EȘTI AICI:
Revista presei – 28 iunie 2022

Revista presei – 28 iunie 2022

Marilen Pirtea La Pressalert 6 640x427
Rectorul UVT, Marilen Pirtea: „Revenim la un scenariu optimist pentru admiterea 2022, după rezultatele din prima sesiune a examenului de bacalaureat din acest an”
pressalert.ro

„Prima sesiune a examenului de bacalaureat 2022 indică o creștere a rezultatelor pozitive obținute de candidați, ceea ce este un semnal bun pentru perspectivele sesiunilor de admitere la facultățile din mediul universitar românesc, care vor urma în vara și toamna acestui an. Deși s-au remarcat multe observații și comentarii publice încărcate cu un grad mare de scepticism, referitoare mai ales la scăderea numărului total de înscrieri în sesiunea iunie 2022 a examenului de bacalaureat, iată că rata de succes la examen a crescut cu 5,5% pe ansamblul tuturor promoțiilor, fiind cea mai mare din ultimii 10 ani, conform rezultatelor publicate astăzi”, subliniază prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea, Rectorul Universității de Vest din Timișoara.

„Revenim la un scenariu optimist, după aceste rezultate la examenul de bacalaureat, care se vor confirma, cu siguranță, și în sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat, când așteptăm o participare mai amplă. Pe rezultatele anunțate astăzi, au promovat cu 2928 de candidați mai mult decât anul trecut, deși, este adevărat, numărul celor înscriși la examen a fost mai mic cu 7211 candidați față de anul trecut, rezultând o rată cumulată de promovare (înainte de contestații) de 73,3%, superioară cu 5,5% față de aceeași etapă din 2021 (când procentul a fost de 67,8%).

Faptul că în această sesiune a examenului de bacalaureat se înregistrează cea mai mare rată de promovare din ultimii 10 ani poate să echivaleze cu un semnal clar al ieșirii din bucla de anxietate și pesimism în care am fost cantonați în 2020 și 2021, din cauza restricțiilor pandemice”, apreciază Rectorul UVT. „Este binecunoscută tradiția Universității de Vest din Timișoara, care și-a propus de mai mulți ani să îi stimuleze pe absolvenții cu note de 10 la examenul de bacalaureat, care se înscriu la UVT, orientându-se către una dintre cele unsprezece facultăți și către unul din cele peste 70 de programe de studii universitare de licență. Le propunem lor, dar și olimpicilor internaționali și șefilor de promoții care se vor înscrie la UVT, un pachet de beneficii global, care cuprinde înscriere gratuită la facultate, cazare gratuită, taxa gratuită de confirmare, o bursă de peste 500 de lei pe lună, cumulată cu bursele de merit și socială, acces gratuit la bazele sportive din Timișoara, unde UVT are parteneriate, dar și gratuități la spectacole de operă, teatru, la evenimente culturale, precum și întâlniri memorabile cu personalitățile invitate la Universitatea de Vest Timișoara, în orașul ce va fi Capitală Europeană a Culturii în 2023. Nu ne dorim mulți studenți, în schimb ținem foarte mult să vină în universitatea noastră cei mai buni, care vor avea toate condițiile să devină și mai buni, să-și șlefuiască talentul și profilul profesional, pentru ca să ajungă la cea mai bună versiune a lor până la terminarea studiilor. Îi dorim aici pe șefii de promoție, pe olimpici, îi dorim pe cei cu capacități de lideri, și, nu în ultimul rând, îi dorim înscriși la UVT pe cei care au obținut media 10 la bacalaureat. Am deschis noul website al Admiterii 2022 la UVT, unde îi invităm pe candidați să se informeze și să-și aleagă cea mai oportună specializare”, a subliniat Marile Pirtea.

Rectorat Upt 1 620x400
Universitatea Politehnica pregătește generația inginerilor smart. Specializări noi, din acest an
expressdebanat.ro

UPT vine din acest an cu noi specializări, adaptate la societatea tot mai tehnologizată, atât la nivel de licență, cât și la nivel de master. Astfel, viitorii ingineri vor fi instruiți corespunzător tendințelor de pe piața muncii.

