EȘTI AICI:
Revista presei – 18 noiembrie 2022

Revista presei – 18 noiembrie 2022

Cover ZPD 2022 FEAA
Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor organizează Ziua Porților Deschise
debanat.ro

Cei care au în vedere urmarea unei cariere profesionale în domeniul economic pot afla ce înseamnă să fi student la Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor (FEAA), din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Instituția organizează, în această săptămână, ,,Ziua Porților Deschise FEAA 2022”.

Evenimentul ,,Ziua Porților Deschise FEAA 2022” va avea loc în data de 19 noiembrie, în format fizic, la sediul facultății, situat pe str. .Pestalozzi, nr. 16, din Timișoara. În cadrul evenimentului sunt așteptați să participe peste 800 de elevi de liceu din județele Timiș, Caraș-Severin, Mehedinţi, Arad, Hunedoara, alături de părinți dar și de cadrele didactice din mediul preuniveristar.

Tradiționalul eveniment ,,Ziua Porților Deschise FEAA 2022” are ca punct principal de atracție Târgul de ofertă educaţională FEAA, la care vor fi prezente cu standuri cele 11 specializări FEAA din ciclul de licență: Contabilitate și Informatică de Gestiune (CIG); Contabilitate și Informatică de Gestiune în limba germană (CIG-germ); Economia Comerțului Turismului și Serviciilor(ECTS); Economie și Afaceri Internaționale(EAI); Economie Generală și Comunicare Economică(EGCE); Finanțe și Bănci(FB); Finanțe și Bănci în limba engleză(FB-eng.); Informatică    Economică(IE); Management(MGM); Management în limba franceză (MGM-fr.); Marketing(MK).

Participanţii la evenimentul ,,Ziua Porților Deschise FEAA 2022” vor interacţiona în data de 19 noiembrie cu studenţii şi cadrele didactice FEAA prezente la cele 11 standuri ale specializărilor de licenţă ale FEAA, în cadrul Târgului de ofertă educațională.

Pe website-ul FEAA este disponibil programul detaliat al evenimentului ,,Ziua Porților Deschise FEAA 2022”, 19 noiembrie 2022, inclusiv linkul spre Formularul de înscriere, care poate fi completat de către cei care intenționează participe.

Eqaf22
Premieră națională. UVT găzduiește cea mai mare și prestigioasă conferință internațională în domeniul asigurării calității învățământului universitar
expressdebanat.ro

În premieră pentru România, Universitatea de Vest din Timișoara găzduiește, în perioada 17-19 noiembrie, European Quality Assurance Forum (EQAF) 2022. La cea mai mare și prestigioasă conferință internațională în domeniul asigurării calității învățământului universitar sunt așteptați peste 300 de participanți.

EQAF creează un cadru pentru dezbateri, dezvoltare profesională și schimburi de bune practici pentru toate entitățile implicate în procesul de asigurare a calității învățământului universitar: universități, agenții de evaluare externă a calității, instituții europene sau organizații studențești.

Conferința este organizată de membrii grupului E4: European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA), European University Association (EUA), European Association of Institutions in Higher Education (EURASHE) și European Students’ Union (ESU). Ministerul Educației este partener al evenimentului.

Tema de anul acesta a conferinței este Shaping or sharing? QA in a value-driven EHEA (European Higher Education Area). Vor fi mai multe sesiuni de comunicare despre politici și tendințe la nivel european, cercetări și exemple practice despre evoluțiile actuale în asigurarea calității.

Valorile comune ale sistemelor democratice din învățământ superior – libertatea academică, autonomia instituțională, participarea studenților la guvernarea instituțiilor de învățământ superior, incluziunea și echitatea – sunt în centrul dezbaterilor propuse în cadrul conferinței. Aceste valori vin să consolideze și să unească sistemele de învățământ superior, să încurajeze cooperarea și mobilitatea internațională, permițând instituțiilor, în același timp, să își dezvolte în mod independent obiectivele.

