EȘTI AICI:
Revista presei – 31 octombrie 2022

Revista presei – 31 octombrie 2022

The Comms Media Centre Logos 800x550px 2023 By Subject
Universitatea de Vest din Timișoara – confirmare internațională în Times Higher Education Subject Rankings 2023, prin domeniul Științelor Sociale
ziuadevest.ro

Actuala ediție a clasamentului internațional Times Higher Education Subject Rankings (2023) plasează Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), prin domeniul Științe Sociale, în top 501-600 la nivel mondial, dintr-un total de 941 de universități incluse în această ierarhizare.

Rezultatul plasează UVT printre cele șapte universități din România care au fost incluse în prezenta ediție pe domeniul analizat. În ce privește diferențele de la an la an, UVT a reușit în ediția 2023 aproape să își dubleze scorul pentru citări față de anul trecut și să rămână la același nivel în scorul pentru veniturile din industrie.

Subdomeniile aferente domeniului Științele Sociale sunt: studii de comunicare și media, științe politice și studii internaționale (inclusiv studii de dezvoltare), sociologie și geografie. Acest ranking, realizat de revista britanică Times Higher Education (THE) încă din 2004, se concentrează pe excelența cercetării la scară globală, evaluând universităţile sub aspectul a cinci dimensiuni, recalibrate pentru fiecare domeniu, ponderile indicatorilor fiind adaptate fiecărui domeniu în parte.

Universitatea Transilvania Brasov 2 1280x640 (2)
Universitatea Transilvania din Brașov apare prima dată pe locul întâi în rândul universităților românești, într-un ranking internațional care mai include în top 1000 două instituții locale
edupedu.ro

Trei universități din România figurează anul acesta printre primele 1000 de instituții de învățământ superior în rankingul US News, ce acoperă Statele Unite și peste 90 de țări din lume. Pentru prima dată, Universitatea Transilvania din Brașov ocupă primul loc în rândul universităților românești într-un asemenea clasament, fiind urmată de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj și Universitatea de Vest Timișoara. Restul universităților locale aflate rankingul citat se situează în afara top 1000.

  • Clasamentul a urmărit 13 indicatori care măsoară performanța academică și reputația globală și regională.

Universitatea Transilvania din Brașov este clasată pe locul 710 în acest ranking, luat în calcul în metarankingul universitar din România, apărut în prima parte a anului și folosit pentru alocarea de fonduri pentru cercetare în universități.

Instituția brașoveană se află „pentru prima dată (…) în fruntea universităților românești într-un prestigios clasament internațional, realizat de către o instituție americană”, arată, într-un comunicat de presă, rectorul instituției, Ioan Vasile Abrudan.  La mică distanță, pe locul 717, se află Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj. Cea de-a treia universitate românească ce s-a clasat în primele 1000 de universități este Universitatea de Vest Timișoara pe locul 889.

Alte universități românești incluse în clasament, dar sub pragul 1000:

  • Universitatea de Medicină și Farmacie, Carol Davila – locul 1002
  • Universitatea Politehnică din București – locul 1008
  • Universitatea din București – locul 1066
  • Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Iași – locul 1172
  • Universitatea de medicină și farmacie, Iuliu Hațieganu Cluj – locul 1438
  • Universitatea Tehnică din Cluj – locul 1564
  • Universitatea Tehnică Gh. Asachi din Iași – locul 1786
  • Universitatea de Medicină și Farmacie Victor Babeș, Timișoara – locul 1805
  • Universitatea de Medicină și Farmacie T Popa, Iași – locul 1920

Alte 3 universități românești sunt menționate, dar fără a fi incluse în clasamentul propriu-zis.

Scoala Laptop Elevi Profesoara Dreamstime
Orientarea școlară în România, problema lăsată veșnic pe altă dată
adevarul.ro

Testarea aptitudinală a elevilor și orientarea lor către acele specializări pentru care copilul are și înclinații, dar și interes, este un obiectiv pe care școala românească și-l propune de mulți ani, fără să-l fi atins. Așa că, în clasa a IX-a liceele se trezesc cu elevi ajunși la anumite specializări fie pentru că așa i-au îndrumat părinții, fie așa i-a repartizat calculatorul în funcție de medie, lipsind adeseori cel mai important aspect, anume acela de a simți că sunt în locul potrivit.

Orientarea școlară lipsește în școala românească la toate palierele. Elevii nu sunt îndrumați nici în gimnaziu, pentru a merge la un liceu care să le valorifice potențialul, și nici în liceu, către o facultate potrivită. Acolo unde se face consiliere privind orientarea în carieră este „minunea” împlinită de consilierul școlar care are cu mult peste 500 elevi în normă, sau efortul părinților care apelează la specialiști în particular.

„Nu ni se dau bani să achiziționăm aceste teste, care sunt cu licență”

„Vă dăm 500 de elevi pe consilier, în schimb nu vă dăm posturi. Dacă eu sunt într-o școală unde sunt 1.000 și ceva de elevi și nu-mi dai post să mai aduc un consilier, consilierul tot elevii aceia îi are, chiar dacă în normă sunt 500. Nu poți să spui – eu îmi iau pe cei 500, restul nu mai veniți la cabinet că îmi depășesc norma”, spune Loredana Stroiuleasa, psiholog, consilier școlar în cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Olt.

