EȘTI AICI:
Revista presei – 5 septembrie 2022

Revista presei – 5 septembrie 2022

9623121uvt4
Peste 30 de milioane de lei atrași de UVT pentru digitalizarea laboratoarelor
tion.ro

Peste 30 de milioane de lei din fondurile destinate apelului de proiecte „Granturi pentru digitalizarea universităților” au fost contractați de Universitatea de Vest din Timișoara. Grație acestui proiect, 38 de laboratoare vor fi create sau dotate cu tehnologie de ultimă generație, instrumente hardware, software și echipamente de top.

Universitatea de Vest din Timișoara își propune să dezvolte în laboratoarele ei tehnologii legate de sănătate, sport și bunăstare, realitate imersivă și augmentată, robotică și robotică software, procesare de date satelitare, biomonitorizare dar și securitate cibernetică și protecția datelor.

Din suma obținută vor fi realizate investiții de dotare a unor laboratoare existente cu instrumente și tehnologii pentru viitorii studenți și profesioniști pregătiți de universitate. Dotările vor cuprinde toate facultățile din cadrul UVT: cele de științe economice, mediu, incluziune socială, marketing, multimedia, geomorfologie, istorie și arheologie, sisteme informatice geografice și teledetecție, fizică medicală.

„Tehnologia are prioritate și va avea o arhitectură de cel mai înalt nivel, în noile laboratoare ale UVT. Pe lângă aceasta, în cadrul proiectului de digitalizare avansată a comunității academice vom pune accentul și pe cele douăsprezece programe specializate de formare – câte șase pentru studenți, respectiv șase pentru personalul didactic și de cercetare, care completează imaginea unui efort de viziune și anticipație, totul pentru setarea celor mai bune condiții de care să beneficieze comunitatea academică din cadrul Universității de Vest din Timișoara”, spune rectorul UVT Marilen Gabriel Pirtea.

30.211.210,32 lei este suma obținută de UVT din fondurile destinate apelului de proiecte „Granturi pentru digitalizarea universităților”, prin intermediul proiectului „Comunitate digitală pentru generații emergente”.

IMG 6656 1536x864
Manifest împotriva „fast fashion”. Expoziție de creație vestimentară sustenabilă la Galeria Mansarda a Facultății de Arte și Design din Timișoara
expressdebanat.ro

Galeria Mansarda a Facultății de Arte și Design din Timișoara va găzdui în 7 septembrie, de la ora 17, vernisajul expoziției doctorale „InBetween”, o expoziție de design vestimentar semnată Andreea Ana-Maria Pleșa.

Expoziția „InBetween” este rezultatul unei cercetări artistice realizată de Andreea Ana-Maria Pleșa în cadrul programului doctoral derulat la Școala doctorală de Arte a Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Arte și Design, sub coordonarea prof. univ. dr. Adriana Lucaciu.

Andreea Ana-Maria Pleșa a absolvit studiile de licență și master ale Facultății de Arte și Design din Timișoara, specializarea Modă – Design vestimentar și în prezent este asistent de cercetare în cadrul Departamentului de Design și Arte Aplicate.

Ca studentă și ulterior ca designer de modă, Andreea Ana-Maria Pleșa a participat la numeroase evenimente de modă și competiții încă din primii ani de studiu precum YKK Inside Fashion Competition (2015, 2016), Banat Fashion (2016, 2017), Taina de la UNAB (2016), Arts of Fashion, San Francisco (2017), Feeric33 New Talents Competition (2018), Diploma (2019), Feertic Fashion Week (2021, 2022).

Proiectul de cercetare doctorală pleacă de la premiza potrivit căreia dezinformarea, supraproducția și consumul excesiv de produse vestimentare creează o cultură a consumului de tip „fast fashion”, a cărei amploare generează la scară globală însemnate dezechilibre ecologice, poluarea cauzată de industria vestimentară fiind dintre cele mai dăunătoare mediului înconjurător, prin emisiile semnificative de carbon, de oxid de azot sau consumul excesiv de apă.

Olimpiade Scolare Elevi Studenti La Tabla Foto Pexels 820x694
Doar 2% dintre tinerii studenți din România au și un loc de muncă. Procentul ne clasează pe ultimul loc în Europa
stirileprotv.ro

Doar 2% dintre studenții români au, în paralel, și un serviciu, arată datele Eurostat, iar situația ne diferențiază de restul țărilor europene, unde mulți tineri lucrează încă de pe băncile școlii, măcar pentru banii de buzunar.

