Cu ocazia Zilei Internaționale a Educației, am stat de vorbă cu Daniela Vișoianu, președinta federației Coaliția pentru Educație și fost consilier în cabinetul Monicăi Anisie. Implicată în dezbaterea privind politicile educaționale, Daniela Vișoianu a fost prezentă, în 2018, la lansarea Proiectului de țară „România Educată”, la Palatul Cotroceni despre care crede, de altfel, că are nevoie de aceeași unire a voinței politice ca acum 162 de ani.
Ați fost consilier în cabinetul ministrului Educației, Monica Anisie, în perioada noiembrie 2019 – august 2020. Cum ați caracteriza această experiență, precum și tranziția de la societate civilă la cabinetul de pe Berthelot?
Eu am acceptat invitația doamnei ministru Anisie având în minte tocmai eforturile societății civile din ultimii ani și încercările acesteia de a sprijini sistemul de educație. Am considerat că știu să fundamentez politicile publice pe date și cercetări și că am experiență inclusiv în identificarea de resurse financiare complementare, prin programele cu finanțare externă.
Am avut trei obiective pe agendă: finanțarea sistemului, masteratul didactic și planurile cadru pentru liceu. La Coaliția pentru Educație am vorbit despre fenomenul de „Robin Hood inversat” – cum luăm bani de la școlile sărace și le ducem către școlile bogate, vezi analiza și documentul lansat de noi încă din 2017. Întâmplător sau nu, finanțarea per elev nu a mai trecut din anul următor prin bugetele autoritățile publice locale...
Am făcut parte din grupurile de lucru oficiale pentru celelalte două subiecte de interes. Masteratul didactic se implementează din acest an universitar. Înțelegerea mea despre acest subiect este, în primul rând, că a fost o greșeală să i se spună ”masterat”. Dacă LEN 1/2011 ar fi avut un capitol separat despre „formarea profesională inițială” (FPI), în relație cu „formarea profesională continuă” (FPC), transformarea modului în care se intră în profesia didactică nu s-ar fi blocat în limitele procesului Bologna. Două dintre aceste limite sunt:
i) masteratul este ceva ce continuă specializarea de bază și
ii) un student nu poate accesa decât un program de master pe locuri finanțate de la buget.