EȘTI AICI:
Revista presei – 31 mai 2022

Revista presei – 31 mai 2022

Agenda UVT Green Week 2022 FINAL Page Cover
Începe săptămâna Verde la Universitatea de Vest din Timișoara, care precede startul Admiterii 2022
edupedu.ro

Săptămâna Verde Europeană la UVT este în 2022 la cea de-a cincea ediție. „Ne bucură să vă împărtășim că și anul acesta evenimentul a fost selectat de Comisia Europeană ca eveniment partener al Săptămânii Verzi Europene, un program de evenimente europene care are loc la nivel internațional în perioada 30 mai – 5 iunie 2022”, scrie instituția într-un comunicat.

Selectarea Universității de Vest din Timișoara de către Comisia Europeană, ca partener pentru seria de evenimente EU Green Week 2022, presupune că se vor prelua toate însemnele programului EU Green Week 2022 în cadrul elementelor de imagine și promovare ale Săptămânii Verzi Europene la UVT, aceasta beneficiind totodată de promovare pe pagina oficială a Săptămânii Verzi Europene.

Programul de anul acesta a fost integral propus de membri ai comunității UVT (studenți, personal academic sau administrativ), evenimentele fiind apoi supuse votului participativ. Vă invităm să consultați agenda Săptămânii Verzi Europene la UVT și vă invităm să fiți parte a evenimentului, prin completarea acestui formular.

Jmg9NDQwJmhhc2g9NzBlYzUyMmNhNjFjYjYzNjJhMmE2N2IyMjI4NTdhMzM=.thumb
Ministrul Educației vrea masă în școli pentru elevi: Poate face diferenţa între decizia părinţilor de a trimite copiii sau nu la ore
digi24.ro

Masa în şcoli poate face diferenţa, de multe ori, între decizia părinţilor de a-şi trimite copiii la cursuri sau nu, a declarat, luni, ministrul Educaţiei. Sorin Cîmpeanu a precizat că ministerul pe care îl conduce se concentrează pe susţinerea măsurilor integrate de reducere a abandonului şcolar. Astfel, în urma unei prime etape, au fost selectate 1.415 şcoli pentru o finanţare de până la 200.000 de euro, care include şi implementarea unui program de masă în şcoală. 80% dintre aceste şcoli se află în mediul rural.

El a participat la o dezbatere, la Palatul Parlamentului, în cadrul căreia organizaţia World Vision a prezentat rezultatele unui studiu conform căruia unul din zece copii de la sate nu frecventează în prezent nicio instituţie de învăţământ. Totodată, doi din zece copii spun că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare.

"Masa în şcoli este cea care de multe ori poate face diferenţa, mai ales în mediul rural, între decizia părinţilor de a-şi trimite copiii la şcoală sau nu. (...) Lucrul acesta se corelează, din păcate, cu datele prezentate în Monitorul Educaţiei, conform căruia, în anul 2020, rata de părăsire timpurie a şcolii în România a fost de 15,6%, în condiţiile în care la nivel european a fost de 9,9%. Mai grav este că diferenţele sunt extrem de mari între urban şi rural. Sunt diferenţe care nu se mai întâlnesc în niciun alt stat european. În mediul rural, la nivelul anului 2020, cu o medie naţională foarte mare de 15,6%, rata de părăsire timpurie a şcolii a fost de 23%, iar în mediul urban de puţin peste 5%. La nivel european diferenţele sunt foarte mici, între 10 - 11%", a explicat ministrul, citat de Agerpres.

Cîmpeanu a menţionat că Ministerul Educației urmează să introducă măsuri pentru a reduce abandonul şcolar. Într-o primă etapă au fost selectate 1.415 şcoli pentru o finanţare de până la 200.000 de euro, care include şi implementarea unui program de masă în şcoală. 80% dintre aceste şcoli se află în mediul rural.

Hepta 5901252 1070x600
Mediile semestriale sunt istorie. Anunțul ministrului Sorin Cîmpeanu
alephnews.ro

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat luni că, în urma Comisiei de dialog social, s-a stabilit renunţarea la mediile semestriale în învăţământul preuniversitar, astfel că va fi încheiată o singură medie generală, la finalul anului şcolar.

„Structura anului şcolar este deja cunoscută, este deja publicată în Monitorul Oficial, iar modificarea esenţială, care a fost deja agreată este aceea că se renunţă la mediile semestriale, se renunţă la obligativitatea susţinerii tezelor semestriale, va fi necesară o singură medie generală la finalul anului şcolar, iar profesorul va avea o mult mai mare autonomie în scopul unei evaluări ritmice pe parcursul anului scolar”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Conform acestuia, numărul minim de note la fiecare materie va fi egal cu cel al numărului de ore săptămânale plus 3.

