EȘTI AICI:
Revista presei – 11 ianuarie 2022

Revista presei – 11 ianuarie 2022

Ubb 0 700x394 1 (1)
A fost înființată Fundația „Emil Racoviță”, sub egida Universității „Babeș- Bolyai”
servuscluj.ro

Sub egida Universității „Babeș- Bolyai” a fost înființată Fundația „Emil G. Racoviță pentru Știință și Explorare Medii Extreme”. Fundația a fost înființată alături de un grup de oameni de știință din țară, alături de familia și urmașii savantului.

Fundația a fost constituită ca omagiu adus savantului Emil Racoviță pentru substanțiala sa contribuție la înființarea, poziționarea și consolidarea academică internațională a Universității din Cluj.

„Mă bucură această veste la început de an 2022! Savantul Emil Racoviță s-a întors în România pentru Universitatea din Cluj, locul unde își va înființa în 1920 Institutul de referință la nivel internațional și unde va ajunge Rector, mutând astfel centrul (bio)speologiei mondiale din Franța în România (la Universitatea din Cluj). În 2020, la împlinirea a 100 de ani de la înființarea Institutului, Universitatea a reînființat Institutul Emil Racoviță pentru Studiul Vieții în Condiții Extreme. Așa cum spuneam în 2020 la reînființarea Institutului, prin aceste demersuri reparăm istoria și actualizăm în modernitate moștenirea academică a savantului. Acest proces s-a completat acum cu înființarea acestei Fundații, organizate – așa cum am anunțat în 2020 – sub egida UBB. Atât noul Institut al Universității, cât și Fundația funcționează în clădirea Universității, în locul care a găzduit vechiul Institut al savantului Emil Racoviță”, a declarat rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

Fundația, al cărei președinte este acad. prof. univ. dr. Octavian Popescu, are ca scopuri principale: (1) Onorarea moștenirii științifice a savantului Emil G. Racoviță; (2) Întărirea și dezvoltarea poziției academice internaționale a savantului Emil G. Racoviță și a domeniilor fondate și cercetate de acesta; (3) Consolidarea și internaționalizarea peisajului academic și de cercetare, precum și a politicilor culturale și educaționale românești; (4) Integrarea tratatelor, a acordurilor, a convențiilor și a altor înțelegeri internaționale în care România este parte și care, prin obiectul lor, privesc și mediile extreme, pentru accesul la resurse necunoscute, conservarea mediului și stimularea cercetării avansate de frontieră.

Ceilalți membrii fondatori ai Fundației sunt CAȘCAVAL Gheorghe Călin, MARCU Oana, RACOVIȚĂ Daniela, HAZAPARU Dan-Anibal, LASCU Cristian-Emil, LASCU Viorel-Traian, MELEG Ioana-Nicoleta, ONAC Petroniu-Bogdan-Lucian și SIMON Simion.

Dreamstime M 7044583 733x1100
Studiu Salvați Copiii: Cei mai mulți copii români sunt preocupați de calitatea aerului pe care îl respiră
edupedu.ro

Studiul Percepția copiilor români privind schimbările climatice – Născuți în criza climatică, realizat de Salvați Copiii arată că cei mai mulți dintre copiii români (67%) sunt îngrijorați de calitatea aerului, trei sferturi dintre ei (78%) sunt dispuși să facă schimbări în viața lor pentru a reduce daunele aduse mediului, 10% dintre copii spun că au existat situații în care s-au simțit jigniți sau ridiculizați de către adulți din cauza implicării lor în protecția mediului, iar 15% de către colegi/grupuri de colegi.

Studiul poate fi consultat la finalul articolului

  • 71% – sunt interesați de problemele de mediu
  • Două treimi consideră că este ușor să aleagă soluții ecologice în viața de zi cu zi (68%) și că sunt în măsură să influențeze politicienii pentru a preveni și reduce problemele climatice și de mediu (65%)
  • Mai puțin de jumătate dintre copii consideră că primesc suficiente informații despre probleme climatice și de mediu la școală (42%).
  • Reciclarea și poluarea cu plastic au, de asemenea, niveluri ridicate de informații (respectiv 36% și respectiv 31%).

Principalul subiect de interes pentru copii este poluarea aerului (64%), pentru care se înregistrează cel mai înalt nivel de cunoștințe deja deținut, în timp ce 32 % dintre copii își doresc cel mai mult ca Guvernul să se implice imdiat în problema deflișărilor. Urmează deșertificarea, încălzirea globală și risipa de alimente.