 Astfel, la nivel de licență, în cadrul Facultății de Automatică și Calculatoare, în cadrul domeniului de studii Calculatoare și Tehnologia Informației, apare specializarea Tehnologia Informației, pe lângă cea de Calculatoare, care exista deja.

Specializarea e tot mai cerută pe piața muncii; spre deosebire de specializarea Calculatoare, unde accentul mai mare este pus pe proiectarea sistemelor informatice, în cazul specializării Tehnologia Informației se urmărește în special administrarea sistemelor informatice. Cele două specializări sunt oarecum înrudite, anul I este comun pentru ambele, după care cele două direcții de studiu se despart. Tehnologia Informației stă la baza majorității sistemelor complexe care asigură funcționarea economiilor țărilor europene în sectoare precum finanțele, sănătatea, energia și transporturile, în timp ce multe modele comerciale sunt construite pornind de la premisa disponibilității neîntrerupte a internetului și a bunei funcționări a sistemelor informatice.

Tot la nivel de licență, în cadrul Facultății de Inginerie Electrică și Energetică, apar două specializări noi. Prima – Inginerie Electrică și Calculatoare – adaptată perfect la cerințele actuale și de viitor ale firmelor din țară și din UE, realizează conectarea necesară dintre domeniul informatic și aplicațiile industriale și rezidențiale, asigurând accesul la tehnologiile secolului XXI: roboți, automobilul electric/autonom, energiile regenerabile, industria digitală 4.0, clădiri smart, orașe smart, IoT-Internet of Things și IIoT-Industrial Internet of Things. Noua specializare asigură ingineri pregătiți pentru revoluțiile tehnologice din prezent, cum sunt transferul la energiile regenerabile și industria 4.0, care integrează inteligența artificială.

Cea de-a doua specializare nouă din cadrul Facultății de Inginerie Electrică și Energetică, cea de Energetică și Tehnologii Informaționale, vizează, în principal, studiul celor mai recente tehnologii informatice aplicate în sectorul energetic, pregătind studenții pentru găsirea unor soluții inovative de tip „energie inteligentă” care colectează date, învață și furnizează informații detaliate exploatabile pentru a eficientiza utilizarea energiei și a menține continuitatea alimentării (concepte cum ar fi microrețele inteligente, rețele inteligente, orașe inteligente). Noua specializare îi pregătește pe studenți pentru a face față cu succes schimbărilor majore din ultimii ani, care includ automatizarea consumatorilor conectați la rețeaua electrică, apariția prosumatorilor și a automobilelor electrice, care necesită cunoștințe interdisciplinare.

SupportTMlandscape
Sesiune de informare on-line dedicată Clusterului 4 Orizont Europa, organizată de SupportTM (UVT)
agerpres.ro

Centrul Suport pentru participarea la proiecte internaţionale SupportTM al Universităţii de Vest din Timişoara continuă în această săptămână seria evenimentelor on-line dedicate potenţialilor beneficiari ai Programului pentru Cercetare şi Inovare al Comisiei Europene Orizont Europa.

Astfel, miercuri, 29 iunie 2022, în intervalul orar 9:30-12:30, Centrul SupportTM va organiza o sesiune de informare online dedicată Clusterului 4 - Dezvoltare digitală, Industrie şi Spaţiu al Programului Orizont Europa.

Sesiunea de informare presupune parcurgerea oportunităţilor de finanţare deschise, analizând în primul rând adresabilitatea apelurilor şi criteriile de eligibilitate. Prezentările din cadrul sesiunii vor avea în vedere şi alte particularităţi relevante ale acestui tip de apeluri.

Participarea la eveniment este gratuită. În vederea obţinerii coordonatelor de conectare, vă rugăm să vă înscrieţi aici. Informaţii suplimentare se pot obţine de la adresa de e-mail: supporttm@e-uvt.ro.