Explicația ține și de mentalitatea părinților, dispuși la noi să-și susțină financiar copiii până la absolvirea facultății, dar și de lipsa de oportunități de pe piața muncii.

În timpul facultăţii, Diana a lucrat într-o cafenea, 8 ore pe zi. Recunoaște că, la unele cursuri online, figura prezentă, dar ea nu era în fața calculatorului.

Diana: Majoritatea timpului eram la job. Trebuia. Veneau oameni. Iar la facultate trebuia să prind din mers.

Doar 2% dintre tinerii români care studiază au, în același timp, un loc de muncă. Procentul ne clasează pe ultimul loc în Europa. În Olanda, în schimb, 70% dintre studenți lucrează.

Călin Pătrașcu tocmai a absolvit Universitatea din Amsterdam. În perioada studiilor, a fost curier. Acolo, statul îi împrumută pe studenți cu 1.000 de euro pe lună, cu condiția să muncească cel puțin 56 de ore.

Călin: Cel mai important aspect în Olanda este flexibilitatea. Aveam timp să îmi fac orele între ora 17 și 11 seara sau în weekenduri, când nu aveam alte planuri.

La noi, posturile cu jumătate de normă sunt rare, așa că studenții trebuie să aleagă.

Andrei, student: Viața de student era aglomerată din cauza progrmului pe care îl aveam.

Daniela, studentă: Îmi doresc să dau și dizertația, să ajung și la doctorat, cumva mă împiedică să muncesc.

În plus, tinerii români ar vrea să lucreze în domeniul în care își fac studiile.

Cătălin Ghinăraru, economist: Calificările pe care le au tinerii nu permit decât nişte locuri de muncă cu o pregătire mai joasă, cu un salariu mai scăzut. S-ar putea să nu fie foarte motivant.

Ciprian Iftimoaei, statistician sociolog: Doar studenții din zona științelor tehnice au oportunități de angajare concretă pe piața muncii. Ne gândim la construcții, instalații, automatică și calculatoare, informatică. Pentru studenții din zona umanistă, socială accentul se pune mai mult pe învățat.

Stagiile de practică și așa numitele programe de internship ar putea suplini lipsa de experiență a tinerilor, dacă n-ar fi făcute de mântuială, spun angajatorii.

Aurelia Florea, director dezvoltare organizațională și resurse umane: 30% din numărul de angajați din cadrul departamentului de development center vin din aceste programe.

Potrivit datelor Eurostat, studenții noștri nici nu caută activ un loc de muncă. Doar 0,6% sunt gata să înceapă lucrul, dacă li se oferă șansa.

Caminrenasterii4
Studenții din România se bat pentru un loc în cămin, cea mai ieftină variantă de cazare. Cât e chiria într-o garsonieră sau apartament
fanatik.ro

A mai rămas mai puțin de o lună până la începerea anului universitar, astfel că bătaia dintre studenți pe locurile din cămine a început. Căminul e cea mai ieftină variantă pentru studenți, în contextul în care toate s-au scumpit în România.

Comparativ, pentru o cameră de cămin un student trebuie să scoată 200 de lei din buzunar. În această cameră vor sta, de obicei, patru persoane în patru paturi diferite și vor beneficia de grup sanitar propriu. Pentru ”pretențioși”, o cameră cu doar două paturi, pentru două persoane, ajunge la aproximativ 500 de lei pe lună.

Ieftin, dacă e să analizăm chiriile din Cluj-Napoca sau București, principalele orașe unde tinerii aleg să urmeze o facultate. În Capitală, o garsonieră poate fi închiriată la periferie cu 250-300 de euro, în timp ce un apartament cu două camere costă aproximativ 400 de euro.

Cei ce aleg să se mute într-un cartier rezidențial trebuie să știe că, pe lângă chirie, vor avea costuri lunare de aproximativ 500 de lei.

În România există peste 550.000 de studenți. Cele mai bune orașe românești pentru studenți sunt Cluj-Napoca și Timișoara, conform QS Best Student Cities 2023. Pe locul trei vine București, urmat de Iași. La nivel mondial, cel mai bun oraș e considerat Londra, urmat de Munchen, Seul, Zurich, Melbourne, Berlin, Tokyo, Paris, Sydney și Edinburgh.

