EȘTI AICI:
Revista presei – 1 martie 2023

Revista presei – 1 martie 2023

Marius Andruh Foto Alina Bianca Balan
Marius Andruh conferenţiază la Universitatea de Vest din Timișoara
timpolis.ro

Seria de evenimente „Conectați la viitor”, prin intermediul căreia Universitatea de Vest din Timișoara propune dialoguri ce au ca misiune popularizarea științei, continuă în anul 2023. Invitatul primei ediţii din acest an este Marius Andruh, academician, profesor universitar la Facultatea de Chimie a Universității din București și cercetător cu recunoaștere internațională.

Evenimentul va avea loc joi, 2 martie, de la ora 18, în Aula Magna a Universităţii de Vest din Timişoara. Reputatul chimist Marius Andruh, vicepreședinte al Academiei Române, va expune tema mereu dinamică a chimiei și a eternelor sale provocări.

Prin contribuțiile competitive care au produs știință în domeniul chimiei, recunoașterea sa națională, dar mai ales internațională, precum și întreaga activitate profesională promit o expunere publică pe cât de savuroasă, pe atât de efervescentă, spun reprezentanţii UVT.

Marius Andruh, doctor în ştiinţe chimice, este preşedinte al Secţiei de Ştiinţe Chimice a Academiei Române şi profesor la Facultatea de Chimie a Universităţii din Bucureşti. Acesta este membru titular al Academiei Române din 2009, după ce, din 2001, fusese corespondent.

Prelegerea pe care o susţine la Timişoara face parte din seria conferințelor La UVT, Cultura este Capitală, inclus în Programul Cultural Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte, cofinanțat de Consiliul Județean Timiș. Partenerul acestei serii de evenimente este Nokia.

Colegiul Economic Timisoara 620x400
300 de elevi de la Liceul Economic intră în online. În caz de cutremur, corpul în care învață riscă să se prăbușească
expressdebanat.ro

La aproape două săptămâni de la evaluarea națională a clădirilor cu grad ridicat de prăbușire în caz de cutremur, autoritățile au descoperit, la Timișoara, un corp al unui liceu încadrat în clasa întâi de risc seismic. Prefectul de Timiș a decis ca toți copiii să învețe, de marți, în online. 

„Avem o problemă în Timișoara, un liceu din cele cotate ca fiind liceele mari din Timișoara a fost găsit în cursul zilei de astăzi ca având o clădire care se încadrează în clasa de risc seismic I. Este vorba despre Liceul Economic din Timișoara F.S Nitti.”, a anunțat, luni, prefectul de Timiș.

Declarațiile lui Mihai Ritivoiu vin după ce zilele trecute autoritățile din Timișoara raportau că în județ nu există școli cu probleme, din acest punct de vedere.

„Ca urmare a cutremurelor din județul Gorj de la începutul acestei luni, Guvernul a solicitat fiecărei unități administrativ-teritoriale să prezinte situația cu clădirile cu risc seismic I. Primăria Timișoara a trimis adresa 4.106 din 15 februarie 2023, o adresă către Instituția Prefectului în care ne comunica faptul că niciuna dintre imobilele expertizate nu au fost expertizate în clasa de risc seismic I. Și ne dă o listă cu clădirile aflate în clasa de risc seismic II și III, cu adresele de rigoare. Am comunicat la București, am comunicat la Ministerul Educației acest lucru, pentru ca în dimineața asta să constatăm cu stupoare că există acest liceu care are o clădire expertizată în clasa I de risc seismic.”, a explicat prefectul.

Ligia Deca 620x400
Din Universitate „cu picioarele înainte”! Se prelungește vârsta de pensionare a profesorilor universitari
stiridecluj.ro

Actualul ministru al Educației, Ligia Deca, a prezentat public ieri, 27 februarie, noul proiect de lege a învățământului superior. Conform acestuia, profesorilor universitari li se va putea prelungi activitate didactică până la 70 ani. Mai mult decât atât, ulterior acestei vârste, prin decizie de ”prelungire anuală, conform cartei universitare”, profesorii vor putea preda fără limită de vârstă.

