EȘTI AICI:
Revista presei – 16 septembrie 2022

Revista presei – 16 septembrie 2022

Uvt
UVT – unul dintre partenerii principali ai poveștii „Oravița, Capitala Tineretului din România 2024”
ziuadevest.ro

În data de 17 septembrie 2022, va avea loc anunțarea câștigătorilor și decernarea premiilor în competiția organizată pentru desemnarea Capitalei Tineretului din România 2024, într-un eveniment ce urmează să aibă loc la Cluj, care va culmina prin Gala finală a competiției.

Universitatea de Vest din Timișoara își asumă rolul în comunitate și societate și continuă să fie un actor principal în promovarea educației, științei, antreprenoriatului și culturii, punând accent pe dezvoltarea tinerelor valori. În contextul ansamblului de proiecte destinate tinerilor și talentelor din noua generație, UVT a devenit unul dintre partenerii principali ai poveștii „Oravița, Capitala Tineretului din România 2024”.

Le dorim colegilor noștri și tinerei echipe din Oravița mult succes în acest proiect și sperăm ca acest parteneriat să marcheze rezultate de excepție.

Rectorul UVT, Marilen Gabriel Pirtea: „Juriul acestei prestigioase competiții naționale a apreciat proiectul propus de comunitatea din Oravița, ajuns acum în runda finală. Pentru ca propunerea echipei din Oravița să dobândească un plus substanțial, UVT s-a alăturat proiectului, ca partener cu experiență, pentru a aduce o notă de maturitate, necesară organizațiilor de tineret pentru a organiza evenimente de amploare, care să aibă impact real. Sper ca echipa ce susține proiectul Oraviței să câștige, iar în 2024 să contribuim la un an al tineretului plin de evenimente reprezentative pentru sferele generoase ale educației, științei, antreprenoriatului și culturii”.
3234668mgp15sep22
Investiția în educație nu va da niciodată faliment. Trei Ordonanțe de urgență, adoptate de Guvern
tion.ro

Guvernul României a adoptat miercuri trei acte normative privind sistemul de învățământ românesc, prin investiți directe în educație. Astfel, se încurajează excelența și echitatea în sistemul de învățământ.

Prima se referă la creșterea numărului școlilor beneficiare în Programul „Masă caldă”, de la 300 la 350.

„Cele trei acte normative adoptate ieri în ședința Guvernului României vor avea ca efect benefic încurajarea excelenței și echității în sistemul de învățământ, impulsionând investiția directă în educație, cea mai sigură investiție, care nu va da niciodată faliment.

Mai întâi, este vorba de Ordonanța de urgență care prevede creșterea numărului școlilor beneficiare în Programul “Masă caldă”, de la 300 la 350, creștere care vine după cea de luna trecută, prin care a fost majorat numărul școlilor beneficiare de la 150 la 300, în cadrul acestui program. Noua extindere a programului prevede acoperirea a până la un milion de elevi beneficiari ai programului “Masă caldă”. – arată deputatul liberal de Timiș, Marilen Gabriel Pirtea, coordonator al Comisiei de educație și cercetare a PNL.

Al doilea act normativ prezintă creșterea burselor sociale la 200 de lei pe lună. Suma aferentă burselor sociale nu se confundă cu cea alocată pentru transportul elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu.

„Cea de-a doua Ordonanță de urgență reașează cuantumul minim al burselor sociale la un nivel de 200 de lei pe lună (pentru toți elevii care provin din familii cu venituri reduse, sau suferă de boli cronice, au dizabilități sau sunt orfani de un părinte sau de ambii părinți). Suma aferentă burselor sociale nu se confundă cu cea alocată pentru transportul elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu.

Este de precizat și faptul că alocația de transport este plătită integral și în avans direct din bugetul Ministerului Educației, indiferent de distanțele parcurse între domiciliu și școală sau de costurile operatorilor locali de transport, beneficiind de transport și elevii cazați în internate, pentru patru deplasări lunare, o dublare a numărului de drumuri care erau decontate până astăzi, doar două. În plus, este de precizat faptul banii pentru transportul elevilor că nu se vor mai plăti prin primării, ci direct din bugetul Ministerului Educației”, adaugă deputatul liberal.

UMFST Targu Mures
Protocol de colaborare între Universitatea de Medicină din Târgu Mureş și Ministerul Afacerilor Externe
edupedu.ro

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) şi Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureş au semnat, miercuri, un protocol de colaborare care va facilita procesul de adaptare a universităţii la actualele realităţi geopolitice şi la oportunităţile oferite de comunitatea europeană, transmite Agerpres.