Studenti 58942500
Înscrierile pentru admiterea la Universitatea din Craiova se vor face exclusiv online
gds.ro

Pe 4 iulie începe admiterea la Universitatea din Craiova care se desfăşoară până pe data de 15 iulie. Înscrierile se vor face doar online atât la licenţă cât şi la master. În această sesiune, absolvenţii de liceu nu sunt presaţi să aibă asupra lor toate documentele de absolvire: diplome sau adeverinţe. Se pot înscrie online până pe 14 iulie fără aceste acte, având obligaţia de a le depune până pe data de 17 iulie.

Pentru admiterea din acest an vor fi bugetate 2.800 de locuri la licență și 1750 de locuri la master. „Este același număr de locuri bugetate ca anul trecut. Aveţi de unde alege. Suntem singura universitate din România care alocă toate domeniile fundamentale, cu excepţia Medicinei. Avem specializări socio-umane, specializări tehnice. Fiecare dintre voi își va găsi un loc în această universitate. Universitatea din Craiova s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani. Am investit peste 100 de milioane de euro în infrastructura educaţională de cercetare dar şi socială. Au fost reabilitate spații de învățământ, spaţii de cercetare dar şi faciltităţi sociale în toate cele 12 facultăţi ale universității noastre. Şi lucrul acesta va continua”, a spus prof.univ.dr Cezar Ionuț Spînu, rectorul Universităţii din Craiova la evenimentele de prezentare a ofertelor educaţionale.

Înscrierile pentru admitere se vor face pe platforma Universităţii din Craiova. Anul acesta, absolvenţii de liceu se pot înscrie fără să încarce documentele de absolvire, având ca termen limită pentru a depune actele data de 17 iulie.

Rezultatele iniţiale la bacalaureat se vor afişa pe 27 iunie, iar cele finale pe 1 iulie. „Absolvenţii de liceu promoţia 2022 care nu au primit documentele de absolvire (diplomă sau adeverinţă)  se pot înscrie online în admitere la Universitatea din Craiova, până pe data de 14 iulie a.c. fără a încărca aceste documente în platformă, urmând ca până la data de 17 iulie a.c. , ora 12:00, să încarce electronic diploma/adeverinţa. Documentele de absolvire vor fi aduse în original pentru confirmarea locului la facultatea la care candidatul a fost admis până la data de 29 iulie a.c., conform calendarului de admitere la ciclul licenţă, sesiunea iulie, a.c”, se arată în comunicatul Universităţii din Craiova.

Copii 16
Fenomenul „elevul virtual” și cum influențează el statisticile din învățământ
rfi.ro

Numărul de profesori crește în România, însă în multe școli deficiențele rămân, iar rezultatele la învățătură diferă mult de la o localitate la alta. Conform celor mai recente date furnizate de Institutul Național de Statistică, în ultimii doi ani, numărul dascălilor a crescut cu 3052, astfel că în prezent avem un profesor la 15 elevi. Aceleași date arată că în medie, la nivel național, avem sub 22 de elevi în fiecare clasă. Cifrele pe hârtie nu arată rău, însă în realitate situația e îngrijorătoare, afirmă la RFI profesorul Ștefan Vlaston, de la EDUCER. El explică faptul că situația e ambiguă când vine vorba de statistici datorită unui fenomen pe care îl numește „elevul virtual”.

În anul şcolar/universitar 2021-2022 au fost 237.900 de profesori, educatori, învățători, și profesori universitari, cu 3052 mai mulți față de acum doi ani, potrivit datelor INS centralizate de edupedu.ro. Raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice este de 15 elevi/studenţi la un cadru didactic.

