EȘTI AICI:
Revista presei – 4 iunie 2021

Revista presei – 4 iunie 2021

Inaugurare Gradina Urbana
Universitatea de Vest Timișoara a inaugurat Grădina Urbană, în cadrul UVT Green week
ziuadevest.ro

Joi 3 iunie, Universitatea de Vest Timișoara a inaugurat Grădina Urbană, în cadrul programului amplu „UVT GREEN WEEK 2021: Economia Circulară în context european”.

Cu acest prilej au fost plantați și doi arbori, care să rămână martori peste timp ai evenimentului. ”Bradul este un arbore care simbolizează trăinicia și rămâne permanent verde și vrem ca verdele să fie o caracteristică a UVT”, a spus prof. Marilen Pirtea, rectorul UVT.

UVT desfășoară acest program în calitate de partener oficial în Timișoara al evenimentului organizat de Uniunea Europeană: „EU GREEN WEEK 2021”.

Grădina Urbană a UVT este un micro-mediu de experiențe verzi, la care au participat cadrele universitare din mai multe facultăți și studenți, dar și elevi, alături de specialiști și colaboratori ai UVT, care își vor dezvolta o viziune verde prin dezvoltarea în timp a funcțiunilor productive din această Grădină Urbană, în care se regăsesc o grădină de legume, gard fructifer, arbuști productivi, dar și un pavilion tip amfiteatru în aer liber, cu activități educative, un pavilion natural și o suprafață dedicată evenimentelor.

Rectorul Pirtea a mai spus: ”Astăzi, în cadrul UVT GREEN WEEK 2021 inaugurăm Grădina Urbană, care are pe lângă zona de plante și arbori, gard cu pomi fructiferi, are și un amfiteatru, unde studenții pot desfășoare diferite activități didactice sau culturale. Suntem în aer liber, într-o zonă din ce în ce mai ozonată. Proiectul acesta lansat azi va continua dea lungul timpului mulți ani de aici încolo. Ne bucurăm că anul acesta Săptămâna Verde desfășurată la UVT a fost înscrisă în programul Comisiei Europene EU GREEN WEEK 2021. Economia verde, noile job-uri ale viitorului urmăresc reducerea poluării și a deșeurilor și ducerea lor în zona reciclării. UVT este un epicentru unor astfel de idei inovative, astfel, încercăm să ținem pasul cu tot ceea ce înseamnă politici verzi ale UE”.

Fotousamvb
Dezvoltarea gândirii antreprenoriale a studenților de la USAMVB Timișoara
ziuadevest.ro

Două dintre obiectivele Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului ,,Regele Mihai I al României” din Timișoara sunt dezvoltarea gândirii antreprenoriale a studenților și formarea aptitudinilor şi dezvoltarea abordărilor antreprenoriale.

Acestea au fost transpuse în practica educațională formală și nonformală în cadrul unor proiecte, care au pus în comun pe parcursul anilor universitari parteneri economici relevanți pe piața de business locală, națională și internațională, cadre didactice și studenți. Astfel, au fost dezvoltate și puse la dispoziția studenților din domeniile de licență, master și doctorat, metode concrete de antreprenoriat gestionate în universitate.

Unul este Laboratorul de carmangerie din cadrul USAMVBT. Acesta  are ca obiectiv principal susținerea activității didactice, de cercetare, dezvoltare, inovare și microproducție în vederea obținerii unei game sortimentale diversificate de produse inovative din carne, sănătoase, de înaltă calitate, pe bază de ingrediente bioactive, naturale cu beneficii reale pentru sănătate.

Laboratorul a fost înregistrat și autorizat sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor  în vederea desfășurării activității de procesare a produselor proaspete din carne, fiind proiectat și amenajat conform legislației în vigoare, cu respectarea principiilor sistemelor GMP (bunele practice de producție) și GHP (bunele practice de igienă), iar amplasarea utilajelor în secția de procesare și activitatea de procesare este în conformitate cu normele sistemului de management al siguranței alimentare HACCP.

Dreamstime M 164651266 820x547
Alfabetizarea digitală, inclusă printre propunerile-cheie în cea mai nouă Recomandare privind Copiii și Mediul Digital, adresată guvernelor de către OECD
edupedu.ro

Promovarea alfabetizării digitale ca instrument esențial pentru a răspunde nevoilor pe care le au copiii în mediul digital a fost inclusă de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică într-o nouă Recomandare privind Copiii și Mediul Digital. Recomandarea, emisă la începutul acestei săptămâni, vorbește despre acțiunile pe care autoritățile statale ar trebui să le ia pentru a proteja copiii, pentru a servi intereselor și a garanta drepturile acestora în mediile digitale.

