EȘTI AICI:
Revista presei – 1 iunie 2022

Revista presei – 1 iunie 2022

Uvt Pirtea
ASTĂZI, LA UVT - UNITA Governance Board and connected events
ziuadevest.ro

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT)  găzduiește, între 30 mai şi 3 iunie 2022, evenimentul internațional UNITA Governance Board and connected events, în care sunt reprezentate cele șase universități fondatoare ale Universității Europene UNITA, alături de alte șase universităţi partenere asociate.

Evenimentul, desfășurat pe parcursul a cinci zile, reunește la Timișoara zeci de reprezentanți ai partenerilor europeni din UNITA, dar și reprezentanţi ai instituţiilor centrale din învăţământul superior şi cercetării din România, ai celorlalte instituţii de învăţământ superior din România membre în alianţe de universităţi europene, ai instituţiilor partenere ale UVT la nivel local.

Universitatea de Vest din Timișoara face parte din Universitatea Europeană UNITA, împreună cu Università degli Studi di Torino (Italia), Université de Pau et des Pays de l’Adour (Franţa), Université Savoie Mont Blanc (Franţa), Universidad de Zaragoza (Spania) şi Universidade Beira Interior (Portugalia), cărora li s-au alăturat în ultimul an alte şase universităţi partenere asociate din Italia, Spania, Portugalia, România, Elveţia şi Ucraina (Università degli Studi di Brescia – Italy, Universidad Publica de Navarra – Spain, Transylvania University of Brașov – România, Instituto Politécnico da Guarda – Portugal, HES-SO Haute école spécialisée de Suisse occidentale – Elveția și Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University – Ucraina).

Instituţiile membre ale consorțiului UNITA își propun, împreună cu alte 41 de alianţe organizate sub umbrela Erasmus+ European Universities, să contribuie la redefinirea Spaţiului European al Educaţiei.

Acest lucru va fi posibil prin dezvoltarea unor modele noi de predare/ învăţare/ mobilitate, a unor proiecte de cercetare relevante pentru comunităţile din care fac parte şi crearea unei comunităţi academice şi studenţeşti UNITA conectată prin intermediul unui campus interuniversitar virtual.

Dreamstime S 7652515
Piața meditațiilor, estimată la peste 120 de milioane de lei pe lună
edupedu.ro

Subiectul meditațiilor este în atenție după ce ministrul Educației a anunțat că propune introducerea în legea Educației a interdicției ca profesorii să facă meditații cu elevii de la clasă. Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu, a declarat aseară la televiziunea publică faptul că „nu suntem de acord nici cu ideea de a interzice meditațiile total. (…) Nu vrem să eliminăm o cerință a pieței”, lăsând de înțeles că se exprimă în numele ministerului.

  • Edupedu.ro a folosit cele mai recente date publice ce sunt disponibile la Ministerul Educației, cele mai noi cercetări ale acestui fenomen, pentru a obține o estimare a „pieței” meditațiilor. Este probabil ca în realitate, datele și calculele nefiind exhaustive, amploarea sumelor și a fenomenelor generate de meditații să fie mult mai mare.
  • Am calculat aplicând procentul elevilor care fac meditații, procent care a reieșit din studiul realizat de IRES, “Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?“, din numărul total al elevilor de gimnaziu și de liceu. Rezultatul obținut a arătat numărul elevilor care participă la meditații. După aceea, acest număr a fost înmulțit cu suma pe care o plătește părintele pe lună pentru pregătirea individuală a copilului.

Amintim că Edupedu.ro a scris că studiul la nivel național “Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?“, realizat de IRES și Societatea Academică din România, lansat anul trecut, a arătat că circa o treime (31%) dintre elevii claselor V-XII fac meditații, iar părinții lor plătesc, în medie, 300 de lei pe lună. Perioada de desfășurare a sondajului a fost martie-aprilie 2021. Mai multe detalii aici.

Potrivit raportului privind starea învățământului preuniversitar din România, în învățământul gimnazial erau 707.201 de elevi în anul școlar 2020-2021, iar la liceu – 616.533. Acest lucru înseamnă că numărul elevilor de gimnaziu și de liceu a fost de 1.323.734 în anul 2020-2021.

