EȘTI AICI:
Revista presei – 20 aprilie 2021

Revista presei – 20 aprilie 2021

LaUVTculturaestecapitala
Universitatea de Vest din Timişoara propune publicului cinci evenimente consecutive de dialog cultural şi ştiinţific
amosnews.ro

În perioada 19 – 23 aprilie: Universitatea de Vest din Timişoara propune publicului, în această săptămână, cinci evenimente consecutive de dialog cultural şi ştiinţific

Adaptându-se la constrângerile ultimului an de pandemie, dar exersând cu ambiţie trecerea spre mediile de comunicare online, Universitatea de Vest din Timişoara este deja cunoscută prin seria de evenimente şi producţii culturale în care sunt implicaţi specialişti şi experţi din sectoarele creative şi artistice ale facultăţilor şi centrelor noastre de cercetare.

Personalităţile invitate în cadrul acestor evenimente sunt autori şi cercetători remarcabili ai vieţii publice româneşti, europene şi internaţionale.

În acest context, în săptămâna 19-23 aprilie, se vor desfăşura cu frecvenţă zilnică o serie de evenimente desfăşurate LIVE (online), la care îi invităm să participe pe toţi pasionaţii dialogului cultural, dezbaterilor profesionale şi sesiunilor de mentorat în antreprenoriat.

Vă invităm să participaţi, alături de comunitatea UVT, la evenimentele LIVE, vizibile în streaming online pe pagina UVT (cu adresa web https://www.facebook.com/uvtromania), programate în următoarea succesiune:

– Luni, 19 aprilie, începând de la ora 17, va avea loc competiţia internaţională de comunicare în ştiinţă „FameLab – Science for a Better Future”.

– Marţi, 20 aprilie, începând de la ora 18, scriitorul Mircea Mihăieş îl va avea invitat pe jurnalistul şi scriitorul Cristian Pătrăşconiu, alumnus UVT, în cadrul unei noi conferinţe online din seria „La UVT, Cultura este Capitală”, care propune tema: „Probleme recente, soluţii vechi”.

– Miercuri, 21 aprilie, începând de la ora 18, scriitoarea Cristina Chevereşan o va avea invitată pe cercetătoarea Noemi Marin (Florida Atlantic University), în cadrul unei noi conferinţe online din seria „Diaspora UVT”, care propune tema: „Retorică şi identitate: o incursiune în viaţa academică româno-americană”.

Joi, 22 aprilie, începând de la ora 18, va avea loc conferinţa din seria organizată de SAS UVT sub genericul „Antreprenoriat 2.0”, în care este invitat Radu Zaharia, co-fondatorul Noletter, Alumnus UVT, care va propune dialogul cu tema „De la student la antreprenor cât ai zice SAS. Cum să îţi începi propria afacere?”.

Vineri, 22 aprilie, începând de la ora 17, diplomatul şi scriitorul Vasile Popovici îl va avea ca invitat pe E.S. Marius Gabriel Lazurca, Ambasador al României în Mexic, în cadrul unei noi conferinţe online din seria „Alumnus UVT” care propune tema: „Cea mai frumoasă meserie”.

Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea, subliniază importanţa acestei serii de conferinţe online:

„UVT este un izvor de talente prin excepţionalii săi oameni de cultură, prin artiştii săi, prin cercetătorii şi formatorii vieţii culturale, cadre universitare şi absolvenţi, o mare comunitate pe care noi o denumim de câţiva ani sub genericul „UVTerra”. Între cele mai vizibile personalităţi din aceste generaţii de absolvenţi se află cercetători din universităţi europene şi americane, diplomaţi care reprezintă România în capitale aflate peste tot în lume, dar şi artişti şi personalităţi culturale de primă mână, prin invitarea cărora dăm viaţă genericului „La UVT, Cultura este Capitală” şi prin care pregătim terenul ideilor pentru anul cultural european TM2023. Vă invităm la o serie de întâlniri utile şi, sperăm, deosebit de interesante, cu unii dintre aceşti „Ambasadori UVT” în lume, în cadrul sesiunilor de evenimente LIVE pe care le propunem pentru serile acestei săptămâni, în care vom descoperi idei şi argumente noi, într-o lume dinamică, în care absolvenţii şi partenerii universităţii noastre sunt vizibili şi apreciaţi”.