Teacher And Their Students
Elevii tind să se considere fie “buni la mate”, fie “buni la citire” chiar dacă sunt buni la ambele, iar această impresie le influențează deciziile pe parcursul vieții – studiu
edupedu.ro

Elevii tind, de-a lungul anilor de școală, să se perceapă tot mai puternic fie “buni la mate”, fie pricepuți la citire/scriere, chiar dacă ei pot să fie buni la ambele, potrivit unui studiu recent, prezentat recent în The Conversation. Acesta arată că impresia astfel formată tinde să influențeze alegerile oamenilor pe parcursul vieții.

Potrivit coordonatorului studiului, Sirui Wan de la Departamentul de Psihologie al University of Winsconsin-Madison (SUA), echipa de cercetători a urmărit să afle de ce oamenii aleg anume traiectorii în educație și în carieră și când își formează, despre propria persoană, imaginea de om bun la științe exacte sau priceput la științe umaniste. Studiul s-a concentrat pe matematică și studiile de limbă deoarece sunt cele mai comune materii în sistemul școlar american.

În cadrul studiului au fost analizate date provenind din 142 de eșantioane independente din întreaga lume, reprezentând peste 200.000 de elevi din 16 țări și regiuni.

Cercetarea a constatat că, în școala primară, elevii care exprimau mai puternic încredere și interes în citire/vorbire tindeau să exprime un nivel similar de încredere și interes în ceea ce privește matematica. Dar, pe măsură ce treceau anii, cei care manifestau un nivel ridicat de încredere și interes față de citire/scriere declarau un nivel tot mai scăzut de interes și încredere în cunoașterea matematicii – și viceversa.

Acest lucru a fost interpretat drept o tendință a elevilor de a se considera a fi “buni” doar la una dintre cele două ramuri de studiu. Iar acest lucru este relevant prin prisma faptului că unul dintre cele mai comune motive pentru care un elev alege să urmeze o carieră sau alta este că se consideră mai buni la acea carieră.

  • În același timp, atrage atenția coordonatorul studiului, elevii ar putea să nu se mai implice deloc în studierea materiilor unde au impresia că sunt “slabi”, chiar dacă, de fapt, ei sunt buni la acele materii.
59391938 303
PIAȚA MUNCII - Germania: Green Card pentru atragerea de forţă calificată de muncă
DW.COM

Ministrul german al Muncii a anunţat o "lege modernă a imigraţiei". Ţelul său: atragerea de personal calificat din străinătate. Proiectul său este un aşa-numit "Card al şanselor". Proiectul de lege va fi gata la toamnă.

"Introducem un Card al şanselor cu un sistem de punctaj transparent, astfel încât oamenii de care ţara noastră are nevoie să poată veni mai simplu la noi", a declarat ministrul federal al Muncii, Hubertus Heil, pentru ziarul "Bild am Sonntag". Aceasta fiindcă procedura de căutare din străinătate a unui job în Germania este adesea dificilă. 

Cine se află în posesia unei diplome recunoscute în Germania, indiferent că este vorba de studii sau de o calificare într-o meserie, îndeplineşte deja condiţiile pentru Cardul şanselor. "Dar ne dorim şi oameni care au alte calităţi şi de care avem nevoie pe piaţa muncii. Şi acelora vrem să le oferim o şansă de a veni în Germania", a mai declarat politicianul social-democrat.

Prin acest Card va fi introdus un sistem de punctaj care conţine patru criterii: o diplomă de absolvenţă eliberată în străinătate, o experienţă de muncă de minimum trei ani, cunoştinţe de limbă germană sau o şedere anterioară în Germania şi o vârstă sub 35 de ani. Cine îndeplineşte trei din cele patru criterii va primi Cardul şanselor.

"Avem nevoie de mai multă imigraţie", a subliniat ministrul Heil având în vedere lipsa de personal calificat. "Vom stabili an de an un contingent, în funcţie de necesităţile noastre. Adică vom stabili câţi oameni vor putea veni în Germania cu Cardul şanselor, pentru a-şi căuta pentru un anume interval de timp un job sau pentru cursuri de formare profesională. În acel interval de timp ei vor trebui să se întreţină singuri", a precizat el.

