EȘTI AICI:
Revista presei – 12 ianuarie 2021

Revista presei – 12 ianuarie 2021

Copii Cu Manuale Si Tablete Freepik.com 1024x576 (1)
Sunt 237 de mii de elevi care nu au internet și 287 de mii de elevi care nu au echipamente IT, anunță ministrul Educației / Sunt mai mulți elevi fără acces la educație online decât arăta recensământul oficial primăvara trecută. Datele vin după ce Guvernul a distribuit aproape 250 de mii de tablete și primăriile peste 100 de mii
edupedu.ro

În momentul de față, după centralizările de până acum, sunt 237 de mii de elevi care nu au avut internet și 287 de mii de elevi care nu au avut echipamente IT, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la Realitatea TV. Oficialul marchează astfel un eșec al guvernului Orban în criza Educației, numărul elevilor fără acces la școala online fiind mai mare acum față de raportarea din primăvara anului 2020, pe baza căreia s-a făcut achiziția de aproape 250 de mii de tablete din bani guvernamentali.

“În momentul de față să știți că raportările pe care le am sunt de 237.000 de elevi care nu au avut internet și de 287.000 de elevi care nu au avut echipamente IT. Am cerut un update în aceste raportări și vom vedea care este amploarea fenomenului. Dacă într-adevăr valorile sunt atât de mari înseamnă că va trebui să intervenim și cu alte măsuri în afara celor remediale”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

La recensământul inițial al elevilor fără dispozitive și fără internet, cel desfășurat în primavara anului trecut, Ministerul Educației a anunțat că erau aproape 250 de mii de elevi în această situație. Statistica a stat la baza achiziției de tablete, în valoare toatală de aproape 150 milioane lei, bani alocați din fondul de urgență aflat la dispoziția premierului, de la Guvern.

Licitația a fost lansată în vară, iar tabletele au fost distribuite școlilor în totalitate abia luna trecută. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, spunea la începutul săptămânii că nu toate tabletele au ajuns la elevi din cauza că 20% dintre ele nu ar fi fost ridicate din diverse motive, fie că elevii aveau deja tabletă din alte surse, fie că părinții au refuzat sau că elevii cu părinții nu s-au prezentat să le ridice.

Pe lângă aceste tablete, Guvernul Orban a lansat o schemă paraleleă de decontare de tablete sau lapropuri din bani europeni, prin Ministerul Fondurile Europene, la care puteau participa școlile, primăriile, sau parteneriatele dintre școli și inspectorate școlare sau școli și primării.

Proteste 5 1024x538
Profesorii ies în stradă. Programul protestelor, care este situația în Timiș, Caraș-Severin și Arad
renasterea.ro

În data de 11 ianuarie, Birourile Executive ale FSNPPC și SNPPC au votat calendarul de protest pe care organizațiile acestora îl susțin, ca urmare a propunerilor și votului care au avut loc în aceeasi zi la nivelul Confederației Naționale Sindicale, Cartel Alfa, la care sunt afiliați.

Conform uni comuncat al sindicatelor din învățământ,

Principalele solicitări sunt

– abrogarea art. I din OUG 226 / 2020, prin care se anulează majorarea salariilor de funcţie/salariilor de bază cu 1/2 din diferența rezultată dintre cuantumul actual și cel prevăzut în lege pentru ianuarie 2022 (: Art.I. – (1) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (4) și alin. (4^1) lit. c) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2021, începând cu data de 1 ianuarie 2021, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcţiei de bază/salariilor funcţiei de bază/indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2020 în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie și îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiții); abrogarea art. VIII – (7), din OUG 226 / 2020 care anulează indexarea pensiilor militare de stat, cu rata inflației (Art. VIII – (7) Prin derogare de la art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2021 pensiile militare de stat stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei) majorarea la 25 % a sporului pentru risc și suprasolicitare neuropsihică tuturor beneficiarilor din prezent ( specialiștii din structurile de investigații criminale, de combatere a criminalității organizate, de acțiuni și intervenții speciale, din centrele de arest-transfer, de criminaliști, etc ) cf Legii 153/2017 majorarea normei lunare de hrană acordate personalului MAI, dat fiind faptul că actuala valoare nu a fost actualizată cu indicii prețurilor de consum ai produselor alimentare, așa cum aceștia sunt stabiliți de Institutul Național de Statistică. încadrarea în condiții de muncă a personalului contractual din cadrul MAI, cf HG 246 / 2017 acordarea unui supliment salarial pentru risc medical și angajaților din Ministerul Afacerilor Interne, aflați în prima linie, care își expun zilnic sănătatea acestui pericol, prin prisma misiunilor efectuate și a contactului permanent cu diverse categorii de persoane, simptomatice sau asimptomatice (SPOR COVID )