Vă invităm să vizionaţi dar şi să regăsiţi înregistrările evenimentelor din seria acestei săptămâni pe pagina social-media a UVT.

Baconschi
Teodor Baconschi: „Ne plângem de invazia tonților agramați, fără să vedem că aceste rezultate hidoase reflectă lacunele primilor 12 ani de școlarizare” / interviu realizat de studenta Antonia Pup
scoala9.ro

Ce rol mai au logica, latina și religia în educația elevilor? În contextul rediscutării arhitecturii curriculare pentru liceele din România revine pe agenda publică tema „umanioarelor”, discipline despre care teologul, diplomatul și scriitorul Teodor Baconschi spune că sunt temelia formării unui om. În volumul „Averea bunei educații”, fostul ministru de externe vorbește despre educația  „junimii”, care are nevoie deopotrivă de aportul adus de „familie, Biserică și societatea civilă”, pe lângă anii de școală.

de Antonia Pup

Domnule ambasador, în contextul elaborării noilor planuri-cadru pentru liceu, anumite voci din spațiul media au solicitat reducerea numărului de ore alocat unor discipline fundamentale din spectrul ,,umanioarelor", între care istoria și geografia. Cum vedeți dumneavoastră această propunere?

Văd foarte critic amputarea profilului umanist. Disciplinele din acest spectru reprezintă baza cognitivă a educației istorice, filosofice, morale, civice și estetice, așadar temelia procesului de „umanizare” a fiecărei persoane educate. Accentul excesiv pe domenii tehnice pare în ton cu epoca, dar perpetuează de fapt mitul comunist al inginerului, ca scop al societății totalitare. E un mit „prometeic” de origine stalinistă. Ideal ar fi să echilibrăm cele două registre – științe tari/științe umane. În statele occidentale, istoria și geografia se predau adesea împreună, pentru că se luminează reciproc și sunt coextensive, precum timpul și spațiul.„Nu putem lăsa totul pe seama învățământului public”

În aceeași logică, auzim părinți care se întreabă care mai este utilitatea predării limbii latine în școli. Care este poziția dumneavoastră cu privire la predarea limbii latine în școli? Cum ar putea oamenii din educație să explice cetățenilor utilitatea predării limbii latine în școli?

Familiarizarea cu latina e una dintre cheile de acces către civilizația europeană. Firește că nu-i poți pretinde unui elev oarecare să citească în original marile texte ale literaturii latine, de la Virgiliu, Cicero și Seneca, până la Tacitus și Augustin, însă o minimă inițiere filologică ține de bagajul oricărui om cultivat. Latina a fost... „lingua franca” a Europei cultivate, din primele secole creștine, până în secolul XVIII. A avut deci o carieră mult mai îndelungată decât franceza sau engleza.

Există denumiri latinești într-o varietate de științe naturale. Sistemele noastre juridice derivă din dreptul roman. E trist să vezi că mulți tineri nu pot traduce o simplă locuțiune latină, sau o citează greșit, mai ales că vorbim o limbă romanică, moștenită prin colonizarea Daciei între domnia împăratului Traian și retragerea aureliană. În chimia României moderne intră și aportul Școlii Ardelene, ai cărei corifei studiaseră în universitățile Romei pontificale. Prin urmare, avem destule argumente. Ne mai lipsește capul limpede al unor pedagogi competenți...

Din ce în ce mai puțini tineri se simt atrași de alegerea unei rute profesionale care să înceapă prin studiul limbilor clasice, a istoriei, a filosofiei. Acest lucru mi s-a confirmat atunci când eu însămi am fost admisă la universitate și am descoperit că noi, studenții la istorie, eram minoritari (puțin peste 30 în toată universitatea), iar cei de la filosofie - chiar și mai puțini. Ce ar trebui să facă decidenții, dar și oamenii de cultură, pentru a ajunge mai bine la tineri?

