EȘTI AICI:
Revista presei – 17 iunie 2022

Revista presei – 17 iunie 2022

Steaguri.uvt 681x411
ASTĂZI, UVT - Conferința internațională despre provocările de securitate din zona Balcanilor
timisplus.ro

Deja devenită tradițională, conferința „Security challenges in the Balkans” are loc și anul acesta la Timișoara, vineri. Vor veni experți din șapte țări străine.

Evenimentul este sub patronajul Ministerului Afacerilor Externe și are loc, pentru a șasea oară, la hotel Senator, în Timișoara. De altfel, în 2017, Universitatea de Vest din Timișoara și New Strategy Center  au decis ca această conferință despre securitatea în regiune să aibă loc la Timișoara. Tematica se referă tocmai la provocările de securitate, în contextul războiului și al crizei post-pandemice, modalitățile de contracarare a amenințărilor clasice și hibride din regiunea Balcanilor pentru consolidarea stabilității regiunii, șansa de a folosi educația ca instrument de construire și consolidare a rezilienței în Balcani, precum și la riscurile și consecințele crizei post-pandemice și valorificarea oportunităților economice pentru a atenua efectele acestei crize.

Vor vorbi oficiali și experți romîni, din cadrul NATO, dar și invitați din Maria Britanie, Franța, Germania, Ungaria, Ucraina, Serbia și Bosnia Herțegovina.

Inaugurare Noua Infrastructura CeRiCS Foto UVT
Universitatea de Vest are o nouă infrastructură de calcul și stocare de date
timpolis.ro

Universitatea de Vest din Timișoara a inaugurat azi noua infrastructură de calcul și stocare, modernizată, pentru a oferi servicii de tip Cloud și servicii de calcul de înaltă performanță.

Infrastructura de calcul și stocare este gestionată de Centrul de Cercetare în Informatică al Universității de Vest din Timișoara pentru oferirea de servicii de tip Cloud și servicii de calcul de înaltă performanță – infrastructură realizată în cadrul proiectului Moise.

Proiectul Moise, cofinanţat din Programul Operaţional Competitivitate 2014 -2020, are o durată de 24 luni, valoarea fiind de apropae 5,7 milioane de lei, din care peste 4,8 milioane de lei reprezintă finanțare nerambursabilă.

Obiectivul general al proiectului este creșterea capacității, în scopul ridicării nivelului de competitivitate pe plan internațional al Universității de Vest din Timișoara, prin modernizarea infrastructurii de calcul și stocare existentă în cadrul Centrului de Cercetare în Informatică, din cadrul Facultății de Matematică și Informatică, pentru a permite creșterea ofertei de servicii de tip Cloud, servicii de HPC și integrarea în structuri internaționale de tip Cloud și Infrastructuri masive de date.

„Extinderea capacității de calcul și de stocare a Centrului de Cercetare în Informatică face posibilă continuarea unei tradiții binecunoscute a Universității de Vest din Timișoara, care s-a consacrat ca unul dintre principalii furnizori de putere de calcul și de date din țară, dar și prin specialiştii care s-au format aici, deschizând noi oportunităţi pentru realizarea unor cercetări de excelenţă şi pentru creşterea nivelului de pregătire al viitorilor absolvenţi”, declară rectorul UVT, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea.

CNDAcover
Două zile de dezbateri despre "Proprietatea în dreptul afacerilor", la Universitatea de Vest din Timişoara, în cadrul celei de-a douăsprezecea ediţii a Conferinţei Naţionale de Drept Comercial
agerpres.ro

Facultatea de Drept din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, prin Centrul pentru Dreptul Afacerilor Timişoara, în colaborare cu Facultatea de Drept din cadrul Universităţii "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, prin Centre for Business Law and Information Technology, organizează Conferinţa Naţională de Drept Comercial. Aflat la a douăsprezecea ediţie, evenimentul se desfăşoară în zilele de 17 şi 18 iunie 2022, la Timişoara.

La conferinţă participă profesori şi cercetători de la universităţi de prestigiu din România, precum şi alţi specialişti ai dreptului afacerilor interesaţi de dezbaterile circumscrise temei Proprietatea în dreptul afacerilor.

Conferinţa îşi propune să discute probleme complexe şi actuale privind proprietatea în dreptul afacerilor, sub aspectul prerogativelor, formelor, modalităţilor, regimurilor şi aplicaţiilor sale. Dintr-o perspectivă generală, subiectele în discuţie vor aborda rolul drepturilor reale în mecanismul apropierii bunurilor, valoarea ca trăsătură a bunurilor sau a drepturilor patrimoniale, diferenţele conceptuale lucru - bun - drept, respectiv (in)existenţa unui regim comun al bunurilor incorporale.