Elevi Scoala Hepta 1 770x540
Începe noul an școlar. Prima vacanță, la final de octombrie
spotmedia.ro

Aproape 3 milioane de elevi şi preşcolari încep luni cursurile noului an şcolar 2022-2023 în peste 17.800 de unităţi de învăţământ.

Părinţii au acces în unităţile de învăţământ la festivităţile de începere a cursurilor noului an şcolar, a precizat, vineri, ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.

Anul şcolar 2022 - 2023 are o durată de 36 de săptămâni de cursuri.Prin excepţie, pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 2 iunie 2023.Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 9 iunie 2023.

Anul şcolar 2022-2023 este structurat astfel:* cursuri - de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022; vacanţă - de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022;* cursuri - de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022; vacanţă - de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023;* cursuri - de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, după caz; vacanţă - o săptămână, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în perioada 6 - 26 februarie 2023;

* cursuri - de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, după caz, pănă joi, 6 aprilie 2023; vacanţă - de vineri, 7 aprilie 2023, până marţi, 18 aprilie 2023;

* cursuri - de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023; vacanţă - de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.În ziua de 5 octombrie - Ziua internaţională a educaţiei - şi în zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă nu se organizează cursuri.

Resita Romania Unesco (1)
Reșița, primul oraș din România care se alătură rețelei “Learning Cities” a UNESCO, transmite Ministerul Culturii
edupedu.ro

Reşiţa este primul oraş din România care se alătură, începând de sâmbătă, reţelei globale UNESCO “Learning Cities” (“Oraşe care învăţă”), având astfel şansa accesului la proiecte educaţionale de mare anvergură, a anunţat Ministerul Culturii, scrie Agerpres.

Într-o postare pe Facebook, Ministerul Culturii precizează că anunţul a fost făcut vineri seara de directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay, în cadrul unui comunicat publicat pe site-ul oficial al instituţiei. Aceasta a mai precizat faptul că oraşele selectate sunt exemple remarcabile în care învăţarea pe tot parcursul vieţii poate deveni o realitate la nivel local.

Înscrierea Reşiţei în lista UNESCO “Oraşe care învăţă” s-a făcut în baza unui amplu dosar de candidatură, care a fost susţinută de ambasadorul României pe lângă UNESCO, Simona-Mirela Miculescu, şi de secretarul general al Comisiei Naţionale a României pentru UNESCO, Madlen Şerban, conform sursei citate.

Potrivit Institutului pentru Învățare pe tot Parcursul Vieții al UNESCO (uil.unesco.org), “Industria producătoare de oțel din Reșița a fost în declin continuu din 1989; ca răspuns, orașul și-a propus să valorifice inovația și economia de nouă generație pentru a crea locuri de muncă pentru comunitatea sa multietnică și multiculturală”.

Strategia orașului de învățare din Reșița va sprijini abilitarea și profesionalizarea celorm care educă, oferind în același timp intervenții concrete pentru persoanele cu dizabilități. În plus, prin promovarea unui ecosistem de învățare pe tot parcursul vieții, orașul speră să ofere o diversificare a contextelor de învățare și inovație în învățarea instituțională și în învățarea în comunitate. Prin această strategie, Reșița speră să asigure o educație de calitate incluzivă și echitabilă, să reducă inegalitățile, să dezvolte munca decentă, să facă orașul sigur, durabil și rezilient și să creeze noi parteneriate, se arată pe același site.

Cultura Multe
O statistică a culturii: Spectacole, concerte, muzee, lecturi
cursdeguvernare.ro

Spectacolele și concertele s-au înmulțit în 2021 față de anul pandemiei, dar tot sunt mai puține decât în 2019. La fel și vizitele în muzee. Se citesc tot mai puține cărți din bibliotecile publice, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).

Instituţiile şi companiile de spectacole şi concerte au susţinut în ţară 14.500 de reprezentaţii, urmărite de 1,9 de milioane spectatori. Cei mai mulți sunt în teatre.

Numărul spectatorilor este foarte departe de cel din 2019: sunt cu 6,2 milioane mai puţini (-77%). Și reprezentațiile sunt cu 11.900 mai puține (-45%), chiar dacă anul trecut a însemnat o revenire față de anul pandemiei.