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Afacerilor Externe, protocolul a fost semnat de secretarul de stat pentru afaceri europene, Daniela Gîtman, şi rectorul Universităţii de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureş, Leonard Azamfirei, iar acest document „continuă şi dezvoltă parteneriatul între Ministerul Afacerilor Externe şi una dintre universităţile de prestigiu în sistemul românesc de învăţământ superior, cu un ritm de dezvoltare dinamic şi o tradiţie de 75 de ani de învăţământ medico-farmaceutic”.

În cadrul ceremoniei, secretarul de stat pentru afaceri europene, Daniela Gîtman, a arătat că noul Protocol de colaborare dintre Ministerul Afacerilor Externe şi Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureş va facilita procesul de adaptare a universităţii la actualele realităţi geopolitice şi la oportunităţile create de apartenenţa României la comunitatea europeană, devenind, astfel, “o universitate europeană într-o Europă fără graniţe”.

Index (3)
Banii pentru naveta elevilor, în faza de proiect
adevarul.ro

Ministerul Educației a pus astăzi în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență în care face referire și la asigurarea transportului elevilor de la domiciliu la școală. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a vorbit de mai multe ori despre acest subiect.

Noul proiect de act normativ prevede că elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu li se asigură o sumă forfetară lunară pentru cheltuielile de transport, în funcție de distanța între localitatea de domiciliu și localitatea în care sunt școlarizați, dus-întors. Suma va fi acordată doar pe durata cursurilor școlare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ în care sunt școlarizați.

50 de lei pe lună pentru 3 kilometri

Pentru această alocație forfetară nu va fi nevoie de niciun document justificativ, a dat asigurări ministrul. Banii, a mai spus oficialul, se adaugă la bursa socială pe care o primesc elevii care îndeplinesc criteriile sociale sau medicale stabilite printr-un ordin de ministrul recent promovat. Este vorba despre elevi din familii cu venituri reduse, elevi cu dizabilități, cu boli cronice sau orfani.

Dreamstime M 146377394
Ministerul Cercetării începe procedurile pentru investiții totale de 168 milioane de euro în atragerea de cercetători din străinătate: maxim 7 milioane de lei pentru un proiect de 36 de luni
edupedu.ro

Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) a anunțat, joi, lansarea apelului pentru investiții de 168 de milioane de euro, prin PNRR, în programe de atragere a specialiștilor din străinătate pentru activități de cercetare, dezvoltare și inovare desfășurate în România.

Este vorba, potrivit informării MCID, despre Investiția 8 din Planul Național de Redresare și reziliență. Acesta urmărește ca cercetători din străinătate, inclusiv români din diaspora, să-și desfășoare proiectele în instituții de profil din România.

Finanțarea maximă acordată pentru un proiect cu o durată de 36 de luni este de maximum 7 milioane de lei, anunță ministerul. Domeniile pentru care pot fi depuse proiecte sunt științele exacte și inginerie, științele vieții, științele sociale și umaniste.

Potrivit informării MCID:

  • Directorul de proiect își va putea construi o echipă formată din cel puțin două poziții echivalent normă întreagă pentru cercetătorii post-doctoranzi și cel puțin două poziții echivalent normă întreagă pentru studenții doctoranzi.
  • Contractarea proiectelor aprobate spre finanțare se va realiza în iunie 2023.
  • Cheltuielile eligibile sunt: cheltuieli cu personalul, cu logistica, de deplasare și cheltuieli de regie.
  • Directorul de proiect va activa pentru instituţia gazdă minimum 75% din perioada acoperită de grant și va fi angajatul acesteia pe durata proiectului.

Depunerea propunerilor de proiecte se realizează într-o singură etapă, utilizându-se platforma de depunere on-line: https://proiecte.pnrr.gov.ro și se face obligatoriu de către instituția gazdă din România. Pentru fiecare proiect, cel puțin 50% dintre experţii evaluatori sunt selectaţi din străinătate (UE și OECD), iar evaluarea se face după ce proiectele au fost declarate eligibile.

UAIC Iasi 1 (1)
Lecţiile pandemiei: din toamnă, universităţile din Iaşi vor face o parte din ore tot online. Cele mai mari surprize, la „Cuza”
ziaruldeisi.ro

Universităţile din Iaşi decid în această perioadă cum îşi vor derula activităţile didactice în anul care urmează, în contextul în care Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) a decis că o parte dintre ore pot fi susţinute online.

