Formarea cadrelor didactice
În conformitate cu Ordinul Ministrului Educației și Cercetării nr. 4524 din 12 iunie 2020 privind înființarea și organizarea programelor de studii universitare de masterat didactic, cu modificările și completările ulterioare, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universității de Vest din Timișoara, în colaborare cu Facultatea de Chimie, Biologie și Geografie, cu Facultatea de Educație Fizică și Sport și cu Facultatea de Fizică organizează, începând cu anul universitar 2020-2021, programul de studii universitare de masterat didactic pentru domeniile: Biologie, Chimie, Educație fizică și sport, Fizică și Geografie.
Fiecare program de studii universitare de masterat didactic este organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă, pe locuri finanţate de la bugetul de stat și pe locuri cu taxă, şi se adresează absolvenţilor cu diplomă de licenţă care doresc să se orienteze către cariera didactică. Absolvenţii se pot înscrie la programele de studii universitare de masterat didactic din domeniul de studii corespunzător programului de studii universitare de licenţă pe care l-au absolvit.
Facilități pentru studenții înscriși la programul de masterat didactic:
- 50 de burse de studiu în valoare de 2379 de lei/lună timp de 21 de luni;
- laptop personal pe durata studiilor universitare de masterat;
- acces la un laborator modern pentru învățare în mediul virtual;
- stagii de formare la universități europene cu tradiție în pregătirea cadrelor didactice.
Documente utile:
În cadrul Universității de Vest din Timișoara funcționează Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD), cu profil psihopedagogic, care furnizează și gestionează programe de dezvoltare a competențelor profesionale pentru studenţii şi absolvenţii învățământului superior și pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar și superior.
Programele de formare psihopedagogică ofertate de DPPD sunt organizate exclusiv la forma de învățământ cu frecvență.
Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică vizează dezvoltarea competențelor profesionale psihopedagogice, didactice, digitale, manageriale și de cercetare necesare exercitării funcțiilor didactice în învățământ.
Pregătirea psihopedagogică și didactică se realizează în conformitate cu planurile de învățământ stabilite la nivel național, prin ordin de ministru, și este structurată pe două niveluri:
a) Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică Nivel I – este efectuat, de regulă, în paralel cu ciclul de studii universitare de licență, dar poate fi parcurs după absolvirea studiilor universitare de licență, în regim postuniversitar. Acordă absolvenţilor de studii universitare dreptul să ocupe posturi didactice în învăţământul antepreşcolar, preşcolar şi general obligatoriu cu condiţia acumulării unui minimum de 30 de credite transferabile din programul de formare psihopedagogică (30 de credite pentru domeniile de studii cu monospecializare, respectiv 35 de credite pentru programele de studii cu dublă specializare). Acest program de formare se finalizează cu un examen de absolvire (susținerea unui portofoliu didactic, care are alocate 5 credite de studii).
b) Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică Nivel II – acordă absolvenţilor de studii universitare dreptul să ocupe posturi didactice la toate nivelurile învăţământului preuniversitar, cu satisfacerea cumulativă a două condiţii:
– acumularea unui minimum de 60 de credite transferabile din programul de formare psihopedagogică obţinute prin cumularea celor 30 de credite de la nivelul I cu cele 30 de credite de la nivelul II;
– absolvirea uneia dintre următoarele categorii de studii:
- studii universitare de masterat;
- studii universitare de lungă durată;
- program de conversie profesională pentru dobândirea unei noi specializări, finalizat după absolvirea studiilor universitare de masterat sau a studiilor universitare de lungă durată.
Poate fi parcurs doar după absolvirea studiilor universitare de licență și a Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică Nivel I, de regulă în paralel cu ciclul de studii universitare de masterat sau poate fi parcurs și după absolvirea studiilor universitare de masterat, în regim postuniversitar.
Acest program de formare se finalizează de asemenea cu un examen de absolvire (susținerea unui portofoliu didactic, care are alocate 5 credite de studii).
Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică derulat de Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic are în vedere formarea următoarelor competenţe cadru profesionale:
– planificarea şi proiectarea activității instructiv-educative;
– organizarea, conducerea și monitorizarea procesului instructiv-educativ;
– evaluarea activităților instructiv-educative;
– utilizarea tehnologiilor digitale în cadrul procesului instructiv-educativ:
– cunoașterea, consilierea și tratarea diferențiată a elevilor, inclusiv a celor cu CES;
– managementul grupei de educabili şi gestionarea situaţiilor de criză;
– dezvoltarea instituțională a școlii și a parteneriatului școală-comunitate;
– managementul carierei didactice și dezvoltarea personală de-a lungul carierei profesionale;
– elaborarea de cercetări educaţionale aplicative.
Documente utile:
Una dintre prioritățile permanente ale Universității de Vest din Timișoara (UVT) este asigurarea unui proces educațional de calitate, conectat direct la cele mai actuale repere din domeniul pedagogic și psiho-educațional. Astfel, la nivelul UVT a fost dezvoltată o viziune educațională, bazată pe literatura științifică de specialitate, contextul instituției și consultarea comunității universitare, fiind elaborat astfel Teaching & Learning Brand UVT.
