EȘTI AICI:
Revista presei – 27 octombrie 2022

Revista presei – 27 octombrie 2022

Int11
UVT organizează Erasmus Internaţional Week @ West University, la care participă zeci de invitaţi ucraineni
agerpres.ro

În perioada 24-28 octombrie 2022, Universitatea de Vest din Timişoara, prin Biroul Erasmus din cadrul Departamentului de Relaţii Internaţionale, organizează cea de-a XI-a ediţie a evenimentului anual, deja tradiţional, Erasmus Internaţional Week @ West University of Timişoara, declarat în repetate rânduri model de bune practici la nivel naţional.

Această ediţie cu titlul "Internationalization of Higher Education în 2022-2023 and beyond- Focus on Ukraine" este dedicată participării colegilor noştri de la universităţile partenere Erasmus+ din Ucraina - ca primă şi momentan unică iniţiativă de acest fel la nivelul României. UVT oferă, prin intermediul proiectelor de mobilităţi pe care le gestionează, granturi individuale Erasmus+ tuturor participanţilor nominalizaţi de către instituţiile partenere din Ucraina.

Un total de 27 de cadre didactice şi personal administrativ din cadrul a 11 instituţii de învăţământ superior din Ucraina participă în cursul acestei săptămâni la activităţi de predare în cadrul unora dintre facultăţile UVT sau sesiuni de formare profesională susţinute de experţi UVT. De asemenea, programul include workshop-uri pe tematica internaţionalizării învăţământului superior, dar şi sesiuni informative privind programul Erasmus+ susţinute de experţi din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale. Programul a fost conceput astfel încât să răspundă intereselor şi nevoilor participanţilor: mobilităţile internaţionale în noul program Erasmus+, programul Visiting@WUT, strategii de internaţionalizare şi redefinirea relaţiilor internaţionale în învăţământul superior pe timp de criză, sau iniţiativa European Universities. Astfel de acţiuni aduc valoare adăugată experienţei profesionale a participanţilor din Ucraina, dar şi a colegilor din UVT ce intră în contact cu ei, într-o altă formă de internaţionalizare, chiar acasă.

Rectorul UVT, Marilen Gabriel Pirtea: "Universitatea de Vest din Timişoara îşi demonstrează disponibilitatea de a sprijini concret universităţile din Ucraina, mai ales în această perioadă de instabilitate şi lipsă de previzibilitate. Am ajuns la un format ajustat al programului Erasmus Internaţional Week @West University of Timişoara, mai adaptat la noile condiţii şi nevoi din învăţământul superior regional şi european, unde ne asumăm contribuţii semnificative privind viitorul colaborărilor internaţionale. UVT a pus constant la dispoziţie sprijin partenerilor instituţionali din Ucraina în această perioadă de criză şi va continua să facă acest lucru. De altfel, la propunerea instituţiei noastre, Universitatea din Cernăuţi a devenit universitate asociată alianţei europene UNITA printre ai cărei membrii fondatori se numără Universitatea de Vest din Timişoara".

CoversupealaUVT
Brandul de Angajator și construirea unui climat de inovație în organizații - Doru Șupeală la UVT
facebook.com
Ideile care schimbă lumea se găsesc în culturi organizaționale, iar dacă ne dorim organizații mai sănătoase și inovatoare, trebuie să discutăm mai deschis despre rolul culturii organizaționale în a schimba și crea colaborare, încredere, identitate, loialitate, inovație și performanță.
Avem deosebita plăcere de a vă invita la cel de-al doilea eveniment din seria de conferințe internaționale, Idei care schimbă lumea: ”Brandul de Angajator și construirea unui climat de inovație în organizații”, un panel inedit despre cultura organizațiilor și importanța colaborării.
Invitatul nostru va vorbi despre cum creăm contexte de inovație în organizații, cu ajutorul unei culturi centrate pe om.
Invitat
Doru Șupeală, doctorand în Managementul Creativității și Inovare, Lector în Marketing la Transylvania Executive Education și fondator și director al Școlii SPOR - școala pentru Oameni Responsabili
Moderator
Dr. Silvia Fierăscu, Lector în Științele Comunicării la Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, fondatoarea FabLab - Social Fabrics Research Lab, la Universitatea de Vest din Timișoara, România
Evenimentul se va desfășura fizic, în sala A01, joi, 27 octombrie, de la ora 18:00.
Acest eveniment face parte din Programul Cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii”, teritoriul Oameni, stația Reflecții, finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte, cofinanțat de Consiliul Județean Timiș.
Upt11
Congres European Automotive – EAEC – MVT 2022, la Universitatea Politehnica Timișoara

Timișoara va fi, în perioada 26 – 28 octombrie 2022, capitală europeană automotive, prin găzduirea, de către Universitatea Politehnica Timișoara, a celui de-al XVII-lea Congres European Automotive – EAEC – MVT 2022.