Marian Staș, expert în educație, se arăta sceptic la propunerile ministrului Cîmpeanu: „Mesajul potrivit căruia profesorii vor putea evalua și vor încheia medii cu un număr de note pe care ei le decid vine în rezonanță cu un număr de alte mesaje precedente pe care ministrul educației le-a dat în spațiul public, privind libertatea școlilor, libertatea profesorilor, eschderea școlilor. Există un proces sistematic de deschidere și de transfer de autoritate și de responsabilitate așa cum este normal la nivelul profesorului”.

Consortiul Universitaria
Concluziile întrunirii Consorțiului Universitaria, mai 2022
ziuadevest.ro

Reprezentanții Consorțiului Universitaria: Universitatea din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Academia de Studii Economice din București, Universitatea din Craiova, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați și Universitatea „Ovidius” din Constanța, reuniți în perioada 26-28 mai 2022 la Universitatea din București, cu o agendă organizată pe paneluri pe teme actuale care vizează politicile educaționale din învățământul superior, prezentă concluziile întrunirii.

Participanții de la cele nouă universități, care reunesc 42,43% din numărul de studenți și, respectiv, 32,38% din cadrele didactice titulare la nivel național, au dezbătut temele aflate pe ordinea de zi, au formulat concluzii și propuneri de măsuri concrete pentru recunoașterea și stimularea reală a performanței în universitățile românești și au făcut schimb de bune practici în contextul special al activităților desfășurate. Acestea sunt următoarele:

PANEL 1 RECTORI – Propuneri ale CU pentru proiectul de Lege a Educației; Modalități de coordonare pentru reprezentarea eficientă a Consorțiul Universitaria în structurile centrale de reprezentare și de decizie

  1. Implicarea imediată a experților și a reprezentanților Consorțiului Universitaria în procesul de elaborare a Legii Educației. O lege cu un astfel de impact major, care afectează dezvoltarea și modernizarea întregii societăți, trebuie discutată și agreată cu actorii cei mai relevanți, deci implicit cu universitățile în etapele premergătoare consultării publice largi.
  2. Dificultățile administrative pe care universitățile le întâmpină:
    1. Finanțarea universităților în funcție de performanța reală și de indicatorii de impact;
    2. Creșterea finanțării cercetării și asigurarea continuității în finanțare;
    3. Autonomie financiară reală, bugetare și finanțare multianuală și eliminarea plafoanelor pentru investiții/achiziții de bunuri și servicii;
    4. Reglementarea juridică a donațiilor, inclusiv a celor cu destinație specială către universități;
    5. Probleme legate de stoparea angajărilor de la 1 iulie 2022, cel puțin pentru proiecte de cercetare/dezvoltare/fonduri europene și pentru concursuri didactice, stagii de practică/internship plătite (asimilate cu contractele de muncă pe perioada determinată) în interiorul propriei instituții pentru studenți (altele decât cele obligatorii în planurile de învățământ).
Dreamstime S 58366699
Modelul calităţii învăţământului elveţian, preluat şi de Braşov
bzb.ro

După modelul german al şcolilor duale, Primăria Braşov are în plan să preia şi modelul învăţământului profesional din Elveţia. Astfel, vineri, 27 mai, primarul Braşovului, Allen Coliban, a anunţat că municipalitatea braşoveană are în plan să încheie un parteneriat în acest sens cu Ambasada Elveţiei în România, iar în perioada următoare, Executivul va supune Consiliului Local aprobarea acestui document.

Anunţul a fost făcut după ce edilul braşovean a avut o serie de discuţii cu ambasadorul Elveţiei la Bucureşti, Excelenţa Sa Arthur Mattli, iar la ultima întâlnire, cele două părţi au stabilit şi modalitatea prin care partea elveţiană poate sprijini demersul Braşovului.

Modelul elveţian a fost explicat de ambasadorul Elveţiei, care a afirmat că „formarea profesională în Elveţia înseamnă parteneriat între autoritatea publică, şcoli, sectorul privat şi elevi. Astfel o companie va spune de ce abilităţi are nevoie şi şcolile trebuie să vadă cum să se adapteze la asta. În acelaşi timp, pregătirea teoretică se îmbină cu cea practică. Câteva zile vor fi în şcoală, câteva zile vor fi, în aceeaşi săptămână, în fabrică sau în întreprindere. Aşa că există, între teorie şi practică, săptămânal, această interacţiune”.

