EȘTI AICI:
Revista presei – 26 septembrie 2022

Revista presei – 26 septembrie 2022

Primar Lisabona
Primarul Lisabonei devine Doctor Honoris Causa a UVT, chiar la deschiderea noului an de studii 2022 -2023
ziuadevest.ro

Vacanța e aproape gata, de aceea Universitatea de Vest Timișoara anunță deschiderea oficială a noului an universitar 2022 -2023 și dedică prima zi  unor evenimente speciale.

Vineri, 29 septembrie 2022, începând cu ora 10:00, va fi primit un nou membru în comunitatea onorifică a universității. Titlul de Doctor Honoris Causa UVT îi va fi oferit domnului Carlos Moedas, primarul orașului Lisabona.

Ziua continuă  într-o notă festivă, astfel, începând cu ora 12:00, se dă oficial start anului universitar 2022-2023, în Aula Magna „Ioan Curea” a UVT.

“Vă așteptăm să petrecem împreună prima zi din noul an universitar!”, este mesajul UVT.

Unnamed 700x360
Universitatea de Vest Timișoara deschide noul an universitar cu o săptămână de evenimente
debanat.ro

Universitatea de Vest din Timișoara deschide anul universitar cu o săptămână spectaculoasă, care se anunță plină de energie și entuziasm, cu multe evenimente așteptate cu nerăbdare, ca în fiecare an. Începând de luni, 26 septembrie, va debuta un program dedicat „bobocilor” din primul an, în care sunt incluse activitățile specifice Săptămânii de inițiere „Bun venit la UVT”, o perioadă de cunoaștere și acomodare plină de evenimente prietenești, artistice și sportive, desfășurate până în 3 octombrie.

Pe parcursul acestor zile, studenții înmatriculați în anul întâi în cadrul programelor de studii universitare de licență sunt așteptați la UVT pentru a descoperi ce înseamnă să fii student, pentru a descoperi cum funcționează mediul universitar și pentru momente de bucurie alături de noii prieteni, într-un cadru familiar, în care cunoașterea, sportul și arta vor fi pe primul loc.

În cadrul activităților prilejuite de evenimentul deschiderii anului universitar se remarcă, în primul rând, festivitatea specială a Deschiderii anului universitar 2022-2023, organizată joi, 29 septembrie, începând de la ora 12 (în Aula Magna „Ioan Curea” a UVT), unde sunt așteptați să participe studenții, familiile și apropiații lor, dar și universitarii, cercetătorii și personalitățile din comunitate invitate ale UVT, o sărbătoare aparte ce marchează debutul activităților academice din noul an universitar.

Programul evenimentelor propuse de UVT pentru viitoarea săptămână poate fi urmărit pe pagina web UVT, și pe paginile social-media: https://www.facebook.com/uvtromania și https://www.instagram.com/uvt_romania/.

 
Cartioamenicitindshutterstock 661282882 6XQh
Spune-mi câte cărți ai acasă ca să-ți spun ce note o să iei
scoala9.ro

Datele colectate la testarea PISA de literație arată că elevii care au acasă și citesc mai des cărți pe suport de hârtie au obținut rezultate cu 50 de puncte mai bune la citire decât cei care au declarat că citesc rar sau niciodată. Și elevii care citesc cărți pe dispozitive digitale au obținut rezultate cu 15 de puncte mai bune la lectură decât cei care citesc rar sau deloc. Există de asemenea o corelație între rezultate și numărul de cărți la care copiii au acces acasă.

În ultimele două decenii, cititul s-a mutat de pe hârtie pe ecrane, în contextul în care a crescut accesul la internet.

Rezultatele PISA 2018 făcute public recent arată că 99% dintre elevii cu resurse financiare și 94% dintre cei dezavantajați au raportat că au acces la internet acasă. Elevii din familiile modeste au recuperat așadar decalajul în ceea ce privește accesul la resursele digitale, dar prea puțini au cărți pe hârtie acasă.