Formele de protest și locurile de desfășurare ale acestora

14.01.2021 caravana face pichetare-miting Baia Mare

15.01.2021 caravana face pichetare-miting la Zalău și Tg.Mures

16.01.2021 caravana face pichetare-miting la Brasov

17.01.2021 caravana face pichetare-miting a Ploiesti

18.01.2021 caravana face pichetare-miting la Administrația .Prezidentiala 10,00-12,00

18.01.2021 pichetare cate 1 prefectura/zi – TIMIȘ

Invatamantul Profesional Si Tehnic E1540281500427
Agenția pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior reacționează la adresa cererilor de reformă din partea Consorțiului Universitaria: Instituția e autonomă, iar membrii săi sunt selectați prin proceduri proprii
edupedu.ro

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) a luat poziție, luni, față de cererile formulate vineri de Consorțiul Universitaria pentru guvern, ce menționau între altele și această agenție și nevoia de îmbunătățire a legislației în domeniu.

  • Vineri, rectorii din Consorțiul Universitaria, ce reunește mai multe dintre cele mai importante universități din țară, au transmis o serie de solicitări la adresa noului guvern. Printre doleanțele semnatarilor se numărau evaluarea urgentă a studiilor doctorale și “analiza și îmbunătățirea reglementărilor privind selecția membrilor și funcționarea ARACIS (…)” Același document mai menționa, printre cerințele Consorțiului, „redesenarea” hărții învățământului superior românesc, printr-o clasificare a universităților în funcție de misiunea asumată și de anvergura lor internațională.

În poziția sa de luni, ARACIS afirmă între altele:

  • în privința evaluării studiilor doctorale, că procesul a fost demarat
  • În privința apelului referitor la reglementările privind membrii și funcționarea ARACIS, că agenția e o instituție autonomă, ai cărei membri sunt selectați după proceduri proprii și a cărei funcționare este reglementată intern, iar selecția membrilor Consiliului “a avut și are la bază principiul meritocrației”
  • că “orice interferență în modul în care ARACIS își stabilește structurile, modul de organizare sau de selectare a experților implicați în activitățile agenției poate să reprezinte o încălcare a Standardelor şi liniilor directoare pentru asigurarea calității
  • că proiectul de elaborare a unei metodologii de clasificare a universităților “există deja, consultările (…) desfășurându-se în perioada februarie 2018-iunie 2019”
  • că “eliminarea “disfuncționalităților” sau a “formalismului birocratic” este o preocupare constantă pentru conducerea ARACIS”
Evalarea Nationala 2020 Elevi La Examen In Fata Scolii 640x400
Sorin Cîmpeanu: Examenele naţionale se vor derula cu prezenţă fizică, pentru a se asigura relevanţa lor
g4media.ro

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a afirmat că în urma consultărilor cu reprezentanţii elevilor, profesorilor şi părinţilor, s-a stabilit ca examenele naţionale să se deruleze cu prezenţă fizică, pentru a se asigura relevanţa lor. „Tematica de examen va fi stabilită, adaptată, corelată cu realităţile acestui an. Nu are niciun sens să negăm faptul că în educaţie au fost pierderi. Important este să identificăm corect acele pierderi”, a spus el, într-o intervenție la TVR.

Consultaraea cu reprezentanţii elevilor,  ai personalului din învăţământ și ai părinţilor s-a desfășurat în urmă cu câteva zile, a transmis Cîmpeanu.