„(…) Suntem onorați să găzduim conferința internațională în domeniul asigurării calității învățământului universitar EQAF 2022, în premieră pentru România. Acest moment se constituie într-o oportunitate pentru afirmarea centrului universitar timișorean în peisajul european al educației și, de asemenea, pentru a transmite un mesaj adresat tuturor personalităților ce vor participa în aceste zile la conferință, pentru a reveni în 2023 la Timișoara, oraș ce va susține anul viitor programul Capitalei Europene a Culturii.”, a transmis Marilen Pirtea, rectorul UVT.

Student 849822 640
„Romania Agenda 2050” - noi date de sondaj STG, un proiect sprijinit de patru universități din țară, inclusiv UVT
aktual24.ro

Peste 50% dintre romani cred ca situatia din tara este mai rea decat in 1989, potrivit unor sondaje realizate de INSCOP Research, in cadrul proiectului „Romania Agenda 2050”, la comanda Strategic Thinking Group, lansate, joi, intr-o conferinta de presa, informeaza Agerpres.

Parteneri in cadrul acestui proiect sunt Universitatea din Bucuresti, Universitatea „Babes Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea Politehnica Bucuresti, Universitatea de Vest din Timisoara, Universitatea de Medicina si Farmacie „Grigore T. Popa” din Iasi.

Primul sondaj a fost realizat in perioada 23 mai – 14 iunie, pe un esantion de 1.500 de persoane, iar cel de-al doilea in intervalul 26 septembrie – 4 octombrie, pe un esantion de 1.200 de persoane. Esantioanele sunt reprezentative pentru categoriile socio-demografice semnificative pentru populatia neinstitutionalizata a Romaniei, cu varsta de 18 ani si peste. Eroarea maxima admisa este de +/-2,53%, la un grad de incredere de 95%.

Un procent de 54% dintre romani, conform sondajului realizat in mai – iunie, respectiv de 57,4%, potrivit cercetarii din septembrie – octombrie, considera ca situatia generala din Romania este mai rea decat in 1989.

Potrivit cercetarilor, 43,5% dintre cei intervievati in mai – iunie, respectiv 39,1% dintre subiectii din septembrie – octombrie, au opinat ca situatia generala a tarii in 2050 va fi mai buna decat in prezent.

Ambele sondaje releva ca 68,4% dintre respondenti sunt de acord cu tranzitia la surse de energie prietenoase cu mediul. Mai mult de jumatate (51,5%) dintre romani au raspuns ca i-ar determina sa reduca consumul de energie costul acesteia. Totodata, aproape trei sferturi (72,5%) dintre cei intervievati ar dori sa instaleze panouri fotovoltaice la casa sau blocul in care locuiesc.

Aproape 43% dintre cei chestionati prefera transportul cu vehicule personale pentru a se deplasa pe distante mai lungi in interiorul localitatii, iar 27,3% transportul public.

ODBmYjJkMjRlZTg3MmQ3MjUzOWZiM2M1MDI=.thumb (1)
Noul ministru al Educaţiei: „Luăm în calcul ceea ce numim curriculum la decizia şcolii să devină curriculum la decizia elevilor”
digi24.ro

Ligia Deca, noul ministru al Educaţiei, a anunţat joi că ia în calcul transformarea curriculumului la decizia şcolii în curriculum la decizia elevilor din oferta şcolii. Ea a mai precizat că va păstra măsurile care au intrat în vigoare anul acesta, dând exemplu organizarea modulară a anului şcolar, urmând să facă o evaluare peste un an.

„O adevărată reformă a sistemului educaţional din România ar trebui să înceapă cu un lucru esenţial - bucuria elevului şi a studentului de a merge la şcoală. Ne dorim să urmărim interesele elevilor motivându-i şi oferindu-le un mediu stimulativ care să îi ajute să să îşi îndeplinească potenţialul şi care să încurajeze performanţa. Am avut deja săptămâna asta consultări cu reprezentanţii elevilor.