MCZoYXNoPWNiNWRmNjVlY2M0NmM3MzdjMzg2MzJmNWFiNDBhNmY3.thumb
Deca: Am convenit cu premierul un termen mai flexibil de încă aproximativ două săptămâni pentru legile Educaţiei
digi24.ro

Peste 9.000 de amendamente au fost depuse la proiectele legilor Educaţiei, a declarat, vineri, ministrul Educaţiei, Ligia Deca, care a adăugat că acestea trebuie analizate cu atenţie, iar din acest motiv a convenit cu premierul Nicolae Ciucă un termen de aproximativ două săptămâni pentru finalizarea actelor normative.

„Am discutat astăzi cu domnul prim-ministru al României şi am convenit un termen mai flexibil de încă aproximativ două săptămâni. Este foarte important să trecem cu atenţie prin toate amendamentele venite, nu puţine, sunt peste 9.000 de amendamente, însă, în acelaşi timp, să acordăm atenţia cuvenită şi reprezentanţilor actorilor din educaţie care, în mod evident, după preluarea mandatului, şi-au dorit întâlniri în care să sublinieze care sunt priorităţile acestora în perspectiva viitoarelor legi ale Educaţiei. Am toată încrederea că, împreună cu actorii din Educaţie şi asociaţiile, federaţiile, organizaţiile reprezentative şi alături de experţi în Educaţie şi de echipa de la Ministerul Educaţiei, vom putea formula cele mai bune soluţii. (...) Ne dorim să ne uităm cu atenţie pe observaţii, să dăm atenţie celor care şi-au dorit să rediscute anumite aspecte şi să-şi reitereze priorităţile lucrând, în acelaşi timp, la integrarea acestor aspecte discutate în lege. Probabil că în jur de două săptămâni va mai dura până când vom reuşi să armonizăm o formă a legilor care să înceapă să fie discutate”, a precizat Deca, la finalul şedinţei de Guvern. Ea a completat că proiectele vor suferi schimbări după ce au fost în dezbatere publică.

„Ca urmare a procesului de dezbatere publică au intervenit o serie întreagă de observaţii, comentarii, discuţii. Formele finale vor include aceste observaţii primite”, a explicat ministrul.

Manuscrito Innovators For Children 2022 1 3bkZ
ALT-Școala / Manuscrito, aplicația mobilă care îi învață pe copii să scrie de mână și să citească
scoala9.ro

Șase studenți din Cluj au gândit o aplicație pentru copiii între 4 și 8 ani, un fel de caiet digital prin care aceștia pot să învețe să scrie, să citească și să facă, pentru început, calcule matematice simple. Soluția lor mobilă numită Manuscrito a fost desemnată câștigătoare la a patra ediție a competiției Innovators for Children, accelerator pentru start-up-urile din domeniul educației. Aceștia au câștigat o finanțare de 8.000 de euro pentru a-și dezvolta aplicația și planurile lor nu sunt deloc modeste: vor să extindă aplicația în toată lumea.

Paul Tudor Pop, unul dintre cei șase fondatori ai Manuscrito, își deschide tableta și pe ecran apare Rito, pinguinul care devine cel mai bun prieten al copiilor în aventura lor de-a învăța alfabetul. Dacă obțin puncte scriind de mână litere pe ecranul tabletei și combinându-le în cuvinte, copiii primesc steluțe cu care îi pot cumpăra hăinuțe prietenului lor, pinguinul virtual. Steluțe primesc chiar dacă greșesc, ca să nu fie descurajați. Ideea este să învețe și în acest proces, e firesc să și greșești.

Alături de Paul, în echipa Manuscrito mai sunt alți cinci studenți din Cluj-Napoca, doi la Universitatea Tehnică și patru la Universitatea „Babeș Bolyai”. O cunoștință a unuia dintre ei avea probleme de învățare la școală și atunci le-a venit ideea să facă aplicația Manuscrito, un fel de caiet digital care să-i asiste pe copii în învățarea alfabetului.

„Am vrut să-i oferim o metodă mai ușoară și mai interactivă de a învăța. Pentru că necesită foarte multă răbdare și atenție din partea unui copil să învețe pe caietele acelea vechi, pe care poate doar să scrie și să facă litere. Manuscrito este o aplicație pentru tablete pe care un copil învață să scrie, să citească și să facă calcul simplu matematic, într-un mod interactiv și amuzant. Momentan ne axăm pe partea de scris de mână și calcul matematic. Ulterior, vom merge și pe partea de citit”, spune Paul cum a început totul.

4136156profesorscoalaelevi
Generația Z discută despre viitor în cadrul festivalului luna.doc#9
spotmedia.ro

În cadrul proiectului, Asociația Bloc Zero a comisionat sociologilor Monica Stroe și Sebastian Țoc, cadre didactice asociate S.N.S.P.A. o cercetare care analizează modul în care adolescenții proiectează viitorul, atât cel personal, cât și cel al generației lor, al comunităților în care trăiesc și al planetei. Cercetarea se bazează pe răspunsurile primite de la 1344 de tineri din România, cu vârste cuprinse între 14 și 19 ani, prin intermediul unui chestionar online.