Dintre cadrele didactice, cele mai multe sunt în învățământul primar și gimnazial, puțin peste 118.000, înregistrându-se aici o creștere constantă. Și în zona antepreșcolară și preșcolară este o creștere continuă în ultimii 5 ani. În privința învățământului liceal, în schimb, se observă o scadere cu aproape 2 mii de persoane în ultimii 5 ani. De semnalat faptul că, deși învățământul profesional este clamat ca prioritate și apare în toate strategiile publice ca necesitate de dezvoltare, precum și în discursurile politice sau ale autorităților, are angajate în 2022 doar 1.430 de persoane, în scădere față de 2021, 2020 sau 2019, subliniază edupedu.ro.

În ceea ce privește media elevilor per clasă, în funcție de mediul de rezidență:

La nivel național, sunt în medie 21,65 de elevi într-o clasă,

La nivel urban, sunt 25,13 elevi într-o clasă,

La nivel rural, sunt 18,17 elevi într-o clasă.

IICCMER
Descoperă România Instituţională - program dedicat studenţilor, lansat de IICCMER
stiripesurse.ro

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) anunţă luni deschiderea programului educaţional "Descoperă România Instituţională", prin care studenţii din România vor învăţa cum funcţionează instituţiile statului în prezent, faţă de perioada regimului comunist.

Potrivit unui comunicat transmis luni AGERPRES, IICCMER propune participanţilor o aprofundare a rolului pe care instituţiile publice îl deţin în societatea românească şi funcţia pe care acestea o îndeplinesc în ordinea socială.

"Consider că este foarte important pentru tinerele generaţii să cunoască adevărata identitate a regimului comunist din România şi să înţeleagă cum funcţionează instituţiile statului. O parte din activitatea Institutului se reduce, în esenţă, la informarea la scară largă a cetăţenilor cu privire la ororile petrecute în comunism, însă programul Descoperă România Instituţională este o punte între trecut şi prezent, între comunism şi democraţie, între constrângere şi transparenţă - tocmai pentru că ne-am dorit ca studenţii să înţeleagă foarte clar cum este bine să funcţioneze România Instituţională. Sunt studenţi cu vârsta cuprinsă între 18 şi 27 de ani, care nu au trăit în perioada regimului comunist, însă vor merge în mediile lor în care îşi desfăşoară activitatea şi vor împărtăşi cu ei reperele unui Stat care nu are voie să se întoarcă vreodată la totalitarism'', a declarat preşedintele IICCMER, Daniel Şandru, citat în comunicat.

Timp de patru zile, studenţi de la Universităţile din România, înscrişi în program, vor urma un tur de vizite la diferite instituţii din Bucureşti: Administraţia Prezidenţială - Muzeul Naţional Cotroceni; Guvernul României - Palatul Victoria; Institutul pentru Studierea Holocaustului în România "Elie Wiesel"; Academia Română; Societatea Română de Radiodifuziune; Banca Naţională a României; Biblioteca Naţională a României; Televiziunea Română; Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii; Palatul Parlamentului - Camera Deputaţilor; Universitatea Naţională de Apărare "Carol I"; Direcţia Generală de Jandarmi a Municipiului Bucureşti; Fortul 13 Jilava.

Studenţii participanţi vor avea oportunitatea de a vizita, într-un cadru organizat, instituţiile publice amintite şi de a participa la workshop-uri, cu scopul de a înţelege diferenţele dintre sistemul instituţional din perioada comunistă şi cel prezent.

TM2021enjoyresponsiblycapitalaculturala (3)
Programul de lansare a Capitalei Culturale, încă „secret”. E cert că PMT și CJT fac evenimente separate
tion.ro

Ori nu l-au întocmit ori nu vor să-l dezvăluie. Mai sunt doar șase luni până când un eveniment istoric va debuta la Timișoara.

Evenimentul de lansare a proiectului „Timișoara Capitală Culturală 2023” n-a fost încă făcut public de Primăria Timișoara. Un lucru însă este cert: vor exista două lansări separate, la date diferite, organizate de Primăria Timișoara și Consiliul Județean Timiș. Conducătorii celor două instituții nu au o relație prea bună, astfel că spectacolele de lansare se anunță a fi făcute la „concurență”.