Conform celor precizate mai sus, 31% din numărul elevilor claselor V-XII ar însemna 410.357 de elevi care ar face meditații. Dacă părinții plătesc, în medie, 300 de lei pe lună, atunci media sumei care s-ar strânge din aceste meditații ar fi de peste 123.107.000 pe lună, potrivit estimărilor pe baza acestor date. Precizăm că în declarațiile de venit depuse la ANAF în 2019 pentru veniturile suplimentare obținute în 2018 din meditații, profesorii au raportat peste 35 de milioane de lei, după cum a scris Edupedu.ro la acea vreme.

Revenind la studiului realizat de IRES și SAR în rândul părinților, o treime dintre elevi au participat la sistemul de meditații, cu o frecvență considerabilă în clasele terminale, atunci când examenele naționale se apropie. În urma chestionării elevilor de gimnaziu și liceu, a rezultat faptul că un sfert dintre elevii din România accesează sistemul de meditații la cel puțin o materie.

Dolari 0
Când profesorii români vor fi și ei miliardari?
rfi.ro

Ion Stoica și Matei Zaharia sunt cei mai noi miliardari români. Practic, niște iluștri necunoscuți în țară, cei doi au fost incluși de revista Forbes pe lista miliardarilor. Povestea celor doi români, proaspăt miliardari, a fost prezentată de revista „Business Magazin”.

Ion Stoica are 56 de ani și a plecat din România în SUA în anul 1996 pentru a-și face doctoratul. Matei Zaharia este un tânăr de 35 de ani care și el a făcut un doctorat la o universitate americană. Zaharia împreună cu un partener de afaceri american au lucrat în anul 2009 la o aplicație numită Spark. Proiectul Spark a crescut, iar acum aplicația este folosită de mai multe companii, precum Netflix, Yahoo, eBay sau Airbnb.

Cei doi români, Ion Stoica și Matei Zaharia, au făcut parte din echipa care a dezvoltat o nouă firmă numită Databricks. Este de multe ori dificil să înțelegi ce fac aplicațiile, chiar și cele de succes, dar despre Databricks știm că permite gestionarea volumelor mari de date. Este suficient atât, restul detaliilor tehnice rămânând pentru specialiști.

Cert este că firma la care cei doi români dețin 5% și respectiv 6% a ajuns să valoreze 35 miliarde dolari, ceea ce îi face pe cei doi să fie multimiliardari.

Dar, informația esențială am păstrat-o ca surpriză de final.

Cei doi, Ion Stoica și Matei Zaharia, sunt, în primul rând, profesori, nu antreprenori. Ion Stoica a plecat din România pentru a-și lua doctoratul și a ajuns profesor la o universitate prestigioasă. La fel, Matei Zaharia este profesor-asistent la Universitatea Stanford.

Dezvoltarea companiei pe care au fondat-o i-a făcut miliardari în dolari. Pentru cei doi profesori români implicarea în mai multe companii de tehnologie nu a fost un hobby, ci un demers antreprenorial încurajat de universități.

Să ne aducem aminte, de exemplu, că un criteriu pentru ierarhia mondială a universităților este numărul de brevete de invenții pe care acestea le au. Ceea ce ne arată că universitățile încurajează cercetarea aplicativă în mod programatic. Desigur, în cazul celor doi profesori români nu universitățile au fost cele care derulat proiectele, dar, cu siguranță, spiritul antreprenorial imprimat de instituțiile de învățământ americane a contat.

Cfd10c09 9fe9 4bfc 9b75 05c6567bdc89 Cx5 Cy12 Cw90 W1023 R1 S
„Soft power” | Cum a ajuns China un important finanțator al universităților britanice
europalibera.org

Colegiul Iisus al Universității Cambridge își va redenumi „Centrul China” în „Forumul China”, iar reprezentanții instituției au promis că vor fi mai transparenți cu fondurile pe care le primesc.

Potrivit publicației The Times, profesorul Peter Nolan de la Cambridge a educat sute de oameni de afaceri și oficiali de rang înalt chinezi în perioada 2005-2009.

