lo spirito del nostro tempo
Ragusa, Sicilia
Facultatea de Arte și Design de la Universitatea de Vest Timișoara este cel mai mare și mai important centru profesional din zona de vest a României, ocupând un loc de excepție în elita educației artistice românești. Creativitatea și expresia seriei de lucrări ale studenților Facultății de Arte și Design din cadrul Universității de Vest Timișoara, inserate în estetica baroc și neobaroc, au îmbinat tradiția și inovația într-o armonie vizuală a formei și texturii. Fiecare piesă a spus o poveste unică, a invitat la o călătorie imaginară și a adus revelația acestei magii în proximitate. Lucrările au propus spectatorilor prezenți la Festivalul Barocco e Neobarocco de la Ragusa, Sicilia, să experimenteze arta așa cum este prezentată de noile generații creative și să împărtășească bucuria descoperirii lor.
Unul dintre cei mai importanți istorici de artă și filozofi ai culturii a afirmat că barocul este un subiect profund de studiu. Heinrich Wölfflin a văzut barocul ca pe o continuare organică a Renașterii, contribuind la dezvoltarea acestuia. Din acest motiv, a inclus barocul în istoria marilor curente ale culturii europene și universale. Caracterizat de monumentalitate, patos festiv, ornamentație excesivă și artă, barocul se remarcă ca un stil inconfundabil. În această perioadă găsim ordine opusă haosului, infinitul opus efemerității existenței și rațiunea opusă iraționalului.
Barocul definește sisteme integrative în arte, filozofie și istoriografie, manifestându-se pe o perioadă destul de lungă și marcând tranziția de la medieval la modern în spațiile europene. Având în vedere că această tendință a influențat arta și cultura umanistă din epocile ulterioare, putem evidenția că mentalitățile evoluează și, implicit, se schimbă și reprezentările. Heinrich Wölfflin susține că „există etape ale imaginației și că istoricul culturii și artelor are responsabilitatea de a identifica diferențele și particularitățile fiecărei perioade” (H. Wölfflin, *Principles of Art History*, ediția I, Bell & Sons, 1932).
**Despre seria lucrărilor prezente în sălile Palatului Cossentini_Ragusa, Ibla**
**MANDALANDALA**
Vlădoiu Ariana Stela, student Arte Decorative, coordonator Conf. univ. dr. h. Daniela Catona*
Lucrarea MANDALANDALA este o compoziție alcătuită din sfere ceramice, rezultând o piesă artistică cu rol ambiental și posibilități variate de asamblare. Sferele sunt decorate cu tema mandalei, inspirată de desene și schițe mai vechi cu tematică de mandale.
**PORTRETE**
Andrei Sănătescu, student Arte Decorative, coordonator Conf. univ. dr. h. Valentina Ștefănescu*
Într-o fuziune relevantă de tehnică și simbolism, cele două lucrări textile care prezintă cranii de animale stilizate redefinesc arta contemporană prin textură și formă. Aceste creații nu sunt doar reprezentări vizuale, ci și interpretări conceptuale care explorează teme de efemeritate, natură și transformare. Această stilizare nu numai că face lucrările plăcute din punct de vedere estetic, dar le conferă și un sens mai profund. Craniile devin simboluri ale ciclicității vieții și morții și ale conexiunii intrinseci dintre toate ființele vii și mediul lor. Conceptual, aceste lucrări textile invită la reflecție asupra fragilității și frumuseții naturii, provocându-ne să reflectăm asupra modului în care percepem și interacționăm cu natura și impactul nostru asupra lumii vii.
**IMPRIMEU BAROC**
Isabella Becheanu, studenta Arte Decorative, coordonator Conf. univ. dr. h. Valentina Ștefănescu*
Barocul ca temă pentru imprimeul textil aduce un omagiu unei epoci deosebit de bogate în creativitate și măiestrie artistică. Prin utilizarea detaliilor elaborate, a simetriei și a culorilor, barocul rămâne o sursă inepuizabilă de inspirație pentru designul textil modern, conectând trecutul glorios cu prezentul inovator.
**WINDOWS**
Aniela Ardelean, studenta Arte Decorative, coordonator Conf. univ. dr. h. Valentina Ștefănescu*
Într-o simfonie delicată de lumină și textură, seria de șase lucrări textile explorează conceptul de fereastră prin tehnici de tăiere meticuloase. Aceste creații, precum dantelă fină, permit luminii să treacă prin ele, creând jocuri captivante de umbre și reflexii. Fiecare lucrare din această serie este o poartă către o lume subtilă. Folosind tehnici textile inovatoare, elevul a transformat materialele în ferestre delicate care permit luminii să pătrundă și să se filtreze într-un mod care adaugă profunzime și mister. Prin aceste decupaje precise, lucrările prind viață, interacționând cu lumina și schimbându-se în funcție de unghiul și intensitatea acesteia. Conceptul de fereastră este redat prin forme și motive care evocă atât deschiderea către exterior, cât și intimitatea și protecția interiorului. Lumina devine un element esențial, creând un dialog continuu între material și imaterial. Umbrele aruncate de aceste șireturi de lumină adaugă o nouă dimensiune, transformând spațiile în care sunt afișate în peisaje dinamice și în continuă schimbare. Fiecare piesă este o meditație asupra fragilității și rezistenței, transparenței și ascunderii. Ferestrele textile devin metafore ale deschiderii și revelației, invitându-ne să privim dincolo de suprafață și să descoperim frumusețea în detaliile efemere ale luminii și umbrei.
**NEFER**
Silvia Cojocaru, student Design, coordonatori Lect. univ. dr. Alexandru Bunii, asistent drd. Alexandru Mihai*
Simbolul feminității este valorificat în seria Nefer prin estetica recipientelor de parfum de lux, care surprind treptele actuale și viitoare.
Conf. univ. dr. Valentina ȘTEFĂNESCU