EȘTI AICI:
Revista presei – 25 mai 2021

Revista presei – 25 mai 2021

Webinar24mai21
Conferinţă online la UVT: "Antreprenoriat în Blockchain" - Concluzii şi direcţii viitoare
agerpres.ro

Universitatea de Vest din Timişoara, angajată într-un demers de integrare în cadrul celor mai avansate tendinţe ale învăţământului superior european, propune programe şi domenii de studiu şi cercetare aflate în avangarda educaţiei universitare europene. Un astfel de domeniu al inovării, spre care UVT îşi concentrează resursele şi proiectele, este şi cel al tehnologiei Blockchain, "tehnologia încrederii", una din tehnologiile fundamentale ale celei de-a patra revoluţii industriale, cea care va schimba web-ul dintr-un mediu al informaţiei într-unul al valorii. Noul program de studii postuniversitare "Antreprenoriat în Blockchain" a debutat în acest an, iar prima promoţie de absolvenţi a desfăşurat un eveniment online, webinar-ul "Antreprenoriat în Blockchain" - Concluzii şi direcţii viitoare, organizat cu ocazia absolvirii programului de către prima serie de cursanţi.

Primul program postuniversitar din ţară dedicat tehnologiei Blockchain, s-a derulat cu sprijinul unor specialişti în domeniu de la Universitatea de Vest din Timişoara, Universitatea Politehnica din Timişoara, Universitatea "Ioan Slavici" din Timişoara, precum şi de la companii şi instituţii naţionale şi internaţionale: Banca Naţională a României, Startup Transilvania - Center for Entrepreneurship and Innovation Cluj-Napoca, Restart Energy Timişoara, Akasha Elveţia.

Webinarul a adus împreună absolvenţi ai programului postuniversitar, specialişti din mediul de afaceri sau administraţie care implementează tehnologii Blockchain, factori de decizie din cadrul UVT şi lectori ai programului, pentru a realiza o analiză retrospectivă şi pentru a identifica idei în vederea pregătirii următoarelor serii.

Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea, a subliniat: "UVT se află într-un proces permanent de adaptare, ca universitate europeană care explorează noile tendinţe şi tehnologiile viitorului. Am setat o nouă direcţie de studiu şi cercetare şi, astfel, ne-am poziţionat ca trendsetter în educaţia universitară românească. Am luat în considerare faptul că tehnologia Blockchain devine un spaţiu de cunoaştere şi cercetare atractiv pentru instituţiile publice europene, dar şi pentru cele române, ceea ce ne-a determinat să iniţiem acest nou program de studii. Se pare că am venit în întâmpinarea unor aşteptări concrete, din economia reală, cursanţii, acum absolvenţi ai acestui nou program, provenind din multe domenii şi sectoare economice, din mai multe zone ale ţării, mai ales din companii şi organizaţii care sunt orientate către inovare şi formare permanentă, indicând nivelul deosebit de înalt al utilităţii acestui proiect inovativ."

Edu Expo Upt 700x360
Universitatea Politehnica Timișoara face târg virtual de oferte educaționale în Clădirea Rectoratului, recreată digital
debanat.ro

Pandemia de coronavirus a făcut ca interacțiunea față în față cu potențialii studenți să fie mult mai redusă decât în anii anteriori. A fost dificil ca profesorii să meargă în licee pentru a prezenta oferta educațională, astfel că a fost nevoie de o regândire a metodelor de recrutare a elevilor. În acest an, Universitatea Politehnica Timișoara s-a mutat în mediul virtual și a fost nevoită să caute soluții alternative prin care instituția să-și prezinte oferta educațională.

Acum, orice elev din țară se poate conecta și poate participa la cel mai inovator târg educațional organizat până acum de o universitate din România. EduExpoUPT.