Întrebat luni, 27 iunie, care sunt locul, data și programul de lansare a Capitalei Culturale 2023, primarul Dominic Fritz a răspuns: „Locul va fi peste tot în oraș și echipa curatorială va prezenta atunci când e gata conceptual integral. Data este ultimul weekend din februarie (n.r. – 2023)”.

Având în vedere că și președintele Consiliului Județean Timiș Alin Nica a anunțat recent că administrația pe care o conduce va organiza de Revelion, la trecerea dintre anii 2022 și 2023, un spectacol-eveniment de lansare a proiectului Capitală Europeană a Culturii, reporterii Tion l-au întrebat pe primarul Dominic Fritz dacă cele două instituții nu ar putea organiza un eveniment comun.

„Bineînțeles că fiecare, chiar și Filarmonica Banatul, nu va dormi până la evenimentul oficial de deschidere, dar va exista un singur eveniment oficial de deschidere a Capitalei Culturale, în care vor veni și partenerii din Europa, juriul european ș.a.m.d. Dar viața culturală bineînțeles este vie, chiar și înainte de anul 2023”, ne-a răspuns primarul Dominic Fritz.

La rândul lor, reprezentanții CJT ne-au declarat astăzi că vor reveni cu detalii legate de trecerea către anul Capitalei Europene a Culturii în următoarele săptămâni.

„Consiliul Județean Timiș va organiza trecerea către anul Capitalei Europene a Culturii, vom reveni cu informații suplimentare în următoarele săptămâni”. Deci nicio informație concretă momentan din partea CJT.

Sorin Cimpeanu Vorbeste Lumea PROTV 820x446
Un bacalaureat care “să verifice competențele de bază la toate disciplinele, cel puțin din trunchiul comun”, menționat ca soluție de ministrul Cîmpeanu
edupedu.ro

“Un bacalaureat adaptat, care să verifice competențele de bază, dar să verifice competențele de bază la toate disciplinele, cel puțin din trunchiul comun, alături de posibilitatea de a-și manifesta fiecare elev candidat aptitudinile pe care le consideră” este o propunere avansată de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, în cadrul unei recente conferințe organizate de Aspen Institute România. În acest moment, Conform actualelor planuri-cadru, trunchiul comun include, în fiecare an de liceu, mai bine de 10 discipline, inclusiv Religia sau Educația fizică.

Declarațiile făcute pe această temă de ministrul Cîmpeanu, la conferința despre “Competențele și valorile necesare pentru un viitor educat și rezilient”, organizată de Aspen Institute în data de 17 iunie:

  • “Ce se poate face? Împreună, un bacalaureat adaptat, care să verifice competențele de bază, dar să verifice competențele de bază la toate disciplinele, cel puțin din trunchiul comun, alături de posibilitatea de a-și manifesta fiecare elev candidat aptitudinile pe care le consideră. Spre exemplu, alături de competențele de bază, dorești să arăți că ești un bun programator, ca să ai acces privilegiat la Politehnică – statul, școala să-i dea ocazia să-și probeze competențele de programator. Sau, alături de competențele multi-lingvistice – se consideră specialist, nu știu, în literatura engleză – să-i dai ocazia să aibă la Bacalaureat o probă credibilă, serioasă, prin care să-și dovedească acea competență”

Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:

  • Planul-cadru pentru clasa a IX-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie) – cuprinde 13 materii, inclusiv două limbi moderne, Religie, Educație fizică
  • Planul-cadru pentru clasa a X-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie)  – cuprinde 14 materii
  • Planul-cadru pentru clasa a XI-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie) – cuprinde 12 materii
  • Planul-cadru pentru clasa a XII-a, filiera teoretică – profil real (matematică-informatică) include 12 discipline, iar la profil uman (filologie) – 9 discipline

Amintim că, în urmă cu un an, ministrul Cîmpeanu vorbea despre posibilitatea ca, pe viitor, Bacalaureatul să fie dat în format digital în aceeași zi la toate probele, cu pauze între discipline.

