EȘTI AICI:
Revista presei – 16 mai 2022

Revista presei – 16 mai 2022

Academia Romana Filiala Timisoara
Simpozion științific „Biblioteca mileniului trei”, în Aula Filialei din Timişoara a Academiei Române
ziarelocale24.ro

Primele biblioteci au luat naștere în antichitate, în Mesopotamia, unde tăblițele de lut erau păstrate în temple sau în palatele conducătorilor.

Rolul și funcțiile bibliotecilor, teoria și practica activității bibliotecarilor s-au modificat substanțial, în a doua jumătate a secolului al XX-lea, odată cu apariția și dezvoltarea noilor tehnologii informaționale.

Bibliotecile sunt de mai multe tipuri: biblioteci naționale; biblioteci universitare; biblioteci specializate; biblioteci publice; biblioteci școlare; biblioteci de drept public; biblioteci de drept privat; biblioteci cu personalitate juridică; biblioteci fără personalitate juridică; biblioteci enciclopedice; biblioteci specializate; biblioteci cu acces nelimitat; biblioteci cu acces limitat, dar despre toate acestea vor vorbi persoane din domeniu, în cadrul Simpozionului științific „Biblioteca mileniului trei”, marți, 17 mai 2022, începând cu ora 11.

Simpozionul științific este organizat de Biblioteca Academiei Române, Filiala Timișoara, Filiala Timișoara a Academiei Române și Filiala „Valeriu Braniște” – Timiș a Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România și se va desfășura în Aula Filialei din Timișoara a Academiei Române, bd Mihai Viteazu, nr. 24. Cuvântul de deschidere aparține academicianului Dan Dubină, președintele Filialei Timișoara a Academiei Române.

Vor prezenta comunicări: dr. ing. Agneta-Elisabeta Lovasz, directorul Bibliotecii Universității „Politehnica” Timișoara și dr. Simona Bursașiu, bibliotecar, Biblioteca Universității „Politehnica” Timișoara, comunicarea Biblioteca Universității „Politehnica” Timișoara, în pragul mileniului trei; dr. Doru Sinaci, directorul Bibliotecii Județene „Alexandru D. Xenopol” din Arad și subprefect al județului Arad, Biblioteca digitală și conservarea identităților locale; Henrieta Szabo, directorul Bibliotecii Municipale Lugoj, Biblioteca publică – instituție comunitară între clasic și modern; lect. univ. dr. Maria Micle, Universitatea de Vest Timișoara, director al programului postuniversitar Biblioteconomie şi Știinţele Informării și Documentării, La porțile cunoașterii: cercetarea în științele informării și documentării.

În cadrul manifestării va avea loc și lansarea cărții Vocație culturală și spirit academic în Banat, apărută la Editura UZP, autor Constantin Brătescu.

Simpozionului științific „Biblioteca mileniului trei” va fi moderat de conf. univ. dr. Ioan David, directorul Bibliotecii Academiei Române, Filiala Timișoara.

Universitatea.agro2
Problema cadastării se dezbate într-o conferință la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară

În acest sfârșit de săptămână, are loc o conferință în care se discută și problema casatrătii, la Universitatea de Știința Agricole și Medicină Veterinară a Banatului ”Regele Mihai I” Timișoara. Vor veni specialiști de renumre.

Conferința poartă numele de ”Unde este comoara noastră, acolo ne este și inima”. Organizatorii sunt universitatea și  Centrul de perfecționare, instruire şi formare a specialiștilor în cadastru agricol „PIFCA” Participă specialiști din domeniul cadastrului și publicității imobiliare, din domeniul juridic și al educației, cercetători și cadre didactice universitare. Principalele teme abordate sunt  prolemele ridicate de cadastrare în condițiile economiei de piață și de implicațiile sale în administrația publică, nevoia de comunicare strategică în spațiul public, precum și direcțiile de reformare a sistemului judiciar și al celui educațional, în vederea modernizării societății românești, spun organizatorii.

