EȘTI AICI:
Revista presei – 16 martie 2023

Revista presei – 16 martie 2023

Fscover
Timișoara viitorului, dezvoltată prin inovațiile tehnologice. Future Summit vine la UVT
expressdebanat.ro

Universitatea de Vest va găzdui, în 23 martie, Future Summit Timișoara. Evenimentul își propune să aducă împreună comunitatea locală pentru regândirea viitorului orașului dintr-o perspectivă a sustenabilității și inovațiilor tehnologice.

Prima parte a zilei de 23 martie este consacrată unei conferințe pe teme de viitor și tehnologie, iar în a doua parte a zilei, 20 dintre stakeholderii importanți ai orașului, reuniți într-un grup de lucru, vor dialoga despre viitorul orașului.

Future Summit Timișoara va aduce laolaltă tineri lideri, aleși locali și funcționari publici, antreprenori, investitori și oameni de cultură, toți cu scopul comun de a regândi viitorul orașului dintr-o perspectivă sustenabilă și a inovațiilor tehnologice.

În contextul implicării Universității de Vest din Timișoara în viața comunității locale, pentru o contribuție avansată pe care universitatea noastră și-a asumat-o în cadrul mecanismului trilateral de parteneriat creat între mediul economic, administrația locală și mediul universitar, suntem onorați să găzduim un eveniment aparte, Future Summit Timișoara 2023.”, a transmis Marilen Pirtea, rectorul UVT.

Conferința va avea loc între orele 10.00 și 12.30, în amfiteatrul A01. Înscrierea se face la acest link, iar accesul este gratuit și deschis publicului. Agenda conferinței cuprinde:

  • 10.00 – 10.15: Intro (Ciprian Stănescu, președinte, Social Innovation Solutions);
  • 10.15 – 10.45: Viitorul muncii și al competențelor (Mihai Zânt, International Coach & Trainer | Managing Partner, HUMANISTIC);
  • 10.45 – 11.15: Noile tehnologii în viitorul mobilității (Andrei Son, Country Innovation Manager, Continental Automotive Romania);
  • 11.15 – 11.45: Panel – Timișoara, oraș sustenabil și pregătit de viitor (Valentin Mureșan, consilier personal al primarului pentru digitalizare și smartcity | Sorina Voiculescu, conferențiar universitar, Universitatea de Vest din Timișoara | Roxana Grancea, Team Lead, Atos IT Solutions and Services);
  • 11.45 – 12.15: Sesiune de co-creare despre viitor cu participanții;
  • 12.15 – 12.30: Încheiere (Ciprian Stănescu, președinte, Social Innovation Solutions).

 

Respirari 660x330
Doi artiști timișoreni consacrați, Horia Bojin – sculptor și Tiberiu Giucă – grafician, își unesc forța creatoare într-o expoziție la Calpe Gallery
banatulmeu.ro

Calpe Gallery organizează joi, 16 martie, de la ora 18.00, vernisajul expoziției Respirări – Horia Bojin & Tiberiu Giucă. Cuvântul de deschidere va fi susținut de către conf. univ. dr. Gabriel Kelemen.

Doi artiști timișoreni consacrați, Horia Bojin – sculptor și Tiberiu Giucă – grafician, își unesc forța creatoare într-o expoziție a dialogului, a spiritului viu, a sensurilor profunde. Cu eleganța caracteristică, vă așteaptă într-o expoziție ce propune respirări poetico-filozofice, într-un melanj unic, bine dozat, de înțelepciune, lirism și rigoare.

Sculptor timişorean matur, solid ancorat stilistic în contextul cultural citadin, Horia Bojin „atacă piatra, lemnul, metalul, cu forţa iscusită a maestrului experimentat ce stăpâneşte clar direcţia, disecă tranşând în carnea de piatră simţiri ancestrale, astfel stârnită materia primă a lemnului-pâine şi a osului-piatră, atinse spectral de iarbă, de cer, şoptind eolian imperturbabil albastre cuvinte de apă, de praf, de nor”,  arăta conf. univ. dr. Gabriel Kelemen.