Evident că ar trebui să încurajăm studiile clasice, istoria și filosofia – pentru a pricepe cine suntem, de unde venim, cu ce instrumente gândim, ce referințe ne populează imaginarul colectiv. Lipsa acestei pregătiri în „artele liberale” ne conduce spre o societate care se exprimă defectuos, raționează incorect și e incapabilă de o cultură a dialogului.

B3B093D3 7066 4674 B0A2 C66620CC5A22 640x330
UPT marchează un an de webinarii Împreună Online: 29 de ediții, peste 10.000 de participanți
banatulmeu.ro

29 de ediții cu peste 10.000 de participanți, alături de 144 prezentatori, provenind din peste 30 de instituții partenere, în cadrul a peste 60 de ore transmise live pe platformele zoom, facebook și youtube.

Universitatea Politehnica Timișoara, prin Centrul de e-Learning, sărbătorește un an de la debutul, din 15 aprilie 2020, al seriei de webinarii practice  #impreunaonline, dedicate educației în timpul pandemiei.

În luna martie 2020, închiderea instituțiilor de învățământ a accelerat atât trecerea la utilizarea integrată a uneltelor online în educație, cât și tranziția de la educația tradițională la cea online. Într-o perioadă de nesiguranță, pe fondul pandemiei COVID-19, funcțiile și activitățile educaționale față în față au fost mutate online, folosind aplicații, platforme și diverse unelte și metode de lucru pentru educația la distanță. În timp ce marea majoritate a actorilor din domeniul educației au activat doar într-o clasă tradițională, contextul pandemiei le-a solicitat brusc să se adapteze la munca și predarea în online, să se regrupeze rapid și să se pregătească pentru o perioadă mai lungă de „distanțare socială” educațională.

Comunitatea #impreunaonline

Pentru a veni în sprijinul profesorilor, al studenților, dar și al tuturor actorilor implicați în procesul educațional, Universitatea Politehnica Timișoara, prin Centrul de e-Learning, a lansat seria de webinarii naționale Împreună Online. Dincolo de a schimba informații, resurse și experiențe valoroase, odată cu debutul seriei, instituția și-a propus să construiască o comunitate puternică, în cadrul căreia profesorii din universități și școli, studenții și elevii, oamenii de cultură și actorii interesați de educație, tehnologie și inovare să găsească sprijin și oportunități pentru colaborare. Ne dorim ca această comunitate să crească în continuare, încurajând munca de colaborare între instituții și persoane, profesori și studenți, dar și cei din mediul privat sau cultural, în spiritul educației deschise și accesului liber cunoaștere.

Webinariile Împreună online sunt organizate în colaborare de IEEE România, Asociația EDEN, Alianța Română a Universităților Tehnice  și Universitatea Politehnica Timișoara, în fiecare săptămână cu invitați din alte universități, școli și instituții din România.  Acestea au debutat miercuri, 15 aprilie 2020, fiind programate săptămânal pe parcursul ultimului an.

Peste 10.000 de participanți din mediul universitar, preuniversitar și privat

6579091rowstudentsdoingexam Scaled
ANOSR cere revocarea deciziei Universității Naționale de Arte București prin care lucrările realizate de studenți devin bunurile universității / Poziția UNArte
hotnews.ro
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) anunță că se alătură demersurilor întreprinse de către studenții Universității Naționale de Arte din București și solicită revocarea deciziei luate de universitate, prin care lucrările artistice realizate de studenți la facultate „sunt considerate bunuri aflate în proprietatea universității” și, în plus, dacă ajung să fie vândute, UNArte „va stabili o cotă procentuală de 30% din prețul vânzării, care va fi virată autorului.”

„Lucrările cu caracter didactic artistic realizate de către studenți în atelierele de creație sub îndrumarea profesorilor coordonatori (titulari sau asociați) din cadrul Universității Naționale de Arte din București pe parcursul întregului ciclu universitar de licență și master, sunt considerate bunuri aflate în proprietatea universității. UNArte își rezervă dreptul de a utiliza aceste lucrări în expoziții, evenimente de promovare etc. În cazul în care o lucrare se va vinde, UNArte va stabili o cotă procentuală de 30% din prețul vânzării, care va fi virată autorului.”