Cu toţii îşi doresc mai multă flexibilitate, dar şi mai multă implicare în propriul parcurs de învăţare. Tocmai de aceea luăm în calcul ceea ce acum numim curriculum la decizia şcolii să devină curriculum la decizia elevilor din oferta şcolii”, a declarat Ligia Deca joi, la prima conferinţă de presă, potrivit Agerpres. Ea a spus că aceste tipuri de curriculum se vor constitui atât din pachetele de discipline opţionale ofertate la nivel naţional şi local, cât şi din discipline opţionale ofertate la nivelul unităţii de învăţământ.

„Analizăm şi ideea de a utiliza mijloacele digitale acolo unde este posibil, pentru a nu pierde ceea ce am câştigat în timpul pandemiei, creând discipline opţionale cu o componentă de predare şi de învăţare online”, a explicat Deca.

Ea a spus că o prioritate a mandatului este finalizarea proiectelor legislative „România Educată”. Ligia Deca a afirmat că în urma procesului de consultare pe marginea acestui pachet de proiecte legislative au fost depuse peste 9.000 de amendamente.

„A existat un proces de dezbatere publică care s-a încheiat. În acest proces am primit peste 9.000 de amendamente pe care le citim, le analizăm şi le acordăm importanţa cuvenită. Încercăm să finalizăm în termenul stabilit şi pentru aceasta am început discuţii cu specialişti în zonele care mai sunt încă în lucru şi care au suscitat interes public. Evaluările, măsurile legate de integritate, secţiunile care vizează echitatea în sistemul educaţional sau internaţionalizarea.

Vom armoniza acte normative cu recomandările care susţin calitatea, echitatea, integritatea şi aş sublinia predictibilitatea în sistemul românesc de educaţie”, a arătat ministrul Educaţiei. Deca a mai declarat că o a doua prioritate a mandatului său este îndeplinirea ţintelor şi jaloanelor din PNRR.

 

Univcraiova
Universitatea din Craiova trece în online pentru a reduce consumul la curent. Ce spun studenții
adevarul.ro

Decizia ca studenții din Craiova să intre în online a fost luată în unanimitate de Senatul Universităţii, la propunerea facultăţilor, pentru perioada 28 noiembrie 2022 - 19 martie 2023.

Profesorii au confirmat la cursuri că hotărârea s-a luat pentru a se evita facturile mari la energie electrică în perioada de iarnă.

„Noi am hotărât în unanimitate împreună cu facultăţile să ne situăm în acest procent de on-line de 25% pe semestrul I şi, respectiv, pe semestrul II. În primul rând pentru că ARACIS ne-a permis acest lucru şi, doi, pentru că avem şi capitolul ciclul de studii master la care într-adevăr sistemul de predare on-line a avut anumite facilităţi, dar în aceşti doi ani de pandemie s-a depus o muncă considerabilă din partea corpului academic şi din partea studenţilor. S-au elaborat materiale care au permis desfăşurarea în condiţii optime a sistemului de predare on-line, avem platforme, avem echipamente, avem logistica necesară ca să performăm acest sistem de învăţământ on-line şi din punctul meu de vedere este păcat să aruncăm la coş tot ce s-a făcut, mai ales că predarea on-line pe anumite categorii înseamnă totuşi un învăţământ modern”, a declarat Nicolae Dumitru, prorectorul Universităţii din Craiova pentru Programe de studii şi asigurarea calităţii.

Cei mai mulți dintre studenți au spus că modul de predare/învăţare în format mixt, ceea ce înseamnă combinarea sistemului on-line cu sistemul faţă în faţă pentru toate activităţile, este o idee  bună.

„Și noi, studenții, facem economie dacă nu mai mergem la facultate. Scăpăm de multe cheltuieli. Sunt specializări unde cursurile online se pot desfăşura foarte bine. Ori că eşti în sala de curs, ori că eşti în fața laptopului, explicațiile sunt aceleaşi. În pandemie, totul a funcționat foarte bine şi, credeți-mă, chiar s-a făcut carte", a declarat Eduard, student în anul III la Facultatea de Agronomie.