Din spectacolele celor 167 de instituţii şi companii de spectacole şi concerte, cele mai căutate au fost cele de teatru (44,5% din toți spectatorii) și cele de operă (20,9%).

Aproape 12.500 de oameni au lucrat la reprezentații, dintre care 60% „aveau funcţii artistice de specialitate”.

Pe de altă parte, în cele 442 săli de cinema (cu 78.200 de locuri) au atras 4,7 milioane de spectatori (cu 3,3 milioane mai mulți decât în 2020) , la 356.700 de proiecții (de 1,7 ori mai multe faţă de anul 2020).

Producţia naţională de filme pentru marele ecran, în anul 2021, a cuprins 55 de filme (36 filme artistice, 11 filme documentare şi ştiinţifice şi 8 filme de animaţie), cu 14 filme mai multe decât în anul 2020.

Reţeaua cinematografică existentă de la sfârşitul anului 2021 a cuprins 90 de unităţi cinematografice cu bandă normală, potrivit datelor Centrului Naţional al Cinematografiei, citate de INS.

Anul pandemiei a descurajat suficient că să se închidă 5 cinematografe, sau t săli de cinema.

În anul 2021 au fost distribuite în cinematografe 396 filme, din care 79 filme naţionale (sau coproducţii) şi 317 filme străine.

Deși s-au înmulțit, cum era și firesc față de anul pandemiei, vizitele la muzee și expoziții nu au fost la fel de numeroase ca în 2019.

11,4 milioane persoane au vizitat muzeele şi colecţiile publice, grădinile botanice, zoologice, acvariile și rezervațiile naturale.

Au fost cu 3,5 milioane persoane mai mulți față de anul 2020, dar cu 6,8 milioane persoane mai puțini  față de anul 2019.

Image 2021 11 7 25162627 41 Elevi Scoala (1)
Doi din trei profesori spun că şcolile au nevoie de investiţii în laboratoare, 34% vor mai mulţi bani pentru toalete - sondaj
hotnews.ro

World Vision România spune că a făcut o radiografie a învăţământului din mediul rural şi din comunităţile vulnerabile, la început de an şcolar, iar din aceasta reiese că 65% dintre cadrele didactice au atras atenţia asupra nevoii de investiţii în laboratoarele de informatică şi pentru alte discipline. Totodată, unul din trei profesori afirmă că sunt necesare investiţii pentru amenajarea sau reabilitarea grupurilor-sanitare.

Principalele concluzii:

  • 65% dintre cadrele didactice consultate de fundaţie spun că este nevoie de mai multe investiţii pentru laboratoarele de informatică şi de alte discipline.
  • Aproape unul din doi profesori crede că este nevoie de mai mulţi bani pentru spaţiile dedicate activităţilor sportive.
  • 44% vor investiţii pentru renovarea clădirilor, 41% pentru spaţiile de joacă şi biblioteci, 34% pentru grupuri sanitare (toalete) şi 30% pentru accesibilizarea drumurilor către şcoală, inclusiv achiziţionarea de autobuze. 87% dintre cadrele didactice îşi doresc să se implementeze un program de masă caldă cu ore remediale în toate şcolile vulnerabile, motivând că un astfel de pachet de servicii ajută la prevenirea şi combaterea abandonului şcolar.

O altă concluzie este că mai mult de unul din trei profesori spun că au prea multe obligaţii birocratice în afara orelor, doi din trei cred că programa şcolară este încărcată sau nu este adaptată nevoilor actuale ale copiilor, iar unul din doi este descurajat de neimplicarea părinţilor în educaţia copiilor sau de alte probleme ale familiei, precum nivelul de sărăcie sau lipsa de educaţie a părinţilor.

În urma raportului, World Vision România spune, într-un comunicat transmis duminică și citat de News.ro, că a constatat că una din zece familii nu are nici măcar un singur dispozitiv pentru învăţarea online. Totodată, unul din trei părinţi spune că şcolile n-au suficiente calculatoare şi table interactive şi una din 10 familii nu are nici măcar un dispozitiv în gospodărie pentru învăţământul online.

Totodată, din cauza sărăciei, 35% dintre adolescenţi n-au niciodată sau au doar uneori suficiente rechizite şi cărţi pentru şcoală. Astfel, aproape din unu din zece părinţi îşi retrage cel puţin un copil de la şcoală temporar sau definitiv, ca să facă faţă cheltuielilor.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.