Astfel, universitatea a hotărât modificarea Art. 9 din Regulamentul de activitate profesională al studenților UNArte pentru anul universitar 2021-2022, dorind să introducă în cadrul acestui regulament regimul de proprietate prezentat mai sus. Din informațiile obținute, prima parte a acestei decizii, fără ipoteza vânzării, fusese deja introdusă pentru contractele de școlarizare din acest an universitar, susține organizația de studenți.

„Prin aceste modificări, universitatea își arogă în proprietatea sa bunurile create de către studenți în virtutea acestei calități. Modificarea este una absolut incorectă, având în vedere că, în fapt, contribuția esențială în realizarea acelor bunuri aparține studenților, în calitate de autori ai creațiilor și nu universității care dorește să preia în deplină proprietate aceste bunuri. Faptul că universitatea dorește expunerea acestor creații este just, dar acest motiv nu presupune transferarea dreptului de proprietate în favoarea universității. De altfel, chiar universitatea se contrazice, recunoscând o cotă de coproprietate de 30% a studenților la vânzare și așa incorectă și inegală față de reala contribuție a studentului, după ce clamează proprietatea exclusivă a creațiilor studenților,” spune ANOSR.

ODAmaD00NDAmaGFzaD0wNGQwZDE0ZWU5NWMxZTk5YmQ5ZmUyZTI5YzQ5OTMxYQ==.thumb
Ministrul Educației: După ce se va încheia pandemia vom continua cu predarea online unde e potrivit. Se va include în contractul școlar
digi24.ro

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat la Digi24 că școala online nu a fost eficientă pentru că profesorii nu au fost pregătiți pentru asta, dar a adăugat că predarea online va continua acolo unde este adecvat, după ce va fi încheiată pandemia. Predarea online va fi inclusă în contractul de școlarizare din anul școlar următor, a adăugat el.

"Trebuie să ne ocupăm de situația actuală, încercând să promovăm predarea online care va avea un loc  mult mai important după ce pandemia va fi fost încheiată decât până acum. Pentru asta trebuie să avem profesori pregătiți pentru predarea online, conectivitate generalizată și echipamente pentru orice elev.

Predarea online trebuie să fie făcută acolo unde e adecvată, unde e potrivită, nu ca până acum, în orice situație, acest lucru fiind impus de criza sanitară.

Școala online nu a fost eficientă, pentru că profesorii nu au fost pregătiți pentru predarea online, care presupune cu totul alte activități decât cea clasică de la conceperea conținutului până la evaluare și examinare. Evaluarea și examinarea trebuie făcute pe platforme dedicate, securizate, care să ofere garanția că cel care răspunde e elevul. Asta lipsește cu desăvârșire, necesită acordul celui examinat în online pentru a prelua controlul asupra echipamentului său IT.

Predarea online nu a făcut parte din contractul de școlarizare până acum, dar va face parte din contractul pentru anul școlar următor.

Școala online nu a fost eficientă pentru că au fost diferențe mari de la o zonă la alta, de conectivitate și echipamente, nu a fost posibilă examinarea online.

Școala online a fost un compromis obligat impus. După ce vom fi încheiat pandemia, trebuie să continuăm cu predarea online acolo unde e potrivit, unde e conectivitate, unde sunt profesori pregătiți, echipamente", a declarat Sorin Cîmpeanu.

23847.jpg 1140x641
Conferința privind viitorul Europei: lansarea platformei digitale multilingve
euractiv.ro

Cetățenii Uniunii Europene sunt invitați să contribuie la conturarea propriului viitor și a viitorului Europei în ansamblul său.

Comitetul executiv al Conferinței privind viitorul Europei, format din reprezentanți ai Parlamentului European, ai Consiliului Uniunii Europene și ai Comisiei Europene, au lansat luni platforma digitală multilingvă a Conferinței privind viitorul Europei, pentru a le permite cetățenilor din întreaga Uniune să împărtășească și să facă schimb de idei și opinii prin intermediul unor evenimente online.