Pe 30 mai, mai mulți profesori ai universității au publicat o analiză a centrului prin care susțin că acesta trebuie „reformat și restructurat”, iar colegiul să fie transparent în ceea ce privește guvernarea și finanțarea acestuia.

Analiza sugerează ca centrul să fie redenumit „Forumul Chinei” și să fie „recunoscut oficial pentru planificarea și desfășurarea unei serii de seminarii interdisciplinare despre China în beneficiul comunității academice a Colegiului Iisus din Cambridge”.

Relația statului chinez cu universitățile din Marea Britanie a devenit din ce în ce mai problematică din cauza persecutării uigurilor din regiunea Xinjiang și în actualul context geopolitic.

Regimul lui Xi Jinping, președintele Chinei, evită să pună presiune asupra omologului său rus, Vladimir Putin, pentru a pune capăt războiului și suferinței umane, cât și pentru a evita o criză alimentară globală.

În 2022, aproximativ 15% din studenții înscriși la universitățile britanice veneau din China. Mai bine de 140.000 sunt înscriși la programe de licență și masterat, cu aproximativ 50% mai mult decât în urmă cu 5 ani.

Fata Intunecata Ziua Copil Saracie
Fața întunecată a Zilei Copilului: sărăcie, bătăi în familie, acces limitat la educație
rfi.ro

România este țara din UE cu cel mai mare grad de sărăcie și excluziune socială în rândul copiilor. Iată ce declară la RFI George Roman, director de advocacy la organizația Salvați Copiii, în contextul apropierii zilei de 1 iunie.

George Roman spune că deși situația s-a îmbunătățit pe alocuri în ultimii ani, copiii români se confruntă în continuare cu multe probleme, de la abandonul școlar, până la bătăi în familie: ”România continuă să fie statul membru al UE, după atâția ani de prezență în această structură europeană, cu cel mai mare nivel al sărăciei și excluziunii sociale în rândul copiilor. Riscul cuprinde cam jumătate dintre copiii României, asta înseamnă cam 1,5 milioane de copii. Mulți copii trăiesc în izolare socială, educațională. Sunt zeci de mii de copii invizibili serviciilor sociale, pentru că avem în jur de două mii de localități care nu au asistenți sociali profesioniști și în lipsa acestora e imposibil să descoperi care dintre copii e victima unui abuz sau are nevoie de sprijin social sau educațional”.

Image 2022 05 31 25591290 41 Fost Lansata Platforma Digital Skills And Jobs Romania
A fost lansata Platforma Digital Skills and Jobs Romania
hotnews.ro

Luni, 30 mai 2022, a avut loc webinarul dedicat lansării platformei Digital Skills and Jobs Romania. Platforma a fost creată în cadrul programului Connecting Europe Facility (CEF), parte a programului Digital Europe. Partenerii evenimentului au fost Digital Skills and Jobs Platform, Universitatea din București, APDETIC și Coalitia Skills 4IT Romania.

Localizarea platformei a fost realizată în baza unui grant european obținut de Universitatea din București și APDETIC (Asociația producătorilor și distribuitorilor de echipamente de tehnologia informațiilor și comunicațiilor) în 2021.

Prezentarea platformei a fost făcută de Alin Ștefănescu, profesor în Departamentul de informatică al Universității din București, iar cuvântul introductiv și moderarea evenimentului au fost asigurate de Valentin Negoiță, președinte APDETIC.

Platforma Digital Skills and Jobs Platform România este o inițiativă a Uniunii Europene implementată în România, care se adresează tuturor cetățenilor, de la începători la experți: angajați, antreprenori, CEO, CIO, studenți, elevi și toți cei interesați de digitalizare.

Platforma va fi un agregator și facilitator de resurse informaționale din România și Uniunea Europeană care să servească la dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și studenților, promovarea oportunităților de training pentru cariere în sectorul ITC, burse de studii, finanțări de proiecte, bune practici, precum și la conștientizarea publicului privind nevoia de upskilling și reskilling a forței de muncă, diseminarea noțiunilor și măsurilor de securitate cibernetică, dezvoltarea colaborării între mediul academic și industria ITC.

 

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.