”În prezent, poluarea afectează stilul meu de viață. Nu mai respir aer curat, lacurile sunt pline de gunoaie și vremea este foarte schimbătoare. Vreau să trăiesc într-o țară în care oamenii să fie conștienți de importanța poluării și de efectele nocive pe care aceasta le are asupra noastră și să încerce să diminueze problemele care continuă să apară,” spune Alexandra, în vârstă de 16 ani, care a participat la studiul Salvați Copii.

Remiteri Strainatate Lucratori Romani
PIAȚA MUNCII - Dependența de munca în străinătate: remiterile românilor – peste ISD în anul pandemiei
cursdeguvernare.ro

Sumele trimise de români din străinătate au crescut anul trecut la 116% în raport cu investițiile străine directe (ISD) față de numai 76% anterior, potrivit datelor publicate de BNR în Raportul privind balanța de plăți.

În timp ce ISD au scăzut cu 39% (de la circa 4,85 miliarde euro net, la doar 2,95 miliarde euro) remiterile către țară s-au diminuat cu doar 9% (de la 3,68 miliarde euro la 3,42 miliarde euro).

Remiterile personale au provenit în principal din Germania, Marea Britanie, Italia și Spania, cele patru țări deținând, ca și în anul precedent, aproape trei sferturi din total.
De reținut, între primele zece țări din care provin banii, pe locul opt apare Ungaria, imediat după Austria și peste Belgia sau Țările de Jos.

Transferurile lucrătorilor (durate mai mari de un an) s-au diminuat în pandemie cu 8,1%, în timp ce remunerarea netă a salariaților, pe durate mai mici de un an, a scăzut cu 15,6%). În structură, pe soldul fluxurilor de intrare și ieșire (raportul dintre acestea s-a redus de la 14,3:1 la 12:1) circa 70% din sume au provenit din transferurile lucrătorilor și 30% din remunerarea salariaților.

De reținut, datele publicate de BNR se referă la valoarea NETĂ a sumelor încasate de cei remunerați în străinătate, adică din suma brută cuvenită s-au scăzut contribuțiile sociale, impozitele și taxele pe salarii (ambele percepute de țara în care se desfășoară activitatea), precum și banii pentru achiziția de bunuri și servicii.

Expo Fabricatie Digitala 5 800x379
Expoziție inedită realizată de studenții arhitecți de la UPT
renasterea.ro

Biblioteca Universității Politehnica Timișoara a găzduit luni, 10 ianuarie 2022, vernisajul unei expoziții inedite realizate de studenții Facultății de Arhitectură și Urbanism – EXPO FABRICAȚIE DIGITALĂ,  alcătuită din lucrările realizate prin imprimare 3D ale studenților de la specializarea „Mobilier și Amenajări Interioare” și ale studenților masteranzi la programul „Tendințe, materiale și tehnologii noi în arhitectura de interior”.

Proiectele prezentate în expoziție, care au avut rolul de a-i familiariza pe studenți cu tehnologiile și echipamentele de imprimare 3D, reunesc două tipuri de exerciții dezvoltate pe parcursul semestrului I al acestui an universitar: unul de explorare formală parametrică cu materializarea unei serii de iterații geometrice de tip vază, iar altul surprinde o colecție de produse specifice ambianței de interior – piese de mobilier, obiecte decorative sau funcționale.

Primul exercițiu este elaborat de studenții de la ciclul licență, specializarea Mobilier și Amenajari Interioare, din anul III de studii, în cadrul disciplinei Proiectare asistată de calculator, sub îndrumarea cadrului didactic ș.l.dr.arh. Diana Giurea. În cadrul disciplinei, la partea teoretică, studenții s-au familiarizat cu uneltele de modelare digitală pe care le-au aplicat în scopul generării unui obiect de tip vază.

Proiectele prezentate în expozițieau la baza operații de modelare digitală parametrică prin intermediul unor definiții geometrice cu variabile care permit explorarea formei într-un mod rapid și eficient, oferind posibilitatea investigării și determinării unui număr considerabil de iterații formale.  Expoziția reuneste 30 de proiecte prezentate prin parte ilustrativă, însoțită de modelul fizic al geometriei.