Conform unor surse Edupedu.ro, „de prelungirea pe 5 ani a titularizării, fără evaluare anuală, ar urma să beneficieze și rectorii și ceilalți universitari cu vârste apropiate celei de pensionare, 65 de ani, care doresc un nou mandat (de 5 ani) de rector sau de conducere în universitate”.

Întreg spațiul public s-a revoltat față de noile prevederi ce urmează să fie introduse în noua lege. Printre aceștia, chiar și profesori universitari, unii dintre aceștia oferindu-și declarațiile sub protecția anonimatului: „Se toarnă asfalt peste universități. Proiectul actual preconizează că orice grad universitar va putea rămâne până la 70, iar apoi, din an în an, fără limită de vârstă. Nicio lege a învățământului superior nu și-a permis asta până acum. Asta gerontocratizează definitiv învățământul superior românesc, pe de o parte; pe de alta, blochează pentru un număr mare de ani orice intrare nouă în sistem, de vreme ce toate posturile vor rămâne ocupate cât va dori fiecare universitate. Cei care pleacă și vor face doctorate nu mai au la ce să se întoarcă, nu va mai fi loc”.

Funeriu.v1 2048x1626
Fostul ministru Funeriu, despre legile promovate de ministra Deca: Merge mult pe soft skills, nu așază educația pe o cale corectă, nu propune o educație bazată pe exigență / O admitere separată la liceu este o greșeală
edupedu.ro

Fostul ministru al Educaţiei Daniel Funeriu a declarat luni, în emisiunea Proiect de Ţară – România, de la Prima News, că noile legi ale educaţiei, în loc să se axeze pe o transmitere solidă de cunoaştere, merge mult pe ceea ce înseamnă soft skills, câte puţin din fiecare, transmite News.ro. El a arătat că, dacă se va merge pe această variantă până la capăt, societatea noastră în ansamblu nu va putea fi orientată în viitor pe o producere de bogăţie spirituală ci vom fi o societate orientată spre consum, divertisment şi astfel de lucruri. Funeriu a mai spus că o admitere separată la liceu este o greşeală şi speră că va fi corectat acest lucru în Parlament0.

”Aceste legi ale educaţiei au două părţi, o parte foarte bună, care este copiată din legea 1 pe care am dat-o în 2011 şi o parte care din păcate ar fi putut să fie mai bună şi căreia îi reproşez, generic, faptul că nu aşează educaţia pe o cale corectă. Ceea ce s-a propus nu propune o educaţie bazată pe exigenţă ci mai degrabă una care duce înspre laxism”, a spus Funeriu.

Fostul ministru a precizat că o altă problemă pe care o vede este că ”în loc să aşeze sistemul de educaţie să o bazeze pe autoritatea intelectuală a profesorilor, îl așază pe un fel de autoritate a părinţilor şi a copilului”.

”În învăţământul superior, aş fi vrut să văd universităţi axate pe excelenţă, din păcate axarea universităţilor, în această lege, face din universităţi un fel de serviciu social, să aibă toţi o diplomă, lucrurile să fie cât mai uşoare”, a mai spus el.

Overhead Portrait Young People With Laptops Smartphones Sitting Together Floor Students Writing Lectures Holding Textbooks Their Knees
Legile Educatiei: Profesorii cercetati pentru violenta nu vor mai avea activitati cu elevii
portalinvatamant.ro
Ligia Deca a anuntat ca noile legi ale Educatiei contin proceduri clare de interventie in situatii de violenta scolara. 
 
"Legea statueaza proceduri clare de semnalare si interventie in situatiile de violenta scolara, inclusiv bullying, in colaborare cu alte institutii, de exemplu DGASPC sau birourile de siguranta scolara. Am avut si diferite intalniri la nivel guvernamental in acest sens. Ne dorim sa intarim responsabilitatea si capacitatea CJRAE si a consilierilor scolari pentru a preveni violenta si pentru a asigura asistenta necesara celor implicati in diferite incidente violente, atat a agresorilor, cat si a victimelor, sprijin pentru cadrele didactice prin programe de formare, ca sa stie cum sa se adreseze si cum sa previna astfel de situatii, cursuri de educatie parentala, va exista Strategia nationala pentru educatie parentala si aici Ministerul Educatiei isi propune din nou sa colaboreze cu alte entitati cu responsabilitati in acest sens", a explicat Ligia Deca, in conferinta de presa in care a prezentat pachetul noilor legi ale educatiei.
 