În 2000, elevii din familii dezavantajate au declarat că au avut acces, în medie, la 133 de cărți acasă, un număr la jumătate față de cei din familii cu resurse financiare bune. În 2018, elevii dezavantajați au raportat că au acces la 107 cărți.

Elevii care citesc mai mult cărți în format clasic au obținut un punctaj cu 49 de puncte mai mare la testul de lectură PISA 2018 decât cei care citesc rar sau niciodată. Un avantaj de performanță au și elevii care citesc mai des cărți pe dispozitive digitale, dar doar de 15 puncte.

Universitatea Politehnica 770x540
Două cămine noi la Politehnică: Unul cu banii universității, altul de 5 ori mai scump cu bani de la Guvern
spotmedia.ro

Universitatea Politehnica București (UPB) a anunțat că demarează lucrările la un nou cămin în Regie, a căror valoare se ridică la 24,4 milioane de euro, bani de la Guvern.

Totodată, UPB precizează că au început deja lucrările la un alt cămin, cu o capacitate la aproape jumătate față de a celuilalt, dar cu o valoare a investiției de circa cinci ori mai mică (5 milioane de euro). Acesta este construit cu bani proprii.
 
Care este explicația pentru diferența mare a celor două investiții? În răspunsuri transmise la solicitarea Edupedu.ro, Universitatea spune că acel cămin pe care îl realizează din fonduri proprii nu are dotările celui construit cu bani de la Guvern, iar finisajele nu ar intra în preț, urmând să fie făcute cu o investiție separată.
 
Proiectul mare presupune un cămin de 700 de locuri (350 de camere cu 2 locuri) și 51 de locuri de parcare. Căminul va fi dotat cu panouri solare și va avea fațadă eficientă energetic, iar UPB precizează că noua construcție va avea săli de lectură, spălătorii, uscătorii, chicinete și săli de mese.

Termenul anunțat de Universitatea Politehnica București pentru finalizarea lucrărilor este de 24 de luni, în condițiile în care o hotărâre de guvern adoptată acum mai bine de un an prevedea un termen de 12 luni.

Foto UBB E1634802918426
Descentralizarea deciziei privind cursurile online și față în față va merge “la nivel de profesor” în cadrul Universității Babeș-Bolyai
edupedu.ro

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca descentralizează decizia privind desfășurarea cursurilor față în față sau online până la nivel de profesor, nu doar la nivel de facultate sau program de studii, a spus vineri, pentru Edupedu.ro, rectorul acestei instituții, Daniel David. Potrivit acestuia, conform datelor centralizate până acum de la aproximativ jumătate dintre facultăți, unele optează pentru activități desfășurate integral față în față, altele au și componentă online în anul universitar 2022-2023.

Pragul maxim, a spus el, pentru activitățile de curs în format online, stabilit la nivel de universitate, este de 45% – mai mic decât pragul de 50% stabilit de instituția care reglementează standardele în universități, ARACIS, pentru nivelul de licență. Dar, potrivit lui Daniel David, facultățile care au propus până acum să aibă activități online au stabilit praguri mult sub limita de 45%, optând pentru maxim 20% sau puțin peste.

Daniel David:

  • “La UBB, pentru decizia de a desfășura activități față în față sau online, “vom lăsa descentralizarea inclusiv la nivel de profesor. Altfel spus, descentralizarea va fi la nivel de facultate, la nivel de program și la nivel de profesor. Am pus două constrângeri: prima decurge din cele stabilite de ARACIS pentru fiecare domeniu; a doua – în niciun program să nu se depășească 45% [activități online]. Până acum avem, din cele 22 de facultăți, am primit opțiunile de la aproximativ jumătate. Printre acestea sunt facultăți care vor să facă totul față în față, care nu implementează varianta online, cum sunt Facultatea de Educație Fizică și Sport sau Facultatea de Geografie. Altele merg pe varianta online, respectând criteriile menționate, dar fără să se apropie de 45% – optează pentru 20 – 20 și ceva la sută. Aștept să primesc și de la celelalte 10 facultăți, dar acesta este cadrul în care noi o să lucrăm.”
Universitatea Al I Cuza Din Iasi Foto Facebook Tudorel Toader E1643616833919
La Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cinci facultăți din 15 vor avea activități doar față în față
edupedu.ro

