EȘTI AICI:
Expoziția ”Look Twice! Think Twice!”

Expoziția ”Look Twice! Think Twice!”

În perioada 23 februarie – 4 martie 2022, Galeria ArtHoc din Timișoara a găzduit expoziția de design grafic Look Twice! Think Twice! a artistei Claudia Feti.

Expoziția Look Twice! Think Twice! reflectă rezultatul practic al cercetării tezei de doctorat cu titlul „Integrarea relației figură-fond în campania publicitară”, coordonată de conf. univ. dr. habil. Alexandru Jakabházi. Lucrările tratează subiecte legate de diverse probleme globale create de acțiuni dăunătoare ale omului, precum: poluarea, defrișarea, obezitatea, fumatul, alcoolul, cruzimea față de animale, lipsa de apă potabilă, încălzirea globală, violența domestică și războaiele. Chiar dacă subiectele aduc o notă negativă asupra existenței umane, în același timp ele trag un semnal de alarmă asupra problemelor care ne afectează. Rezolvarea vizuală constă în ilustrarea problemelor folosind relația figură-fond și tratează expunerea duală a informației sub incinta spațiului pozitiv-negativ. Condiția impusă este ca fiecare spațiu să redea o formă, un obiect fizic (determinant) și un obiect iluzoriu (determinat).

Compunerea vizuală a mesajelor este o provocare și necesită un proces de cercetare și de examinare a posibilităților, de alegere a elementelor și de potrivire a formelor. Un avantaj rezidă din tehnica de lucru, respectiv ilustrația digitală, care permite denaturarea obiectelor, dar și a realității (cu condiția de a păstra caracteristicile definitorii pentru recunoașterea obiectelor), fidelitatea fotografică nefiind un punct de atins în proiectul propus. Imaginile ilustrate au un nivel redus de abstractizare, ele nu păstrează realitatea în mod fidel sau fotografic, ci doar prin formă, mai departe fiind exercitată libertatea de expresie a obiectelor în vederea poveștii. Un grad mare de abstractizare ar fi dus probabil la riscul de a desprinde imaginea de mesaj. Proprietățile imaginilor pot fi observate și analizate doar în contextul creat, privit ca un tot unitar. Trăsăturile similare, atât în ceea ce privește structuralitatea imaginii (componente grafice, îmbinare, text, așezare în pagină), cât și legat de stilul de redare al ilustrațiilor (forme, linii, culoare), stabilesc o încadrare a afișelor în aceeași poveste. Prin acest lucru este dovedit nu doar demersul teoretic al campaniei, ci și demersul plastic explorat și dezvoltat în sprijinul materializării informației.

Se urmărește surprinderea publicului prin conceptul de bază care ilustrează în prim-plan elemente ale problemei, ce conturează pe planul din spate (backgroundul), o siluetă care, în majoritatea lucrărilor, devine un efect al acțiunii ilustrate. Privitorul nu mai este un simplu spectator care doar observă, ci este implicat în comunicare. Mesajul a fost conceput pentru a fi descoperit, astfel, imaginea își propune să informeze și să încânte omul prin antagonismul vizibil-invizibil. Particularitatea proiectului constă în expresia de construcție a mesajului, de dualitate continuă, de la plasticitatea lucrării la mesaj și până la lirica poveștii. Imaginile contextualizează studiul efectuat și particularizează funcționalitatea și estetica utilizării fenomenului figură-fond.

Pentru a formula o concluzie cu privire la modalitatea de execuție a afișelor prezentate, se poate spune că echilibrul formelor, care în ciuda deformării se unifică organic, prefigurează abilitatea de cercetare, de sintetizare și de creație. Oportunitățile pe care comunicarea vizuală le oferă în asamblarea informației pot dobândi expresivități unice și individuale, atâta timp cât își păstrează funcția esențială, aceea de a comunica o informație unei audiențe specifice. Imaginile prezentate comunică anumite caracteristici ale unui probleme existente, informația vine livrată sub forma unui mesaj prezentat atât prin componentele semantice cât și prin formele plastice. 

Claudia Feti a absolvit specializarea Design din cadrul Facultății de Arte și Design din Timișoara în 2018. În același an s-a înscris la studiile doctorale în cadrul Școlii Doctorale de Artă din cadrul UVT, și a devenit asistent asociat, iar din anul 2021 este asistent de cercetare în cadrul Departamentului de Design și Arte Aplicate. A publicat articole în reviste de artă și a participat la mai multe expoziții de artă naționale și internaționale și a fost membru de organizare în proiecte artistice, din cadrul Facultății de Arte și Design din Timișoara. O mare parte din proiectele personale se regăsesc în aria designului grafic, de la materiale promoționale, la branding, la ilustrație.

Reprezentant Galeria ArtHoc, Teodora Pop

UVT utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.

Te informam ca ne-am actualizat politicile pentru a integra in acestea si in activitatea curenta a UVT cele mai recente modificari propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrareadatelor cu caracter personal si pentru a citi si intelee continutul Politicii Cookie.

Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.