Invitații de onoare sunt profesorul universitar Dumitru Borțun, de la  SNSPA, București,  profesorul universitar Stelian Tofană, de la Universitatea
„Babeș-Bolyai” Cluj Napoca, judecătorul Ionuț George Bogdan, președintele Judecătoriei Arad, avocata Erica Nistor, fostă președinte a Curții de Apel Timișoara, dar și Ioan Cristian Buzaș, directorul Direcției de cadastru și geodezie din cadrul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară. ”Specialiştii din toate domeniile au obligația să studieze Pământul, să-l măsoare, să-l împartă și să-l îngrijească, pentru a-l lăsa moștenire generațiilor viitoare, dar moștenirea trebuie să cuprindă, totodată, dragostea pentru adevăr și valorile moralei creștine, pentru ca demonii întunericului și stihiile violenței să nu mai cuprindă omenirea”, spune inginerul Mihai Racovicean.

 

North American Economic Club
North-American Economic Club și UVT lansează ”Leadership Academy Timișoara”
ziuadevest.ro

Marți, 17 mai 2022, de la ora 19.00, North-American Economic Club lansează Leadership Academy Timișoara, un amplu și provocator proiect dezvoltat de North-American Economic Club, în parteneriat cu Universitatea de Vest din Timișoara.

Acesta este adresat studenților de ani terminali și master din universitățile timișorene. Proiectul este dezvoltat de North-American Economic Club și UVT. Înscrieri aici:

https://docs.google.com/…/1FAIpQLSdumTqlS2hFSV…/viewform

Tren
Timișoara a fost inclusă pe lista orașelor care vor beneficia de trenuri noi electrice, pentru navetiști
stiri-covid.eu

Timișoara va fi unul dintre orașele care va beneficia de trenuri noi electrificate, de scurt parcurs. Ministerul Transporturilor a lansat licitația pentru 62 de asemenea mijloace de transport, iar 23, cele mai multe, vor ajunge în zona de vest.

Noile trenuri vor fi utilizate pe traseele de navetă în zona marilor orașe. Vor fi înlocuite astfel trenurile electrice învechite și automotoarele diesel care sunt folosite în prezent. Achiziția va fi finanțată din fonduri europene nerambursabile pe Programul Operațional Transporturi 2021-2027, și din bugetul de stat al României, Achiziția va fi împărțită în 3 loturi și acoperă câte o regiune a țării. Regiunea Centru – Vest este una gândită pentru a acoperi o arie geografică extrem de mare, de la Brașov până la Timișoara și Arad. Aceasta primește 23 de trenuri, vizate fiind orașele Brașov, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc, Bistrița, Cluj Napoca, Arad, Timișoara și Reșița.

Lotul 3 (Sud) – include 19 trenuri care vor deservi direct municipiile București, Ploiești, Brașov, Constanța și Alexandria.

Lotul 1 (Est) include 20 de trenuri care vor deservi municipiile București, Ploiești, Buzău, Focșani, Bacău, Iași și Suceava.

Având în vedere condițiile teritoriale prezentate rămâne de văzut câte trenuri vor deservi, de fapt, Timișoara. Remarcăm și prezența pe listă a Timișoarei și a Reșiței, vă reamintim că între cele două orașe a fost gândit un proiect cu un tren pe hidrogen, special s-a ales acest tip de alimentare, pentru că între cele două nu există linie electrificată. S-a dorit obținerea de finanțare prin PNRR, dar aceasta a fost acordată pentru o rută în zona Bucureștiului, deși acel proiect avea o maturitate mult mai scăzută decât cel bănățean.

Rectorat Upt 3 620x400
UPT și-a premiat câștigătorii celor 9 concursuri naționale organizate în cadrul manifestării „Politehnica Timișoara – un pas spre viitorul tău!”
oficialmedia.com

Universitatea Politehnica Timișoara a organizat vineri, 13 mai 2022, festivitatea de premiere a elevilor participanți la cele 9 concursuri naționale organizate în cadrul manifestării „Politehnica Timișoara – un pas spre viitorul tău!”, aflată la cea de-a IX-a ediție. Pe lângă testarea conoștințelor, evenimentul a vizat informarea şi familiarizarea elevilor cu mediul universitar, în scopul asigurării unei mai bune tranziţii spre învăţământul superior şi orientării lor către o carieră de succes.