Pentru acesta a fost reconstruită virtual clădirea Rectoratului Universității Politehnica Timișoara. Practic, elevii care își doresc să afle informații utile despre oferta educațională a facultăților din cadrul Universității Politehnica Timișoara, pot accesa linkul https://eduexpo.upt.ro/ de pe calculator și vor avea posibilitatea să ajungă în mod virtual în fața Palatului Lloyd, denumirea istorică a clădirii, iar de aici pășesc în cadrul târgului. Fiecare facultate în parte are oferta expusă, iar elevii au posibilitatea de a intra în contact cu cadrele didactice. Ei pot pune întrebări și au acces la toate informațiile necesare pentru a lua una dintre cele mai importante decizii pentru viitorul lor, cu ajutorul specialiștilor dispuși să îi ghideze.

„Putem spune că un astfel de târg este unul dintre beneficiile aduse de pandemie. Și anume schimbarea mentalităților în educație, căutarea unor forme sau modele noi de exprimare, în acord cu evoluția tehnologică. Pentru noi este o modalitate mai ușoară de a ne face cunoscută oferta educațională, folosind ceea ce stăpânim foarte bine: tehnologia. Ne bucură că, dincolo de elevi, o astfel de promovare va fi acum înțeleasă mult mai bine de părinți, adică persoanele care participă la luarea unor astfel de decizii cu privire la viitorul tinerilor. Vom continua să inovăm în educație, așa cum facem și în tehnologie, pentru că aceasta definește primul secol al universității noastre”, a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.

Cseke 3 620x400
Două noi cămine studențești, ridicate la Timișoara prin Compania Națională de Investiții. Anunțul ministrului Dezvoltării
expressdebanat.ro

Două noi cămine studențești vor fi ridicate de la zero în Timișoara, unu pentru studenții Universității de Științe Agricole, al doilea pentru Universitatea de Vest. De asemenea, Universitatea de Medicină are în plan construcția unui imobil care să aibă amfiteatre, săli de conferință, un muzeu și un centru multicultural.

Pentru căminul destinat studenților de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului urmează ca în scurt timp să fie emis ordinul de începere al lucrărilor, a anunțat ministrul Dezvoltării, Cseke Atilla. Valoarea investiției se ridică la 15,86 milioane de lei, iar capacitatea căminului va fi de 184 de locuri.

În privința căminului studențesc de la Vest, autoritățile sunt în procedură de achiziție publică, evaluarea ofertelor depuse. Valoarea investiției este de 119 milioane de lei. Contractul va fi încheiat după finalizarea achiziției.

Ambele cămine studențești vor intra în programul Companiei Naționale de Investiții, cu finanțare de la Ministerul Dezvoltării.

„Avem un proiect de construire de corpuri de clădire la Universitatea de Medicină și Farmacie din Timișoara, în care se propun două amfiteatre, 10 săli de seminarii, săli de conferințe, muzeu, centru multicultural. Este un proiect amplu și frumos al univerității, cu o valoare de 144 milioane lei. Este o construcție P+4 etaje, pe aproape 8.000 de mp, care va intra în avizare în următoarele două-trei săptămâni, mai lipsește un aviz, în consiliul tehnico-economic la Ministerul Dezvoltării, după care și la consiliul interministerial și vom putea trece la aprobarea indicatorilor tehnico-economici.”, a explicat ministrul Cseke Atilla, aflat în vizită de lucru la Timișoara.

9bfc07b8a1de265ec41bfaec56303040
Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca: „Suntem cea mai reprezentativă universitate din țară în cercetare”
stiridecluj.ro

Universitatea Babeș-Bolyai arată, într-un comunicat emis luni, că este „cea mai reprezentativă universitate românească în cercetarea științifică, atât global, cât și pe domenii”, conform Indicatorilor Esențiali de Știință (ESI - Essential Science Indicators) din ultimul deceniu.

Instituția precizează că evaluarea se bazează pe ESI din sistemul Web of Science evaluați în perioada ianuarie 2011 - februarie 2021 și actualizați pe 13 mai 2021.

Potrivit comunicatului UBB, în analiza ESI au fost identificate 7.108 instituții ale lumii care au avut contribuții în cel puțin unul dintre cele 22 de domenii Web of Science și care se regăsesc, prin prisma citărilor primite, între primele 1% instituții care constribuie esențial la știință.