Totodată, din perspectiva specifică dreptului afacerilor, conferinţa îşi propune să abordeze teme actuale relevante, cum ar fi proprietatea corporativă, proprietatea asupra criptoactivelor / token-urilor, proprietatea asupra conturilor din aplicaţii şi a datelor personale, proprietatea în cadrul platformelor şi reţelelor digitale / virtuale.

Evenimentul se adresează atât juriştilor (magistraţi, avocaţi, consilieri juridici, notari publici, executori judecătoreşti etc.), cât şi altor specialişti interesaţi de problematica abordată, fiind deschis, de asemenea, studenţilor, masteranzilor şi doctoranzilor. În acest an, conferinţa face parte din seria de evenimente Facultatea de Drept din Timişoara - 30 de ani, ocazionată de aniversarea a 30 de ani de existenţă a Facultăţii de Drept din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara.

Rectorul UVT, Marilen Gabriel Pirtea: "Un domeniu important al cunoaşterii şi ştiinţelor inovatoare, aflat la graniţa dintre ştiinţele juridice şi cele economice, proprietatea în dreptul afacerilor este, în acest an, în centrul atenţiei specialiştilor prezenţi la UVT, în cadrul Conferinţei Naţionale de Drept Comercial. Tema este de actualitate şi mare importanţă, o propunere binevenită pentru ca acest eveniment, care marchează 30 de ani de existenţă a Facultăţii de Drept din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, să devină de referinţă între preocupările profesioniştilor români ai dreptului."

Premii Upt Idea Szolnok 2 640x332
Premii importante pentru echipa Universităţii Politehnica Timişoara la Salonul Internațional de Inventică IDEA 2022 Citeste mai mult pe: https://www.pressalert.ro/2022/06/idea-premii-univ-politehnica/
pressalert.ro

Universitatea Politehnica Timişoara continuă să obţină premii importante în competiţiile internaţionale. După succesul repurtat la finalul lunii mai la Salonul Internațional Euroinvent de la Iași, unde s-a câştigat inclusiv Marele Premiu Ştiinţific şi Trofeul Euroinvent 2022, echipa UPT a participat cu succes la prestigiosul Salon Internațional de Inventică IDEA 2022. La ediția a XIII-a, desfășurat în orașul Szolnok din Ungaria, care a devenit, cu această ocazie, polul inovației și cercetării din Centrul Europei, cu 31 de înscrieri (brevete, proiecte studențești și de cercetare, teze de doctorat și publicații), Politehnica a reuşit remarcabila performanță de a obține 31 de medalii de aur și 5 premii speciale.

Dintre premiile speciale obținute, cel mai important este Julianna Dij Award, care a fost acordat Centrului de Inovare și Transfer Tehnologic Politehnica 2020. Juriul Internațional a apreciat necesitatea, respectiv utilitatea centrului în regiunea de Vest a României, prin aportul adus în inovare și transfer tenhnologic.

Și de această dată, participarea la Salonul Internațional de Inventică IDEA 2022 s-a realizat sub egida Centrului de Inovare și Transfer Tehnologic Politehnica 2022 prin proiectul de cercetare POR/824/1/1/140100 (7185/20.10.2021). Coordonatorul echipei CITT-UPT, prezent la Szolnok, a fost ș.l.dr.ing. Corneliu Birtok-Băneasa, cadru didactic la Universitatea Politehnica Timișiara și responsabil cu inovarea în cadrul CITT UPT. Salonul Internațional de Inventică IDEA este organizat în mod regulat din anul 1999, de Asociația IDEA 13, reunind inventatori și cercetători din toată lumea. Ediția din acest an a salonului a fost organizată cu sprijinul Consiliului Local Szolnok și a Oficiului Maghiar pentru Proprietate Intelectuală.

 

C7aa81d9ff1ce754d225b1f0a620788580a12776 4000x3000
Admitere ULBS: Peste 1800 de locuri la fără taxă; Selecția, on-line la majoritatea facultăților
stiridesibiu.ro

Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu scoate la concurs pentru anul universitar 2022-2023 peste 4.871 de locuri pentru studiile de licență, dintre care 1.805 sunt locuri la studii de licență fără taxă. Majoritatea facultăților din Sibiu vor organiza anul acesta admiterea în sistem online, cu excepția Facultății de Medicină.