„Politehnica Timișoara – un pas spre viitorul tău!” a aliniat la start peste 1000 de elevi, din 26 de județe ale țării, peste 200 dintre aceștia fiind recompensați cu premii și mențiuni (126 de premii și 96 de mențiuni) la următoarele concursuri: IT Engineering Contest (iTEC), organizat de Facultatea de Automatică și Calculatoare; Concursul de arhitectură „Hans Fackelmann” dedicat viitorilor studenţi arhitecți, organizat de Facultatea de Arhitectură și Urbanism; Concursul național de idei și proiecte în domeniul protecției mediului „Educația Ecologică Salvează Mediul – EcoSmarTim”, organizat de Facultatea de Chimie Industrială și Ingineria Mediului; Concursul „Construcţiile: tradiţie și viitor”, organizat de Facultatea de Construcții; Concursul „Electronica, între hardware și software”, organizat de Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologii Informaționale; Concursul profesional de idei „Intelligent Electricity Generation IEG-2022”, organizat de Facultatea de Inginerie Electrică și Energetică; Concursul „Anton Saimac”, organizat de Facultatea de Inginerie din Hunedoara; Concursul „Management Trivia”, organizat de Facultatea de Management în Producție și Transporturi; Olimpiadele Comunicării, organizat de Facultatea de Științe ale Comunicării.

Câștigătorii concursurilor au fost invitați pentru două zile (12 și 13 mai 2022) la Universitatea Politehnica Timișoara, unde au vizitat campusul studențesc, laboratoarele facultăților, bazele sportive, Biblioteca UPT, Laboratorul interactiv de fizică Experimentarium, au luat contact cu studenții și și-au făcut o idee despre ce înseamnă studenția la Poli.
De asemenea, au participat la Zilele Carierei, unde au stat de vorbă cu reprezentanții companiilor prezente, făcându-și astfel o idee atât despre ce înseamnă viața de student, cât și ce îi așteaptă după absolvire.

IMG 1790 BekV
42% dintre elevi nu pot interpreta o informație și nu pot construi idei proprii. Consiliera prezidențială Ligia Deca: „Înjumătățim acest procent până în 2030”
scoala9.ro

Doar unu din zece elevi români înțelege un text la o citire cu atenție, arată Raportul național privind nivelul de literație în România. 42% intră în categoria analfabetism funcțional. Consilierul prezidențial Ligia Deca promite că acest procentaj va fi la jumătate în următorii opt ani. Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu dă un nou termen pentru legea educației: „Până în septembrie 2023, sistemul va funcționa pe cu totul alte baze.”

Cei mai mulți elevi români folosesc un limbaj simplist, nu pot interpreta o informație, nu își pot forma idei proprii pe care să le integreze în contextul dat, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și forma concluzii pe baza a ce au citit. Sunt câteva dintre concluziile Raportului național privind nivelul de literație din România, elaborat de BRIO (Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare), alături de alte șapte organizații neguvernamentale și prezentat joi, 12 mai, într-o conferință de presă.

La cercetarea care a avut loc în urmă cu un an au participat 47 de mii de copii din urban și rural.

Specialiștii definesc literația sau alfabetizarea funcțională prin capacitatea unei persoane de a relaționa cu un text. Cititorul competent înțelege și interpretează textul – chiar la prima citire atentă – în detaliu și nuanțat, utilizează informațiile din el, evaluează conținutul ideatic și forma sa, reflectează asupra sa și interacționează cu el pentru a-și atinge scopurile.

De exemplu, înțeleg ce scrie pe un pliant sau un afiș și pot ulterior să-și extragă informațiile de care au nevoie.

Aceleași organizații care au realizat raportul vin și cu un instrument pentru profesori - platforma Alfabetar. Profesorii și părinții din toată țara pot accesa gratuit testele care spun nivelul de literație al elevilor și o serie întreagă de resurse didactice pentru a remedia problemele.