În acest context,, UBB arată că este „prima universitate din țară, aflându-se între primele 1% instituții ale lumii care au contribuții esențiale la știință (1.454 în analiza generală a instituțiilor care, conform comunicatului, se află între primele 1%)”.

Universitatea arată că se regăsește în 9 dintre cele 12 domenii în care se află vreo instituție din România:

  • „Prima și singura din România în domeniul Psychiatry/Psychology și între primele 1% instituții din lume care publică în acest domeniu (poziția 636 din 796 incluse în 1%).
  • Prima din România în domeniul Engineering și între primele 1% instituții din lume care publică în acest domeniu (poziția 598 din 1.722 incluse în 1%).
  • Prima din România în domeniul Environment/Ecology și între primele 1% instituții ale lumii care publică în acest domeniu (poziția 930 din 1257 incluse în 1%); din țară apar doar două instituții între primele 1%.
  • Prima din România în domeniul Geosciences și între primele 1% instituții din lume care publică  în acest domeniu (poziția 765 din 806 incluse în 1%); din țară apar doar două instituții între primele 1%.
  • Prima universitate din România în domeniul Mathematics (poziția 5 dacă considerăm și institutele de cercetare) și între primele 1% instituții ale lumii care publică în acest domeniu (poziția 247 din 289 incluse în 1%).
  • În domeniul Social sciences (general) UBB ocupă locul 2 în țară între universități, aflându-se între primele 1% instituții ale lumii care publică în acest domeniu (poziția 1.488 din 1.707 incluse în 1%); din țară apar doar două instituții între primele 1%.
  • În domeniul Plant & Animal Science UBB ocupă locul 2 în țară între universități, aflându-se între primele 1% instituții ale lumii care publică în acest domeniu (poziția 1.394 din 1.402 incluse în 1%); din țară apar doar două instituții între primele 1%.
  • În domeniul Chemistry, UBB ocupă locul 2 între universitățile din țară și locul 4 dacă considerăm și institutele de cercetare, aflându-se în continuare între primele 1% instituții ale lumii care publică în acest domeniu (poziția 985 din 1.448 incluse în 1%).
  • În domeniul Physics, UBB ocupă în țară locul 3 între universitățile din țară și locul 6 dacă considerăm și institutele de cercetare, aflându-se în continuare între primele 1% instituții ale lumii care publică în acest domeniu (poziția 731 din 768 incluse în 1%).”
Media 158499383222988400
Conferinţă interdisciplinară online 'În universul istoriei economice'
stiripesurse.ro

Şcoala Doctorală de Istorie şi Centrul de Studii Interdisciplinare de la Universitatea din Oradea organizează, marţi, 25 mai, o conferinţă interdisciplinară, online, "în fascinantul univers al istoriei economice", avându-l ca invitat pe profesorul universitar Cristian Luca, a informat Biroul de presă al univeristăţii.

Potrivit comunicatului remis, conferinţa va avea loc sub genericul "20 de ani de studii doctorale în istorie la Universitatea din Oradea şi 10 ani de la înfiinţarea Centrului de Studii Interdisciplinare Oradea - Chişinău".
Protagonistul conferinţei va fi prof. univ. dr. habil. Cristian Luca, directorul adjunct al Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia, care va susţine o incursiune în istoria comerţului medieval veneţian cu titlul "Un exemplu de antreprenoriat de succes în secolele XVII-XVIII: Compania comercială veneţiană "Caragiani" ("Karaiannis").

Moderatorul evenimentului ştiinţific va fi directorul Şcolii Doctorale de Istorie, prof. univ. dr. habil.Sorin Şipoş.