Absolvent al Facultății de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara, artistul premiat de Uniunea Artiștilor Plastici din România (2001) are în urmă zeci de expoziții personale și de grup, participări în simpozioane, și o serie impresionantă de lucrări monumentale expuse în marile orașe din țară.

În demersul Galeriei Calpe, lui Horia Bojin îi stă alături prietenul său bun, artistul vizual Tiberiu Giucă, unul din marii creatori ai acestui moment în arta contemporană românească. Tiberiu Giucă este un artist „cu un vast areal de cuprinderi și căutări creative, un spirit viu, temperamental, blajin, alteori trepidant, tăios, vulcanic, ce iscodește neobosit între frământări poetice cu iz elegiac ce-l trimit spre visare, sau profund filosofice în căutarea unui adevăr ultim, intangibil,  prospectări ce-l conduc înspre o foarte complexă maturitate axiologică, un amestec fertil bine dozat. Astfel descoperim o personalitate unică, un melanj indisolubil de înțelepciune și suflu creator ce insuflă concomitent, paradoxal, curaj și temere”, după cum arăta conf. univ. dr. Gabriel Kelemen.

Expoziţia Respirări – Horia Bojin & Tiberiu Giucă va rămâne deschisă în perioada 16 martie – 28 aprilie, la Calpe Gallery în Bastion Theresia.

Inaugurare Laboratoare Hella 2023 2
O nouă investiţie de 80.000 de euro în laboratoarele Universităţii Politehnica Timişoara
ziuadevest.ro

Continuarea unei colaborări de succes. O nouă investiţie de 80.000 de euro în laboratoarele Universităţii Politehnica Timişoara.
La exact un an după ce au fost inaugurate trei laboratoare amenajate de FORVIA HELLA România la Universitatea Politehnica Timişoara, în valoare de 75.000 de euro, compania automotive revine cu o nouă investiţie în unitatea de învăţământ superior timişoreană confirmând, încă o dată, strânsa legătură a UPT cu mediul economic timişorean, dar şi continuitatea implicării companiei în susţinerea educaţiei, parte a programului de responsabilitate socială “Hella for Education”. Investiţia din acest an, în valoare de 80.000 de euro, a presupus dotarea unuia dintre laboratoarele inaugurate în urmă cu un an, cel de Reverse Egineering şi Prototipare Rapidă, de la Facultatea de Mecanică a UPT, cu noi echipamente de ultimă generaţie, folosite şi în cadrul companiei, precum şi amenajarea de la zero a două laboratoare noi de informatică, unul la Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologii Informaţionale şi altul la Facultatea de Automatică şi Calculatoare.

Investiţia a presupus amenajarea unor spaţii pornind de la un design care propune armonie, culori calde, coloristică în notele naturii, obiecte de mobilier confortabile, dotare cu echipamente IT de bază pentru derularea unor cursuri hibrid, în condiţii de confort pentru profesor şi studenţi, oferind astfel un spaţiu plăcut, vesel, curat, în care să îţi doreşti să fii prezent. Modernizarea laboratoarelor a presupus o reamenajare completă, dotare cu mobilier, climatizare, echipamente care să permită transmiterea cursurilor online, table smart, camere web ultraperformante, proiectoare etc.

Studenţii au fost îndemnaţi să-şi desăvârşească pregătirea teoretică, având acces la cele mai noi tehnologii, reprezentanţii HELLA prezentându-le acestora şi o serie de oferte de internship sau summer practice.