Potrivit acesteia, o noutate este faptul ca profesorii cercetati pentru violenta impotriva elevilor nu vor mai putea sa desfasoare activitati didactice cu elevii, dar vor primi drepturile salariale.
 
"Avand in vedere ca exista multe situatii in care, pana la finalizarea cercetarii disciplinare, profesorul nu poate fi impiedicat acum, pe legea actuala, sa intre la clasa, am introdus o prevedere prin care profesorii cercetati pentru violenta impotriva elevilor sa nu mai desfasoare de fapt activitati didactice cu elevii, dar cu pastrarea drepturilor salariale, pentru ca dreptul la munca nu poate fi negat, constitutional, insa nu ne mai dorim ca profesorii violenti sau care prezumam ca ar fi fost violenti sa aiba expunere la copii, la clase, la comunitatea scolara", a subliniat ministrul Educatiei.
 
Intrebata ce se intampla in cazul in care profesorul respectiv se dovedeste a fi vinovat, Ligia Deca a precizat ca exista posibilitatea desfacerii contractului de munca (concediere), fara sa mai fie nevoie de o decizie a justitiei.
 
Sebastian Burduja 1
România şi Israel au semnat un Memorandum de înţelegere pentru cooperare ştiinţifică
newsbucuresti.ro

În perioada 25-28 februarie, Sebastian Burduja, ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, se află în vizită de lucru în Statul Israel.

Vizita cuprinde întâlniri cu Ofir Akunis, ministrul Inovării Ştiinţei şi Tehnologiei din Statul Israel, precum şi alţi înalţi reprezentanţi şi demnitari din cadrul Ministerului Comunicaţiilor, Autorităţii pentru Inovare, Diviziei de Cercetare şi Inovare din cadrul DEL UE Tel Aviv şi Directoratului Naţional pentru Securitate Cibernetică.

Totodată, Sebastian Burduja s-a întâlnit şi cu reprezentanţi ai mediului de afaceri din Statul Israel, precum Orr Danon, CEO Hailo, Asi Shmeltzer, CEO Shlomo Group şi Daniel Martin, CEO Cyber7.

În cursul zilei de mâine, delegaţia Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării va avea întâlniri şi cu reprezentanţi ai mediului universitar, la Universitatea Tel Aviv şi la Universitatea Technion din Haifa.

În vederea consolidării colaborării şi cooperării viitoare dintre cele două state, în domeniul cercetării ştiinţifice aplicate, reprezentanţii Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării din România şi cei ai Ministerului Inovării, Ştiinţei şi Tehnologiei din Statul Israel au semnat un Memorandum de înţelegere pe un program de cooperare ştiinţifică.

Astfel, va fi demarat un nou Program de finanţare comună a cercetării ştiinţifice aplicate cooperative româno-israeliene prin care se va promova schimbul de experienţă în domeniile cercetării ştiinţifice aplicate pe care ambele părţi le consideră importante pentru a obţine o creştere şi o dezvoltare durabilă în domenii precum inteligenţa artificială, securitate cibernetică, energie verde (hidrogen), fizica laserelor, etc.

Stradakievprofimedia 0671210855 1 Rdz0 (1)
Doi profesori ucraineni vorbesc despre viața lor după un an de război
scoala9.ro

Tatiana este o profesoară din Melitopol care a protestat în piața publică atunci când blindatele ruse îi luau cu asalt orașul. Yevhen Mahda le predă online studenților săi împrăștiați în toată Europa. El a rămas cu familia sa într-un Kiev care se încăpățânează să reziste. Cei doi povestesc ce înseamnă viața lor astăzi, la un an de la invazia Rusiei în Ucraina. 