"Manifestarea se adresează magiştrilor, cercetătorilor în domeniul istoriei, deopotrivă doctoranzilor şi studenţilor, tuturor celor atraşi de provocările imprevizibilei Clio: o pasionantă incursiune, online, în fascinantul univers al istoriei economice. O conferinţă cu caracter interdisciplinar, în spiritul Şcolii analelor, o proiecţie a excelenţei academice care onorează Alma Mater Oradiensis," se arată în comunicatul citat de Agerpres.

Specializat în istorie politică şi economică (sec. XVI-XVII - vizând relaţiile comerciale ale Ţărilor Române cu statele italiene), dar şi în imagologie (istoria românilor reflectată în istoriografia Renaşterii), Cristian Luca este profesor la Universitatea "Dunărea de Jos" din Galaţi (Departamentul de Istorie, Filozofie şi Sociologie), unde desfăşoară o prodigioasă activitate didactică şi de cercetare ştiinţifică.

Download
Universitatea Cuza a făcut ”pui” la Botoșani. Cursuri universitare din toamnă
ziaruldeiasi.ro

Anunţ istoric făcut astăzi de primarul municipiului Botoşani, Cosmin Andrei, împreună cu preşedintele Consiliului Judeţean Botoşani, Doina Federovici. Astfel, edilul a anunţat, în cadrul unei conferinţe de presă că, în toamnă, anul universitar va începe şi la Botoşani.

„Am primit o adresă de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza, cea mai veche universitate din ţară şi, din punctul meu de vedere, cea mai presitigioasă universitate românească prin care ni se transmite că au fost acreditate specialităţile la care am făcut referire şi cu alte ocazii. Deci, în toamnă, vom avea înscrieri, la Botoşani, pentru învăţământ superior la Universitatea Alexandru Ioan Cuza„, a declarat Cosmin Andrei.

Specializările la care se pot înscrie viitorii studenţi sunt Finanţe Bănci- studii universitare de licenţă cu învăţământ la distanţă- 25 de locuri, cu taxă; Administraţie Publică- studii universitare de licenţă cu învăţământ la distanţă- 25 de locuri, cu taxă; Retorica discursului ştiinţific literar jurnalistic, publicitar şi electoral- studii universitare de master- învăţământ cu frecvenţă – 9 locuri la buget şi 16 la cu taxă; Drept privat- studii univeristare de master- învăţământ cu frecvenţă- 10 locuri la buget, 15 locuri la cu taxă.

4 Uvvg Consiliere K 15
Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră al Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad, împreună cu Facultatea de Științe Socio-Umane şi Educație Fizică şi Sport au organizat webinar-ul „Schemele cognitive – alegeri prin filtrul propriu”
specialarad.ro

În preambulul manifestărilor prilejuite de Zilele Academice Arădene (27-28 mai), Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră al Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad, împreună cu Facultatea de Științe Socio-Umane şi Educație Fizică şi Sport au organizat webinar-ul „Schemele cognitive – alegeri prin filtrul propriu”.

S-au abordat teme esențiale legate de dezvoltarea armonioasă a tinerilor, scopul webinarului fiind de creștere a autonomiei personale, sporire a reușitelor la examene, dezvoltarea unei cariere de succes, precum și înțelegerea obstacolelor care stau în calea propriei exprimări, a acceptării propriei persoane și a menținerii unor relații armonioase cu cei din jur. În vederea procesului de autocunoaștere, schemele cognitive au un rol foarte important, datorită faptului că prin intermediul filtrului intern persoana poate vedea lumea într-o lumină pozitivă sau negativă. Cunoașterea schemelor cognitive dezadaptative reprezintă un pas înainte în procesul de dezvoltare personală, deoarece odată identificate, persoana are posibilitatea de a-și remodela perspectiva şi credințele proprii.

Avându-i ca responsabili pe conf. univ. dr. Cristian Benţe, lect. univ. dr. Radiana Marcu şi consilier vocaţional Mihaela-Isabela Salomie, Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră UVVG oferă trei categorii de servicii: consiliere în carieră, training profesional şi consiliere psihologică. De acestea pot beneficia elevii în anii terminali de liceu, studenții şi absolvenţii UVVG, cadrele didactice și de cercetare, personalul auxiliar didactic și de cercetare şi personalul tehnic administrativ UVVG.