Recomandarea ambasadorului: este nevoie de o schimbare a mentalităţilor

Pe de altă parte, în viziunea oficialului elveţian, în România, pe lângă optimizarea sistemului de învăţământ, este nevoie şi de o schimbare a mentalităţilor. „Ceea ce am mai realizat este că, din punct de vedere social, poate cei de aici, care nu merg la universitate, nu sunt priviţi la fel de ceilalţi. În Elveţia oferim respect şi mândrie acestor oameni, care au aceste abilităţi şi dăruire incredibile. Şi avem o competiţie minunată în Elveţia, «Competiţia Elveţiană de Aptitudini», care este foarte, foarte populară. Şi aici vedem cel mai bun instalator sau cel mai bun producător de mobilă. Şi ne mândrim cu adevărat să vedem această excelenţă. În Elveţia, totul este despre calitate. Fie că este vorba de un medic, fie că este un instalator, este vorba despre calitate. Şi când o faci bine, primeşti şi respectul, indiferent de cine eşti cu adevărat. Depinde cât de bine lucrezi, cât de dedicat eşti. Şi cred că asta e ceva cu care ne mândrim în Elveţia. Sunt foarte optimist că oamenii de aici vor să vadă şi calitatea”, a precizat ambasadorul Elveţiei la Bucureşti, Excelenţa Sa, Arthur Mattli.

La rândul său, primarul Braşovului a anunţat că în perioada următoare vor fi stabilite colaborări şi cu profesori de la Universitatea din Lucerna. Împreună cu aceştia va fi fundamentată strategia de dezvoltare a învăţământului dual în Braşov.

Creioane Colorate
World Vision România | Unul din zece copii de la sate nu merge deloc la școală
rfi.ro

Aproximativ unul din cinci copii din satele României afirmă că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată de mâncare, iar unul din zece nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ, potrivit unui studiu realizat la comanda World Vision România. Tot un copil din cinci spune că violenţa este prezentă într-o proporție mare sau foarte mare în unitatea sa de învățământ. Surprinzător, aproape unu din trei adolescenți nu ar aborda autoritățile dacă ar fi victima unor violențe, principalele motive fiind: lipsa de încredere în reprezentanții autorităților, teama de a fi judecați de familie și accesul limitat la servicii de sprijin.

Raportul a scos la iveală faptul că 1 din 10 copii nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ; 2 din 10 copii spun că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare; 1 din 5 copii spune că violenţa este prezentă în şcoala lui mult sau foarte mult;
Mai mult de 1 din 3 adolescenţi (37%) lipsesc de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie, în timp ce 47% dintre adolescenți spun că niciodată nu le place școala sau le place doar uneori.

Cercetarea mai arată că 30% dintre adolescenți se simt expuși unor riscuri în comunitate, cel mai frecvent motiv fiind violențele comise de persoane în stare de ebrietate; 34% dintre minori au încercat alcoolul și 43% dintre ei consumă alcool cel puțin o dată pe lună.

Pentru ca banii să le ajungă de la o lună la alta, peste jumătate dintre familiile din mediul rural (52%) au cumpărat anul trecut alimente mai ieftine ori au cumpărat aceleași alimente, dar în cantități mai mici (48%). Tot din cauza neajunsurilor, aproape una din zece familii (8%) de la sate și-a retras copiii de la școală: mai mult de dublu față de 2012 (3%), mai arată raportul World Vision, citat de Edupedu.ro.

Doi din zece copii afirmă că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare, iar 14% dintre adolescenți (unu din șase) se duc frecvent sau întotdeauna la culcare nemâncați, pentru 9% dintre ei fiind ceva obișnuit.

Valentin Lazea Bnr Alb Negru
ECONOMIE - Valentin Lazea / Legile Universale ale Economiei și joaca globală de-a le rescrie
cursdeguvernare.ro

Care ar fi, totuși, cauzele concrete care i-au făcut pe mulți să creadă în rescrierea manualelor de economie și în suspendarea legităților economice? Fără a pretinde a fi exhaustivi, enumerăm mai jos cinci astfel de cauze:

1-Răsfățul în care, în democrații, au fost crescute generațiile născute după 1970 (acelea care nu au cunoscut Războiul nici direct, nici indirect)

Timp de milenii, oamenii au crescut cu mentalitatea că nimic nu li se cuvine în mod automat, ci doar rodul propriei lor munci (mai bine sau mai rău răsplătită de societate). Începând cu secolul XX și mai ales din anii ’70, noile generații au fost crescut cu mentalitatea că totul li se cuvine, în virtutea faptului că s-au născut în democrații relativ prospere.

Acest fals intelectual a fost întreținut de politicieni fie din rațiuni electorale (pentru a fi aleși), fie din rațiuni strategice (pentru ca electoratul occidental să nu fie atras, în anii Războiului Rece, de modelul comunist de organizare, care promitea Raiul pe pământ, fără însă a avea mijloacele de a-l înfăptui). Astfel încât în prezent majoritatea celor trăitori în societăți democratice pur și simplu nu pot să accepte ideea de bază că „nu există prânz gratuit” și că nu totul li se cuvine.