„Cu toţii au solicitat şi împreună am agreat că vom face tot posibilul ca examenele naţionale să se deruleze predictibil, la datele la care sunt planificate. Am stabilit ca examenele naţionale să se deruleze cu prezenţă fizică, pentru a asigura relevanţa acestor examene naţionale. Având deja două puncte fixe, este foarte posibil să fim nevoiţi să cedăm într-o altă parte, pentru că, dacă n-am ceda în nicio parte, ar fi ca şi cum am avea un an normal, în care nimic nu s-a întâmplat. Lucru în mod evident fals”, a subliniat ministrul Educaţiei.

El a adăugat că se poate flexibiliza tematica de examen: „Tematica de examen va fi stabilită, adaptată, corelată cu realităţile acestui an. Nu are niciun sens să negăm faptul că în educaţie au fost pierderi. Important este să identificăm corect acele pierderi, să planificăm o tematică adecvată modului în care elevii au asimilat, şi nu modului în care profesorii au predat, pentru că de multe ori profesorii au predat, însă, fără să fie vina lor, au predat în faţa unor ecrane negre, deci nu avem un feedback, nu avem un raport real asupra a ceea ce au asimilat elevii. Această teamatică de examen va trebui să fie adaptată, nu este deloc simplu, dar vom face acest lucru, la ceea ce au asimilat elevii”.
0265849tabletascoalaonline
Consiliul Județean al Elevilor Timiș: Cea mai mare problemă a elevilor este imposibilitatea de a se conecta la orele online
tion.ro

În contextul în care Ministerul Educației a amânat data exactă a reînceperii cursurilor în format fizic, Consiliul Județean al Elevilor Timiș subliniază incertitudinea și problemele care se creează în jurul acestei decizii. Reprezentanții elevilor din Timiș spun că, în continuare, școlarii întâmpină probleme de conectare la orele online.

Președintele CJE Timiș, Francesca Ferescu, sublinează faptul că elevii nu au posibilități pentru a se conecta la orele online. La finalul lunii decembrie, conducerea Inspectoratul Școlar Județean a acoperit un necesar de aproape 7.000 de tablete, prin program cu Ministerul Educației, care au fost distribuite în județ, în funcție de cereri. Ar mai fi nevoie, totuși, de câteva sute de tablete, conform cifrelor, care vor fi distribuie prin ajutorul ONG-urilor județene și ale primăriilor din teritoriu.

„​În continuare elevii și profesorii sunt nevoiți să se adapteze și să dea dovadă de extremă flexibilitate în mediul neobișnuit și poate chiar rigid impus de școala online. După aproape un semestru de ore desfășurate în acest regim sesizăm că una dintre cele mai mari probleme ale elevilor din județul Timiș este imposibilitatea de a se conecta la cursurile online, corelată chiar cu lipsa resurselor necesare pentru a lua parte la ore. Cum viitorul este destul de ambiguu și nu ne putem baza cu certitudine pe începerea cursurilor la o dată fixă, considerăm că sunt necesare măsuri cât mai repede puse în aplicare, care să ofere egalitate de șanse tuturor elevilor, atât din mediile cu condiții favorabile cât și celor din medii defavorizate”, spune Francesca Ferescu, președinte al CJE Timiș.

Elevii din Timiș spun că școala online este ineficientă, iar mediul de acasă nu este potrivit pentru asimilarea cunoștințelor. Îngrijorări există și din partea elevilor din ani terminali, care susțin examenele naționale. ​

Scoala Online Vreaulafacultate
Consiliul Rectorilor solicită acordarea a cel puțin 1% din PIB pentru învățământul superior
hotnews.ro

Consiliul Național al Rectorilor solicită acordarea a cel puțin 1% din PIB pentru învățământul superior, precum și creșterea semnificativă a alocării bugetare pentru cercetarea științifică, se arată într-un comunicat de presă.

„Deşi alocaţia medie pe student fizic a crescut în mod constant începând cu anul 2015, rămâne una dintre cele mai mici din Uniunea Europeană, în conformitate cu Raportul public 2019 - Starea finanţării învăţământului superior (CNFIS). România concurează cu unele dintre cele mai avansate ţări din lume în ceea ce priveşte învăţământul superior, dar universităţile beneficiază de o finanţare de până la 10 ori mai mică în ultimul deceniu”, precizează CNR.