Pentru dezvoltarea adaptării studenţilor la cerinţele pieţei muncii, Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră oferă activităţi precum: Testarea, evaluarea și cunoaşterea potențialului studenţilor; Oportunitătii de practică voluntară pentu studenţii de la diverse facultăţi; Îmbunătăţirea oportunităţilor de angajare pe piața muncii; Întâlniri dintre angajatori şi studenţi; etc.

Ședințele de consiliere individuală în carieră pot fi programate prin e-mail la adresa: consiliere@uvvg.ro.

Universitatea Transilvania Brasov 2 1280x640
Universitatea Transilvania din Braşov scoate la concurs, pentru admiterea 2021, un număr de 2.900 de locuri finanţate de la buget, cu 50 mai multe faţă de anul trecut, la acestea adăugându-se alte peste 3.300 de locuri cu taxă
edumanager.ro

Universitatea Transilvania din Braşov scoate la concurs, pentru admiterea 2021, un număr de 2.900 de locuri finanţate de la buget, cu 50 mai multe faţă de anul trecut, la acestea adăugându-se alte peste 3.300 de locuri cu taxă, se arată într-un comunicat al instituţiei de învăţământ superior.

Astfel, pentru anul universitar 2021-2022, la Universitatea Transilvania din Braşov vor fi disponibile 6.250 de locuri.

Cele mai multe locuri sunt disponibile la Facultatea de Ştiinţe economice şi administrarea afacerilor (625), la Facultatea de Litere (520) şi la Facultatea de Inginerie electrică şi ştiinţa calculatoarelor (515).

Facultăţii de Medicină i-au fost alocate peste 350 de locuri, dintre care aproximativ 150 de locuri finanţate de la buget.

La fel ca în 2020, şi în acest an admiterea se va desfăşura online, doar pe bază de dosar, conform criteriilor stabilite de fiecare facultate, excepţie făcând Facultăţile de Medicină, Muzică, Educaţie fizică şi sporturi montane şi Psihologie şi ştiinţele educaţiei.

Înscrierea candidaţilor se va face online, pe site-ul admitere.unitbv.ro, până în 17 iulie. La Facultatea de Medicină, probele scrise vor avea loc în 22 şi 23 iulie, iar la Facultatea de Muzică şi la cea de Educaţie fizică şi Sporturi montane, probele eliminatorii vor avea loc între 19 şi 21 iulie. Tot atunci se vor desfăşura şi probele eliminatorii la „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” şi la „Psihopedagogie specială”, din cadrul Facultăţii de Psihologie şi ştiinţele educaţiei.

Şi la masterat, numărul de locuri finanţate de la buget pentru anul universitar 2021-2022 este mai mare comparativ cu anul trecut. Anul acesta vor fi scoase la concurs 1.380 de locuri fără taxă, cu 30 mai multe faţă de anul universitar precedent. În total, la masterat, la Universitatea Transilvania din Braşov vor fi disponibile peste 3.000 de locuri.

De asemenea, vor exista locuri disponibile şi la învăţământul la distanţă ori cu frecvenţă redusă, dar şi locuri pentru categorii defavorizate, pentru românii de pretutindeni sau pentru studenţii internaţionali din afara Uniunii Europene.

99dd1cbe7f576672ea43493849dfa76e2a465100
Rezultatul devastator al închiderii școlilor. Măriuca Talpeș, expert în educație: La această generație, analfabetismul funcțional va crește cu 10% în comparație cu generația precedentă
republica.ro

Pe măsură ce, la nivel internațional, încep să fie publicate studii despre impactul absenței de la școală a copiilor devine din ce în ce mai clar că în România acesta este unul masiv. Măriuca Talpeș, CEU Intuitext și fondator al preoiectelor Merito și EduNetworks, spune că la următoarea ediție a testelor PISA, care se va desfășura anul viitor, rata analfabetismului funcțional ar putea crește cu 10% în România. Iar dacă nu vor fi făcute eforturi serioase de recuperare a lacunelor efectele se vor vedea pe termen lung, în scăderea PIB-ului, dar și în diminuarea potențială a veniturilor pe care elevii de astăzi le vor avea la vârsta adultă. Cu un sistem de educație rămas în urmă, România era oricum într-o situație îngrijorătoare.

