EȘTI AICI:
Revista presei – 3 martie 2021

Revista presei – 3 martie 2021

Rrfue (1)
UVT trimite la guvern propriile propuneri pentru Planul Național de Reformă și Reziliență
debanat.ro

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) lansează, la rândul ei, propuneri pentru proiectul Planului Național de Reformă și Reziliență (PNRR). Acestea vin ca urmare a lansării procesului de consultare publică lansat de Guvernul României pentru elaborarea propunerilor majore de reformă și investiții referitoare la învățământul superior și la programele de cercetare.

Astfel, UVT are trei propuneri majore de reformă și investiții, transmise către Guvernul României prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, care vizează: Digitalizarea proceselor administrative și educaționale pentru creșterea accesibilității învățământului superior și asigurarea unei tranziții verzi și digitale; Digitalizare pentru crearea și transparentizarea Cadrului Național al Competențelor, actualizarea standardelor ocupaționale, înființarea unei rețele de centre de recunoaștere a învățării anterioare și flexibilizarea programelor de studiu în contextul învățării pe tot parcursul vieții și abordării europene privind microcreditele de studiu; Digitalizare pentru creșterea relevanței activităților de cercetare în context de inovare și transfer tehnologic relevant pentru mediul privat și introducerea contextelor de învățare tip Challenge Based Learning, pornind de la probleme concrete cu care se confruntă partenerii socio-economici.

PNRR va deveni o mare șansă pentru educația și cercetarea din România dacă vom reuși să stabilim priorități strategice realiste și soluții tactice corect dimensionate pentru o reformă profundă de sistem, mai ales pentru digitalizare. Am propus cele trei direcții de reformare pentru că în Europa secolului XXI devine obligatoriu să fim complet adaptați noului cadru de comunicare, învățare și cercetare caracteristic rețelei de învățământ superior europene. Avem nevoie de interconectarea digitală a bazelor de date și operarea lor prospectivă, de digitalizarea Cadrului Național al Competențelor și dezvoltarea de programe de studii corelate contextului de învățare pe tot parcursul vieții, dar și de consolidarea cercetării prin abordarea integrată a domeniilor de specializare inteligentă, cu pilotarea soluțiilor în Universități. Suntem convinși că cele trei propuneri de reforme avansate de către UVT se vor regăsi în proiectul final al PNRR, pe care Guvernul îl va propune Comisiei Europene, dar și că aceste trei propuneri vor fi apreciate de Comisia Europeană și vor fi susținute în programul de finanțare alocat României în cadrul Mecanismului european de redresare și reziliență 2021-2027”, spune Marilen Pirtea, rectorul UVT.

4669093apa2
Cum protejăm apa pe care ne-o dorim. Un concurs creativ pentru elevii din Timișoara
tion.ro

Elevii din Timișoara pot propune feluri creative pentru protejarea apei, contribuind la utilizarea sustenabilă a acestei „resurse de preț”. Pot face desene, fotografii, videoclipuri sau animații pe care le pot înscrie la concursul internațional de creație artistică „Apa pe care ne-o dorim (The Water We Want)”. Cele mai bune lucrări se vor bucura de recunoaștere internațională.

Aquatim lansează cea de-a doua ediție a concursului internațional de creație artistică pentru copii și tineri „Apa pe care ne-o dorim (The Water We Want)”. Competiția este organizată la nivel internațional de Rețeaua Internațională a Muzeelor Apei (WAMU-NET), o organizație sub patronaj UNESCO, în care compania de apă este membru, prin Centrul educațional Aquapic de la vechea Uzină de Apă Industrială a orașului.

Tema concursului, aflat la a doua ediție este «Apa, moștenirea noastră de preț și obiectivele de dezvoltare durabilă». Copiii și tinerii sunt chemați să propună, creativ, noi feluri de a percepe și proteja apa, contribuind la utilizarea sustenabilă a acestei resurse de preț”, spun cei de la Aquatim.

Concursul se adresează școlilor, instituțiilor de învățământ (formale și informale) și organizațiilor societății civile din întreaga lume. Pot participa elevii cu vârsta cuprinsă între 6-12 ani și 13-18 ani.

Creații artistice admise în competiție

În competiție sunt admise desene, fotografii, videoclipuri, animații de maxim două minute, creații scrise, sloganuri referitoare la apă, care trebuie să fie în limba română și engleză, cât și sunete ale naturii, care să fie legate de apă.

Până pe 30 aprilie pot fi înscrise lucrările. Acestea vor fi transmise la adresa aquapic@aquademica.ro.