646x404 (55)
Elevii ar putea învăţa la şcoală să salveze vieţi. Medic: Copiii învaţă foarte repede dacă văd la altcineva şi dacă repetă şi ei. Indirect educă şi adulţii din jurul lor
adevarul.ro

La Parlament a fost depus un proiect de lege prin care să fie predate noţiuni de prim ajutor la clasele din gimnaziu şi liceu, la disciplina Biologie – Anatomia şi fiziologia omului. Dacă proiectul va fi aprobat, elevii vor învăţa să salveze vieţi din anul şcolar 2023-2024.

Un proiect de lege care prevede că programa şcolară va cuprinde şi noţiuni de prim ajutor, la disciplina Biologie - Anatomia şi fiziologia omului, iniţiat de Luminia Barbari, fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei, a fost depus în Parlament. Instruirea elevilor ar urma să fie făcută de profesionişti din domeniul medical, cât şi de profesori antrenaţi în acest sens, cu ajutorul manechinelor şi echipamentelor de înaltă fidelitate sau low-cost. Noţiunile vor fi învăţate de elevii din clasa a VII-a şi vor fi completate la nivelul clasei a XI-a.

Medicul de familie Sandra Alexiu spune că noţiunile de prim ajutor sunt necesare în sistemul de învăţământ şi că elevii au nevoie de ele pentru a putea face faţă anumitor situaţii neplăcute, precum accidentarea lor sau starea de rău a unor persoane dragi. Aceasta precizează că este bine ca aceste noţiuni să fie predate de la vârste mici, prin joc, deoarece „educaţia prin imitaţie are un foarte bun efect”. „Copiii învaţă foarte repede dacă văd la altcineva şi dacă repetă şi ei, în special când totul este sub forma unui joc. De asemenea, mai este important pentru că elevii duc acasă informaţiile educative primite în şcoală şi indirect educă şi adulţii din jurul lor”, a explicat medicul. În plus, Sandra Alexiu spune că prin predarea unor astfel de noţiuni pregătim generaţiile viitoare pentru lucruri pe care generaţiile actuale poate nu le-au învăţat în şcoală. Ea subliniază că „demersul este unul foarte bun, având în vedere că se observă lacune în educaţia sanitară a românilor”.

 

Centenarul Incoronarii 3
Caravana “Centenarul Încoronării”, un proiect unic în România
rfi.ro

La 100 de ani de la încoronarea Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria, Asociația ARTIS organizează caravana “Centenarul Încoronării”, care a pornit azi din Iași. Sub auspiciile Familiei Regale a României, pe urmele vizitelor Familiei Regale în România Întregită (1919-1927) vor fi specialiști din lumea cinematografiei și istoriei, în 27 de orașe din România, Republica Moldova, Bulgaria și Ucraina.

„Istoria este o poveste, nu o carte de telefon. Știu că elevii sunt speriați de acea succesiune de nume și de date, dar istoria nu se rezumă la asta. În opinia mea, vina nu este a elevilor. Vina este a celor care au fixat doar o oră de istorie pe săptămână în majoritatea școlilor din țară. Timp în care profesorul trebuie să recapituleze ora precedentă, trebuie să dea note și la sfârșit scrie pe tablă nume și ani. Elevii se sperie și preferă să învețe la matematică, biologie, chimie sau orice altceva. Pe când istoria ar trebui să li se povestească, dar din păcate asta nu prea se întâmplă la școală”, spune istoricul Adrian Cioroianu, ambasador al Centenarului Încoronării.

În opinia sa era firesc ca Iașul să fie punctul de plecare al caravanei: „ Cred că motivul pentru care această caravană era normal să plece de la Iași este importanța pe care orașul a avut-o în timpul primului război mondial. Maniera în care Iașul atunci a fost capitala țării, cât mai era liberă din România de atunci, faptul că Regele și Regina s-au aflat aici, elitele... Într-un fel drumul prin încoronarea din 1922 de fapt a început prin rezistența de la Iași. Prin faptul că această capitală nu a căzut atunci în mîinile germane. Din acest punct de vedere, cred că cei care au organizat și au avut ideea acestui traseu au făcut foarte bine că au ales Iașul ca punct al startului într-o caravană ce acoperă toată România”.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.