646x404 (60)
Peste 50% dintre profesori vor ieşi la pensie în următorii 10 ani STUDIU
adevarul.ro

România se îndreaptă spre o criză de personal puternică în sectorul educaţiei, în condiţiile în care, în prezent, mai puţin de 1 din 10 profesori are vârsta sub 30 de ani, arată un studiu realizat de Frames. Peste 50% dintre profesori vor ieşi la pensie în următorii 10 ani.

Studiul privind dinamica şi perspectivele sectorului educaţional românesc a fost realizat în perioada 2-10 iunie 2022 de compania de consultanţă Frames la iniţiativa Liceului Teoretic Dr. Mioara Mincu şi a Asociaţiei Şcolilor Particulare din România, pe baza datelor oficiale de la Ministerul Educaţiei, Institutul Naţional de Statistică, Comisia Naţională de Prognoză, EUROSTAT şi alte informaţii publice.

Estimările privind impactul scutirii de taxe pe salariile profesorilor şi personalului auxiliar sunt relative, plecată de la datele existente în piaţă, şi nu constituie o informaţie oficială, acreditată de statul român.

Potrivit datelor Oficiului European de Statistică Eurostat, din cei 47.414 de profesori din învăţământul primar din România, mai mult de jumătate (28.376) aveau, în 2020, vârsta de peste 50 de ani: 7734 dintre ei aveau vârsta între 55 şi 64 de ani, iar 820 predau cu toate că au trecut de 65 de ani. Situaţia urmează acelaşi tipar, cu profesori în vârstă, şi în învăţământul gimnazial şi liceal. Datele Ministerului Educaţiei arată că în învăţământul preuniversitar românesc activează la acest moment aproximativ 19.000 de cadre didactice cu vârsta cuprinsă între 18 şi 30 de ani, în condiţiile în care numărul total al profesorilor din ţara noastră era, în anul şcolar abia încheiat, de 208.642. Cei mai mulţi profesori tineri, cu vârsta între 18 şi 30 de ani, sunt în Sibiu (14%), Cluj (13%), Giurgiu (13%) şi Bucureşti (12,32%), în timp ce, la polul opus, cei mai mulţi profesori bătrâni sunt în judeţele Teleorman, Gorj şi Caraş-Severin.

 

588648a5be346b5a7ec2a146f70a9d3f196e3583
Cum au reușit Rareș și Marius, doi tineri din Timișoara, să salveze de la risipă 5,5 tone de mâncare, în 10 luni
republica.ro

Un gyros de pui pe vatră - 14 lei, un meniu surpriză - 10 lei, o lipie mare de pui, 12 lei. Nu este o glumă, sunt prețuri cu care puteți achiziționa mâncarea, pentru început, în 13 restaurante din Timișoara și unul din Oradea, prin intermediul unei aplicații. Aceasta va fi lansată oficial în iulie, iar din vara trecută funcționează printr-un grup de Facebook cu peste 11.300 de membri.

Mâncarea, cu prețuri mai mici în medie cu 50% față de cele din restaurante, este pregătită în aceeași zi și poate fi rezervată și apoi ridicată într-un interval orar menționat de restaurant. Astfel, restaurantele partenere reușesc să nu risipească mâncare, clienții se bucură de o masă la un preț convenabil, generându-se totodată un impact pozitiv asupra mediului, știut fiind că risipa are costuri nu numai economice, ci și în direcția poluării.

Ideea i-a venit lui Rareș Mara, un tânăr de 23 de ani, atunci când se afla în Danemarca, unde urma cursurile unui master în economie și lucra într-un restaurant care folosea o aplicație de acest fel. Când a văzut că o asemenea aplicație nu funcționa pe piața din România, l-a contactat pe prietenul său din facultate, Marius Pascu, care îi propusese recent să înceapă împreună o afacere, primul lor pas în lumea antreprenorilor.

 

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.