„Noi avem multe cursuri pe care le putem face fără probleme online, dar şi cursuri unde ar trebui să fim față în față cu profesorul pentru a înțelege mai bine. Depinde de situație. Ideea de predare/învățare în format mixt mi se pare foarte bună", a spus şi Maria-Ionela, studentă în Anul II la Departamentul de Artă al Universității din Craiova.

Dreamstime M 146377394
STUDIU - Companiile din Europa Centrala continua sa investeasca in cercetare-dezvoltare in ciuda incertitudinii economice
1asig.ro

Companiile din Europa Centrala intentioneaza sa investeasca in activitati de cercetare-dezvoltare, in urmatorii doi ani, sume anuale similare cu cele alocate activitatilor de acest gen in ultimii trei ani, iar 25% dintre acestea planuiesc sa aloce sume mai mari in acest scop, conform studiului Deloitte Central European Corporate R&D Report 2022, realizat in sapte tari din regiune, inclusiv in Romania. Pe termen mediu, companiile participante sunt mai optimiste - 40% estimeaza ca in urmatorii trei-cinci ani vor investi mai mult in acest domeniu decat in anii anteriori.

Principalii factori care influenteaza decizia companiilor de a investi in cercetare-dezvoltare sunt disponibilitatea personalului calificat si experimentat in domeniu (38%), volumul de stimulente financiare si fiscale pe care le au la dispozitie (26%) si stabilitatea si transparenta legislatiei in domeniu (20%).

"Investitiile in cercetare-dezvoltare aduc beneficii pe termen lung, de la stimularea sistemului de invatamant, la cresterea productivitatii, a salariilor si, implicit, imbunatatirea standardelor de viata. Rezultatele studiului nostru confirma intentia companiilor de a continua sa investeasca in activitati de cercetare-dezvoltare, fiind preocupate atat de identificarea si de atragerea personalului calificat, cat si de disponibilitatea stimulentelor fiscale si financiare. Si in Romania, companiile sunt tot mai interesate de activitatile de cercetare-dezvoltare, iar autoritatile iau masuri pentru a simplifica legislatia in domeniu, pentru a le asigura un acces mai facil la finantare", a declarat Alexandra SMEDOIU, Partener, Deloitte Romania.

Cele mai mari investitii, de pana la 10 milioane de euro, vizeaza dezvoltarea unor produse si procese inovative (38%) si proiectele de automatizare si digitalizare (34%). De asemenea, companiile planuiesc investitii importante, care pot ajunge la un milion de euro, pentru indeplinirea standardelor ESG (Environmental, Social and Governance - politici de mediu, sociale si de guvernanta corporativa). Astfel, 57% au in vedere dezvoltarea unor solutii noi pentru calatorii si transporturi, cum ar fi cele de tip eMobilitate (metode de eficientizare a transportului, personal sau de marfa, bazate pe tehnologie; de exemplu solutii de incarcare pentru masinile electrice, care contin date despre infrastructura de alimentare, costul orar al energiei, monitorizarea consumului etc.), utilizarea combustibililor bazati pe hidrogen, gaz natural lichefiat sau comprimat etc., iar 59% vor sa investeasca in mecanisme de economisire a energiei si a apei.

KPMG
Cercetarea - dezvoltarea și inovarea în România - o șansă pentru creșterea economică
marketwatch.ro

Experiența altor țări arată că numărul companiilor care investesc în CDI crește pe măsură ce deducerea oferită este mai amplă

1% din PIB - Acesta este noua țintă asumată de autorități prin Planul Național de Cercetare-Dezvoltare și Inovare în perioada 2022-2027, țintă care nu ar putea fi atinsă fără contribuția fondurilor private. Laacest moment, în România, raportul cheltuielilor din PIB alocate acestor tipuri de activități este de 0,47%, cheltuielile realizate de statul român scăzând, chiar, marginal, deși schemele de ajutor de stat au fost în creștere. În prezent, pachetul de facilități fiscale oferit de România pentru activități din cercetare-dezvoltare cuprinde o deducere suplimentară de 50% din totalul cheltuielilor întreprinse în acest scop, amortizarea accelerată a activelor utilizate în scopuri de cercetare-dezvoltare și scutirea impozitului pe veniturile din salarii ale cercetătorilor și ale altor angajați implicați în cercetare-dezvoltare, inovare (CDI).