La jumătatea lunii martie 2022, după două săptămâni de ocupație rusească a orașului Melitopol, Tatiana era una dintre vocile curajului. Flancată de blindatele Moscovei, profesoara universitară nu s-a temut să strige în piața publică, alături de alte sute de ucraineni: „Aici noi suntem guvernul!” și „Moarte dușmanilor!”. Ce a motivat-o? „Uneori, mă tem pentru viața mea, dar mai frică îmi e să devin un sclav al Federației Ruse”, explica ea pentru Libertatea.

Melitopolul – situat în sud-estul Ucrainei, la Marea Azov – este în continuare sub ocupație rusă. Iar gesturile de frondă ale Tatianei au aruncat-o pe „lista neagră” a rușilor. Așa că profesoara, în vârstă de 46 de ani, a fost nevoită să-și părăsească locuința, pentru a-și salva viața. În prezent, o găsim cu statut de persoană strămutată intern, la Zaporojie. 

„Războiul mi-a frânt inima. Nu mi-am văzut soțul și părinții de zece luni, locuiesc într-un hostel, nu în casa mea confortabilă, nu le pot preda studenților mei în sălile universității, pentru că a fost ocupată de ruși, nu mai pot grădinări – hobby-ul meu preferat. Am fost forțată să mă mut în Zaporojie, care se află foarte aproape de teritoriul ocupat de ruși și este adesea bombardat de ocupanți. Eu și fiica mea locuim într-un hostel din aprilie.

Ligia Deca Presidency 2
Deca: Ne dorim ca prin legile educaţiei fiecare să aibă tot ce are nevoie în şcoală pentru a ajunge la profilul dorit
news.ro

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat că există supoziţia că un copil nu poate intra la ce liceu sau la ce profil doreşte decât dacă se pregăteşte suplimentar, cu resurse private. Ea a explicat că prin pachetul de legi ale educaţiei îşi doreşte ca fiecare copil să aibă tot ce are nevoie în şcoală pentru a ajunge la profilul dorit.

“Există două condiţii mari în propunerea legislativă, şi anume liceul să demonstreze concurenţă în anii anteriori pe profilul pe care va scoate locurile la concurs şi să-şi dorească acest lucru. Adică trebuie să existe o opţiune a liceului în acest sens. Ceea ce proiectul de lege stipulează este că întâi se dă Evaluarea Naţională, toată lumea dă Evaluarea Naţională la matematică, limba română şi limba maternă, dacă este cazul. Nu se schimbă nimic în ceea ce priveşte Evaluarea Naţională, după care, pentru cei care intră în clasa a V-a în anul şcolar de după adoptarea legii, ei vor putea să dea şi un examen de admitere la profilul pe care îl doresc dacă liceul pentru care optează organizează acest concurs de admitere. Acest concurs de admitere nu se organizează pe toate locurile de pe profilul respectiv, chiar dacă este un profil foarte căutat, ci pe 60% dintre locuri, 40% rămânând în repartizare computerizată, iar din această proporţie de 40 - 10% dintre locuri se acordă preferenţial pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale şi pentru copiii de etnie romă”, a declarat Deca. 
 
Ea a fost întrebată dacă un copil de clasa a V-a care şi-ar dori, la liceu, să ajungă la un anumit profil trebuie să înceapă pregătirea din prima clasă de gimnaziu la materiile respective. 
 
“Nu cred că pregătirea trebuie să înceapă din clasa a V-a. Cred că există suficient timp şi cred că prin programul Şcoală după şcoală putem organiza pregătiri pentru toţi copiii în aşa fel încât să aprofundeze materiile sau disciplinele la care vor dori ulterior să dea examen de admitere. Există această supoziţie că un copil nu poate intra la ce liceu sau la ce profil doreşte decât dacă se pregăteşte suplimentar, cu resurse private. Ne dorim ca prin noul pachet de legi ale educaţiei să acordăm exact această aplecare personalizată asupra potenţialului fiecărui copil, în aşa fel încât să adăugăm şi ceea ce se predă la clasă şi ceea ce putem preda suplimentar în programul Şcoală după şcoală sau prin alte programe, de exemplu cel de excelenţă, în aşa fel încât să aibă tot ce are nevoie în şcoală pentru a ajunge la profilul dorit”, a mai transmis ministrul Educaţiei.