Evenimentul este organizat în colaborare cu SIAR – Societatea Inginerilor de Automobile din Romania și va reuni cei mai reputați specialiști în domeniu din țară și din străinătate.

Deschiderea festivă a evenimentului are loc, miercuri, 26 octombrie 2022, în Auditorium-ul Centrului de Conferințe al Universității Politehnica Timișoara, bd Vasile Pârvan nr. 2B, iar manifesătările ulterioare din cadrul congresului și la prezentările vor avea loc în parcarea din fața Bibliotecii UPT.

Student 849822 640
Salonul Internaţional al Cercetării, Inovării şi Inventicii - PRO INVENT, ediție aniversară 20 de ani
marketwatch.ro

Organizat de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Salonul Internațional al Cercetării Științifice, Inovării și Inventicii PRO INVENT, ajuns la a XX-a ediție, își va deschide oficial porțile miercuri, 26 octombrie, ora 12:00, la Sala Polivalentă BT Arena. Reluat în format fizic după anii de pandemie, salonul reunește universități, institute, centre și stațiuni de cercetare, firme, asociații ale inventatorilor, persoane fizice din țară și din străinătate.

În cele trei zile, publicul interesat va putea vedea peste 300 de invenții din cele mai variate și diverse domenii. Firmele își vor prezenta produsele și noile tehnologii, în cadrul unei secțiuni aparte, denumită generic"Podiumul Companiilor", iar inventatorii, persoane fizice, vor avea un spațiu exclusiv denumit "Arena Inventatorilor" unde își vor expune și împărtăși ideile.

În acest an, grupurile de studenți afiliate structurilor de inovare și cercetare din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca vor participacu proiectele lor originale. La fel de inedită va fi prezența în spațiul salonului a mașinii prototip Solis EV, un proiect inovativ , rezultat al colaborării echipelor de studenți de la Facultatea de Inginerie Electrică și Facultatea de Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției, sub coordonarea domnilor profesori Conf.dr.ing. Ștefan Breban, Prof.dr.ing. Petre Teodosescu și Conf.dr ing. Călin Neamțu. Vizând domenii strategice, cum ar fi vehiculele electrice, energia regenerabilă și sistemele încorporate, proiectul a ridicat multe provocări, îmbinând pasiunea, cunoștințele tehnice și cercetarea, într-o poveste de succes.

Tiberiu Dobrescu
Unele domenii ale universităților românești au rata de angajabilitate de 20-30%, susține președintele Autorității Naționale pentru Calificări
edupedu.ro

„Sunt programe din zona de învățământ superior care au rata de ieșire ca angajabilitate undeva la 20-30%. Încă la noi în țară formăm profesioniști pe ocupații care nu mai sunt cerute”, a declarat Tiberiu Dobrescu, președintele Autorității Naționale pentru Calificări, în cadrul unei conferințe organizate de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă. Tema evenimentului a fost formarea profesională de calitate.

Acesta a vorbit despre necesitatea unor ocupații noi: „Eu zic că, în primul rând, trebuie să ne asigurăm de un învățământ profesional actualizat la nivelul curriculei și a ocupațiilor care se cer la ora actuală, să avem ocupații noi, care să fie prinse în curriculum. Atenție, încă sunt ocupații care nu mai sunt cerute pe piața muncii – și asta se poate vedea.”

Tiberiu Dobrescu a subliniat că sunt domenii ale unor universități din România cu rata de angajabilitate de 20-30%, în contextul acestea sunt finanțate din bani publici. Președintele Autorității Naționale pentru Calificări a evitat să dea și numele acestor domenii, deoarece „nu vreau să creez animozități”.

„Sunt programe din zona de învățământ superior care au rata de ieșire ca angajabilitate undeva la 20-30%. Încă la noi în țară formăm profesioniști pe ocupații care nu mai sunt cerute. Am asistat săptămâna trecută la un studiu făcut de UEFISCDI, un organism în coordonarea Ministerului Educației, un proiect european, vizavi de angajabilitatea celor care au terminat învățământul superior. Vreau să vă spun că sunt domenii, nu vreau să le dau nume ca să nu creez animozități, unde rata de angajabilitate este de 20-30%, în contextul în care majoritatea universităților sunt finanțate din bani publici”, a precizat acesta.