„Atragem atenţia că, fără o aşezare adecvată a domeniilor educaţiei şi cercetării în ierarhia priorităţilor statului - începând cu finanţarea, reformele în orice domeniu sunt sortite eşecului sau mult îngreunate, afectând astfel dezvoltarea României pe termen lung”, mai spun aceștia.

Cerințele rectorilor:

1. Acordarea a cel puţin 1% din PIB pentru învăţământul superior;
2. Creşterea semnificativă a alocării bugetare pentru cercetarea ştiinţifică, care să facă credibilă atingerea cât mai devreme a procentului de 1% din PIB la care România s-a angajat deja, cu diversificarea si flexibilizarea instrumentelor de accesare a fondurilor;
3. Alocarea suplimentară de fonduri destinate specific şi predictibil componentei de cercetare ştiinţifică a învăţământului superior;
4. Flexibilizarea modului de cheltuire a sumelor din bugetul instituţiilor de învăţământ superior, în acord cu principiile autonomiei universitare - garantată prin Constituţia României, astfel încât universităţile să-şi poată utiliza fondurile disponibile conform deciziilor Senatului universitar, în limitele legii, dar fără să fie necesară aprobarea autorităţilor guvernamentale.”

Rata Ocupare
PIAȚA MUNCII - Din ce în ce mai mulţi români se angajează la stat.
zf.ro

Adelina Mihai: 1 din 4 angajaţi din România lucrează la stat, iar statul a continuat să facă noi angajări în plină criză generată de pandemia de coronavirus. Ce arată ultimele statistici? Câţi bugetari mai avem?

Dan Pavel: Ultimele statistici arată că avem din ce în ce mai mulţi. Aproape fără număr. Ne uităm că în fiecare an creştem, mai punem câteva zeci de mii de angajaţi la numărul total. Avem 1,24 milioane de angajaţi la stat în momentul ăsta, cu 46.000 mai mulţi decât în urmă cu doi ani. Avem cheltuieli tot mai mari cu bugetari, în condiţiile în care mergem către un deficit în acest an de 10% din PIB. Avem o decizie a Guvernului în momentul acesta de a plafona salariile bugetarilor şi foarte multă nemulţumire în sectorul bugetar. Şi mai avem ceva, mai avem senzaţia oamenilor că dăm banii degeaba, salariile bugetarilor, ceea ce nu mi se pare o discuţie corectă. Este mult mai nuanţată discuţia asta.

Adelina Mihai: Da, şi dacă ne uităm la ce s-a întâmplat la criza precedentă, cea din 2008, practic atunci aveam 1,4 milioane de angajaţi la stat, pe vremea moştenirii lăsate de guvernul Călin Popescu Tăriceanu, şi până în 2010 – 2011, noi am ajuns din nou la 1,2 milioane de bugetari, dar nu s-au făcut concedieri ci s-au blocat angajările. Se făcea o angajare la 7 plecări şi practic o mare parte din bugetari au ieşit din sistem prin pensionare şi aşa s-a făcut marea restructurare. Şi apoi ne-a lovit criza crizelor şi în 2010 am tăiat salariile cu 25%, pe care le-am plătit ulterior, că au dat în judecată bugetarii statul pentru că au tăiat salariile. Care sunt ministerele cu cei mai mulţi angajaţi acum? Sau care sunt reacţiile poliţiştilor vizavi de această îngheţarea salariilor?

Dan Pavel: Ştii la ce mă gândeam, apropo de asta? Că spuneam, senzaţia oamenilor este că plătim foarte mulţi bani pe salariile bugetarilor şi unii spun chiar că nu ar trebui, nu merită nimic, oamenii care mă fac să stau la coadă şapte ore că să plătesc un amărât de impozit, de exemplu. Discuţia nu e chiar aşa. Nu cred că este vină angajaţilor ci vină angajatorului, vină statului, care nu vrea să facă o reforma în bugetul asta. Marea masă de angajaţi la stat este folosită de multe ori în campanie electorale. Liderii sindicali vorbesc mai tare sau mai încet, în funcţie de interesele pe care le au în momentul acela. Nu vedem salarii diferenţiate sau creşteri de salarii diferenţiate pe fiecare angajat care să stimuleze eficientă angajatului la locul de muncă.