 

Profit Economie Judet Vab (1)
ECONOMIE - Contribuția județelor la economia națională și situația pieței muncii de la nivel local
cursdeguvernare.ro

Economiile a 28 de județe din România reprezintă fiecare sub 2% din PIB-ul național, Cluj fiind singurul județ a cărui produs intern brut are o pondere de peste 5% în economia națională, reiese dintr-un raport al Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNSP).

Situația se nuanțează dacă luăm în calcul și populația județelor, PIB/cap de locuitor, un indicator ce poate oferi indicii cu privire la nivelul de trai, fiind mai mare în județe cu economii relativ mici. Ies în evidență din acest punct de vedere Sibiu (locul șapte din punct de vedere al PIB/cap de locuitor și 12 din punct de vedere al ponderii economiei locale în economia națională), Gorj (locul 6 la PIB/cap de locuitor și 21 la ponderea PIB local în PIB național), Alba (locul 8/ locul 20), precum și Tulcea, a cărei economii este de doar 0,8% din economia României (locul 39), dar PIB-ul pe cap de locuitor este de 85,4% din media națională (locul 13).

Din acest punct de vedere, Tulcea între Iași, spre exemplu, a cărei economii este a șasea cea mai mare. Un singur județ din România, Vaslui, are un PIB pe cap de locuitor de sub 50% din media națională.

Datele privind piața muncii de la nivel local indică disparități similare, însă diferența dintre Capitală și următoarele clasate este ceva mai redusă. Astfel, circa 16,2% din populația ocupată a României și 19,3% din numărul mediu de angajați locuiesc în București. Ei au cele mai mare venituri, de 138,7% din media națională.

Clasamentul este similar celui privind ponderea PIB, dar există și câteva deviații.

Județul Constanța este pe locul patru la nivel național în ceea ce privește populația ocupată și numărul mediu de salariați, însă veniturile acestora sunt de doar 89% din media națională.

Admitere 770x540
Părinții reclamă noua admitere la liceu: Vom avea în aceeași formațiune de studiu elevi care au susținut două tipuri de evaluări
spotmedia.ro

Preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, consideră că problema din proiectul Legilor Educaţiei, prezentat de ministrul Ligia Deca, este la partea admitere la liceu.

“Problema este la partea de Evaluare Naţională şi la admitere. Acolo este marea problemă, pentru că părinţii nu vor să audă de această admitere nu pentru că nu ar fi un principiu sănătos. Ne dorim ca propriii copii să fie evaluaţi la nivelul competenţelor cheie.

Vom avea în aceeaşi formaţiune de studiu elevi care au susţinut două tipuri de evaluări. Unii cu Evaluarea Naţională standard, cu repartizare computerizată pe 30% din locuri, nu pe 40%, că 10% sunt destinate copiilor de etnie şi celor cu cerinţe educaţionale speciale, ceea ce este foarte în regulă, şi o altă categorie de elevi care va fi supusă încă unui examen, încă unui concurs. Este opţională, dar sunt copii care doresc să meargă”, a declarat Iulian Cristache, marţi, la Prima News. 

Există diferenţe între învăţământul din mediul urban şi cel din mediul rural. 

“Şi ne uităm ce poate să ofere ruralul, ce poate să ofere urbanul. Nu există o egalitate de şanse. Copiii din mediul rural în special, şi nu vreau să generalizez, că sunt situaţii şi în mediul urban, nu vreau să punem o anatemă doar pe mediul rural, nu au parte de educaţie aşa cum şi-ar dori-o pe partea de predare, adică un profesor cu vocaţie, bun, să interacţioneze, să predea.

Pe partea de învăţare, acolo unde este cel mai important lucru, la învăţare aceasta cade pe umerii părinţilor. Ce înseamnă învăţare la şcoală? Nu înseamnă nimic. În două ore şi ceva un profesor care să stea să predea şi lecţia la 25-30 de elevi, să se aplece asupra fiecărui elev, cum spune legea, cu planuri individuale, cu planuri remediale, intrăm în lumea poveştilor.

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.