o astfel de infrastructură este eficientă atât timp cât ea oferă experiențe de învățare continue, în școală și în afara școlii, fără să fie afectată de inechități.

Principiul 8 – Profesorii să fie sprijiniți să își exercite profesia optim și să beneficieze de oportunități de învățare și dezvoltare profesională.

Principiul 9 – Să fie încurajată o cultură a inovației pe bază de colaborare, având comunitatea școlară ca partener.

Principiul 10 – Sistemele educaționale și școlile să învețe din dovezile, datele și exemplele puse la dispoziție de experiența națională și internațională în domeniu.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.