Admitere 2
Studenții îi cer ministrului Deca și premierului Ciucă o procedură de constatare a plagiatelor „realmente funcțională”, cu restabilirea CNATDCU în poziția de for care analizează plângerile
edupedu.ro

Alianța Organizațiilor Studențești din România cere oficial Ministerului Educației, Guvernului și Parlamentului să modifice procedura de constatare a plagiatelor, în proiectele legilor Deca, „astfel încât aceasta să fie realmente funcțională”. În actuala formă a legii, „tezele de doctorat plagiate pot fi anulate de instanța de contencios administrativ în termen de maximum 1 an de la acordarea titlului de doctor, chestiune ce nu satisface exigențele necesare în materia eticii și integrității academice”, avertizează ANOSR.

Solicitările studenților vin în contextul în care a început procesul de avizare interministerială al proiectelor Legii Învățământului Superior și Legii Învățământului Preuniversitar. Proiectele legii Învățământului Superior și Învățământului Preuniversitar au intrat în procedură de avizare interministerială și trebuie să fie aprobate în Guvern până în 23 martie, potrivit premierului Ciucă.

Alianța Națională a Organizațiilor Studenților din România (ANOSR) cere Guvernului, Ministerului Educației și Parlamentului (n.red unde vor ajunge legile după 23 martie) să introducă în proiectul de lege publicat de ministra educației, Ligia Deca, „4 mari teme de interes: ponderea studenților în alegerea rectorilor, modificarea taxelor de școlarizare, durata mandatelor rectorilor și procedura de constatare a plagiatelor”.

În ceea ce privește plagiatele din doctorate, ANOSR cere Ministerului Educației condus de Ligia Deca, Guvernului condus de premierul Nicolae Ciucă, el însuși acuzat de plagiat în teza de doctorat, și Parlamentului României „modificarea procedurii de constatare a plagiatelor, astfel încât aceasta să fie realmente funcțională. În actuala formă a legii, în considerarea Deciziei Curții Constituționale a României nr. 364/2022, tezele de doctorat plagiate pot fi anulate de instanța de contencios administrativ în termen de maximum 1 an de la acordarea titlului de doctor, chestiune ce nu satisface exigențele necesare în materia eticii și integrității academice. În acest sens, ANOSR a propus Ministerului Educației reformularea articolului referitor la constatarea plagiatului în tezele de doctorat, astfel încât acesta să respecte exigențele instanței de contencios constituțional.

StudentiidelaUBBnew
Studenții UBB au câștigat o competiție internațională organizată de Universitatea din Northern Iowa (SUA)
monitorulcj.ro

O echipă de patru studenți ai Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a câștigat concursul internațional NIBS Worldwide Case Competition, desfășurat în perioada 5 - 10 martie 2023, la Universitatea din Northern Iowa, în orașul Cedar Falls din SUA.

În urma unei etape mondiale de calificare, un număr total de 16 echipe universitare din 13 țări au ajuns în etapa finală a competiției.

În cadrul competiției din SUA, echipa clujeană a reușit să se califice de pe locul doi în grupă, reușind să învingă, în sferturile de finală, o echipă din Olanda iar în semifinale, o echipă din Germania, calificându-se astfel în finala mare a competiției. În finală, echipa clujeană a concurat cu o echipă studențească din Canada, reușind să obțină un punctaj superior celui obținut de adversarii canadieni, câștigând astfel concursul.

Pe parcursul competiției, echipa studenților UBB a trecut de echipele de la Avans University of Applied Sciences (Olanda), Budapest Business School (Ungaria), respectiv LAB University of Applied Sciences (Finlanda), Rotterdam University of Applied Sciences (Olanda), Heilbronn University (Germania), respectiv Bishop's University din Canada.

Totodată, în diferitele etape ale competiției, echipa clujeană a avut de rezolvat trei studii de caz de 4 ore, respectiv trei studii de caz de 3 ore în doar șase zile. Probele au abordat fenomene economice internaționale, echipele având sarcina de a elabora strategii de afaceri și soluții concrete la provocările unor companii, precum Fortum India, Uniqlo, Indurtex, GRW South Africa, Shakti Plastics și Arcos Dorados Colombia.