La „Cuza”, unele facultăţi vor vrea 50% dintre ore online chiar şi la licenţă

Lucrurile vor sta diferit la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, unde în Biroul Executiv al Consiliului de Administraţie s-a luat decizia de a lăsa la nivelul fiecărei facultăţi hotărârea cu privire la procentul dintre cursuri care se vor face online. Sursele „Ziarului de Iaşi” spun că vor fi surprize: facultăţile mici, în special cele de ştiinţe exacte, vor cere ca toată activitatea să se desfăşoare faţă în faţă, în timp ce facultăţile cu mulţi studenţi vor împinge până la maximum procentul orelor care se pot face online, inclusiv la licenţă, adică 50%. O astfel de facultate, spun sursele noastre, ar fi cea de Economie şi Administrarea Afacerilor. Decizia trebuie luată de către facultăţi până vineri şi validată săptămâna viitoare în şedinţe ale Consiliului de Administraţie şi ale Senatului universităţii. „Am decis să păstrăm decizia la nivelul fiecărei facultăţi în parte şi până vineri trebuie să ne comunice coeficientul de ore pe care-l vor desfăşura online, respectând parametrii ARACIS. Vom respecta ce spun facultăţile, părerea mea personală este că ar fi bun să aprobăm un minimum de ore în online, 10-20%, pentru a fi permanent pregătiţi în cazul unei urgenţe sanitare, a unui nou val al pandemiei, să avem platformele active, studenţii să fie pregătiţi şi alternativa să fie în online. Însă vom respecta decizia fiecărei facultăţi”, a declarat prof.dr. Tudorel Toader pentru „Ziarul de Iaşi”.

Oaradeainfo
Universitatea din Oradea | Facultatea de Litere organizează cea de a IV-a ediție a „Școlii de toamnă”
infooradea.ro

Pentru că „Toamna se numără bobocii”, Facultatea de Litere a Universității din Oradea organizează a IV-a ediție a proiectului intitulat „Școala de toamnă“.

Evenimentul va avea loc în perioada 23-30 septembrie 2022 și este destinat studenților „boboci”, admiși la programele de studii de licență. La „Școala de toamnă”, sub atenta coordonare a cadrelor didactice, vor fi organizate activități pentru limbile: română, engleză, franceză și germană. Potrivit coordonatoarelor de proiect, lect. univ. dr. Denisa Igna și lect. univ. dr. Dora Cernău, activitățile derulate în cadrul „Școlii de toamnă” au o dublă dimensiune: „Pe de o parte, ne propunem să le oferim studenților din anul I un start bun în viața universitară, iar pe de altă parte, ne dorim să le formăm studenților din anii superiori o cultură a voluntariatului și spiritului civic. Studenții proaspăt admiși vor participa la activități de comunicare în limbi străine, coordonate de colegii mai mari. Activitățile se bazează pe învățarea colaborativ-participativă. La finalul ediției 2022 a «Școlii de toamnă», în prezența tuturor participanților, studenții vor prezenta rezultatele proiectelor lor și vor face cunoștință cu corpul profesoral al Facultății de Litere”.

476976
Apel de 168 milioane de euro pentru atragerea resurselor umane înalt specializate din străinătate, în activităţi de cercetare
bursa.ro

Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării (MCID) a lansat, astăzi, apelul pentru Investiţia 8 din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) pentru dezvoltarea unui program pentru atragerea resurselor umane înalt specializate din străinătate în activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare, în valoare de 168 milioane de euro, notează News.ro.

Cercetătorii din străinătate, inclusiv românii din diaspora, îşi pot desfăşura, astfel, proiectele în instituţii sau unităţi de cercetare-dezvoltare din România. Directorul de proiect îşi va putea construi o echipă formată din cel puţin două poziţii echivalent normă întreagă pentru cercetătorii post-doctoranzi şi cel puţin două poziţii echivalent normă întreagă pentru studenţii doctoranzi, precizează Ministerul Cercetării.

Domeniile pentru care pot fi depuse proiecte sunt: Ştiinţele Exacte şi Inginerie, Ştiinţele Vieţii, Ştiinţele Sociale şi Umaniste.

Finanţarea maximă acordată pentru un proiect cu o durată de 36 de luni este de maximum 7 milioane de lei, iar contractarea proiectelor aprobate spre finanţare se va realiza în iunie 2023.