Conform cercetării:
  • sănătatea mintală, siguranța financiară și locativă sunt principalele priorități ale adolescenților în viitor;
  •  adolescenții își doresc o societate mai echitabilă cu inegalități reduse, care oferă oportunități ocupaționale și în care valorile democratice și drepturile omului sunt respectate;
  • o treime dintre respondenți au deja în minte o carieră, o treime iau în considerare mai multe cariere posibile, iar o treime au doar idei generale sau nu se gândesc neapărat la carieră în acest moment;
  •  liceenii apreciază că școala îi pregătește într-o mică măsură pentru viitor, nefiind convinși că își vor găsi un loc de muncă în domeniul în care se pregătesc;
  •  cei mai mulți dintre elevi apreciază că abilitățile dobândite în școală îi vor ajuta într-o mică măsură să obțină un loc de muncă.
7910691calculatorlaptoporaonline
De ce nu avansează România în topul celor mai inovatoare economii din lume. Ne depășesc toate statele din regiune, mai puțin Serbia, Moldova și Ucraina
economedica.ro

România se află pe locul 49 în clasamentul celor mai inovatoare ţări din lume, și pe locul 31 în Europa, fiind depăşită de aproape toate ţările din regiune. Încă nu am ieșit din Top 50, chiar dacă stăm mai rău decât în anul anterior, coborând o poziţie, însă am avut și clasări mai bine. Totuși, nu reușim să urcăm convingător în clasament.

Spre comparaţie, Cehia stă cel mai bine dintre statele din Europa Centrală şi de Est, pe locul 30, urmată de Ungaria (34) şi Bulgaria (35) și Turcia (37 și pentru prima dată în Top 40). Polonia se află pe locul 38, iar Grecia pe locul 44, arată datele World Intellectual Property Organization (WIPO) din raportul Global Innovation Index (GII) pentru anul 2022.

România se află între Vietnam (48) și Chile (50). Singurele țări din regiune pe care România le depășește sunt Serbia (55), Moldova (56) și Ucraina (57). Ucraina, însă a coborât mult în clasament din cauza războiului. În ediția precedentă, România era depăşită de Ucraina, o ţară cu o economie mai puţin dezvoltată şi cu o putere de cumpărare pe măsură.

Topul a fost realizat prin evaluarea capacității de inovare unei economii la șapte capitole. Printre indicatorii luați în calcul pentru alcătuirea indicelui inovării se numără: articole științifice publicate, adopția tehnologiei, alocări bugetare pentru sectorul de cercetare-dezvoltare, productivitatea muncii, depunerea de brevete internaționale și tranzacțiile de tip venture capital, pondere în PIB a cheltuielilor pentru educație, testele PISA, etc.

UPT 1
Universitatea Politehnica Timişoara (UPT) pe primul loc între universităţile tehnice din România, pe domeniul inginerie.
edumanager.ro

Două recente ranking-uri internaţionale, Times Higher Education (THE) şi US News, plasează Universitatea Politehnica Timişoara (UPT) pe primul loc între universităţile tehnice din România, pe domeniul inginerie.

Acest clasament confirmă afirmaţia academicianul Mircea Maliţa, care susţinea că la Timişoara este cea mai bună politehnică din ţară, potrivit unui comunicat al UPT.

Astfel, conform „Times Higher Education World University Rankings 2023 by subject: engineering”, Universitatea Politehnica Timişoara se poziţionează pe primul loc între universităţile tehnice din ţară şi între primele 1.000 de instituţii de învăţământ academic la nivel mondial.

În acest clasament, Politehnica timişoreană punctează foarte bine la numărul de citări, la venitul din industrie, la reputaţia internaţională, la partea de cercetare şi la calitatea educaţiei.

În clasamentul întocmit de US News – Best Global Universities for Engineering in Romania – Universitatea Politehnica Timişoara se situează tot pe primul loc între universităţile tehnice româneşti, ocupând, de asemenea, locul 640 la nivel mondial pe inginerie. Şi în acest caz, criteriile care au propulsat UPT în elita mondială sunt reputaţia globală şi regională, numărul de publicări şi conferinţe,

numărul de citări, numărul de lucrări publicate între primele 10% cele mai citate, colaborările internaţionale, numărul de lucrări ştiinţifice aflate între primele 1% cele mai citate.

Poziţiile ocupate în clasamentele internaţionale pe domeniul inginerie sunt rezultatul eforturilor depuse de întreaga comunitate academică a UPT în ultimii ani, pentru asigurarea unei educaţii de calitate, prin investiţiile care fost făcute în dezvoltarea bazei materiale, prin adaptarea continuă a procesului educaţional la cerinţele pieţei muncii. Un rol important în acest sens îl are şi Comitetul Director al UPT, care reuneşte reprezentanţii principalelor companii din zonă, prin proiectele derulate, prin activităţile de cercetare, atât la nivel teoretic, cât şi aplicativ, prin contractele încheiate cu industria.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.