”Conferința privind viitorul Europei reprezintă un exercițiu de democrație deliberativă fără precedent, deschis și incluziv. Scopul acesteia este să le ofere cetățenilor din toate categoriile sociale, din întreaga Europă, un cuvânt mai greu de spus în legătură cu ceea ce așteaptă ei de la Uniunea Europeană, iar opiniile lor ar trebui apoi să contribuie la orientarea direcției viitoare a UE și a politicilor sale”, precizează Comisia Europeană.

Platforma digitală multilingvă este complet interactivă și multilingvă: cetățenii pot interacționa unii cu alții și își discuta propunerile cu cetățeni din toate statele membre, în cele 24 de limbi oficiale ale UE.

Cetățenii din toate categoriile sociale sunt încurajați să contribuie în număr cât mai mare prin intermediul platformei la conturarea viitorului lor, dar și să o promoveze pe canalele de comunicare socială, cu hashtagul #TheFutureIsYours.

Platforma va asigura transparență deplină – un principiu-cheie al conferinței – întrucât toate contribuțiile și rezultatele evenimentelor vor fi colectate, analizate, monitorizate și puse la dispoziția publicului.

Principalele idei și recomandări de pe platformă vor fi utilizate drept contribuții pentru grupurile de dezbatere ale cetățenilor europeni și pentru sesiunile plenare, unde vor fi dezbătute în vederea elaborării concluziilor conferinței.

Toate evenimentele legate de conferință care vor fi înregistrate pe platformă vor fi vizibile pe o hartă interactivă, care le va permite cetățenilor să efectueze căutări și să se înscrie online. Organizatorii pot utiliza setul de instrumente disponibil pe platformă pentru a-și derula și promova inițiativele.

Toți participanții și toate evenimentele trebuie să respecte Carta Conferinței privind viitorul Europei, care stabilește standarde pentru o dezbatere paneuropeană respectuoasă.

Platforma este organizată în jurul unor teme-cheie: - schimbările climatice și mediul; - sănătatea; - o economie mai puternică și mai echitabilă; - justiția socială și locurile de muncă; - UE în lume; - valori și drepturi, statul de drept, securitate; - transformarea digitală; - democrația europeană;  - migrația; - educația, cultura, tineretul și sportul.

Aceste teme sunt completate de o ”cutie deschisă” pentru subiecte transversale și de altă natură (alte idei), cetățenii fiind liberi să propună orice alte aspecte care îi preocupă, într-o abordare care se desfășoară cu adevărat de la bază spre vârf.

Brandusa Armanca
Presa din Arad, plagiatoarea Lile și PR-ul / editorial de Brîndușa Armanca
revist22.ro

De mai mulți ani, fața cultural-educativă a Aradului este pătată de prezența și prestația doamnei rector, plagiatoare în serie, aleasă pentru al treilea mandat.

Definițiile de manual ale misiunii presei spun fără excepție că jurnalistul servește interesul public. În accepțiune juridică, interesul public este „acel interes care implică garantarea și respectarea de către instituțiile și autoritățile publice a drepturilor, libertăților și intereselor legitime ale cetățenilor, recunoscute de Constituție, legislația internă și tratatele internaționale la care România este parte, precum și îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficienței, eficacității și economicității cheltuirii resurselor”. Jurnaliștii operează cu informația de interes public, punând la treabă spiritul critic pentru a dezvălui faptele care afectează viața cetățeanului. Publicul așteaptă de la mass-media investigații despre corupție, impostură, incompetența celor care conduc guverne și instituții.

În ultimele câteva săptămâni, Aradul a fost subiect central pentru mass-media după ce Consiliul Național de Etică-CNECSDTI a emis hotărârea de a o sancționa pentru plagiat multiplu prin retrogradare și mai multe interdicții pe Ramona Lile, rector la Universitatea „Aurel Vlaicu”-UAV, universitate de stat din Arad. Au relatat despre acest subiect lansat de revista „22” G4Media, Adevărul, edupedu.ro, Newsweek, Digi24, PressHub, news.ro, precum și mai multe publicații din țară, ca Jurnalul de Argeș, Știri din Banat, Evenimentul Zilei de Transilvania, ebihoreanul.ro, Banatul azi, Ziarul de Iași ș.a.