895x430 Comunicat SNSPA
Ghiduri de acces și utilizare a platformelor de popularizare a rezultatelor cercetării, publicate de SNSPA: Google Scholar, Web of science, ResearchGate, ORCID și BrainMap
edupedu.ro

Cinci ghiduri privind accesul și utilizarea platformelor de popularizare a rezultatelor cercetării au fost publicate, recent, de Școala Națională de de Studii Politice și Administrative SNSPA), după cum a anunțat aceasta. Este vorba despre ghiduri pentru platformele Google Scholar, Publons (Web of science), ResearchGate, ORCID și BrainMap.

Potrivit SNSPA, ghidurile sunt “rezultatul eforturilor de îmbunătățire a infrastructurii de cercetare interdisciplinară” depuse în cadrul unui proiect pe această temă.

Cele cinci ghiduri:

UBB E1600854811519
Universitatea „Babeş-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca se situează pe primul loc între universităţile din România în domeniul Business&Economics, conform clasamentului Times Higher Education
edumanager.ro

Cea mai recentă ediţie a prestigiosului clasament internaţional Times Higher Education în domeniul Business & Economics plasează Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) pe poziţia 501 – 600 la nivel mondial, conferind universităţii clujene statutul de lider al universităţilor româneşti în domeniu. Noua ierarhie publicată de Times Higher Education evidenţiază o evoluţie a Universităţii Babeş-Bolyai în domeniul Business & Economics. Astfel, UBB a fost inclusă pentru prima dată în prestigiosul clasament în anul 2018, pe o poziţie relativ similară cu alte trei universităţi româneşti, situaţie menţinută până în acest an, când UBB s-a detaşat valoric de grupul celorlalte universităţi româneşti incluse în acest ranking internaţional„, se arată într-un comunicat transmis, miercuri, de UBB.

Conform portalului Statista, în lume activează în prezent circa 30.000 de universităţi, dintre care numai 870 au reuşit să acceadă în clasamentul internaţional Times Higher Education în domeniul Business & Economics. Patru dintre acestea sunt universităţi din România: Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, pe poziţia 501-600, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, pe poziţia 601-800, respectiv Academia de Studii Economice din Bucureşti şi Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, pe poziţia 801+.

Poziţionarea foarte bună a UBB în clasamentul Times Higher Education se datorează cu prisosinţă Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor (FSEGA) care în ultimii ani a reuşit să performeze foarte bine atât în activitatea de cercetare ştiinţifică şi cea didactică, cât şi în eforturile sale de a contribui la dezvoltarea mediului de afaceri şi a societăţii, în ansamblu. Pe de altă parte, astfel de poziţionări ne obligă să facem eforturi mai mari şi să investim mai mult în educaţie şi cercetare”, declară, citat în comunicat, decanul FSEGA

Scoala Laptop Elevi Profesoara Dreamstime
„Ghid” pentru profesori, publicat de Comisia Europeană: Cum să utilizeze corect inteligența artificiale în școli
startupcafe.ro

Comisia Europeană a publicat, marți, orientări pentru profesorii din învățământul primar și secundar, care i-ar ajuta la clarificarea unor concepții greșite despre inteligența articifială (AI) și la promovarea utilizării corecte a acesteia.

Orientările Comisiei, pe care le găsiți AICI, sunt, de fapt, sfaturi practice pentru modul de utilizare a inteligenței artificiale și a datelor în școli.

„Ghidul” oferă informații utile atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice, indiferent de experiența lor în educația digitală, în procesele de predare, învățare și alte activități de la școală, conform Comisiei Europene.

„Orientările oferă consiliere cu privire la modul de utilizare a tehnologiilor pentru a adapta procesul de predare la capacitatea fiecărui cursant sau la modul de pregătire a intervențiilor individualizate pentru elevii cu nevoi speciale. În fine, ele reprezintă o bază solidă pentru a aborda competențele emergente pentru o utilizare etică a IA și a datelor în rândul cadrelor didactice și al educatorilor și propun modalități de sensibilizare și dialog cu comunitatea” – se arată într-un comunicat al Reprezentanței în România a Comisiei Europene.

Informațiile vin de la un grup de experți al Comisiei special creat, practicieni din domeniul educației și al formării, din mediul academic și sectorul privat și din organizații internaționale.