„Creațiile înscrise în concurs vor fi trimise doar de către cadrul didactic coordonator al elevului și vor fi obligatoriu însoțite de formularul de înscriere. Fiecare lucrare, individuală sau colectivă, va fi însoțită de un formular de înscriere separat, completat corespunzător”, mai spun cei de la Aquatim.

Dintre creațiile artistice primite la Aquapic, vor fi pre-selectate șase lucrări ca finaliste locale, acestea fiind trimise spre jurizare finală și vor fi incluse în expoziția digitală „The Water We Want 2021”. Anunțarea câștigătorilor finali pentru fiecare categorie va fi făcută în perioada mai-iunie, în cadrul webinarului organizat cu reprezentanți ai UNESCO, educatori și muzee din întreaga lume, odată cu lansarea expoziției on-line.

Doritorii pot citi detaliile complete despre competiție, precum și formularul de înscriere. Mai multe informații se pot solicita la 0743098075 sau la aquapic@aquademica.ro

Brindusa 2019.crop 300x300
De la copiat la plagiat cu zâmbetul pe buze
presshub.ro

Pe vremea când eram directoarea Institutului Cultural Român din Budapesta am primit vizita unui tânăr care dorea să revadă institutul de care îl legau amintiri din vremea liceului. Mi-a povestit că, în perioada când locuise câțiva ani în capitala ungară, unde părinții săi au lucrat temporar, a fost nevoit să se înscrie la o școală de limbă maghiară, fiindcă încă nu existau licee cu predare într-o limbă de largă circulație. Nu i-a fost ușor. Deși părinții au plătit privat un profesor de maghiară, limba este diferită de marile familii lingvistice și orice similitudine de vocabular sau de sintaxă este rară.

Dându-și seama că ritmul lent de învățare nu îi va permite să progreseze astfel încât să poată învăța în rând cu ceilalți elevi, tânărul și-a găsit o cale proprie. A invitat câțiva băieți la bere și le-a propus un târg: voi mă învățați maghiara, eu vă învăț să copiați. Evident că târgul propus și acceptat de colegii lui m-a mirat: trebuia să vină un băiat din România să îi învețe pe unguri să copieze? Ei nu știu singuri? Am aflat că nu știau. La finalul lucrării de control sau a orei de teză elevul punea jos pixul și aștepta cu capul pe masă până terminau toți. Aceasta era (poate mai este) cutuma în școlile din Ungaria. Elevii mai trăgeau cu ochiul la lucrarea vecinului, dar tehnicile cu fițuica băgată în pix, cu rezolvarea pe liniarul de lemn sau plastic și altele din acea vreme nu le cunoșteau. Azi, aceste metode s-au digitalizat, iar pandemia a deschis alte perspective de fraudă în educație. Vânzarea lucrărilor de licență pe internet se face la vedere.

Episodul recent al celor 40 de studenți de la Facultatea de Drept din București, care au făcut din copiere la examen o regulă pe grupuri WhatsApp, mi-a amintit întâmplarea și mi-a întărit convingerea că astfel de cazuri au legătură cu cultura și cu nivelul moral al societății. Exmatricularea celor 40 de hoțomani ar fi o pedeapsă justă, dacă universitatea o va menține. Însă, constatăm azi că ștacheta e fixată foarte jos, iar reacția instituțională și socială la gravele derapaje este minoră. Cei care îi apără pe studenți spun că nu putem avea pretenții de la ei din moment ce lucrări ale unor profesori sunt identificate ca plagiate. Organismele din interiorul universităților sunt slabe, o dau cotită, iar când plagiatorul este chiar rector muțenia este regulă.

Exemplul strigător la cer este cel al Ramonei Lile, rector la al treilea mandat la Universitatea de stat „Aurel Vlaicu” din Arad, care are 12 plagiate descoperite, unul deja sancționat, celelalte în cercetare de aproape patru ani. Cum încă nu a pățit mare lucru, plagiatoarea a încercat să se abiliteze la o universitate din Franța, fără să vorbească nici franceza, nici fluent o limbă de circulație europeană. Comunitatea academică arădeană tolerează cu zâmbetul pe buze frauda Ramonei Lile care știe bine tabla împărțirii și își vizitează frecvent protectorii: pe Sorin Cîmpeanu, azi ministrul Educației, sau pe Gigel Paraschiv, secretar de stat sărit din banca PSD în cea a PNL, ca și ministrul actual, migrator în mai multe partide.