  • Recomandarea, publicată pe 31 mai 2021, reprezintă o actualizare a unei recomandări vechi de 9 ani, mult mai sumară. Documentul are drept scop să “sprijine guvernele în crearea condițiilor pentru protejarea copiilor în mediul digital, lucru cu atât mai important în timpul crizei Covid-19 și în perioada de redresare, când riscurile pot fi exacerbate”.

Printre propunerile OECD se numără atât măsuri legale, acțiuni de protejare a datelor private, de încurajare a activităților benefice în mediul online, cât și măsuri menite să sporească posibilitatea copiilor de a face față provocărilor din spațiul digital.

OECD recomandă promovarea acesteia în special prin:

  • Clarificarea riscurilor digitale, în funcție de vârsta copiilor, maturitate, circumstanțele de trai
  • Armonizarea terminologiei folosite pentru a informa publicul
  • Sprijinirea copiilor în efortul acestora de a înțelege cum sunt colectate datele personale, cum sunt prezentate terților etc.; de a evalua critic informația, pentru a crește reziliența în fața dezinformării; înțelegerea Termenilor de folosire, a proceselor de moderare și a acțiunilor de remediere și a modurilor cum acestea pot fi folosite în cazul conținuturilor dăunătoare.
  • Măsurarea regulată a abilităților copiilor în domeniul alfabetizării digitale.
Smaranda Vultur 2 Foto Arhiva Personala
Volumul Francezi în Banat, bănăţeni în Franţa, semnat de Smaranda Vultur (UVT), a fost publicat, de curând, la Editura Universităţii din Avignon, Franţa
timpolis.ro

Publicat iniţial în 2012, la Editura Marineasa, din Timişoara, în curs de reeditare la Polirom, volumul Smarandei VulturFrancezi în Banat, bănăţeni în Franţa, a apărut în luna mai la Editura Universităţii din Avignon, în traducerea Ioanei Vultur, cu o prefaţă semnată de Benjamin Landais.

De ce la Roque-sur-Pernes, în sudul Franţei, în Vaucluse, avem o stradă principală ce se numeşte “La Rue du Banat”? De ce în pliantele publicitare ale localităţii provensale e vorba despre “odiseea bănăţenilor”, o poveste cu suport în istorie, dar prezentată la intersecţia memoriei cu mitul, a destinului individual cu cel al comunităţilor care se destramă sau se realcătuiesc sub presiunea marilor evenimente? Cum bulversează astfel de contexte rosturile care dau stabilitate vieţii individului şi comunităţilor, cum se reconfigurează frontierele şi solidarităţile umane, cum se girează în timp o traumă şi mai ales cum, la nivelul mai înalt al analizelor unor astfel de împrejurări, se reformulează întrebările ce se pun şi cărora li se caută şi uneori li se şi dă un răspuns? Sunt, spune Smaranda Vultur, întrebări de la care a pornit documentarea pentru acest volum.

Smaranda Vultur – care s-a dedicat păstrării memoriei multiculturale a Timișoarei –, este antropolog, doctor în filologie, fost conferenţiar la Universitatea e Vest din Timişoara și membră a fostei Comisii Prezidențiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România. În cadrul Grupului de antropologie culturală şi istorie orală de la Fundaţia „A Treia Europă”, a conceput şi a realizat o serie de proiecte de cercetare în domeniul identităţilor culturale şi memoriei, prin metoda povestirilor autobiografice. În prezent administrează arhiva de istorie orală a Bibliotecii Centrale Universitare „Eugen Todoran” din Timişoara.

Smaranda Vultur este autoarea volumelor Infinitul mărunt. De la configuraţia intertextuală la poetica operei, (Cartea Românească, 1992), și Istorie trăită, istorie povestită. Deportarea în Bărăgan, 1951-1956 (Amarcord, 1997).

De asemenea, a coordonat mai multe volume, unde este şi coautor: Lumi în destine. Memoria generaţiilor de început de secol din Banat, (Nemira, 2000), Germanii din Banat prin povestirile lor, (Paideia, 2000, reeditat la Polirom, în 2018), Minorităţi: identitate şi coexistenţă (co) editat de Institutul intercultural Timişoara, în 2000, Memorie şi diversitate culturală. Timişoara 1900-1945, editat de Centrul Cultural Francez din Timişoara (Polirom, 2001), Banatul din memorie. Studii de caz (Editura Marineasa, 2008) şi Memoria salvată. Evreii din Banat, ieri şi azi (Polirom, 2002).