Totodată, orientările fac parte din Planul de acțiune pentru educația digitală (2021-2027).

„Inteligența artificială are un mare potențial de a transforma educația și formarea pentru elevi, profesori și personalul școlar. Îi poate ajuta pe elevii cu dificultăți de învățare și poate sprijini cadrele didactice prin învățare individualizată. Însă utilizarea IA și a datelor implică riscuri la adresa vieții private, a securității și a siguranței, în special atunci când este vorba despre tinerii noștri. Prin urmare, mă bucur că aceste orientări vor contribui la garantarea faptului că astfel de riscuri sunt luate în considerare și că elevii noștri pot învăța în condiții de siguranță și protecție”, a spus Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret.

Comisia va publica o serie de articole despre inteligența artificială în educație și va organiza și un curs online pentru profesori pe această temă pe platforma europeană pentru educație școlară (ESEP).

Elena Vladareanu
Festivalul „Zilele Sofia Nădejde”, dedicat literaturii scrise de femei, a ajuns la a cincea ediție
scena9.ro

Festivalul „Zilele Sofia Nădejde”, dedicat literaturii scrise de femei, a ajuns la a cincea ediție. Evenimentul central, Gala Premiilor „Sofia Nădejde”, are loc luni, 17 octombrie, la Apollo111, în București. Până să aflăm ce scriitoare pleacă acasă cu premiile de la cele patru categorii (poezie, proză și debut în cele două genuri literare), am luat-o la întrebări pe scriitoarea și jurnalista Elena Vlădăreanu. Ea e cea care, în peisajul literar puțin preocupat de egalitatea de gen din 2018, a fondat această instituție - extinsă între timp de la ideea inițială a premierii scriitoarelor într-un proiect cu evenimente și dezbateri de-a lungul anului. 

Așadar, ce am adunat în cei 5 ani alături de Sofia Nădejde?

Evenimentul a crescut ca din apă în acești cinci ani. Care sunt etapele prin care a trecut? Poți să ne povestești câte ceva din provocările administrative (și poate sunt și câteva anecdote în tot acest parcurs)?

A crescut pentru că nu am avut încotro. Dacă ar fi fost după noi, cel mai simplu ne-ar fi fost să ne ocupă doar de Gală, dar nu e posibil. (Din echipa proiectului fac parte eu, artista vizuală Liliana Basarab, regizoarea de film Ruxandra Ghițescu, scriitoarele Alexandra Turcu, Corina Sabău, Cătălina Stanislav, scriitorii Vlad Pojoga, Alex Văsieș - din partea ULBS - și Ana Bănică, voluntară.)

Cred că primele acțiuni sub numele Sofia Nădejde după gala din 2018 au fost niște dezbateri, discuții pe teme legate de prezența femeilor în mediile artistice și academice, Procentul convenabil. Atunci, în primăvara lui 2019, când am avut primele astfel de întâlniri, era foarte important să se vorbească. Și acum este, dar acum se vorbește. Atunci nu se vorbea. Acum uitați-vă în jur: pe lângă evenimentele asumat feministe, cum sunt Festivalul de Film Feminist sau Literatură și Feminism, aproape toate evenimentele importante au componenta de gen prezentă într-o formă sau alta în program, de la festivalurile de film la cele de literatură. Dar în 2018 nu aveam nimic și era important să creăm spațiu de discuție în primul rând. În 2019, pentru că am avut niște bani de la Ambasada Olandei, trebuia să creăm pe lângă Gală un eveniment care să implice într-un fel sau altul Olanda și așa am ajuns la Nausicaa Marbe, o scriitoare de origine română, jurnalistă și autoare de roman polițist, absolut necunoscută în România, dar iubită în Olanda și Belgia, cu care am organizat o serie de lecturi și discuții la București și Brașov.