În Lituania, Slovacia, Ungaria, Polonia și Croația, deducerile suplimentare ating valori semnificative de până la 300% din totalul cheltuielilor, relevă cel mai recent studiu al KPMG în România – „Facilități fiscale și alte instrumente de stimulare a activităților de cercetare-dezvoltare – un potențial semnificativ la îndemâna României pentru creștere economică”.

„Tendința este îngrijorătoare, mai ales în condițiile în care statele membre ale Uniunii Europene par să accelereze rata de majorare a acestor tipuri de investiții”, declară Ramona Jurubiță, Country Managing Partner, KPMG în România. „În plus, stimulentele pentru cercetare-dezvoltare reprezintă unul dintre principalii factori ce determină intensificarea investițiilor în cercetare-dezvoltare, investiții care conduc la creștere economică și dezvoltare pe termen lung a unei țări, între cei doi termeni existând o relație de cauzalitate. Și, așa cum a arătat-o un sondaj întreprins luna trecută, companiile vor să investească, să se implice, într-o proporție covârșitoare”, mai explică liderul KPMG în România.

„Pentru a înțelege importanța deducerilor, să luăm exemplul unei companii care investeşte 1.000.000 euro în activităţi de cercetare-dezvoltare. În România, aceasta poate, în anumite condiţii, să îşi reducă impozitul pe profit cu aproximativ 80.000 euro, adică un discount de 8% asupra costurilor implicate, o sumă deloc neglijabilă. Pe de altă parte, însă, în Polonia, pentru o investiție similară, compania ar fi primit un „discount” de până la 38%, adică mai mult de o treime din costuri. Unde ți-ai dori să investești?”, întreabă retoric Daniel Pană, Partener Consultanță Fiscală, KPMG în România.

În plus, raportul de cheltuieli private – publice la nivelul României este de aproximativ unu la doi. Această alocare relativ redusă de resurse din mediul de afaceri pentru activități de CDI în România contribuie și ea la volumul total scăzut în comparație cu alte țări ale UE.

Nici din punct de vedere fiscal lucrurile nu au stat cu mult mai bine, companiile ezitând să aplice pentru obținerea facilităților fiscale pentru acest tip de activități, în condițiile în care, așa cum a arătat-o sondajul recent al KPMG în România, majoritatea acestora își doresc să beneficieze de stimulente. În plus, așa cum punctează Cristina Spirescu, Senior Manager Consultanță Fiscală, KPMG în România

Guv
Guvernul a aprobat normele metodologice privind evaluarea, contractarea, finanţarea şi monitorizarea Programelor Nucleu de cercetare-dezvoltare
news.ro

Executivul a adoptat, joi, o hotărâre de Guvern privind aprobarea Normelor metodologice privind evaluarea, contractarea, finanţarea şi monitorizarea Programelor Nucleu de cercetare-dezvoltare.

Prin hotărârea de Guvern este reglementat mecanismul de finanţare a Programului Nucleu pentru Institutele de Cercetare-Dezvoltare în perioada 2023-2026, arată comunicatul de presă al Executivului.

Criteriile care vor sta la baza evaluării proiectelor sunt meritocraţia şi predictibilitatea pentru asigurarea continuaţii programelor interne de cercetare, pentru a răspunde aşteptărilor cetăţenilor şi economiei.

Totodată, mecanismul de finanţare reprezintă o modalitate de menţinere în ţară  a  resursei umane înalt specializată din INCD, care este în continuă scădere în ultimii 3 ani.