PTQ0MCZoYXNoPTFkNTlmNjhiNThiYzI4NDAwOTlhMWNkYTNkNmIzNTVk.thumb
Am pus carul înaintea boilor. Discutăm la nesfârșit cum facem examenul de intrare la liceu, bacalaureatul, dar nu discutăm despre ce se întâmplă cu învățarea, cu motivația elevilor, a cadrelor didactice – Ovidiu Pânișoară, profesor la Universitatea din București
edupedu.ro

„Discutăm la nesfârșit cum facem examenul de intrare la liceu, cum facem bacalaureatul, dar nu discutăm ce se întâmplă până la liceu, ce se întâmplă cu elevii, cu motivația elevilor, cu motivația cadrelor didactice, cu modul de predare”, a declarat Ovidiu Pânișoară, director al Departamentului de Formare a Profesorilor, Universitatea din București, la emisiunea InfoEdu, de pe TVR Info. Acesta a fost întrebat despre propunerea sindicatelor din educație ca elevii de clasa a VIII-a să dea evaluarea națională la 5 discipline.

Sindicatele profesorilor solicită ca elevii să susțină 5 probe la Evaluarea Națională, iar liceele să stabilească, cu un an înainte, pentru fiecare filieră, coeficienții pentru fiecare probă, în locul admiterii separate la liceu.

Acesta a vorbit și despre faptul că profesorii au dificultăți, deoarece informațiile transmise sunt cele de acum 30-40 de ani, cu toate că și-ar dori să facă altfel lucrurile: „Haideți să ne uităm la copiii noștri: s-au schimbat, sunt alt tip de elevi, profesorii au dificultăți, pentru că materia nu mai este la fel de bine racordată, informațiile care ajung în fața elevilor sunt ca acum 30-40 de ani. În schimb, avem alți elevi, profesorii au dificultăți să predea, pentru că și-ar dori să facă lucrurile altfel, dar nu pot.”

Când a fost întrebat despre probele pe care ar trebui să le susțină elevii la evaluarea națională, Pânișoară a răspuns că „nu am pornit de unde trebuie”, pentru că „am pus carul înaintea boilor”. Directorul Departamentului de Formare a Profesorilor a vorbit despre importanța reconstruirii motivației elevilor și a subliniat că foarte multă informație, într-un timp scurt, generează învățare mecanică.

„Noi n-am pornit de unde trebuie. Am pus carul înaintea boilor. Noi nu ne-am uitat ce trebuie să facem, în primul rând, să reconstruim motivația elevilor, pentru că, după aceea, lucrurile sunt simple. Când te duci în fața unor elevi pe care îi obligi să învețe anumite informații, care sunt și depășite, care sunt și greoaie, care sunt și multe, care sunt cum vreți dumneavoastră, de care nu au nevoie mai târziu în viață, de unele nu au nevoie, și te duci în fața elevilor, le ceri sa învețe pe de rost, pentru că multă informație, într-un timp scurt, înseamnă învățare pe de rost, învățare mecanică, care, conform unei legi a învățării mecanice, spune că se uită 80% în opt zile după ce ai învățat.

Elevi Scoala Examen Educatie
ANALIZĂ Legile Educației aduc schimbări examenului de Bacalaureat din România. Cum arată acest examen în alte state europene
psnews.ro

Ministrul Educației, Ligia Deca, a făcut publice la sfârșitul lunii februarie noile proiecte consolidate ale legilor Educației. Printre modificările principale introduse, se numără și cele de la examenul de Bacalaureat. Astfel, acest examen se va plia pe fiecare profil în parte. Vom avea astfel Bac-ul tehnologic pentru liceele tehnologice. Se introduc două probe de competențe lingvistice: Limbă străină 1 + Limbă străină 2. Acest lucru este justificat, în opinia ministrului, de creșterea potențialului de angajare al absolvenților în viitor. În plus, va exista o probă complementară de competențe de bază, în funcție de profil. La profilul uman proba va fi dată la matematică sau științe ale naturii, iar pentru profilul real proba va fi dată la una dintre cele patru discipline socio-umane: istorie, logică, filosofie sau psihologie. Notarea nu se va face cu note clasice, ci cu admis-respins.