Potrivit unui comunicat al ULBS, anul acesta universitatea sibiană va suplimenta numărul locurilor fără taxă pentru studiile de licență, master și doctorat ”din surse proprii”.

”Prin aceste locuri suplimentare dorim să venim în sprijinul tinerilor care își doresc să studieze la ULBS. O parte din cele 130 de locuri vor fi susținute prin granturile inițiate de către universitate, iar restul vor fi oferite de companiile partenere”, a declarat Sorin Radu, rectorul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu.

Pentru sesiunea de admitere din iulie 2022 ULBS va scoate la concurs, pentru programele de studiu de la învățământul cu frecvență un număr total de 6043 locuri pentru studiile de licență și masterat.

Dintre acestea, 3866 sunt locuri pentru studii de licență IF, 1.725 reprezentând locuri subvenționate de la bugetul de stat (fără taxă).

Pentru studiile de masterat vor fi alocate 2.177 locuri, din care 940 de locuri subvenționate de la bugetul de stat(fără taxă).

Pentru învățământul cu frecvență redusă (IFR) și învățământul la distanță (ID) vor fi scoase la concurs 1.155 locuri cu taxă (1005 locuri pentru învățământul de licență și 150 la master).

Admiterea se va desfășura în cea mai mare parte online, excepție făcând Facultatea de Medicină, unde va fi examen scris și programele des studiu unde se va organiza concurs mixt.

În luna mai, ULBS a lansat sesiunea de preînscriere, prima etapă de pentru admiterea din această vară. La fel ca și anul trecut, dosarele de admitere se vor depune online iar la ULBS preînscrierea are două etape pe care le gestionează separat fiecare din cele 9 facultăți.

646x404 (58)
Universitățile vor face “raportări anuale unice” pe o nouă platformă administrată de Ministerul Educației, în locul “efortului supradimensionat” al raportărilor multiple de până acum – schimbare legislativă
edupedu.ro

Universitățile nu vor mai fi nevoite să transmită raportări separate mai multor instituții,  de la ARACIS la Institutul Național de Statistică, ci să facă o raportare pe an, pe o singură platformă, numită Platforma Națională de Raportare Unică în Învățământul Superior, aflată în administrarea Ministerului Educației. Așa prevede o nouă Lege pentru completarea Legii educației, adoptată săptămâna aceasta de Senat, cameră decizională.

Măsura legislativă, inițiată de Senatorul PNL Adrian Hatos (profesor la Universitatea din Oradea) și Senatorul PSD Leonard Azamfirei (rector la Universitatea George Emil Palade din Târgu Mureș), a fost propusă deoarece “administrațiile universitare, cadrele didactice și cercetătorii consumă prea mult timp și efort pentru îndeplinirea obligațiilor de raportare care le revin”, după cum scrie în expunerea de motive.

  • Aceasta arată “încă din perioada 2009-2012” un obiectiv al platformelor înființate atunci, Registrul Matricol Unic și CNFIS (Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior), a fost să unifice activitățile de culegere a datelor, dar procesul a rămas, în 2021, în același stadiu.

Măsura adaugă un nou alineat la articolul de lege (192) ce cuprinde dispoziții generale pentru promovarea calității în învățământul superior, astfel:

  • “(21) Raportările instituționale solicitate de Ministerul Educației sau de organismele consultative ale acestuia, prevăzute la art. 217, de Institutul Național de Statistică și de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior se vor realiza printr-o raportare anuală unică, prin intermediul Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior”.

Se adaugă, totodată, în Legea educației o nouă atribuție pentru Ministerul Educației, prin adăugarea unei noi litere la art. 216 alin. (2):

  • “h1) elaborează și asigură mentenanța Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior, în vederea colectării datelor statistice, a raportărilor instituționale și a raportărilor individuale privind activitatea științifică a personalului didactic și de cercetare, solicitate de Ministerul Educației, de organismele consultative ale acestuia, prevăzute la art. 217, de Institutul Național de Statistică, de Agenția Română de Asigurare a Calității în învățământul Superior sau de alte entități ale statului către care instituțiile de învățământ superior raportează date instituționale. Universitățile vor avea acces la datele incluse și la rapoartele realizate de această platformă pentru personalul didactic și de cercetare propriu”.
Mitus Sfarsitclasaa8 A Fotomari(8) Tztc
Pro și contra festivități de premiere în școli. Coronițele „apanajul comunismului, nu al meritocrației” sau „parte a unei tradiții”
scoala9.ro

O petiție publică lansată de o profesoară din Bacău prin care cere eliminarea festivității de premiere a elevilor, de la sfârșit de an școlar, a stârnit un val de reacții în online. În timp ce peste două mii de părinți, profesori și elevi s-au alăturat inițiativei și spun că alinierea în careu și coronițele de flori le amintesc de vremea comunismului, alte persoane se opun cu vehemență și afirmă că doar elevii „mediocri” vor fi avantajați.