Autonomia universitară continuă să fie un instrument de feudalizare instituțională pentru unele universități. Cu cât sunt mai neperformante, cu atât crește puterea rectorilor și a unei conduceri de tip camarilă, care are scopuri clare: să rămână la cârmă, să împartă banii cu profit pentru buzunarul propriu (rectorița plagiatoare a câștigat de la UAV aproape 300.000 lei în 2019, adică aproximativ 65.000 Euro) și să perpetueze avansarea facilă prin plagiate și tertipuri, cu ajutorul responsabililor de la centru, meșteri în modificarea legilor în favoarea plagiatorilor.

Marian Preda 1024x586
Rectorul Universității din București: Schimbarea trebuie să înceapă cu noi, profesorii. Nu putem cere studenților noștri să fie integri, atât timp cât mai avem profesori cu sesizări privind comportamentul lor sau lipsa de integritate
edupedu.ro

“Primul pas în rezolvarea oricărei probleme este recunoașterea ei”, a spus rectorul Universității din București, profesorul Marian Preda, în discursul prin care a anunțat, marți, decizia de exmatriculare a studenților de la Drept acuzați de fraudarea examenelor. El a arătat că “schimbarea trebuie să înceapă cu noi, profesorii. Nu putem cere Studenților noștri să fie integri atât timp cât încă mai avem profesori în universitate în legătură cu care mai sunt sesizări cu privire la comportamentul lor sau la lipsa de integritate.”

Marian Preda a spus că va cere membrilor comunității academice a Universității să conceapă și să implementeze “măsuri în câteva direcții strategice”:

  • adaptarea la societatea digitală
  • creșterea calității și performanței profesorilor în paralel cu creșterea exigenței
  • adaptarea la nevoile noilor generații
  • adaptarea la “revoluția digitală”.

Principalele declarații ale rectorului Marian Preda cu privire la schimbările care “trebuie să înceapă cu noi, profesorii”:

  • “Primul pas în rezolvarea oricărei probleme este recunoașterea ei. Trebuie să recunoaștem cu toții că astfel de situații sunt simptome pentru problemele mai profunde ale învățământului universitar, probleme originate atât la noi, profesori și studenți, cât și la mediul social în care funcționăm și pe care avem datoria să îl înțelegem și, pe cât posibil, să îl influențăm în bine.
  • Dar schimbarea trebuie să înceapă cu noi, profesorii. Nu putem cere studenților noștri să fie integri atât timp cât încă mai avem profesori în universitate în legătură cu care mai sunt sesizări cu privire la comportamentul lor sau la lipsa de integritate.
  • În acest sens, voi solicita nu doar colegilor de la drept, ci și celor din întreaga noastră comunitate academică, să reflecteze asupra contextului actual, să propună, să discute și să implementeze măsuri în câteva direcții strategice.”
  • “E nevoie de o mai bună adaptare a procesului de predare-învățare la societatea digitală și la generațiile actuale de studenți, profund diferite de generațiile noastre, ale profesorilor lor. Creșterea exigenței în învățământ – și e foarte bine dacă se întâmplă acest lucru – trebuie în mod obligatoriu corelată cu o creștere a calității și a performanței profesorilor. Criza pandemică și efectele ei vor trece, pentru ea s-au găsit vaccinuri. Criza educației, accentuată de pandemie, va trebui să-și găsească și ea propriile vaccinuri care să ne furnizeze anticorpi. Educația trebuie să răspundă revoluției digitale și dinamicii socio-economice asociate acesteia, nevoilor noilor generații de studenți cu propriile trăsături, capabilități și aspirații.”
Marian Popescu
Marian Popescu, Centrul de Integritate al Universității din București, despre frauda de la Drept: E șocant numărul / Frauda nu mai e adesea o “tentație”, ci un mod normal, fără tresăriri morale, ale multora de a înșela / Digitalul a mărit laxitatea morală
edupedu.ro

“Mi se pare că e scandalos că 45 de tineri în anul I s-au grupat pentru a comite o fraudă. E șocant numărul, e șocant că e vorba de Drept deși gravitatea fraudei e aceeași, nu ține cont de domeniu sau de …frontiere”, spune într-un interviu publicat marți de HotNews.ro Marian Popescu, directorul onorific al Centrului de Integritate al Universității București, despre cazul studenților de la Drept acuzați de fraudarea examenelor. Profesorul Popescu, cel care a dat în 2012 verdictul de plagiat al lui Victor Ponta, pe atunci premier, apreciază că se poate vorbi despre copiat ca fenomen în școala românească, iar “revoluția (…) trebuie să înceapă de la ciclul primar”.