Cinci dintre cele 15 facultăți ale Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași, cu profile deopotrivă teoretice și aplicate, au optat să facă exclusiv față în față activitățile de curs, de seminar și de laborator în noul an universitar, pe când altele au optat să facă online activitățile de curs sau seminar până la limitele maxim admise, potrivit datelor furnizate Edupedu.ro de către universitate.

Astfel, Facultățile de Biologie, Chimie, Drept, Economie și Administrarea Afacerilor, respectiv Educație Fizică și Sport vor avea 0% activități online, la ciclul de licență.

La polul opus este Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, unde ponderea maximă a activităților online este de 50% pentru cursuri și 25% pentru seminar și laborator/lucrări practice. 50% dintre cursuri se pot desfășura online și la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, dar acolo toate activitățile practice și aproape toate seminariile vor fi față în față.

O situație notabilă este cea a Facultății de Teologie Ortodoxă. La aceasta, potrivit datelor furnizate de UAIC, toate activitățile de curs și semina

Index (3)
România, singurul stat membru UE unde toți elevii de la liceele vocaționale învață în două limbi străine
adevarul.ro

Majoritatea elevilor din clasele primare şi secundare din Uniunea Europeană studiau în 2020 cel puţin o limbă străină, proporţia fiind de 96,1% în rândul elevilor din ciclul primar, 98,4% în rândul elevilor din ciclul gimnazial şi 90,3% în rândul elevilor de liceu, arată datele publicate vineri de Eurostat.

În Luxemburg şi Franţa, toţi elevii de la liceele generale studiază două sau mai multe limbi străine. Pe locurile următoare se situează România, Finlanda şi Cehia, unde 99% din elevii de la liceele generale studiază două sau mai multe limbi străine.

Însă, când vine vorba de liceele vocaţionale, România este în frunte fiind singurul stat membru UE unde aproape toţi elevii (97%) studiau în 2020 două sau mai multe limbi străine. Pe locurile următoare se situează Finlanda (89%), Luxemburg şi Polonia (ambele cu 77%).

În 2020, engleza era limba străină cea mai frecvent studiată de elevii de liceu din UE, procentul fiind de 96% în cazul liceelor generale şi de 79% în cazul liceelor vocaţionale.Pe locurile următoare la liceele generale se situează limba spaniolă (27%), franceza (22%), germana (21%) şi italiana (3%).

Eurostat precizează că limba rusă este cea mai răspândită limbă non-UE studiată în blocul comunitar (3% la nivel general), acest lucru fiind valabil în special în Estonia (67%), Letonia (57%), Lituania (30%) şi Bulgaria (24%).

În liceele vocaţionale, limba germană este a doua după limbă engleză cu 18%, urmată de franceză (17%), spaniolă (7%) şi rusă (2%).

Image 2022 09 23 25805731 41 Studenti Intr Laborator Robotica
Reforme în Educație: Universitățile și firmele vor putea organiza consorții de învățământ dual / Ludoteci sau grupuri de joacă acolo unde nu sunt creșe și grădinițe
hotnews.ro

Guvernul vrea să reglementeze vineri prin ordonanță de urgență forma de învățământ superior dual, în care universitățile acreditate vor putea încheia contracte de parteneriat cu firmele în care acestea din urmă vor putea furniza activități de învățare prin muncă și participă la evaluare. Firmele în cauză vor avea facilități la plata taxelor și impozitelor.

Guvernul are pe agenda ședinței de vineri un proiect de ordonanță de urgență prin care vrea să implementeze o serie de reforme în domeniul educației timpurii și a învățământului superior, reforme asumate în PNRR.