Profesoara Ana-Nela Popoveniuc, de la Școala Gimnazială „Ion Creangă”, din Bacău, a lansat o petiție prin care cere renunțarea la festivitatea de premiere a elevilor, de la sfârșit de an școlar, care se ține de obicei în curtea școlii. „Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public, prin astfel de ierarhizări finale, în învățământul obligatoriu”, scrie învățătoarea în petiția care a strâns, în prezent, peste 2000 de semnături.

Pe lângă dreptul la intimitate al copilului, profesoara din Bacău susține că atunci când elevii sunt ierarhizați și aliniați în careu, în ordinea mediilor obținute, se nasc sentimente de frustrare, de invidie și ură, precum și traume în rândul celor catalogați drept slabi și puși în antiteză cu aceia care reușesc să obțină „10 pe linie”.

Într-un dialog cu Școala 9, profesoara Ana-Nela Popoveniuc, doctor în Filologie, spune că problema clasificărilor începe de la gimnaziu, când elevii încep lupta pentru note, în locul calificativelor. Chiar și cei cu rezultate foarte bune riscă să nu primească niciun fel de recompensă la sfârșit de an școlar, pentru că podiumul are doar trei locuri.

„Dintr-o clasă de 30 de elevi, de exemplu, doar trei-patru sunt evidențiați și premiați, iar ceilalți, cu medii foarte mari, riscă să rămână umiliți în fața școlii, după ce au așteptat trei ore în soare, cu florile în mână, și să plece acasă dezamăgiți și supărați că munca lor nu a fost în niciun fel apreciată. Dacă te uiți în ochii unui astfel de elev, vei vedea frustrarea și dezamăgirea”, povestește Popoveniuc.

Sorin Cimpeanu Ministerul Educatiei 770x540
Reacţia lui Cîmpeanu în războiul coroniţelor: Să nu se mai dea note la muzică, desen şi sport
spotmedia.ro

Cea mai nouă dispută din mediul online vizează festivităţile de premiere şi modul cum acestea ar putea frustra şi demotiva elevii care nu sunt de nota 10. În războiul coroniţelor, purtat mai ales în grupurile de părinţi şi profesori de pe Facebook, ministrul Educaţiei propune acordarea de calificative „admis/respins” la muzică, desen şi educație fizică, pentru a atenua goana după note.

Este prima reacţie a lui Sorin Cîmpeanu, care se poziționează astfel în dezbaterea lansată de învăţătoarea care a solicitat printr-o petiție online renunțarea la festivitățile de premiere din școli.

„Festivitățile de premiere sunt un aspect tradițional în sistemul de învățământ romanesc. Sunt un aspect la care foarte mulți dintre părinți țin și foarte mulți dintre profesori țin.
Pe de altă parte, avem competiția care trebuie să fie încurajată. Având în vedere că principalele obiective ale proiectului „România educată” sunt, pe deoparte, încurajarea performanței, care se obține doar prin competiție, dar pe de altă parte la fel de importantă e susținerea echității – accesul egal la o educație de calitate – trebuie îmbinate aceste lucruri.

Nu trebuie sa ducem competiția la vârste foarte fragede, acesta este punctul meu de vedere. Nu trebuie să demotivăm elevii prin exagerarea importanței acordate acestor festivități de premiere.

Una dintre soluțiile pe care vă invit să le luați în calcul ar fi aceea a diminuării goanei pentru note prezentă mult prea mult, din păcate, în școala românească, părinții care vor mult prea mult note mari pentru copiii lor, pot să înțeleg că își doresc premii pentru ei, dar acest lucru s-ar putea rezolva, spre exemplu, dacă în gimnaziu nu am mai acordă note la discipline precum muzica, desen, educație fizică, ci am da calificative. Dând calificative cu „admis/respins”, o mare parte din această competiție, care nu este din spectrul competițiilor benefice, ar putea fi eliminată. Este o provocare pe care o lansez public,” a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu, joi, într-o conferinţă de presă, la Ministerul Educaţiei.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.