  • “Acest incident major indică, însă, în general, o mare vulnerabilitate a universității românești, dar și din alte părți: în ce măsură conceperea examenelor și modul de evaluare, toate organizate online acum, în condiții restrictive, țin cont de permisivitatea și facilitățile din online? Este mediul academic pregătit în cultura digitală?”
  • “Atunci când copiatul ca mod de a funcționa în domeniul cunoașterii ajunge la facultate, partida e pierdută. Revoluția în Școala românească trebuie să înceapă de la ciclul primar și să construiască drumul etic și de integritate al elevului/studentului ca o cale a libertății de exprimare, de a fi ca personalitate completă.”
  • “Nici nu mai e vorba, adesea, de o “tentație”. E vorba clar de un mod normal, fără tresăriri morale, ale multora de a înșela, frauda în vederea parcurgerii pe “scurtături” a unui parcurs universitar de la care, adesea, primesc puțin, conținuturi slab atractive, racordate anemic la lumea în care trăim. Digitalul a mărit laxitatea morală: “am luat de pe net” auzi cel mai adesea (…)”
Notebook 1850613 1920
Sondaj World Vision România: Jumătate dintre profesorii din mediul rural spun că elevii lor au pierdut din materie în pandemie; 80% au nevoie de formare în domeniul educației digitale
hotnews.ro

Aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundaţiei World Vision România consideră că elevii lor au pierdut între 11% și 45% din materie în pandemie, afirmă organizația într-un comunicat de presă. În 9% dintre cazuri, pierderile de învățare sunt majore, de la 46% la 80% din materie.

O treime dintre profesori spun că notele copiilor s-au deteriorat în perioada școlii online. Doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educație remedială, iar 80% spun că au nevoie de formare în domeniul educației digitale, se mai precizează în document.

Sondajul a fost efectuat de Fundaţia World Vision România în perioada 5-12 februarie 2021 în 74 de unități de învățământ din 14 judeţe din mediul rural. La o săptămână după, pe 19 februarie, a fost publicat Ordinul 300 de către Ministerul Educației care reglementează educaţia remedială.

În total, 46% dintre profesorii intervievați au apreciat că elevii lor au pierdut între 11% și 45% din materia care trebuia asimilată. Pe o scală a severității pierderilor de învățare, 17% dintre cadrele didactice au afirmat că elevii au pierdut între 11% și 20% din materie, în timp ce 19% au indicat o pondere de 21-30%, iar unu din zece profesori a indicat pierderi de învățare grave, de la 46% la 80% din materie. Pe de altă parte, 30% dintre respondenți au afirmat că pierderile de învățare sunt relativ mici, de până la 10% din materie.

10 Tehnologii Care Ar Putea Schimba Lumea 1170x658
LUMEA DE MÂINE - Zece tehnologii care vor schimba lumea, de la hidrogenul verde la bio-printare
editiadedimineata.ro

Fie că este vorba despre folosirea inteligenței artificiale în marketing sau educație, fie că este despre noi metode de a produce alimente sau explorarea spațiului, tehnologiile sunt în continuă schimbare. CB Insights evidențiază zece tehnologii (PDF) care vor schimba lumea în următorul deceniu.

Primele 5 dintre acestea sunt:

1. Reducerea poluării prin producerea de hidrogen verde

2. Fermentația proteică

3. Bio-printarea

4. Inteligența ambientală

5. Deținerea a o parte din orice

 

 

Bec Verde 770x540
ECONOMIE - Analiza SWOT a României
cursdeguvernare.ro

O analiză SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunități, amenințări) a fiscalității în România este mult așteptată de mediul de afaceri.

Punctele slabe și oportunitățile născute de aici au legătură mai ales cu potențialul de informatizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), o instituție nereformată și slab digitalizată.

Puncte tari

1.Cote de impozitare stabile

Stabilitatea și predictibilitatea impozitării reprezintă avantaje cheie pentru atragerea de investiții pentru orice țară. Țările cu legislație stabilă pe termen lung reușesc să rămână atractive pentru că orice investitor își poate face planuri de afaceri pe termen lung și poate miza pe cote de impozitare stabile și predictibilitate legată de posibilele modificări.

În România, cotele de impozitare directă (impozit pe venit, impozit pe profit) sunt stabile, ceea ce reprezintă un punct forte într-o analiză de tip SWOT a fiscalității românești actuale.

 

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.