Action Clapper Film Director 1117132 640x400
Festivalul Filmului Francez din România sărbătoreşte 25 de ani de la înfiinţare. Proiecții și la Universitatea de Vest (1 - 4 iulie)
stiripesurse.ro

Festivalul Filmului Francez din România sărbătoreşte 25 de ani de la înfiinţare cu o ediţie aniversară de vară, care se va desfăşura în perioada 1 - 11 iulie, în 12 oraşe din ţară, conform agerpres.

"Filmul a fost mereu un mod de exprimare privilegiat al culturii franceze şi suntem mândri că Festivalul Filmului Francez este cel mai longeviv festival dedicat unei cinematografii naţionale din România. În aceşti 25 de ani, proiecţiile celor mai premiate şi de succes filme, vocilor noi ale cinematografiei franceze, dar şi retrospectivele cu filme de patrimoniu au ajuns la spectatorii din toată ţara. Nici măcar contextul dificil al pandemiei nu ne-a oprit. Deoarece este esenţial în acest moment să sprijinim relansarea industriei cinematografice, dar şi a celorlalte industrii culturale şi creative am conceput o platformă de schimburi de bune practici în domeniul cinematografiei, bineînţeles, dar şi al design-ului şi al cărţii, pentru a veni în ajutorul profesioniştilor celor două ţări în realizarea proiectelor comune", a declarat ambasadorul Franţei în România, Laurence Auer, într-o conferinţă de presă, susţinută la cinema Elvire Popesco.
Organizatorii propun cinci secţiuni cu câte cinci filme fiecare, respectiv Competiţia Tinere Talente Lungmetraj, Panorama Filmelor Anului, Carte blanche pentru cinci cineaşti români, Competiţie Tinere Talente Scurtmetraj şi Le Meilleur du FFF.

Filmele din cadrul festivalului vor fi prezentate atât în săli de cinema, cât şi în aer liber şi, pentru dată în istoria festivalului, online. Proiecţiile vor avea loc în Bucureşti la Cinema Elvire Popesco, în perioada 1 - 11 iulie, în Cluj-Napoca, la Cinema Victoria (1 - 4 iulie), în Timişoara, la Universitatea de Vest (1 - 4 iulie), în Iaşi, la Institutul Francez - Sala Fondane (1 - 5 iulie), în Arad, la Cinema Arta - Grădina de vară (7 - 11 iulie), în Braşov, la Centrul Cultural Reduta (3 - 4 iulie), în Brăila, la Terasa Sunrise Marina (1 - 4 iulie), în Constanţa, la Cinema Jean Constantin (1 - 4 iulie), în Sfântu Gheorghe, la Cinema Arta by Citiplex (8 - 11 iulie), în Sibiu, la Fabrica de Cultură - Sala Lulu (8 - 11 iulie), în Suceava, la Universitatea Ştefan cel Mare (1 - 4 iulie), şi în Târgu Mureş, la Teatrul de vară (8 - 11 iulie).

 

3 Sorin Ca R Mpeanu Main
Cîmpeanu: Stimularea transferului rezultatelor cercetării la nivelul mediului economic românesc, dimensiune importantă a misiunii USAMV
dcnews.ro

Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Bucureşti şi-a consolidat în ultimii ani reputaţia în organizarea unor evenimente ştiinţifice prestigioase, iar stimularea transferului celor mai noi rezultate ale cercetării la nivelul mediului economic românesc este o "dimensiune extrem de importantă a misiunii" instituţiei, a afirmat joi ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.

"Stimularea transferului celor mai noi rezultate ale cercetării la nivelul mediului economic românesc este o dimensiune extrem de importantă a misiunii USAMV, consolidată cu fiecare ediţie a conferinţei. USAMV Bucureşti a devenit un model de bune practici prin modul în care reuşeşte să atragă anual un număr ridicat de participanţi la evenimente care promovează şi contribuie la valorificarea rezultatelor cercetării româneşti. Astfel, la fiecare din ultimele ediţii s-au înregistrat constant aproape 1.000 de prim autori din peste 40 de ţări, fiind unul din cele mai vizibile evenimente de promovare a rezultatelor cercetării româneşti în domeniu (cu un record de participare la ediţia on line din anul 2020 - peste 60.000 de vizualizări şi peste 30.000 de vizitatori unici)", a declarat ministrul, pentru Agerpres, cu prilejul deschiderii celei de-a celei de-a 10-a ediţii a Conferinţei Internaţionale "Agriculture for Life, Life for Agriculture".

Potrivit ministrului, conferinţa este un instrument deosebit de "eficace", prin care se consolidează relaţiile de colaborare ale USAMV cu partenerii din mediul de afaceri, în special din mediul agricol, diseminarea şi schimbul de bune practici fiind esenţiale pentru realizarea misiunii fiecăruia.