Şi performanţele. Şi vedem creşteri în masă, pentru toată lumea, stagnări în masă, pentru toată lumea, sau, cum am mai văzut, scăderi pentru toată lumea, 25%. Deci e clar că nu este un sistem sănătos, nu este un sistem care să încurajeze performanţă. Avem foarte mulţi, un sfert dintre angajaţi în sectorul de stat, dar cu toate astea avem în permanentă senzaţia că nicăieri nu sunt suficienţi. Şi uite cum ne am trezit acum, în criză asta, când am avut nevoie de DSP şi de angajat care să facă sistemul ăsta să funcţioneze, ne am trezit că nu există angajaţi. Am avut angajaţi în sistemul medical care să facă sistemul să meargă, ne am trezit că nu avem angajaţi. Poliţiştii de multe ori au spus că nu sunt suficienţi. Ne spunea domnul Andrei că liderul sindicatul european europol de la poliţie, ne spunea că sunt localităţi în care urgenţele funcţionează doar până la un anumit program. Dacă cumva vin teroriştii, să spunem, după 10 seară, vineri sau în weekend, e posibil să nu găsească poliţişti la locul de muncă. Deci foarte mulţi angajaţi puşi acolo unde nu trebuia.

646x404banci
Sondaj: Trei sferturi dintre profesori şi părinţi şi peste jumătate dintre copii ar vrea redeschiderea şcolilor
adevrul.ro

Trei sferturi dintre profesori şi părinţi şi peste jumătate dintre copii consideră necesară redeschiderea şcolilor, potrivit unui sondaj derulat de organizaţia Salvaţi Copiii.

Cei mai mulţi dintre părinţi (78,4%) şi profesori  (73,1%) consideră că elevii trebuie să revină cât mai curând în băncile şcolii, unde e nevoie de o regândire a programei şcolare (80,9%) şi de măsuri de educaţie remedială (43,7%), potrivit unui sondaj de opinie derulat de Organizaţia Salvaţi Copiii pe parcursul lunii decembrie.

În ceea ce-i priveşte pe copii, 56,8% dintre ei se declară în favoarea redeschiderii şcolilor.   În privinţa revenirii la şcoală, datele complete ale anchetei online relevă că: 56,8% dintre elevi se pronunţă în favoarea redeschiderii şcolilor, în vreme ce  23,5% preferă menţinerea formatului online; 78,4% dintre părinţi consideră necesară redeschiderea şcolilor, în vreme ce doar 12,7% spun că preferă ca şcoala să fie menţinută online; doar 14,2% dintre profesori consideră că şcoala trebuie să rămână online, în vreme ce 73,1% dintre cadrele didactice consideră necesară revenirea în bănci. Restul se declară nehotărâţi.

Cu privire la condiţiile pe care şcolile trebuie să le îndeplinească, pentru ca redeschiderea să fie făcută în condiţii de siguranţă, cei mai mulţi pun accentul pe existenţa materialelor igienico-sanitare, dar o condiţie importantă este şi evitarea aglomeraţiei în spaţiile limitrofe şcolilor:

 83,5% dintre respondenţi consideră că asigurarea condiţiilor igienico-sanitare este o condiţie necesară pentru deschiderea şcolilor.

 69,8% spun că e nevoie de asistenţă medicală în toate şcolile.

 59,3%  dintre cei intervievaţi vor să fie luate măsuri pentru evitarea aglomeraţiei în jurul şcolilor.

 45,3% consideră că e necesară reducerea numărului de elevi din clase.

  44,8% consideră că e nevoie de transport sigur către şi dinspre şcoală.

Odată reluată activitatea didactică în şcoli, devine imperioasă recuperarea materiei şi acoperirea decalajului educaţional pentru copiii vulnerabili, care nu au avut o participare reală la educaţia online.

 80.9% consideră utilă revizuirea programei şcolare, cu accent pe materia esenţială.

 43,7% spun că sunt necesare intervenţii de sprijin pentru cei care nu au reuşit să participe real la educaţia online.

 Un procent mic - 10,2% - se pronunţă pentru prelungirea duratei cursurilor în acest an şcolar.

Sondajul a fost realizat în perioada 7 - 30 decembrie, pe un eşantion neprobabilistic format din 8.193 de respondenţi, dintre care 5.811 elevi, 1.734 părinţi şi 648 cadre didactice.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.