Cheltuielile eligibile sunt: cheltuieli cu personalul, cu logistica, de deplasare şi cheltuieli de regie. Directorul de proiect va activa pentru instituţia gazdă minimum 75% din perioada acoperită de grant şi va fi angajatul acesteia pe durata proiectului.

Shutterstock 1114736909 Qvla
Editorial. Profesorii nu sunt dezertori
scoala9.ro

Sunt profesor. Dar eu, Horia Corcheș, sunt și scriitor. Nu mă umflu în pene și nici nu mă consider un scriitor de top. Dar, fără a fi doar o alegere, ci mai ales o nevoie care e dincolo de voința mea, sunt și scriitor. Cum funcționează actul acesta al creației? Nu este doar efort, ci este, chiar dacă e și acesta un truism, și inspirație. Pe care însă adesea trebuie să o pândești, să o cultivi, să o provoci. Iar când apare, dacă nu o poți nota, măcar într-o formă de draft, riști să o pierzi. Ba mai mult, uneori este atât de copleșitoare, încât te subjugă: dacă ești disponibil, te poate ține sub control zile, săptămâni sau luni. În care aproape că nu mai poți face altceva. Problema este că, profesor fiind, mai mult, având și o funcție administrativă, sunt mai mereu în situația lui Tom Waits aflat la volan. Inspirația, pentru a lua formă accesibilă și celorlalți, pentru a deveni creație, are nevoie să-i dedici timpul tău, este egoistă, acaparatoare.

Dar ce să vezi, Horia, și ca profesor ești un fel de creator. Un profesor dedicat, un profesor bun, este un om bântuit de inspirație sau aflat mereu în căutarea ei, încercând să o provoace, să o intuiască, să o pândească și să o pună în formă. O lecție este forma pe care o capătă inspirația profesorului, ora sa cu elevii este creația sa. Și această creație, pentru a fi inspirată, are nevoie de timp dedicat ei, are nevoie de exclusivitate.

Așa este, Monica, sunt de acord! Un profesor este un creator!

Așa credem noi, așa susținem noi, că profesorul adevărat este un inspirațional, dar pentru asta trebuie să fie el înșuși inspirat și să creeze. Ce înseamnă, așadar, să creeze? Înseamnă să aibă timp pentru căutările sale de construcție a unor demersuri didactice prin care să atragă, să provoace la rândul său, să inspire la rândul său, în care să se simtă un mentor autentic.

Imaginați-vă, așadar, sau poate deja știți, că un profesor trebuie să pregătească vreo 4-5-6 lecții pentru fiecare zi. Fiecare dintre ele necesită o construcție inspirațională. Pentru care are nevoie să prindă din zbor acel inefabil specific unei creații. Inspirația. Uneori, pentru o lecție are nevoie de o oră de pregătire. Alteori are nevoie de o zi. Și are nevoie să fie conectat la inspirația sa. Să nu conducă pe autostradă, incapabil să îi spună: bine-ai venit, inspirație! Stai jos să te notez.

Cu alte cuvinte, vrem să spunem noi, are nevoie să nu fie „risipit” sau acaparat de alte sarcini care să-l copleșească și să-l deconecteze de la menirea sa.

Sorin Cimpeanu Educatie 770x540
Cele mai noi modificări dorite de Cîmpeanu la Legile Educației: Transport decontat „forfetar”, ludoteci în loc de grădinițe, studenții să învețe muncind
spotmedia.ro

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat, joi, că a iniţiat proiectul de ordonanţă de urgenţă referitor la sumele forfetare alocate liceenilor care învață în altă localitate.

Amintim că miercuri Cîmpeanu a prezentat măsura în ședința de guvern, fără să o fi pus înainte în transparență instituțională, astfel încât documentul să poată fi consultat. Motivul grabei, au spus mai multe organizații de elevi și părinți, ar fi fost distragerea atenției de la eliminarea burselor de ajutor social în cuantum de 200 de lei pentru elevii din mediul rural, care merg la liceu în altă localitate.

Astfel, după ce a fost criticat că nu face decât să sporească abandonul școlar, Cîmpeanu i-a acuzat pe contestatari de atacuri politice și a venit cu această măsură, susținând că „decontarea transportului se va face dublu față de condițiile de până acum”.

Ordonanța a fost criticată de asemenea, pentru că, din spusele ministrului, se putea înțelege că decontarea ar fi fost doar parțială și ar fi fost eliminată gratuitatea, și documentul nu putea fi consultat pentru verificări, pentru că nu urmase parcursul obligatoriu. Astfel, Cîmpeanu l-a depus astăzi în transparență instituțională aceste proiecte.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.