 

Studenti Universitate Absolventi Liceeni Facultate2 640x400
Peste jumătate dintre români consideră slaba pregătire a unor profesori drept o problemă principală a sistemului de educație
edupedu.ro

Peste jumătate dintre români apreciază că slaba pregătire și dezinteresul unora dintre profesori este o problemă principală a sistemului de educație, potrivit unui sondaj realizat de INSCOP Research, în parteneriat cu mai multe universități, relatează Agerpres. Alte probleme majore invocate de respondenți – abandonul școlar și lipsa de disciplină a elevilor.

Este vorba despre un al doilea sondaj realizat de INSCOP în cadrul proiectului “România Agenda 2050”, după unul similar realizat în mai-iunie a.c.. Sondajele urmăresc să afle opinia populației în privința unor multitudini de probleme, de la calitatea vieții la securitate, educație sau sănătate. Parteneri în cadrul acestui proiect sunt Universitatea din Bucureşti, Universitatea “Babeş Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea Politehnica Bucureşti, Universitatea de Vest din Timişoara, Universitatea de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” din Iaşi.

  • Al doilea sondaj a fost realizat în perioada 26 septembrie – 4 octombrie 2022, pe un eşantion de 1.200 de persoane. Eşantionul e declarat a fi reprezentativ pentru categoriile socio-demografice semnificative pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste. Eroarea maximă admisă este de +/-2,53%, la un grad de încredere de 95%.

Potrivit sondajului din toamnă, chestionați în privința principalelor trei probleme ale sistemului de educaţie românesc, 53,6% dintre cei intervievaţi au făcut referire la slaba pregătire şi dezinteresul unora dintre profesori. 45,1% au menționat abandonul şcolar în rândul copiilor din medii defavorizate, iar 41% la lipsa de disciplină a elevilor.

Peste jumătate dintre respondenți (aproape 62%) sunt de părere că părinţii nu acordă suficientă atenţie copiilor la şcoală.

Aproape 9 din 10 participanți (88%) cred că educaţia şcolară este cel mai bun mijloc de a reuşi în viaţă.
BASF Lab Free Chemistry KV 6 1280x640
Lab-Free Chemistry – o platformă online gratuită, prin care liceenii și elevii din ciclul gimnazial din România vor putea învăța chimie realizând experimente sigure și distractive, chiar la ei acasă
edumanager.ro

BASF, principala companie chimică la nivel mondial, lansează Lab-Free Chemistry – o platformă online gratuită, prin care liceenii și elevii din ciclul gimnazial din România vor putea învăța chimie realizând experimente sigure și distractive, chiar la ei acasă. Îndeplinirea acestui obiectiv este susținută de experiența “gamificată”, compusă din module științifice extinse și interactive.

Experimentele sunt sigure, ușor de urmărit, simplu de efectuat și prezentate într-un mod modern și prietenos pentru tineri, urmate de tranziții rapide care stimulează memoria elevilor. Interfața intuitivă a website-ului în care sunt prezentate experimentele este menită să compenseze farmecul realist al exercițiilor de laborator. După finalizarea cu succes a cursului, studenții au șansa să obțină certificatul BASF Lab-Free Chemistry. Platforma educațională este optimizată atât pentru desktop, cât și pentru dispozitive mobile și poate fi accesată pe labfreechemistry.com.

„Credem că este o idee grozavă pentru a promova educația STEM – Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică, făcând-o mai accesibilă pentru elevi”, declară Andreas Lier, Managing Director BASF România și Bulgaria. “Poate cel mai important, promovăm ideea că educația și cunoștințele ar trebui să fie disponibile pentru oricine, motiv pentru care Lab-Free Chemistry nu doar că nu necesită un laborator, dar este și complet gratuit.”

Acest proiect face parte din programul de știință Chemgeneration al BASF, care a contribuit la formarea elevilor de liceu și gimnaziu prin prezentări interactive cu tematică STEM și prin experimente legate de conceptele de sustenabilitate și economie circulară.

 

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.