De asemenea, pentru a îndeplini acest obiectiv, o atenție deosebită este acordată formării cadrelor didactice universitare și sprijinirii dezvoltării continue a acestora în domeniul psihopedagogic. Astfel, la nivelul Universității de Vest din Timișoara funcționează Centrul de Dezvoltare Academică (CDA) ca structură responsabilă pentru formarea și dezvoltarea cadrelor didactice care desfășoară activități didactice în UVT.
Misiunea CDA este reprezentată de dezvoltarea personală și profesională continuă a cadrelor didactice universitare (CDU) și a celorlalte categorii de personal universitar (managerial, didactic auxiliar și de suport), precum și a diferitelor categorii de educabili adulţi implicați în educație și formare, prin programe şi activităţi de formare, consultanţă educaţională şi organizaţională, precum și prin realizarea unor proiecte de cercetare şi inovare educaţională cu scopul creşterii calităţii activităţii educaţionale, producţiei știinţifice și a procesului administrativ. Activitatea CDA se concentrează pe 3 arii principale de activitate:
- DEZVOLTARE – centrul răspunde nevoilor de formare profesională și de dezvoltare continuă a cadrelor didactice universitare și contribuie activ la procesul de îmbunătățire constantă a activității didactice și de cercetare din mediul universitar;
- CERCETARE – reprezentanții CDA sunt permanent preocupați de tendințele actuale ale cercetării internaționale cu privire la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice universitare și caută constant noi oportunități pentru implementarea activităților și evaluarea impactului acestora;
- INOVARE – CDA reprezintă un motor al schimbării, care, în activitatea curentă caută permanent noi modalități de a crea o dinamică diferită în învățământul superior și de a utiliza resursele existente spre direcții noi de dezvoltare.
Prin Hotărârea Consiliului de Administrație al UVT nr. 3 din 10.09.2019, s-a decis că toți studenții doctoranzi înmatriculați la Universitatea de Vest din Timișoara care desfășoară activități didactice în cadrul UVT și toate cadrele didactice debutante în UVT, au obligația de a parcurge un modul de formare psihopedagogică (furnizat de Centrul de Dezvoltare Academică al UVT), în regim fără taxă, cu excepția celor care au parcurs acest modul în timpul studiilor universitare. Astfel, ne asigurăm că toate persoanele care susțin activități didactice în cadrul UVT beneficiază de pregătire specifică în conformitate cu standardele pe care și le-a propus universitatea.
CDA a dezvoltat mai multe programe de studii postuniversitare pentru formarea cadrelor didactice universitare, printre care:
UVT Teaching & learning brand
- Obiectivul general: Scopul programului este acela de a asigura participanților o formare psihopedagogică în acord cu viziunea educațională a UVT dezvoltată în proiectul Teaching & Learning Brand UVT în vederea asigurării unui proces de învățământ universitar modern, centrat pe student și pe dezvoltarea de competențe, precum și fundamentat pe repere științifice actuale.
- Grupul țintă: cadre didactice universitare, indiferent de grad didactic și vechime.
- Tipul programului: program de studii postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă
- Certificare: certificat de atestare a competențelor profesionale
Mai multe detalii sunt disponibile AICI.
Didactică și psihopedagogie universitară
- Obiectivul general: dezvoltarea competențelor pedagogice necesare personalului didactic universitar pentru elaborarea de oferte educaționale inovatoare și centrate pe student prin utilizarea PBL ca abordare generală a instruirii și învățării studenților.
- Grupul țintă: cadre didactice universitare, indiferent de grad didactic și vechime.
- Tipul programului: program de studii postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă
- Certificare: certificat de atestare a competențelor profesionale
Mai multe detalii sunt disponibile AICI.
Predare și învățare în mediul universitar – o abordare bazată pe dovezi empirice
- Obiectivul general: Scopul programului este îmbunătățirea nivelului de competențe al personalului didactic în ceea ce privește dezvoltate de oferte educaționale cu conținut educațional și abordări instructiv – educativ inovatoare și centrate pe student prin utilizarea dovezilor empirice, a evaluării impactului asupra grupului de studenți și a predării reflexive.
- Grupul țintă: cadre didactice universitare, indiferent de grad didactic și vechime.
- Tipul programului: program de studii postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă
- Certificare: certificat de atestare a competențelor profesionale
Mai multe detalii sunt disponibile AICI.
Problem Based Learning (PBL) pentru învățământul universitar
- Obiectivul general: dezvoltarea competențelor pedagogice necesare personalului didactic universitar pentru elaborarea de oferte educaționale inovatoare și centrate pe student prin utilizarea PBL ca abordare generală a instruirii și învățării studenților.
- Grupul țintă: cadre didactice universitare, indiferent de grad didactic și vechime.
- Tipul programului: program de studii postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă
- Certificare: certificat de atestare a competențelor profesionale
Mai multe detalii sunt disponibile AICI.