„Pentru că e o perioadă foarte activă de dezvoltări tehnologice, mediul de afaceri are nevoie de competențe mult mai avansate, de copii mult mai bine educați și noi vom primi exact contrariul. Încă nu ne dăm seama cât de multe competențe le vor lipsi copiilor care trec acum prin pandemie, această generație foarte lovită, și cât vor reuși să recupereze din aceste competențe, până ajung în mediul economic. Dar efectele prevedem că vor fi masive. Și așa, Human Capital Index spune despre România că, deși facem, în medie 12-13 ani de școală, învățăm cam de opt ani. Eficiența acestei școli e de 8 ani. Tinerii intră în economie cu competențe mult scăzute față de cât ar putea să aibă în 12 ani de școală, asta în condițiile în care, în multe domenii, au pătruns inteligența artificială și robotizarea”, spune Măriuca Talpeș.

„Dacă un copil a avut o oră petrecută acasă, fără a fi față în față cu un profesor, a pierdut de două ori mai mult din progresul școlar”

183057764 311374160398581 2362677570268881249 N OAzy
Fobia de școală, adâncită în pandemie. Cum pot gestiona părinții teama copiilor de a merge la școală
scoala9.ro

Școala online a lăsat amprente pe sănătatea mintală a elevilor. Teamă, anxietate, nesiguranță, refuzul de a merge la școală. Psihoterapeutul Laura Cristea a explicat de unde poate izvorî fobia de școală, în ce măsură a fost adâncită de pandemie și ce trebuie să facă un părinte atunci când un copil pune frână înainte de a intra în curtea instituției de învățământ. Înainte de începerea anului școlar, un studiu realizat în SUA arăta că 66% dintre copii se simțeau anxioși cu privire la întoarcerea în bănci, după luni de învățat în online.

La Școala 169 din București, pe aleea care dă în curte se formează un șir indian de părinți și copii. Este 5 mai, reînceperea școlii în persoană după o vacanță de o lună. De altfel, este a treia oară într-un an școlar când reîncepe școala fizic.

O mamă se așază pe vine în fața copilului ei care pur și simplu refuză să pășească în curtea școlii. Minutele trec, copii intră valuri. Aproape de ora opt, după multă muncă de lămurire, copilul intră, dar doar pentru o clipă, apoi o zbughește din curte, plângând.

În fața unei grădinițe din apropiere, o mamă își parchează mașina. Pe ușa din spate coboară un puști care pășește fără trac și se alătură mamei sale, întinzându-i mâna. Pornesc spre poarta grădiniței, acolo unde părinții își îmbrățișează copiii, parcă pentru a le transmite dragostea pentru tot restul zilei. Cei mici sunt întâmpinați de o doamnă în halat și pantaloni albi. Băiețelul își trage de mână mama și îi face semn că vrea să-i spună ceva la ureche. Când mama îngenunchează lângă el, o strânge cu putere în brațe și nu-i mai dă drumul. Mama îl păstrează în brațe și rămân nemișcați ca două statui. Curajul și voiciunea i-au dispărut ca apa scursă dintr-o pungă spartă. Nu mai vrea să se despartă de mamă.

Sunt imagini obișnuite ale primei zile de școală.

Un studiu realizat de o clinică americană de sănătate mentală înainte de reîntoarcerea la școală în septembrie anul trecut arată că 66% dintre copii se simțeau anxioși cu privire la revenirea fizică în bănci.

Psihologul și psihoterapeutul Laura Cristea confirmă că elevii sunt mai anxioși cu privire la începerea școlii și explică într-un interviu pentru Școala 9 ce ar putea să facă părinții.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.