 

8699465primazidescoalaelevimascaghiozdancnb202129
Ce trebuie să știe părinții despre vaccinarea copiilor cu vârste între 5 și 11 ani / 18 întrebări și răspunsurile autorităților din România
hotnews.ro
Primele doze de vaccin pediatric împotriva COVID-19 vor ajunge în România în perioada 21-25 ianuarie, iar cel mai probabil copiii cu vârsta între 5 și 11 ani se vor putea vaccina fie de la finalul lunii ianuarie, fie de la începutul lunii februarie. Având în vedere că formele severe de COVID-19 la copii sunt rare este justificată vaccinarea? Este mai sigur pentru copilul meu să-și dezvolte imunitatea prin infectarea cu virusul SARS-CoV-2 decât prin vaccinare? Se poate administra copilului Paracetamol sau Ibuprofen înainte de vaccinarea împotriva COVID-19 pentru a preveni efectele secundare? Sunt câteva dintre cele mai frecvente întrebări despre vaccinarea anti-COVID a copiilor la care răspund medicii.
Ministerul Sănătății a publicat un document cu răspunsuri la cele mai frecvente întrebări despre vaccinurile împotriva COVID la copiii între 5 și 11 ani, autorii documentului fiind prof. univ. dr. Doina Anca Pleșca de la Departamentul de Pediatrie din Facultatea de Medicină, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” București și dr. Anca Drăgănscu de la Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. dr. Matei Balș” din București.
Potrivit medicilor, nu toți copiii din această grupă de vârstă au același risc de a dezvolta forme severe de boală. Copiii cu afecțiuni cronice ar trebui să aibă prioritate, având în vedere riscul crescut de a face forme severe de boală.

Redăm integral documentul, iar decizia privind vaccinarea ccopilului aparține fiecărui parinte.

Copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 11 ani care se infectează cu virusul SARS-CoV-2 riscă să prezinte și forme grave de COVID-19. Date publicate în octombrie 2021 de Centrul de Control și Supraveghere al Bolilor din SUA (CDC) au arătat că în rândul populației pediatrice cu vârsta cuprinsă între 5 și 11 ani au fost înregistrate peste 8.300 de spitalizări legate de COVID-19 și aproape 100 de decese din cauza acestei afecțiuni.

În prezent, se apreciază că boala COVID-19 este una dintre primele 10 cauze de deces printre copiii cu vârsta cuprinsă între 5 și 11 ani din SUA. În plus, s-a observat că și copiii, nu doar adulții, pot să prezinte manifestări clinice persistente (”Long COVID-19”) după infecție.
Copiii care au COVID-19 pot dezvolta, de asemenea, complicații la distanță, precum sindromul inflamator multisistemic (MIS-C). Acest sindrom este o afecțiune multiorganică în care diferite organe ale corpului (inima, plămânii, rinichii, creierul, pielea, ochii sau tubul digestiv) se inflamează determinând manifestări clinice variate, extrem de severe.
NDE1NGI2ODQ2NDAxOTNlNDRmNDIxMmMzN2E=.thumb
Aministrația Prezidențială lansează Raportul privind Educația pentru schimbările climatice
digi24.ro

Președintele României, Klaus Iohannis, a promulgat luni legea care pune bazele unei strategii privind educația pentru mediu și încurajează formarea de competențe de mediu în rândul elevilor, prin includerea acestora în domeniile de competențe ale curriculumului național pentru învățământul primar și gimnazial, informează Administrația Prezidențială printr-un comunicat de presă.

„Președintele României a promovat constant educația, protecția mediului și combaterea schimbărilor climatice ca teme prioritare ale mandatelor sale. Pentru a genera politici publice și soluții concrete în aceste domenii, Președintele Klaus Iohannis a decis organizarea, la nivelul Administrației Prezidențiale, a unor formate diverse de lucru, unele mai ample, desfășurate pe parcursul mai multor ani, precum cele care s-au finalizat cu Proiectul România Educată, altele pe subiecte punctuale, precum grupul de lucru pe tema „Combaterea schimbărilor climatice: o abordare integrată, înființat la începutul anului 2022”, se arată în comunicat.

Totodată, începând cu anul 2021 funcționează la nivelul Palatului Cotroceni Grupul de lucru pe tema educației cu privire la schimbări climatice și mediu, care reunește reprezentanți ai Administrației Prezidențiale, ai Ministerului Educației, ai Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, ai instituțiilor de învățământ, ai elevilor, ai profesorilor și ai părinților, precum și ai unor ONG-uri cu experiență relevantă.

Obiectivul principal al acestui grup de lucru este să contribuie la îmbunătățirea calității educației privind schimbările climatice și mediul, prin dezvoltarea unui program de educație pentru climă la nivel național. Tocmai de aceea, unul dintre criteriile principale avute în vedere pentru selectarea membrilor grupului l-a constituit experiența anterioară în elaborarea și implementarea unor proiecte educaționale în materie de schimbări climatice și mediu, potrivit Administrației Prezidențiale.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.