Cât de relevante sunt însă aceste modificări ale examenului de Bacalaureat, în contextul în care obiectivul fundamental al școlii ar trebui să rămână acela de a forma gândirea critică a elevului și nu dobândirea unor competențe profesionale speciale, lucru realizat de pildă în școlile profesionale. Pentru a putea răspunde, merită să facem o comparație cu modul în care se dă examenul de Bacalaureat în alte trei state europene.

Finlanda

Finlanda reprezintă de multă vreme un adevărat etalon pentru sistemul de educație. Numeroase state au încercat să copieze „modelul finlandez” în educație, iar unele au reușit mai mult sau mai puțină să îndeplinească acest obiectiv. Aici bacalaureatul, numit „Ylioppilastutkinto”, se dă, ca și în România, la mai multe materii. Diferența e că dacă nu reușești să obții o notă de trecere la una dintre materii, poți repeta de până la trei ori examenul. Există o disciplină obligatorie – limba maternă. Elevii mai trebuie să treacă de probe la matematică și încă o limbă modernă. În plus, trebuie să mai aleagă o materie din domeniul realului. Totodată, elevii pot da mai multe examene în cazul în care universitatea pentru care optează cere lucrul acesta.

Introducerea celei de-a doua limbi străine și a competențelor speciale în funcție de profil seamănă cu modelul din Finlanda, deci este posibil ca autoritățile române din domeniul educației să fi încercat să se inspire de aici.

 

Dreamstime S 26323117
Un sfert dintre elevii care au terminat gimnaziul în pandemie nu au mai ajuns să dea Evaluarea Națională
adevarul.ro

23% dintre elevii care au început gimnaziul în 2017/2018 s-au pierdut până la examenul de Evaluare Națională, în 2021, la finalul clasei a VIII-a. În rural, abandonul a fost masiv, arată un raport al Ministerului Educației.

”Analiza rezultatelor la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a 2021” realizat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație din subordinea Ministerului Educației arată situația dezastruoasă a primei generații de elevi care a terminat gimnaziul în pandemie.

Raportul face o analiză a cohortei de elevi de gimnaziu 2017/2021, precum și o analiză la nivelul clasei a VIII-a prin raportarea numărului de elevi prezenți la Evaluarea Națională după terminarea clasei a VIII-a, în 2021 la numărul celor înscriși la examen.

Datele arată că aproape un sfert dintre elevii de gimnaziu - 23% - nu a ajuns să mai dea și examenul de final de clasa a VIII-a. Pe parcursul gimnaziului, din momentul în care elevii au ajuns în clasa a V-a și până în clasa a VIII-a pierderile școlare au fost de 12, 4%. Aceste pierderi școlare include abandonul școlar, decesele cazurile de elevi exmatriculați, de migrație, precum și elevii cu situație școlară neîncheiată până la examenul de EN 2021.

Numărul total al elevilor care au trecut în clasa a V-a în 2017/2018 a fost de 159.903, dintre care doar 146.646 a ajuns în clasa a VIII-a, în anul școlar 2020/2021. Din cei ajunși în clasa a VIII-a, 7.000 de elevi s-au pierdut, astfel că numărul celor care au absolvit gimnaziul a fost de 140.028. Dintre cei care au absolvit, s-au înscris la EN 131.180 de elevi și s-au prezentat la examene 121.185. Doar 77% dintre elevii care a început gimnaziul a reușit să mai și dea examen. Între numărul total al elevilor înscriși în clasa a V-a și al celor care s-au prezentat la examene, la finalul clasei a VIII-a, este o diferență de 40.000.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.