2-Faptul că băncile centrale, ca organisme alese, nu se pot îndepărta foarte mult de la mentalul colectiv dominant

În principiu, băncile centrale, dispunând de cei mai buni specialiști, trebuie să fie gardienii legilor economice universale. Numai că, în cazul unui public needucat economic, crescut cu concepții de viață greșite (vezi punctul anterior) și dispunând, în democrații, de puterea votului și cu o clasă politică slabă sau ușor influențabilă, care numește în funcții conducerile băncilor centrale, este inevitabil să aibă loc un proces  de eroziune a standardelor după care se ghidează băncile centrale: nimeni nu se poate opune voinței populare democratic exprimate, fie ea și complet neinformată. Așa încât se încearcă rescrierea cărților de economie, pentru a acomoda teoria economică cu interesele de moment ale vulgului.

3-Tentația unor bancheri centrali de a fi populari, mai degrabă decât profesioniști

Înainte de criza financiară internațională din 2008-2009, bancherii centrali căpătaseră reputația de „Stăpâni ai Universului”, rivalizând astfel cu statutul vedetelor rock și fotbaliștilor. Această reputație se baza pe îmblânzirea – ce părea veșnică – a inflației, deși noi știm astăzi că ea s-a datorat mai mult unor schimbări structurale globale (demografia, ascensiunea Chinei, globalizarea lanțurilor de producție, revoluția IT etc.).

Fapt este că pe mulți bancheri centrali joaca de-a celebritatea i-a prins atât de tare, încât nu au rezistat tentației de a fi populari în continuare, uitând de faptul că știința economică este poreclită „the dismal science” (știința sumbră), pentru că de regulă nu aduce oamenilor vești îmbucurătoare. De aici, o nouă serie de contorsiuni intelectuale, menite să motiveze atitudinea „dovish” (de porumbei) a multor bancheri centrali.

Intalnire Directori TUIASI 1 1280x640
Directorii generali din peste 50 de universități din toată țara au fost prezenți la Iași
edumanager.ro

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) a organizat în perioada 27 – 29 mai, în premieră pentru centrul universitar din capitala Moldovei, întâlnirea Adunării Generale a Asociației Naționale a Directorilor Generali Administrativi din Universitățile Publice (ANDGAUP) din România. Directorii generali din peste 50 de universități din toată țara au fost prezenți la Iași, alături de echipele lor, cât și patru directori ai structurilor din Ministerul Educației responsabili cu investițiile, domeniile financiare și economice, cât și cu patrimoniul.

Pe 27 mai a avut loc deschiderea lucrărilor într-o ceremonie care a avut loc în centrul orașului, în complexul Palas. Cuvântul de deschidere l-a avut directorul general administrativ al Politehnicii ieșene, dr. ing. Sorin Iacoban, care le-a mulțumit celor prezenți pentru că au reușit să vină la întâlnirea organizată de TUIASI și să discute cele mai importante subiecte legate de funcționarea universităților din România.

„Vă mulțumesc din suflet că sunteți astăzi prezenți aici și că ați făcut eforturi pentru a ne putea vedea cu toții și să împărtășim în aceste zile din experiența noastră, din probleme cu care ne-am întâlnit. Îi mulțumesc pe această cale domnului rector, prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, care ne-a sprijinit foarte mult în organizarea acestui eveniment. Mulțumesc și echipei cu care am lucrat pentru organizare, cât și directorilor universităților din Iași care au fost alături de mine – sper să ne întâlnim cât mai des, mai ales că înțeleg că în ultimii doi ani nu s-au făcut astfel de întâlniri”, a declarat dr. ing. Sorin Iacoban.

Rectorul TUIASI, prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, le-a vorbit celor peste 90 de invitați prezenți în sală despre nevoia de cooperare dintre componenta didactică și cea administrativă într-o universitate. Rectorul a punctat că experiența ultimilor șase ani i-a arătat că sunt formate două „tabere” în instituțiile de învățământ superior și că trebuie să fie țelul comun al tuturor ca ele să fie eliminate.

„Atunci când formezi o echipă care există și va exista și după ce tu nu vei mai fi nu trebuie să pleci de la idei preconcepute. Am susținut mereu activitatea administrației universității noastre, iar sprijinul meu a fost rezultatul încrederii și aprecierii pe care o am față de oamenii de acolo. De aceea îmi permit să vă lansez unele teme de reflecție; în primul rând să nu lăsați să se creeze artificial o delimitare între cadrele didactice și personalul din administrație. Barca este una singură și toți suntem în ea. Apoi, echipa este cea care contează și ne ajută să depășim dificultățile – trebuie să deveniți consilierii rectorului, prorectorilor și cadrelor didactice, să le arătați unde greșesc în luarea unor decizii sau în stabilirea unor strategii”, a declarat prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.