De ce ar fi acesta un subiect de interes public? Fiindcă dezvăluie incompatibilități majore în conducerea unei instituții de educație: furt intelectual și impostură. În plus, CNECSDTI a aplicat o sancțiune fără precedent. O universitate este în orice oraș un angajator important. UAV avea în 2019, conform unui raport de pe site, aprox. 330 de angajați, din care 64% personal didactic, 26% personal auxiliar și 10% personal nedidactic. Cetățenii trebuie să afle ce se întâmplă acolo. De asemenea, reputația orașului este legată inclusiv de performanțele universității. De mai mulți ani, fața cultural-educativă a Aradului este pătată de prezența și prestația doamnei rector, plagiatoare în serie, aleasă pentru al treilea mandat.

Era de așteptat ca presa locală, împinsă de principiul proximității și de obligațiile față de publicul său, să analizeze situația UAV. O căutare pe internet a subiectului recent, de sancționare a rectoriței, indică starea îngrijorătoare a mass-media din Arad: din 14 publicații online văzute de noi, numai cinci au considerat important să scrie despre caz: Critic Arad-cel mai intransigent, Actualități Arad, Aradon, Live Arad și Ghidul arădean. Celelalte au preferat să producă articole de promovare în serie, cu texte de PR primite de gata de la instituție.

Elearning Cursuri Online Laptop Digital Pixabay 820x464
SONDAJ Federația asociațiilor de părinți: Părinții nu vor revenirea la trimestre / 68% dintre părinți vor școală în format fizic și la o rată de infectare de peste 3 la mie
hotnews.ro

Peste 68.000 de părinți au răspuns unui chestionar online realizat de Federația asociațiilor de părinți din învățământul preuniversitar, iar rezultatele arată că aproape 70 la sută dintre părinți vor școală față în față și în scenariul roșu - rată de infectare cu Covid-19 de peste 3 la mie, dar mulți sunt reticenți și la testele non-invazive, cu salivă, și care ar dori tot ca personalul medical să le administreze.

„Care sunt îngrijorările legate de activitatea de instruire a copilului dumneavoastră în actualul context pandemic?” - ȋntrebare cu răspuns multiplu:

  • 55,3% dintre părinţii care au răspuns se tem că, datorită actualului context pandemic, copilul nu va avea un nivel de cunoștințe optim care să îi permită trecerea la nivelul următor;
  • 40,5% consideră că vor exista efecte în plan psihologic (anxietate, depresie etc);
  • 33,4% dintre părinţi se tem că vor exista efecte în plan fiziologic (obezitate, afectare oculară etc);
  • 15,6% dintre părinţi nu au nicio îngrijorare.

La ȋntrebarea „Credeţi că decizia de continuare a activităților educaționale, în format fizic, acolo unde incidența depășește 3/1000, este benefică din punct de vedere al învățării pentru aceștia?” observăm că un procent major dintre părinţi - 67,9% - consideră că activitățile educaționale trebuie să continue şi ȋn condiţiile depăşirii unei incidenţe de 3/1000, tocmai pentru a veni ȋn sprijinul elevilor, în vederea dobândirii de cunoștinte, deprinderi și atitudini.

„Credeţi că o eventuală decizie legată de prelungirea cu două săptămâni a structurii anului școlar, ȋncepând cu 2022-2023, este benefică pentru elevi?” observăm un oarecare echilibru ȋntre cei majoritari care spun că nu doresc o modificare a structurii anului şcolar (42,9%) şi cei care doresc o structură modificată a anului școlar (39%):

„În ce măsură considerați că modificarea structurii anului școlar, ȋncepând cu 2022-2023, din semestre în trimestre, este o decizie oportună și eficientă?”:

  • 38,4% spun că nu sunt de acord cu trecerea de la un sistem cu semestre la unul cu trimestre;
  • 24,3% dintre părinţi sunt de acord cu trecerea de la un sistem cu semestre la unul cu trimestre;
  • 37,3% consideră că doar ȋntr-o oarecare măsură este util să trecem la un sistem cu trimestre.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.