Studenții Facultății de Litere, Istorie și Teologie au participat, în perioada aprilie-mai 2024, la trei manifestări științifice de anvergură națională.
La Colocviul Național Studențesc „Teorii și practici emergente în studiile literare și lingvistice”, ediția a II-a, organizat în perioada 25-26 aprilie de Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, reprezentantele LIT au obținut următoarele distincții:
- Amalia-Daria Bodac (LL Română-Engleză, anul al III-lea), Premiul al III-lea la secțiunea „Studii de caz (RO)”, pentru lucrarea Transmedialitatea în Zonă de interes: Martin Amis și Jonathan Glazer (coordonator: prof. dr. Dumitru Tucan). Lucrarea a discutat efectele pe care transmedialitatea unor artefacte ale memoriei prostetice le are în contextul adaptării romanului Zonă de interes (2014) în ecranizarea omonimă a lui Jonathan Glazer (2024), dar a analizat și prin ce procedee expresia cinematografică și cea literară comunică una cu cealaltă și cu memoria traumatică.
- Roxana-Delia Prohap (masterat Teoria și Practica Traducerii, anul al II-lea), Mențiune la secțiunea „Studii de caz (EN)”, pentru lucrarea Word Wonderland: Preliminary Insights from a Corpus-based Analysis of the Language of BookTubers (coordonator: CS II dr. Mădălina Chitez). Cercetarea s-a axat pe discursul a șase dintre cei mai populari membri din comunitatea BookTube anglo-americană, explorând conexiunile cu științele umaniste digitale și lingvistica computațională.
- Florina-Maria Andercău (Matei) (masterat Literatură și cultură, anul al II-lea), Premiul al III-lea la secțiunea „Reflecție metacritică” pentru lucrarea Readability pentru limba română? O critică aplicată a textelor de lectură destinate clasei a VIII-a: adaptări, provocări, limitări (coordonator: lect. dr. Roxana Rogobete). Lucrarea a discutat posibilitatea unui import metodologic în spațiul românesc în ceea ce privește readability (inteligibilitatea) unui text. Evaluând manualele de Limba și literatura română pentru clasa a VIII-a, respectiv subiectele de la Evaluarea Națională din ultimii ani, studenta a analizat în ce măsură materialele disponibile pentru pregătirea educabililor sunt adaptate nivelului acestora de lectură. Cercetarea este conexă proiectului LEMI, implementat în 2023 la UVT și în care masteranda a avut un rol activ pentru componentele de cercetare-diseminare.
La Colocviul studențesc „Literatura Română ca Literatură Mondială”, ediția a II-a, organizat în perioada 16-17 mai 2024 de Facultatea de Litere și Arte a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, Stelian Ionuț Popescu (anul al II-lea, LL Română-Engleză) a obținut Mențiune la secțiunea „Proza română recentă în rețele transnaționale” pentru lucrarea Semantica periferiei în Sînt o babă comunistă și Voci la distanță (coordonator: lect. dr. Roxana Rogobete). Comunicarea a analizat spațiile periferice și „vocile” romanelor, ce constituie mecanisme prin care autorii oferă imagini ale tranziției și evoluției societății românești postdecembriste.
La Colocviile studențești ale Facultății de Litere (Universitatea din București), Bucharest Student Letters Colloquia, ediția a XI-a, organizate în perioada 18-19 mai 2024, au participat următorii studenți:
- Florina-Maria Andercău (Matei) (anul al II-lea, masteratul Literatură și cultură) a obținut Premiul secțiunii „Didactica limbii și literaturii române”, pentru lucrarea Dezvoltarea abilităților de analiză a textului literar la elevii de liceu (coordonator: lect. dr. Roxana Rogobete). Lucrarea a efectuat analize cantitative și calitative ale subiectelor examenului de bacalaureat, darși ale manualelor destinate ciclului liceal, pentru a urmări cum este exersată abilitatea de analiză a textului literar. Cercetarea a evidențiat astfel clișeele asociate redactării analizei, standardizările excesive ale subiectelor, propunând o structură a examenului armonizată cu reperele parcurse în gimnaziu, dar și cu cerințele mediului universitar.
- Arintina Maria Bobiț (anul I, LL Engleză-Japoneză) a participat la secțiunea „Literatură universală și comparată”, cu lucrarea Infidelitatea feminină în romanul postbelic: cauză și efect (coordonator: CS II dr. George Șipoș), care a explorat motivul adulterului feminin în trei romane marcante ale perioadei postbelice, surprinzând aspectele sociale și politice ce şi-au lăsat amprenta asupra conştiinței japoneze. Teme precum degradarea umană şi relațiile dintre Statele Unite ale Americii şi Japonia reprezintă aspectele centrale ale lucrării.
- Bogdan-Ionuț Ioja (anul al II-lea, LL Română-Engleză) a obținut Premiul I la secțiunea „Studii culturale (Etnologie)” cu lucrarea Memoria individuală și jocurile istoriei (coordonator: lect. dr. Nicoleta Mușat), care a analizat modul cum memoria particulară poate reconstitui firul istoriei mari și dezvăluie realități ce definitivează caracteristicile unei epoci.
- Stelian Ionuț Popescu (anul al II-lea, LL Română-Engleză) a participat la secțiunea „Studii culturale (Etnologie)” cu lucrarea Semantica focului în calendarul popular (coordonator: lect. dr. Nicoleta Mușat), despre calendarul popular ca punct de referință al tuturor manifestărilor din sfera societăților tradiționale și cu focalizare în analiza ceremonialurilor pe valențele focului. Totodată, a obținut Premiul al II-lea la secțiunea „Literatura română modernă și contemporană”, pentru lucrarea Reconstrucția unei lumi: experiența, tranziția și rememorarea la Gabriela Adameșteanu și Lavinia Braniște (coordonator: lect. dr. Roxana Rogobete), axată pe trei texte care construiesc reprezentări veridice ale unei lumi ce preocupă încă societatea contemporană (perioada comunistă și de tranziție), căci merită numeroase demistificări și dezambiguizări.
Participarea și premiile obținute de studenții noștri la aceste colocvii naționale reflectă dedicarea și calitatea cercetărilor derulate, motiv pentru care îi felicităm șii le urăm succes în viitoarele proiecte.