Din 2020 am aplicat la AFCN și pentru a merge la evenimente repetitive și festivaluri – nu am avea unde în altă parte – a trebuit să devenim relevante nu prin numărul de spectatori (ar fi imposibil să concurăm din acest punct de vedere cu un festival de film sau de teatru, fie el și de adolescenți), ci prin tipul de acțiuni propuse și prin coerența proiectului. Așa că am păstrat seria de conferințe și am avut conferințe în fiecare an, chiar mai multe, am făcut proiecții de scurtmetraje realizate de femei urmate de discuții, am creat întâlniri între scriitoare și persoane din industria de film, am păstrat atelierele și întâlnirile cu copiii și le-am dat alte forme: anul acesta, de exemplu, am avut ateliere de carte-obiect, care sunt foarte amuzante și potrivite pentru orice vârstă, dar și întâlniri între scriitoare și elevi de liceu și ateliere de film, în care elevilor li se propun două filme, unul recent, unul vechi, ambele cu tematică feministă, iar după vizionare sunt discuții aplicate cu realizatoarele. Tot pentru ediția din acest an am ales să prezentăm în cadrul Zilelor Sofia Nădejde un performanceALTER, făcut de Nicoleta Lefter, Mihaela Dancs, Vlaicu Golcea pornid de la poezia Angelei Marinescu.

Provocări? Nu știu ce să zic, a fost o provocare să împachetăm până și ediția asta, inițial nu câștigasem finanțare, dar am făcut contestație și am luat în urma contestațiilor.

Prc E2prc 80prc 9dstudentii Vin Cu Pretentii De 10 Avand Pregatiri De 5 94406400
”Studenții vin cu pretenții de 10, având pregătiri de 5”. Rectorul Lucian Georgescu: E un șoc
dcnews.ro

”Termini liceul, ai învățat care este capitala Namibiei, câți locuitori are Mogadishu, dar nu știi să pui faianță în baie și iată că se cer faianțari, iată că nu știi să repari o priză și se cer electricieni”, a afirmat Val Vâlcu.

”E foarte adevărat, dar dacă noi ne uităm la ce face memorizarea aia care este de folos până la un anumit punct, aia creează, să zicem, o organigramă a inteligenței, în care o parte este rezervată pentru memorie și o parte pentru prelucrare. Este ca la calculatoare, o parte pentru stocare, o parte pentru prelucrare. Softurile sunt diferite.

Ori, nu poți să prelucrezi o informație dacă nu o ai. E adevărat că poți să o iei în timp real de undeva, o iei deja mestecată, deja prelucrată de alții și atunci creativitatea, care este o bucată din abilitățile pe care ar trebui să le formeze școala, este lăsată deoparte. Fie că părinții vor neapărat copii care să aibă note numai de nouă și zece, dacă se poate numai cu zece, asta e o pretenție generală mărturisită sau nu. Atunci se găsesc formele cele mai facile să obțină nouă și zece, e o presiune mare în preuniversitar. Nu la noi, dar în preuniversitar este o presiune foarte mare să se ia note foarte mari și atunci s-a ajuns la situația în care notele nu mai reflectă efectiv nivelul de pregătire al elevului.

Apoi vine elevul care intră cu 9 și ceva și ajunge într-un sistem în care mai puțin contează notele, ci mai mult contează să treci, să rămâi cu ceva, ceea ce ideal ar trebui să se întâmple în universități. El vine din spate cu pretenții de 10, având pregătire de cinci, ceea ce e un șoc. Am avut în perioada asta întâlniri cu studenții de anul întâi, cu bobocii, cum le spunem noi, și le spuneam că intră într-o lume diferită de ce a fost până acum. Noi definim prin carta universității studentul ca partenerul nostru, ceea ce este real. și le-am explicat că asta presupune drepturi, dar și responsabilități. Dintr-o dată, dintr-o clasă la care sunt profesori care supraveghează, sunt diriginții, au ședințele cu părinții, grupurile de părinți, dintr-o dată se ajuge la faza în care studentul este responsabil de sine însuși. Părinții nu mai au acces la notele lor, pentru că sunt majori și numai cu acordul lor se poate face asta, nu îi mai controlează nimeni pe parcurs, ei trebuie să vină la școală, sunt tutori care se ocupă, avem un consiliu de coordonare prin care încercăm să evităm pierderile din anul I, dar acolo vin numai cei care vor, pentru că nu îi obligă nimeni să se ducă.

O parte se duc și rezultatele se văd, o parte nu se duc și atunci am putea să spunem că îi pierdem. În sensul că am ajuns la o situație în care studenții care renunță nu sunt în anul I, ci anul II. Deci au trecut de anul I, ajung în anul II, încep alte lucruri și descoperă că nu e drumul cel mai bun, e prea complicat, au găsit alte forme ceva mai facile sau li se pare că specializarea X este mai bună și pleacă. Apare o anumită degringoladă. E o minoritate deocamdată, dar grija și responsabilitatea noastră este să nu se amplifice”, a explicat Prof. Lucian Georgescu, rectorul UDJG.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.