Image 2020 09 15 24286934 41 Scoala Online
Școala online nu dispare: Prin PNRR se pregătește o platformă securizată de evaluare a elevilor de la distanță
hotnews.ro

Provocările privind educația la distanță asupra școlii românești datorate pandemiei de coronavirus sunt subliniate pe larg în documentul privind Planul Național de Redresare și Reziliență pe educație, iar una dintre cele 18 direcții de investiții vizează tocmai școala online. Autoritățile își propun ca până în 2025 să fie dezvoltat un ecosistem digital care să permită extinderea dobândirii competențelor digitale la nivelul învățământului preuniversitar, dar și cadrul de utilizare a mediului online pentru evaluările naționale, care să permită testarea la distanță, prin dezvoltarea unui sistem de evaluare și testare securizat la distanță.

Din analiza realizată de Guvern privind provocările educației online:

În această perioadă, provocările cu care s-au confruntat școlile din România au fost legate de:

- existența unei rețele școlare eterogene, cu un puternic decalaj digital între unitățile de învățământ;
- competențe digitale insuficient dezvoltate pentru organizarea eficientă a procesului didactic în mediul online;
- acces redus la tehnologie și conectivitate redusă la internet;
- posibilități reduse ale familiilor în a acorda sprijin beneficiarilor educației, elevii și copii;
- dificultăți în asigurarea participării la lecții online.

România are nevoie de:

- elaborarea unor metodologii de evaluare pentru mediul online, a performanțelor școlare ale elevilor, inclusiv elaborarea unei platforme de evaluare securizată a competențelor elevilor, prin crearea unei bănci cu itemi obiectivi de evaluare, la nivel național (grupați pe nivel de învățământ/discipline/unități de învățare), într-un format care să poată fi importat pe diverse platforme de evaluare sau să permită importul pe o platforma unică de evaluare, aceeași la nivel național, platforma care sa devina standard pentru evaluarea obiectivă a rezultatelor învățării;
- elaborarea cadrului de derulare a inspecției școlare (monitorizarea și evaluarea activităților didactice derulate în mediul virtual);
- cadru legislativ pentru elaborarea unor standarde de dotare a școlilor cu echipamente tehnologice în scop educațional, pentru asigurarea unui impact durabil al investițiilor propuse;

- elaborarea și validarea profilului de competențe al cadrului didactic, componenta de competențe digitale, care va fi ulterior baza programelor de formare inițială și continuă a cadrelor didactice.
Shutterstock 478956700 JYBX
STUDIU. Doar unu din zece părinți primește de regulă bon fiscal pentru meditațiile copiilor
scoala9.ro

Aproximativ 11% dintre părinții care și-au dat copiii la meditații contra cost au primit bon fiscal pentru aceste servicii, iar 4% spun că au primit doar de câteva ori, potrivit unui studiu realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) și de Societatea Academică din România (SAR). În centrele educaționale , 67% dintre părinți au primit bon.

Același sondaj arată că jumătate dintre părinți intenționează să-și înscrie copiii la ore particulare de pregătire în anul școlar 2021-2022. La începutul celui de-al doilea semestru al acestui an de studii, în februarie, 20% dintre copii făceau meditații. Pentru alți 19% dintre elevi părinții lor spuneau că urmează să îi dea la meditații. Anul școlar trecut, 2019-2020, unul din trei copii a făcut meditații contra cost.

În Europa de Est fenomenul meditațiilor s-a dezvoltat după colapsul Uniunii Sovietice pentru că profesorii aveau nevoie să-și crească veniturile, dar și în zona de vest a beneficiat de o promovare semnificativă. În schimb, în zona de nord a Europei, meditațiile sunt mai puțin populare, după cum arată literatura de specialitate.

„Este primul studiu mai elaborat și reprezentativ referitor la fenomenul meditațiilor. Aceste date ne oferă oportunitatea de a discuta despre meditații la modul real, nu în aproximări din neant“, spune Antonia Pup, coordonator advocacy în domeniul educației la Societatea Academică din România.

„Noi nu milităm pentru combaterea fenomenului meditațiilor. Nu credem că este realist. Important este să înțelegem de ce părinții apelează la meditații, iar unul dintre motive este că sunt nemulțumiți de calitatea sistemului de învățământ“, adaugă aceasta.

Aproximativ 74% dintre părinți cred despre copiii lor că au nevoie de meditații ca să ajungă la un nivel mediu de învățare, arată același studiu. Profilul dominant din rândul părinților nemulțumiți de sistemul educațional este format din bărbați peste 51 ani, angajați în mediul privat sau antreprenori/liber profesioniști și care locuiesc în mediul urban.