Proiectul prevede ca în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe se pot dezvolta servicii de educație timpurie complementare de tip ludotecă, grup de joacă, grădiniță comunitară, care vor putea funcționa ca structuri ale unităților de învățământ. Ministerul Educației inițiază hotărârea de Guvern privind organizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie complementare.

Se estimează înființarea unui număr de 412 structuri de servicii de educație timpurie complementare a căror dotare este asigurată prin PNRR, urmând ca personalul să fie asigurat și finanțat de către unitățile de învățământ preuniversitar de stat, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației.

Aceste structuri urmează a fi înființate în perioada 2023- 2024.

Studenti Agronomie Iasi
30 la sută dintre studenții anului I ai Universității de Agronomie din Iași abandonează studiile
rfi.ro

Aceasta este provocarea noului universitar și ea a dus la crearea unor programe speciale la instituția de învățământ agricol superior. Mulți dintre tinerii care aleg să studieze aici vor duce mai departe afaceri de familie iar alții spun simplu: orice s-ar întâmpla nu mor de foame, pentru că cererea de specialiști este mare. Rectorul Universității Agronomice „Stiintele Vieții" din Iasi declară că, în acest domeniu, numai cine nu vrea să muncească, nu găsește de lucru.

Cum te-ai decis să faci agricultură? „ Asta o să sune un pic ciudat. De când eram mică. Din momentul în care tata mă plimba cu tractorul. Mă calma foarte mult", a povestit râzând Maria, o studentă în anul III, specializarea Ingineria și Managementul Afacerilor Agricole la Universitatea de „Științele Vieții" Ion Ionescu de la Brad.

Când alți copii erau plimbați în cărucior, Maria era pe tractor. Universitatea de Agronomie de la Iași a început cursurile din această săptămână. Studenții s-au reîntâlnit, gălăgioși, iar bobocii au făcut cunoștință cu mentorii lor.

Și asta pentru că, atrage atenția rectorul Universității de Științele Vieții, profesor universitar doctor Gerard Jităreanu, abandonul școlar îngrijorează și nu e vorba doar de probleme materiale:

Am constatat că între numărul de studenți care se înmatriculează în anul întâi și cei care ajung să susțină licența este o diferență de 30 %. Și atunci vrem să acordăm atenție celor care au dificultăți. Pentru că dificultățile nu sunt doar de natură a cunoștințelor sau în legătură cu cunoștințele mai puțin solide din perioada liceului. Unele sunt economice, altele sunt de familie, altele sunt de adaptare. Este un complex de factori asupra căruia vrem să ne aplecăm mai mult. Și în acest fel să îi ajutăm să treacă peste dificultățile care, în special în anii mici, creează sau duc la abandon școlar. "

4008933WhatsAppImage20220924at113255
Prototip de Formula E, unic în România, prezentat la Timișoara, în cadrul deschiderii anului universitar la UPT
tion.ro

Monopostul M8Electro Mahindra Racing este complet electric și a concurat în Sezoanele 5-8 ale competițiilor FIA de Formula E. În calitate de partener tehnologic oficial, ZF furnizează pentru Mahindra Racing întregul sistem de propulsie, inclusiv motorul electric, transmisia şi electronica de putere pe bază de Carbură de Siliciu.

Evenimentul demonstrativ de la Timișoara a fost organizat pentru a sublinia și celebra dezvoltarea rapidă a centrului local ZF R&D Tech Center.

„Unul dintre pilonii expansiunii noastre de succes în Timişoara este colaborarea strânsă cu Universitatea Politehnica Timişoara. Sunt mândru să anunț că am semnat un acord pentru a realiza un centru de cercetare multidisciplinar de excelență în campusul Universităţii. ZF îşi extinde competențele Tech Center de la sistemele de direcţie şi frânare la mobilitatea electrică şi soluții software”, a declarat dr. Dirk Walliser, Senior Vice President Corporate R&D, Inovation and Technology.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.