Costul mediu al unei ședințe de pregătire particulară este între 50-100 de lei, iar suma alocată pentru o lună depășește 300 de lei pentru un copil. Susținerea acestor cheltuieli reprezintă o dificultate pentru unul din trei părinți care își meditează copiii.

40% dintre părinții care nu și-au dat copiii la meditații spun că motivul principal a fost lipsa de bani. În schimb, peste jumătate dintre acești părinți spun că nu și-au dat copiii la meditații fiindcă erau mulțumiți de rezultatele copiilor de la școală.

Metodepredare
Studiu: Majoritatea părinţilor sunt de acord că elevii au nevoie de meditaţii
economedica.net

Majoritatea părinţilor sunt de acord că elevii au nevoie de meditaţii pentru a dobândi cunoştinţe la nivel mediu, iar această activitate ar trebui fiscalizată, arată un studiu lansat, joi, de Societatea Academică din România şi Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), alături de Friedrich Ebert Stiftung România.

Conform studiului, sistemul orelor particulare/meditaţiilor este accesat „în mai mare măsură” de către părinţii din mediul urban, cu studii medii şi superioare, care au unul-doi copii în familie, venituri peste medie şi care sunt „nemulţumiţi” de sistemul public de educaţie.

„Unul din trei copii este cuprins în acest sistem al meditaţiilor, cu o frecvenţă mai ridicată în clasele terminale, a VIII-a şi a XII-a. Plata meditatorului se face pe baza unei înţelegeri şi sunt puţine cazuri care au drept bază o formă contractuală şi/sau bonuri fiscale”, relevă acelaşi studiu.

Costul mediu al unei şedinţe de pregătire particulară este între 50-100 de lei, iar o familie plăteşte lunar aproximativ 300 de lei pentru un copil în scopul meditării.

Materiile la care se solicită cel mai frecvent ore de pregătire sunt matematica, limba şi literatura română, limbile străine.

Acelaşi studiu mai arată că unul din trei copii a participat la meditaţii plătite în anul şcolar 2019-2020 şi tot atâţia au participat şi la consultaţii/ore de pregătire gratuită.

„În prezent (anul şcolar 2020-2021), 19% dintre elevi participă la meditaţii, iar 20% din părinţi au deja în plan ca în perioada imediat următoare copilul să ia ore în particular. Dacă se gândesc la următorul an şcolar, jumătate dintre părinţi cred că ai lor copii vor participa vor lua ore în particular”, reiese din studiu.

Totodată, 80% dintre părinţi menţionează o îmbunătăţire semnificativă a situaţiei şcolare a copilului lor în urma primirii de ore particulare.

6biciclete Copii
ANTREPRENORIAT - Răzvan Jugănaru, campion naţional la mountain bike, a creat MTB Academy, o şcoală de ciclism care a strâns peste 300 de copii în jurul acestui sport
ZF.RO

„Am început cu un copil, iar acum avem peste 300 de copii în trei centre: în Bucureşti, Câmpulung Muscel şi Braşov.“

Răzvan Jugănaru din Câm­pu­lung Muscel, campion na­ţio­nal în mountain bike cross country, şi-a dus pasiunea la un alt nivel şi a creat o şcoală de ciclism, MTB Academy, care a strâns până  astăzi peste 300 de copii.  Investiţia în academia de ciclism s-a ridicat la circa 50.000 de euro, iar astăzi aceasta are trei centre în ţară: în Bucureşti, Câmpulung Muscel şi Braşov. În centrul din Bucureşti sunt 13 antrenori, dintre care mai mult de jumătate au terminat şcoala de antrenori, o parte sunt încă în şcoală şi 25% dintre ei au diferite cursuri în zona de instructor sportiv.

„După ce am antrenat mai mulţi adulţi, a venit rugămintea unui părinte să lucrez cu un copil. A fost foarte dificil pentru mine pentru că abia terminasem şcoala de antrenori şi era o abordare diferită din punct de vedere pedagogic şi psihologic. Am început cu un copil şi în momentul de faţă avem peste 300 de copii în trei centre, în Bucureşti, Câmpulung Muscel şi Braşov. Unii copii vin de plăcere, învaţă să se des­cur­ce singuri, să comunice, să se respecte în­tre ei, să lucreze în echipă. Este un cumul de factori în şcoala noastră şi încercăm să-i pre­gătim pe copii mai ales pen­tru ce urmea­ză în viaţă, nu neapărat pen­tru a rămâne în spor­tul de perfor­man­ţă“, a spus Răzvan Jugănaru.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.